..i jest bardzo obiektywny. Poprostu opowiada historie (postaci HISTORYCZNEJ) Jezusa, nam pozostawia interpretacje, a w przypadku ludzi gorliwie wierzacym mozliwe, ze i nadinterpretacje. Zuplenie nierozumiem dlaczego tak modne jest byc na bakier z religią. Mam wrazenie, ze dodaje to ludziom niezaleznosci, coz.. przykre.
#1. Chyba piszesz o innym filmie. W tym tutaj diabełki goniły Judasza.
#2. Udowodnij, że Jezus Mela Gibsona był postacią historyczną. Dla mnie nie jest to oczywiste.
#3. Czy szczególnie piękna jest scena wbijania gwoździ, w której rekwizytor zza kadru tryska małym strumieniem krwi? Może ta, gdzie pod koniec kaźni zamieniają aktora na kukłę? Może ta, w której ktoś zsyła na nieszczęśnika wiszącego na krzyżu kruka, by wydziobał mu oko?
#4. Gdzie niby ludzie są na bakier z religią. Przede wszystkim, z którą religią? Co to ma wspólnego z wrażeniami estetycznymi z filmu?
odebrałeś to bardzo osobiście. Napisałam poprostu moje odczucia. Jeśli miałabym być równie cyniczna to napisałabym, że dzieci już w podstawówce uczą się, że Jezus był postacią historyczną. W sensie, że żył taki człowiek i został skazany na śmierć przez ukrzyżownie. Diabełki goniące Judasza równie dobrze mogły być personifikacją wyrzutów sumienia, a w efekcie szalenstwa. Czy kiedy mowie o pieknych scenach musisz mi wymienaic te mniej urodziwe? Dla mnie piekna jest matka ścierająca krew syna. Wrażenia estetyczne, a religia? Nie zestawiałam tego ze sobą, chodziło mi o to, że w wielu komentarzach widać, że ludzie bardzo starają się ubrać wszystkich w moherowe berety a samymi być zupełnie odległymi od jakichkolwiek skojarzeń z jakąkolwiek wiarą.
Poprostu opowiada historie (postaci HISTORYCZNEJ) J
[...]
Jezus nie jest postacią historyczną, potwierdzają go badania naukowe. Okazuje sie że o Jezusie nie pisze żaden historyk żyjący w tamtych czasach, dopiero w 3 wieku naszej ery pojawiają sie pierwsze wzmianki. POLECAM FILM DUCH EPOKI, A OCZY OTWORZĄ SIĘ NA WIARĘ...
Postać historyczna czyli, że zostało udowodnione, że żyła na prawde. W przeciwieństwi to postaci legendarnej, np. To co napisales to potwierdza. Jeśli chodzi o spojrzenie na wiare, to dość drażliwy temat. Wydaje mi się, że nie mamy prawa podważać czyjejś wiary.
Jezus Chrystus postać historyczna:
Prócz Ewangeli które są bardzo wiarygodne choćby dlatego że wykazują znajmość stosunków politycznych religijnych,spolecznych ,pieniężnych i kulturalnych jakie panowaly w Palestynie w pierwszej polowie I wieku po Chrystusie.Opisuja rzeczywistość głęboko wrośnietą w Imperium Rzymskie,specyficzną dla kultury judejskiej tego okresu.Wykazują znajmosc topografi Palestyny , znajmosc języka.Ukazują wydarzenia które działy sie publicznie przed calym narodem.
Nawet niedawne odkrycia archeologów brytyjskich dotyczące topografi Izraela wprowadzają w osłupienie gdy czytana jest Ewangelia św.Jana która wiernie odzwierciedla elementy przyrody i budowli tamtych czasów.
Mamy niezależne żródła historyczne Pogańskie i Rzymskie:
Jezus zwany był Chrystusem, czyli Mesjaszem. (Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, 18, 3:3; 20, 10:1; Pliniusz Młodszy, Listy, 10, 96; Swetoniusz, Życie cezarów, 25:4; Tacyt, Roczniki, 15, 44.)
Pochodził z Judei w Palestynie. ( Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, 20, 9:1; Lukian z Samostaty, The Passing of Perefrinus, 12-13; Tacyt, Roczniki, 15, 44; Talmud Babiloński, Sanhedryn 43a; Akta Piłata (cyt. w: Justyn Męczennik, Apologia pierwsza 35) )
Czynił cuda: uzdrawiał chorych i zdemonizowanych. (Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, 18, 3:3; Lukian z Samostaty, The Passing of Perefrinus, 11-13; Pliniusz Młodszy, Listy, 10, 96; Tacyt, Roczniki, 15, 44; Talmud Babiloński, Sanhedryn 43a; Akta Piłata (cyt. w: Justyn Męczennik, Apologia pierwsza 35).)
Uważano Go za człowieka szlachetnego i mędrca. (Lukian z Samostaty, The Passing of Perefrinus, 11-13; Mara Bar-Serapion, Syriac Manuscript, Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, 18, 3:3.)
Jezus był nauczycielem. (Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, 18, 3:3, Lukian z Samostaty, The Passing of Perefrinus, 11-13; Pliniusz Młodszy, Listy, 10, 96; Talmud Babiloński, Sanhedryn 43a.)
Miał uczniów. (Talmud Babiloński, Sanhedryn 43a.)
Nazwa chrześcijan pochodzi od mesjańskiego tytułu Jezusa. (Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, 18, 3:3; Lukian z Samostaty, The Passing of Perefrinus, 11-13; Pliniusz Młodszy, Listy, 10, 96; Swetoniusz, Żywoty cezarów, 16:16; Tacyt, Roczniki, 15, 44.)
Przywódcy żydowscy odrzucili Go i wydali na śmierć. (Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, 18, 3:3; Mara Bar-Serapion, Syriac Manus-cript; Tacyt, Roczniki, 15, 44; Pliniusz Młodszy, Listy, 10, 96; Talmud Babiloński, San-hedryn 43a.)
Jezusa skazano na śmierć za panowania cesarza Tyberiusza (14-37), gdy namiestnikiem Judei był Poncjusz Piłat (26-36). (Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, 18, 3:3; Pliniusz Młodszy, Listy, 10, 96; Tacyt, Roczniki, 15, 44; Akta Piłata (cyt. w: Justyn Męczennik, Apologia pierwsza 35).)
Nikt nie odważył się stanąć w Jego obronie. (Talmud Babiloński, Sanhedryn 43a.)
Zmarł zawieszony na krzyżu. (Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, 18, 3:3, Lukian z Samostaty, The Passing of Perefrinus, 11-13; Tacyt, Roczniki, 15, 44; Talmud Babiloński, Sanhedryn 43a; Akta Piłata (cyt. w: Justyn Męczennik, Apologia pierwsza 35).)
Nastąpiło to w dniu Paschy. (Talmud Babiloński, Sanhedryn 43a.)
Jego śmierci towarzyszyła nadzwyczajna ciemność. (Thallus cyt. w: Juliusz Afrykanus, Extant Writings, XVIII, w: Ante-Nicene Fathers, t. 6, s. 130.)
Uczniowie Jezusa wierzyli, że zmartwychwstał. (Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, 18, 3:3; zapewne także w: Tacyt, Roczniki, 15:44; Swetoniusz, Żywoty cezarów, 6, 16.)
Chrześcijanie wierzyli, że Jezus był Bogiem. (Pliniusz Młodszy, Listy, 10, 96:7, Rabin Abbahu w: Talmud Palestyński, P. Ta'an, 65 a; Rabin Eliezer, cyt. w: Joseph Klausner, Jesus of Nazareth, s. 34; Lukian z Samostaty, De Morte Peregrini, 11-14; graffiti z II wieku odkryte w domu na wzgórzu palatyńskim (zob. E. Ferguson, Backgrounds of Early Christianity, s. 561).)
Wiara w Chrystusa była rozpowszechniona na wiele lat przed koń-cem I wieku. (Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, 18, 3:3; Pliniusz Młodszy, Listy, 10, 96; Swetoniusz, Żywoty cezarów, 16:16; Tacyt, Roczniki, 15:44; Talmud Babiloński, Sanhedryn 43a, 107b; Thallus cytowany przez Juliusza Afrykanusa (F. F. Bruce, The New Testament Documents, s. 113).)