Czternastoletnia Danielle zakochuje się w przystojnym Courcie. Szczęście nastolatki zostaje zburzone, gdy chłopak poznaje jej starszą siostrę, Maureen.
Roy Parmenter jest agentem FBI w San Diego. 20 lat temu jego partnera zabił radziecki agent o nazwie Scuba, który zabijał uśpionych agentów. Teraz znowu dał o sobie znać. Próbuje skontaktować się z Jeffem Grantem, który ubiega się o miejsce w Akademi Lotnictwa. Okazuje się, że jego rodzice są uśpionymi agentami, więc wszyscy są w niebezpieczeństwie ...
Agent ubezpieczeniowy Leonard Hoffman chce wysłać swoich synów na studia w Yale. Aby zdobyć potrzebne na ten cel środki, decyduje się niechętnie na zrealizowanie planu zabójstwa, który przedstawia mu Blanche Rickey. Leonard miałby upozorować śmiertelny wypadek Steve'a, męża Blanche, aby później podzielić się z nią pieniędzmi z polisy. Ku jego zdziwieniu, sam staje się ofiarą misternie skonstruowanego podstępu...
Dwaj pechowcy bez pracy przeciwstawiają się bandycie, który chce okraść bar. Ponieważ napastnik ucieka, życie mężczyzn jest odtąd w niebezpieczeństwie.
Jeff (George Segal) i Mari (Natalie Wood) są małżeństwem od piętnastu lat. Chociaż ich związek nie jest doskonały, są razem szczęśliwi. Tymczasem wszyscy ich przyjaciele rozwodzą się albo decydują na separację. Wkrótce zaczynają oni przekonywać Jeffa i Mari, że również ich małżeństwo czeka klapa, a rozstanie może im tylko zrobić lepiej.
Joanna przeprowadza się do Stepford - raju gospodyń domowych, nie wierząc, że sprzątanie i gotowanie to szczyt ambicji nowych sąsiadek. Wraz z przyjaciółką, Bobbie, rozpoczyna śledztwo mające wyjaśnić dziwne zachowanie żeńskiej populacji miasteczka.
Kolega z pracy zdradza taksówkarzowi Pete'owi Robinsowi (Michael Sarrazin), że spodziewany jest wzrost kursów na giełdzie. Zainwestowanie 3 tysięcy dolarów pozwoli podwoić sumę. Gdy nie udaje się pożyczyć pieniędzy od zamożnego szwagra, żona Pete'a, Henrietta (Barbra Streisand) udaje się do lichwiarza. Kobieta oznajmia mężowi, że pomógł im bogaty wujek. Jednak operacja na giełdzie nie przynosi spodziewanych rezultatów. Henrietta prosi wierzyciela o zwłokę w oddaniu długu, ale okazuje się, że sprzedał on jej należność pani Cherry (Molly Picon). Starsza pani, która zarządza grupą gospodyń domowych świadczących usługi seksualne w godzinach pracy ich mężów, przedstawia Henrietcie możliwość spłaty zobowiązania.
Młody katolicki ksiądz z Bostonu wspomina swoje życie w dzień kardynalskich święceń. Opowiada nie tylko o sprawach osobistych, ale również nietolerancji oraz nazizmie podczas II wojny światowej.
Akcja rozgrywa się w zakładzie psychiatrycznym dla młodzieży. Siedemnastoletni Dawid (Keir Dullea), przystojny, inteligentny, bogaty boi się tylko dotyku. Uważa, że dotknięcie innej osoby zabije go. Piętnastoletnia Liza (Janet Margolin) jest schizofreniczką, cierpi na rozdwojenie jaźni, z trudem porozumiewa się z otoczeniem, mówi tylko naprędce rymowanymi wierszami. Dawid nabiera stopniowo zaufania do umiejętnie nań wpływającego psychoterapeuty i znajduje wytłumaczenie swych urazów. Znajduje również "klucz" do porozumienia się z Lizą...
Młody bilardzista podróżuje po USA i pokonuje kolejnych rywali, chcąc zyskać sławę najlepszego gracza. Po czasie uświadamia sobie, że w pogoni za marzeniami zapomniał o ukochanej kobiecie.
30-letni Val Xavier, niespokojny duch, który od 15-tego roku życia zarabiał jako gitarzysta w nocnych klubach, przyjeżdża do małego miasteczka w stanie Missisipi. Miła żona szeryfa, Vee Talbot, oferuje mu nocleg w akurat wolnej celi miejscowego aresztu a także załatwia pracę w miejscowym sklepie. Val ma pomagać właścicielce, Lady Torrance, w zastępstwie jej złożonego ciężką chorobą męża. Stopniowo między obojgiem rodzi się uczucie, zazdrośnie obserwowane przez Carol, nimfomankę, dziewczynę z najlepszej rodziny w miasteczku. Kiedy o romansie dowiaduje się Jabe, mąż Lady Torrance, tragedia jest nieunikniona. Wielu pisarzy ma na swoim biurku rękopis, nad którym stale pracuje, zmieniając wątki i fragmenty, by uchwycić to, co najbardziej ulotne - wspomnienie młodości. Podobnie było w przypadku Tennessee Williamsa, którego sztuka "Battle of Angels", wystawiona w 1939 roku, pojawiła się, przerobiona, ponownie na deskach teatralnych Broadway'u jako "Orpheus Descending", by w końcu znaleźć się na ekranie jako duszna, mroczna wizja amerykańskiego Południa, w filmie "Jak ptaki bez gniazd". Jednak w zamyśle reżysera nie miał to być tylko powrót do wspomnień. Sidney Lumet pragnął nadać swoim bohaterom wymiar bardziej uniwersalny. Dlatego zdecydował się na realizację zdjęć w Nowym Jorku, by tu, tworząc serię obrazów odnoszących się do mitologii, a jednocześnie zawierających się w granicach literackiego pierwowzoru, stworzyć wspaniały, głęboko humanistyczny i pełen żaru film, obraz stworzonego przez ludzi piekła na ziemi. Jego atmosferę podkreśla dodatkowo znakomita muzyka i zdjęcia, a także kreacje aktorskie. [Filmoteka Narodowa]