Volker Schlöndorff 

7,2
219 ocen pracy reżysera
Volker Schlöndorff
Oto paradoks współczesnego kina niemieckiego - na międzynarodowy sukces mogą liczyć dzieła, które choć wywodzą się z kręgu kultury niemieckiej pozostają otwarte na otaczający świat. Volker Schlöndorff doskonale wpisuje się w tę regułę. Urodzony w Wiesbaden, studiował w Paryżu, tam też kończył szkołę filmową i terminował na planie filmowym Alaina Resnais i Jean Pierre'a Melville'a. Potem jeden z czołowych twórców Nowego Kina Niemieckiego – formacji ukształtowanej na wzór francuskiej Nowej Fali na przełomie lat 60. i 70. , zafascynowany na równi kinem niemieckim złotego – ekspresjonistycznego – okresu i tradycją hollywoodzką. Wreszcie twórca o międzynarodowym zasięgu, realizujący swe filmy po obu stronach Atlantyku, czerpiący zarazem ze spuścizny literackiej różnych narodów. W końcu – szef wytwórni filmowej w Babelsbergu, dawnej UFA, potem DEFA, obecnie zaś – centrum filmowej Europy, siedziby Europejskiej Akademii Filmowej. Francuska szkoła sprawiła, że na tle innych twórców z kręgu nowego kina wyróżniał się dbałością o formę. Daleki od ducha awangardy, charakterystycznego choćby dla Fassbindera, bez nuty szaleństwa, właściwej Herzogowi i bez dziecięcej choroby wiecznego eksperymentowania, co stanowi o dziele Wendersa, tworzy filmy adresowane do możliwie szerokiej publiczności. Potrafił przy tym ocalić siebie, zaznaczyć swój styl, ale i przykuć uwagę, sprawić by go słuchano. Już debiutanckie Niepokoje wychowanka Törlessa spotkały się z żywym przyjęciem krytyki (nagroda w Cannes), co jednak nie oznaczało życzliwości publiczności. Stąd zmiana formy, jak i oparcie się na dobrej literaturze. Najpierw Musil, potem von Kleist, Brecht, Böll, Grass, Proust, Miller, Frisch, w końcu Tournier. I ciągle te same fascynacje istotą kina, możliwością przełożenia słowa na język obrazu. I te same pytania, brzmiące jednakowo mocno w każdym – zarówno współczesnym, jak i kostiumowym – utworze: o ludzką kondycję, o własną – jednostkową, także ogólnoniemiecką – tożsamość, o czas, który przeminął i o przyczyny, które zadecydowały o obrocie dziejów. Ten ostatni temat przewija się przez całą twórczość Schlöndorffa – od debiutu do filmu ostatniego. Skąd się wziął nazizm, skąd na tę ideologię przyzwolenie, jakie piętno pozostawił na jednostkach i całym narodzie?
Temat trudny i nieprzyjemny, lecz w kinie Schlöndorffa jest widocznie jakaś siła, która przyciąga i każe się nad nim zastanowić – tak w Utraconej czci Katarzyny Blum, jak Blaszanym bębenku czy Królu Olch, gdzie przestroga przed skłonnością do faszyzmu miesza się z realizmem faktu i magią wspomnienia lub legendy. Wyraziste przesłanie tych utworów ściągało nieraz na reżysera gromy, ale sprawiło, że zarówno tracona cześć..., jak i Bębenek są do dziś najbardziej kasowymi filmami w dziejach niemieckiego kina. Zaś sam Schlöndroff – jednym z najbardziej utytułowanych niemieckich twórców, mogących poszczycić się zarówno Złotą Palmą z Cannes, jak i Oscarem. Czy jednak tylko niemieckich? Od początku kariery Schlöndroffa cechowała otwartość na otaczający świat, umiejętność czerpania z innych kultur, dążenie do nakreślenia pełnych portretów ludzi i epok w których żyją, wskazanie wartości, jakie należy zachować. Słowem, zamiłowanie do kina tradycyjnego w formie, lecz częstokroć nowatorskiego w poszukiwaniu własnego punktu widzenia. Miejsca, gdzie poglądy reżysera spotykają się z przemyśleniami aktywnego widza.
Więcej

Dane personalne:

wiek:

data urodzenia: 31 marca 1939

miejsce urodzenia: Wiesbaden, Niemcy

Złota Palma
Zdobył Złota Palma, 8 innych nagród i 15 nominacji
Sprawdź wszystkie nagrody
dwukrotnie żonaty: 1. Margarethe von Trotta (1971 - 1991, rozwód); 2. Angelika, dziecko
Studiował w Paryżu na wydziale ekonomii i nauk politycznych, następnie nabywał umiejętności warsztatowe w Institut des Hautes Etudes cinematographique w paryskim IDHEC.
W 1973 roku wspólnie z Reinhardem Hauff'em i Eberhardem Junkersdorf'em założył własną wytwórnię produkcyjną "Bioskop Film".
Od 2001 roku profesor filmu i literatury przy europejskich uzupełniających studiach magisterskich w Saas Fee w Szwajcarii.
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych
  • Poproszę o wasze listy obejrzanych filmów Volkera Schlöndorffa


    1. Blaszany bębenek 8/10
    2. Homo Faber 8/10
    3. Opowieść Podręcznej 7/10
    4. Śmierć komiwojażera 7/10
    5. Król Olch 7/10
    6. Dziewiąty dzień 7/10
    7. Palmetto 5/10

    Plany: Niepokoje wychowanka Törlessa, Legenda Rity, Miłość Swanna... więcej

  • kina. Za "Króla Olch" daje mocne 7...

    • Jak na razie obejrzałem tylko 'Króla Olch'. Jestem zachwycony pod każdym względem! Reżyser swoim stylem i obiektywizmem (w końcu Niemiec...) przemówił w wyjątkowy sposób przez wspomniany film. Słysząc pozytywne opinie o 'Blaszanym bębenku' i innych filmach wychodzi na to, że... więcej

      • Były to Palmetto,Król Olch i Blaszany bębenek.Też chciałbym więcej...

        • Wstyd się przyznać, ale oglądałam tylko jeden film tego znanego reżysera. Czy ktoś zna bliżej jego twórczość i mógłby mi polecić coś wartego zobaczenia poza "Blaszanym bębenkiem"?