Henryk Tomaszewski (prawdziwe nazwisko Heinrich Karl Koenig) – aktor, tancerz, choreograf, mim i reżyser. Urodził się 20 IX 1919 w Poznaniu w rodzinie polsko-niemieckiej. Po zakończeniu wojny był członkiem rewiowo-satyrycznego amatorskiego Polskiego Teatru Akademickiego w Krakowie, w którym wystawił pantomimiczną scenkę „Strach na wróble”. Był też autorem oprawy baletowo-pantomimicznej do „Oratorium Kopernika” L. H. Morstina. W latach 1945-47 uczył się jednocześnie w Studio Dramatycznym Iwo Galla i w Studio Baletowym Feliksa Parnella. W 1948 został zatrudniony w Operze Wrocławskiej, gdzie tańczył Księcia w balecie
Oskara Nedbala „Od bajki do bajki”, Diabła w „Panu Twardowskim”
Ludomira Różyckiego i Pawia w „Pawiu i dziewczynie”
Tadeusza Szeligowskiego. Reżyserował jednocześnie układy ruchowe i taneczne w teatrach dramatycznych. Za opracowaną i wykonaną przez siebie scenkę pantomimiczną „Pianista” otrzymał srebrny medal na Światowym Festiwalu Młodzieży w Warszawie (1955).
Pantomima była tym co pociągało Tomaszewskiego bardziej niż klasyczny balet. Uważał, że w tej dziedzinie będzie mógł wyrazić więcej emocji. W 1956r. stworzył własne Studium Pantomimy. Z zespołem tym przygotował przedstawienie „Płaszcz” wg
Mikołaja Gogola. Mimodram został nagrodzony Złotym Medalem na Światowym Festiwalu Młodzieży w Moskwie (1957). Dzięki temu sukcesowi zespół – już pod nazwą Wrocławski Teatr Pantomimy – stał się teatrem zawodowym. Pierwsze, powstałe w latach 60-tych przedstawienia „Gabinet osobliwości”, „Wejście w labirynt” i „Ogród miłości” miały charakter etiud i skeczy. Lata 70-te są już okresem tworzenia pełnych spektakli pantomimicznych. Kolejnymi owocami pracy Tomaszewskiego ze swym zespołem były: „Odejście Fausta” wg
Goethego, „Gilgamesz” wg sumeryjskiego tekstu i „Menażeria cesarzowej Filissy” wg
Franka Wedekinda. Spektakle te wprawiały w zachwyt publiczność w kraju i za granicą, gdzie zespół był wciąż zapraszany. Zainspirowane filmem
Piera P Pasoliniego „
Teoremat”, bardzo odważne w formie, przedstawienie „Przyjeżdżam jutro” było ogromnym wydarzeniem i ugruntowało sławę twórcy. „Spór”, „Syn marnotrawny” i każdy kolejny spektakl były wielkimi sukcesami. Wrocławski Teatr Pantomimy stał się najbardziej znaną na świecie wizytówką polskiej kultury.
Poza pracą ze swoim zespołem Tomaszewski reżyserował też w teatrach dramatycznych, między innymi w Teatrze Polskim we Wrocławiu, Teatrze im. Norwida w Jeleniej Górze i Teatrze Narodowym w Warszawie. Oprócz znajdującego się w bazie FW dokumentalnego filmu zatytułowanego "
Henryk Tomaszewski: W poszukiwaniu eurydyki", artysta wystąpił ze swoim zespołem w "
Jeziorze osobliwości"
Jana Batorego.