Film przygotowany przez Antoniego Bohdziewicza i Wacława Kaźmierczaka pod koniec roku 1946 zmontowany został z materiałów zrealizowanych przez alianckich i polskich operatorów oraz z fragmentów nazistowskich filmów i kronik, których wymowa w "Ostatnim Parteitagu" uległa całkowitej zmianie. To jeden z licznych, wyprodukowanych tuż po wojnie dokumentów-oskarżeń wobec zbrodniarzy wojennych, Hitlera i znacznej części niemieckiego narodu, która wyniosła dyktatora do władzy. Film otwierają ujęcia budzącej się ze snu Norymbergi, nawiązujące do słynnego propagandowego dzieła Leni Riefenstahl "Triumf woli" (1935). Kolejne sceny ilustrują narrację zza kadru, w której zachwala się uroki starego i zabytkowego miasta znanego z wyrobu zabawek, słodyczy i piernikowych serc, ojczyzny Dürera. Ale na początku lat 30. charakter miasta zmienił się gwałtownie - stała się stolicą parteitagów, kolebką nieludzkich ustaw rasowych i zbrojownią III Rzeszy. Współczesne ujęcia miasta obrazują jego upadek i klęskę zbrodniczego systemu, którego symbolem była Norymberga. Dlatego właśnie tam odbył się pierwszy z serii procesów nazistowskich zbrodniarzy wojennych. Oglądamy ujęcia z sali rozpraw. Narrator wskazuje na zachowania zbrodniarzy, przytacza ich nazwiska i pełnione przez nich funkcje w niemieckim aparacie przemocy. Jako materiał dowodowy na ekranie wyświetlane są filmy ukazujące stosy trupów, wychudzone ciała obozowych więźniów w Dachau i Buchenwaldzie, krematoria. W tle dźwiękowym użyto kompozycji Richarda Wagnera, do którego opery odwołuje się narrator: "Śpiewacy norymberscy czekają na swe ostatnie solowe występy, ale świat nie szykuje im oklasków, lecz domaga się surowego wyroku".
platforma vod