Jutro (we wtorek, 25 kwietnia) w Kolonii ruszają zdjęcia do najnowszego filmu na podstawie scenariusza
Krzysztofa Piesiewicza pt.
"Nadzieja".
Film jest produkcją niemiecko-polską. Udział zagranicznego producenta - firmy Pandora zapewni filmowi światową dystrybucję. Interesujące o tyle, że
"Nadzieję" reżyseruje polski (choć mieszkający w Niemczech) reżyser
Stanisław Mucha – autor filmów dokumentalnych, m.in. obsypanego nagrodami
"Absolutu Warhola", a w filmie zagrają (po polsku) wyłącznie polscy aktorzy (m.in.
Rafał Fudalej,
Wojciech Pszoniak i
Kamila Baar). Niemiecki wkład artystyczny w projekt kończy się na Maxie Richterze, znanym ze współpracy z
Brianem Eno i
Philipem Glassem, który skomponuje muzykę do filmu. Pierwsze dni zdjęciowe ekipa spędzi w Niemczech by następnie przenieść się do Polski i pozostać tu do końca zdjęć.
Stanisław Mucha o swoim fabularnym debiucie mówi: Film będziemy kręcić głównie w Polsce - moim rodzinnym kraju, w którym ludziom jest bardzo trudno zachować nadzieję. A nadzieja to element, którego nie można z życia wyrugować. Z żadnego, z mojego także. Obserwując rzeczywistość wydaje mi się, że gdyby nie istniała nadzieja, ktoś musiałby ją szybko wymyślić.
"Nadzieja" to historia nietypowego szantażu. Dwudziestokilkuletni Franciszek (
Rafał Fudalej) jest świadkiem kradzieży cennego obrazu z ołtarza jednego z warszawskich kościołów. Całe zdarzenie rejestruje amatorską kamerą. Złodziejem okazuje się Benedykt Weber (
Wojciech Pszoniak), człowiek wpływowy, właściciel galerii i znawca sztuki. Franciszek nie zdradzi Benedykta, ale w zamian za milczenie żąda od niego, by zwrócił skradziony obraz. Niestety, dzieło sztuki znalazło już nabywcę i wkrótce ma opuścić kraj...
Film wyprodukują Pandora Film wraz ze Studiem Filmowym Kalejdoskop przy współpracy Telewizji Polskiej i Canalu+ Cyfrowego.
"Nadzieja" jest współfinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i Eurimages.
Stanisław Mucha ukończył Państwową Szkołę Teatralną w Krakowie i Niemiecką Akademię Filmową w Babelsbergu (Berlin). Jest autorem pełnometrażowych fabularyzowanych dokumentów, takich jak
"Absolut Warhola" i
"Środek", które zrobiły furorę w niemieckich kinach i które zdobyły wiele międzynarodowych nagród na festiwalach filmowych, m.in. w Mannheim, Lipsku i Filadelfii.
"Nadzieja" jest jego debiutem fabularnym.