Parnassus

The Imaginarium of Doctor Parnassus
2009
6,6 164 tys. ocen
6,6 10 1 163937
6,2 38 krytyków
Parnassus
powrót do forum filmu Parnassus

Patrzę, że jeden z elementów filmu jest na forum niedoceniany i pomijany - fantastyczna kreacja Toma Waitsa. Oczywiście, wszyscy rozwodzą się nad wcieleniami Tony'ego, bo to gwiazdy-nie chcę odebrać im świetności, ale w tym filmie to Waits mnie zachwycił. Jestem wielbicielką jego muzyki i od razu wiedziałam, że będzie do tej roli pasował. Mroczny, ale i wyrafinowany, dystyngowany, specyficzny Dla mnie jeden z głównych smaczków filmu.

Poza tym animacje Gilliama - cóż za wspaniały surrealizm, gra barw, motywów, przejść... Nie na darmo przypadła mu nagroda za "szczególną plastyczną wrażliwość". Bo taki obraz to rzeczywiście rzadkość w dobie efektów specjalnych polegających na uzyciu jak najnowszych technologii.
Jak dla mnie Gilliam to godny filmowy przedstawiciel nurtu Dalego:)
No i oczywiście widoczne na pierwszy rzut oka analogie do Monty Pythona(oczywiście równiez tworzonych przez Gilliama, żeby nikt nie pomyślałm że oskarżam o plagiat:) )

Oczywiście nie jest to film dla wszystkich, na pewno nie dla tych, którzy oczekują od filmu wartkiej akcji, jasnej fabuły i licznych efektów w stylu scen walki, strzelania, samochodowych wyścigów czy scen batalistycznych.
Zrozumiałe jest, że wielu będzie filmem zaskoczonych, jednak niesamowicie irytuje mnie podejście "co za gówniany film, nie wiadomo o co chodzi", bo tu wychodzi ewidentna ignorancja i umiłowanie do filmów komercyjnych. Typowa niedojrzałość - film nie w moim typie = film beznadziejny.

Dla mnie 9/10, może delikatnie zawyżone, może powinno być 8/10, ale w porównaniu do mega komercyjnego "Avatara", który widziałam dzień przed Parnassusem, film mnie oczarował, więc 9/10 za ten nieprzemijający urok. Za plastyczną wrażliwość, za krainę baśni, za aktorskie kreacje, za scenę tańca z diabłem (piękna!). Punkt odjęty za delikatny niedosyt i niedopracowanie niektórych szczegółów.