Koniec wieku XVII, po Japonii krążą ronini, samurajowie bez panów. Biedni, bezdomni, wynajmowali się chłopom do ochrony, zajmowali rozbojem. Byli również tacy, którzy przychodzili do dużego dworu i prosili o możliwość popełnienia harakiri, często dostawali pieniądze, ale ten szantaż moralny nie zawsze odnosił skutek.
Dlatego też posłużę się cytatami, żeby wszystko zostało w miarę dokładnie wyjaśnione. Ciekawą rzeczą jest (tutaj zacznę cytat) ,,że u podstaw etyki samurajów leżał również złożony splot zagadnień ekonomicznych. Z jednej strony należy uwzględnić, iż wojownicy ... więcej
Kobajaszi (piszę nazwisko tak jak się wymawia po polsku, ponieważ nie ma powodu, aby w zapisie japońskich nazwisk korzystać z angielskiej transkrypcji) nakręcił film wielki. Ale nie o formie zamierzam tu pisać. Zajmę się treścią. Reżyser tworzy film, który na ... więcej
"Masaki Kobayashi wniósł do gatunku historycznego zdumiewający zmysł kompozycji. Dramaturgia "Harakiri" jest wzorem, jak sama budowa dzieła, kolejność opowiadania, rozmieszczenie w nim pauz i zaskoczeń może podnieść znaczenie opowiadanych treści. Matematyczne wykalkulowanie z góry ... więcej