MTV Europe to kanał telewizyjny o bogatej historii, który ewoluował od paneuropejskiej platformy muzycznej do formatu dostosowanego do lokalnych rynków i zmieniających się trendów w mediach. Jego dzisiejszy profil programowy skupia się głównie na rozrywce i treściach lifestylowych, odzwierciedlając strategię Grupy Paramount Global.
Historia MTV Europe MTV Europe rozpoczął działalność 1 sierpnia 1987 roku jako pierwszy paneuropejski muzyczny kanał telewizyjny, transmitowany z Amsterdamu, z główną siedzibą w Londynie. Pomysłodawcami uruchomienia były Robert Maxwell oraz kierownictwo MTV Networks USA, a w projekt zaangażowały się m.in. Robert Maxwell Group, British Telecom oraz Viacom, właściciel marki MTV. Na inauguracji sygnał uruchomił Elton John, a pierwszym wyemitowanym teledyskiem było "Money for Nothing” zespołu Dire Straits ze sloganem "I want my MTV” śpiewanym przez Stinga.
Początkowo MTV Europe nadawało w języku angielskim i było dostępne w Wielkiej Brytanii, Danii, Finlandii, Holandii oraz Szwecji. Już rok później rozszerzono zasięg na Niemcy Zachodnie, Belgię, Szwajcarię, Grecję i Norwegię. W ciągu pierwszego roku liczba odbiorców wzrosła z 1,6 do 6,7 miliona gospodarstw domowych. Przełom nastąpił pod koniec lat 90., kiedy MTV zaczęło wycofywać się z jednolitego przekazu na rzecz kanałów narodowych, emitujących programy w lokalnych językach. W efekcie powstały m.in. MTV Central, MTV Nordic, MTV Hiszpania, MTV Francja czy MTV Polska. W 2002 roku MTV Europe zmieniło nazwę na MTV European, równocześnie zaczęło bardziej polegać na amerykańskich programach MTV i ograniczać własne oryginalne treści europejskie.
Profil programowy i ramówka Profil programowy MTV Europe uległ znaczącym zmianom, głównie wskutek decyzji właściciela kanału, Paramount Global, o rewizji strategii i zmniejszeniu liczby dużych wydarzeń muzycznych. W ramówce widzimy mniejszy udział dużych, międzynarodowych gal muzycznych, a w ich miejsce pojawiła się większa liczba regularnych programów, powtórek oraz treści lifestylowych i rozrywkowych.
Najpopularniejsze programy i seriale Wśród najpopularniejszych programów i seriali MTV Europe dominują przede wszystkim formaty reality show i programy rozrywkowe skierowane do młodej widowni. Największą oglądalnością cieszą się "Teen Mom” oraz "Teen Mom 2”, śledzące życie młodych matek. Popularnością cieszą się także "Catfish: The TV Show”, program o tematyce randkowej, oraz "Cribs”, prezentujący domy celebrytów.
W ramówce obecne są również "Pimp My Ride”, program motoryzacyjny, oraz "The Challenge”, reality show z rywalizacją. Dużym zainteresowaniem cieszy się także "Ghosted: Love Gone Missing”, format śledzący przypadki "ghostingu”. Regularnie pojawia się "Ridiculousness” z viralowymi filmikami internetowymi, a także program dokumentalny "Dallas Cowboys Cheerleaders”. MTV Europe utrzymuje w ramówce bloki muzyczne, ale reality shows dominują w rankingu popularności, dostosowując ofertę do trendów i oczekiwań młodej publiczności.
Dostępność stacji Stacja MTV Europe jest dostępna w takich krajach jak Polska, Litwa, Białoruś, Holandia, Łotwa, Estonia i Islandia. Kanał nadawany jest tam zarówno w sieciach kablowych, jak i satelitarnie, a jego siedziba znajduje się w Warszawie. Sygnał MTV Europe oraz tematycznych kanałów MTV dostępny jest na popularnych europejskich satelitach, głównie w ramach pakietów telewizji cyfrowej.
Powiązane kanały Grupy Paramount Global Do powiązanych kanałów Grupy Paramount Global z MTV Europe zaliczają się m.in. MTV Polska, Paramount Network, Comedy Central, Polsat Comedy Central Extra, Nickelodeon, Nick Jr. oraz kanały muzyczne: Club MTV, MTV 80s, MTV 90s, MTV00s, MTV Hits, MTV Live. Te kanały funkcjonują w ramach jednej grupy medialnej i często korzystają ze wspólnych zasobów programowych i promocji.