PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=32141}

Zwierciadło

Zerkalo
7,9 9 758
ocen
7,9 10 1 9758
8,3 13
ocen krytyków
Zwierciadło
powrót do forum filmu Zwierciadło

Ogień

ocenił(a) film na 8

Zwróciliście uwagę na powtarzający się obraz ognia w filmie? Pożar, ognisko, kominek.
Wydaje mi się, że jest to celowy zabieg reżysera. Tylko co ma oznaczać, co symbolizować?

Ogień jest jednym z najbardziej wieloznacznych symboli w różnych kulturach; może oznaczać zarówno śmierć, jak i życie, początek i koniec, destrukcję i odnowienie, miłość i nienawiść, dobro i zło.
Taka wieloznaczność mistrzowsko komponuje się z dziełem Tarkowskiego, wszystkie wymienione wyżej pierwiastki zdają się być obecne w życiu bohatera; dominuje, wg mnie, symbolika oczyszczenia - swoiste katharsis doświadczane wraz z przypominaniem sobie wydarzeń z przeszłości.

ocenił(a) film na 9
duratywizacja

W filmie Tarkowski przedstawia wszystkie cztery żywioły. W scenie pożaru stodoły są wszystkie cztery naraz.

ocenił(a) film na 10
duratywizacja

Ja mam podobny problem skojarzeniowy, którego co ciekawego nikt nie poruszył na tym forum.

1. Skrajność kontrastowa pomiędzy poruszanym na początku wątku natury i życia zgodnie z harmonią a wielkomiejskim ponurym otoczeniem po wojennej Rosji... szarość świata, zabieganie i podejrzliwość. Sprawa poruszana na początku filmu, i przez cały film aktualna.
2. Kontrast pomiędzy ogniem (paląca się stodoła, palący się krzak na podwórku - poruszony temat biblijny, gasnące światło w lampie) a woda (przeciekający dom we śnie, kapiąca woda z dachu na ganku mimo braku ulewy na dworze mocno kontrastuje z ogniem na kadrze). Ogólnie co można zauważyć Tarkowski ma jakieś zamiłowanie do wstawiania symbolicznie wody, niczym metafizyczny pierwiastek przewodzący miedzy światami snu i rzeczywistości.
3. Rozróżnienie scen domniemanych przez autora, wspomnień z dzieciństwa i wyobrażeń o matce w przeszłości a otaczającą go rzeczywistością... każda z tych form ukazana w inny sposób - czarno-biały kadr, sepia i naturalny kolor.
Takie moje małe spostrzeżenia :)

ocenił(a) film na 7
antyseba

1. Tak samo spokojna natura kontrastuje z obrazami wojennymi. Na początku filmu nieznajomy rozmawia z kobietą, a wokół taka niezwykła dogłębna cisza.. Ta cisza połączona z pięknem krajobrazu dała mi wrażenie innego swiata. Z drugiej strony mamy wojenny hałas, biegnących w przestrachu ludzi, zbliżenia na ich zniecierpliwione lub błagalne twarze.

2. Też mnie zastanawiało jak to możliwe by woda kapała z dachu, a nie padał deszcz. Rzeczywiście motywy te czesto się przeplatają. Woda pojawi się też w 'Stalkerze', w strefie, miejscu na granicy realności czy 'Nostalgii' jako kąpielisko, to tam bohater spróbuje przejść z płonącą świecą (kolejne zestawienie ognia i wody), w 'Ofiarowaniu' spali się cały dom, wszystko co ziemskie, niskie, zatrzymujące w rozwoju duchowym.

Ja jeszcze skojarzyłam lewitujące ciało kobiety nad łożem z ciałami kochanków z 'Ofiarowania'.

ocenił(a) film na 9
duratywizacja

Ogień, ogniem... Tarkowski to przede wszystkim Woda :-).

Wodę odnajdziemy w niemal każdym jego filmie. Ulice zlane wodą, ściany spływające wodą, zalane sale i wilgoć. Wszędzie woda :-)

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones