Aż po grób/film/A%C5%BC+po+gr%C3%B3b-2009-4792702009
pressbook
Inne
KRÓTKO O FILMIE
Nie robi się jaj z pogrzebu? Oni zrobili! Gdy interes w branży pogrzebowej nieco podumiera, a pojawia się klient, który chce wyprawić pogrzeb z wielką pompą i płaci gotówką, tylko idiota nie skorzystałby z takiej okazji. Może dla kogoś byłoby problemem to, że ów pogrzeb ma się odbyć za życia zleceniodawcy, ale w słowniku Franka Quinna (rewelacyjna rola Billa Murraya ?Dzień Świstaka?, ?Między słowami?), właściciela zakładu pogrzebowego, nie ma słowa ?niemożliwe?. Tym bardziej, że niecodziennym klientem jest najbardziej tajemnicza postać w okolicy, Felix Bush (Robert Duvall). Bo Felix Bush miał swój plan. Plan, aby opowiedzieć największą tajemnicę swojego życia i chciał to zrobić z rozmachem. Dzięki temu rozpoczynają się przygotowania do najdziwniejszej stypy świata. Pogrzebu reklamowanego w radio i na plakatach, połączonego z zabawną sesją zdjęciową i wyjątkową loterią.
PRASA O FILMIE
Duvall może spodziewać się kolejnej nominacji do Oscara. Wall Street Journal, John Anderson Robert Duvall to skarb narodowy. Wall Street Journal, Stephen Landes Nie przegapcie ?Aż po grób?! New York Observer, Rex Reed Robert Duvall i Bill Murray są w czołówce aktorów, których oglądamy z prawdziwą przyjemnością. Arizona Republic, Bill Goodykoontz Tylko dureń może przegapić ten film. (?) Pojedynek Murraya z Duvallem to sama przyjemność. (?) Duvall nie marnuje ani jednego słowa, jest zniewalający. (?) Zabawny, wzruszający i przenikliwy film. Rolling Stone, Peter Travers Spokojny, ale pełen emocji. Na pewno zobaczę go drugi raz. Chicago Tribune, Michael Phillips Oglądanie ?Aż po grób? to czysta radość. Jest kojący i czysty jak woda z najgłębszej studni. Washington Post, Ann Hornaday Doskonale zagrany, ani na chwilę nie traci swojego uroku. The New Yorker, Anthony Lane Oglądanie ?Aż po grób? to czysta rozkosz. Village Voice, Chuck Wilson ?Aż po grób? to kino najlepszej próby. imdb.com, Lee Eisenberg Warto obejrzeć dla samej roli Duvalla. hollywoodchicago.com, Brian Tallerico ?Aż po grób? to solidne, fajnie zagrane i dobrze opowiedziane kino, osadzone gdzieś pomiędzy ?Wątpliwością? i ?Prostą historią?. Jego największa siła tkwi w dążeniu do poznania prawdy. Onet.pl, Dagmara Romanowska Solidny komediodramat o winie i odkupieniu, którego najmocniejszą stroną jest rzetelny scenariusz i czarujący klimat amerykańskiego południa. Stopklatka.pl, Darek Kuźma
TA HISTORIA WYDARZYŁA SIĘ NAPRAWDĘ
74-letni Felix ?Bush? Breazeale z małego miasteczka Roane zaplanował swoje uroczystości pogrzebowe na 26 czerwca 1938 roku, aby, jak twierdził, ?móc cieszyć się tym wydarzeniem?. Lokalna prasa pomogła mu w zaproszeniu jak największej ilości osób. Szybko jednak okazało się, że to niezwykłe wydarzenie przyciągnęło uwagę nie tylko okolicznych mieszkańców. Informacje o planowanym pogrzebie podały największe agencje prasowe, a sama uroczystość przyciągnęła dużą liczbę reporterów i fotoreporterów, m.in. z prestiżowego magazynu ?Life?. Pogrzeb okazał się niezwykle sprawnie zorganizowanym spektaklem. W tym niecodziennym wydarzeniu uczestniczyło 12 tysięcy osób, które przybyły z około 14 stanów. Samochody gości zaparkowane były na długości ponad dwóch mil. Uroczystości pogrzebowe miały rozpocząć się o godzinie 14, jednak z powodu niezwykłego ruchu na drodze kondukt pogrzebowy nie zdołał przybyć na czas. Kiedy już dotarł na miejsce, zgromadzonym żałobnikom ukazał się niezwykły widok. Felix Bush, żywy i pełen humoru zajął swe miejsce w ręcznie robionej, drewnianej trumnie. Miał na sobie nowy garnitur, koszulę oraz krawat i bardzo chętnie pozował do zdjęć, ciesząc się z wrażenia, jakie wywiera. Ceremonię poprowadził pastor Charles E. Jackson z Illinois, muzyczną oprawę zapewnił chór z lokalnego kościoła. Po uroczystości Felix długo ściskał ręce obecnym żałobnikom, dziękując im za przybycie, a także składał swoje autografy na wydrukowanych programach. Na koniec Bush powiedział: To była najwspanialsza ceremonia pogrzebowa, w jakiej dane mi było uczestniczyć i nie chcę drugiego pogrzebu, kiedy umrę już naprawdę. Felix ?Bush? Breazeale urodził się 29 czerwca w 1864 roku w miejscowości Roane. Był jednym z ośmiorga dzieci Sary i Drury?ego Breazeale. Mieszkał z rodzicami aż do ich śmierci. Prowadził proste życie farmera. Pytany, dlaczego nigdy się nie ożenił odpowiadał lakonicznie: Nie mogłem mieć tej jedynej, którą kochałem, a tych, które mnie kochały, nie chciałem.
SŁOWAMI TWÓRCÓW
Chris Provenzano (scenarzysta): Od samego początku niezwykłe było dla mnie to, że ta wyśmienita historia o ludzkich losach, która wydarzyła się naprawdę, nigdy wcześniej nie ujrzała światła dziennego ? istniała jedynie w formie opowieści dla wtajemniczonych. W taki też sposób, właściwie przez przypadek, dotarła do mnie. Mój przyjaciel opowiedział mi ją w czasie obiadu podczas Świąt Dziękczynienia. Od tego czasu nie mogłem zapomnieć o tej historii. Nurtowały mnie pytania o motywy działania tego człowieka: co sprawiło, że samotny Felix Bush postanowił wyprawić swój pogrzeb jeszcze za życia? Dean Zanuck (producent): Scenariusz Chrisa Provenzano urzekł mnie swą prostotą i oryginalnością. Subtelnie poprowadzony, ale chwytający za serce motyw poszukiwania przebaczenia i odkupienia win w historii Felixa, sprawił, że poświęciłem osiem lat życia, aby zrealizować ten film. Aaron Schneider (reżyser): W tej historii niezwykle poruszyło mnie to, jak ogromna personalna strata bohatera, której kiedyś doświadczył, stała się dla niego bolącą raną, która nigdy się nie zagoiła i której on nigdy nie chciał wyleczyć. Wydaje mi się, że ?Aż po grób? niesienie uniwersalne dla świata przesłanie, odkrywając przed widzami prostą prawdę: życie człowieka jest pełne tylko wtedy, kiedy zaakceptuje on świat i ludzi wokół siebie i kiedy przyjmie tę miłość i przebaczenie, które ludzie chcą mu ofiarować. Dariusz Gąsiorowski (producent TVN): Jesteśmy bardzo dumni, że wzięliśmy udział w tej produkcji. Od pierwszej chwili, kiedy scenariusz trafił do naszego działu i kiedy nie wiedzieliśmy jeszcze, kto w nim zagra, czuliśmy, że to film, jaki chcielibyśmy zrobić. Ważny temat, uniwersalne przesłanie, niezwykle bogate, także w elementy komediowe, kreacje Duvalla i Murraya oraz piękna muzyka Jana A. P. Kaczmarka, sprawiają, że jest to film dla każdego, kto szuka w kinie humoru, wzruszenia, wartościowego przeżycia.
BOHATEROWIE
FELIX BUSH (Robert Duvall) Tajemniczy pustelnik, prawdziwa legenda Tennessee. Niewielu ludzi w jego rodzinnym miasteczku pamięta go takim, jakim był kiedyś: młodym, przystojnym, odważnym mężczyzną z marzeniami o podboju świata. Dlaczego wybrał samotne życie z dala od niego? Prawdę poznamy dopiero na jego pogrzebie... FRANK QUINN (Bill Murray) Sprzedawca z krwi i kości. Właściciel domu pogrzebowego, który z zapałem bierze na siebie zadanie zorganizowania tej nietypowej uroczystości. Frank od lat pracuje w usługach pogrzebowych, twierdząc, że śmierć to jedyny biznes, który nigdy nie splajtuje. BUDDY (Lucas Black) Współpracownik Franka. Mąż i świeżo upieczony ojciec. Wrażliwy, dobroduszny idealista. MATTIE DARROW (Sissy Spacek) Wdowa, niedawno powróciła w rodzinne strony. Kiedyś przyjaźniła się z Felixem Bushem. Spotkanie go po latach i sekrety, które Felix wyjawi, sprawią, że Mattie zacznie wątpić w to, czy naprawdę znała bliskich sobie ludzi.
AKTORZY
ROBERT DUVALL Mimo tego, iż od młodych lat przejawiał zdolności aktorskie to jednak początkowo nie planował kariery artystycznej, ale sportową. Zmieniło się to dopiero, kiedy rozpoczął naukę w szkole średniej. Jeden z profesorów zauważył jego talent i namówił do zainteresowania się aktorstwem. W 1962 roku Duvall zadebiutował na dużym ekranie w głośnej ekranizacji powieści Harper Lee ? ?Zabić drozda?. Rola, którą tam zagrał zwróciła na niego uwagę krytyków i rozpoczęła trwającą do dzisiaj karierę. W 1972 roku stworzył doskonałą kreację, za którą otrzymał nominację do Oscara, w głośnym filmie ?Ojciec chrzestny?, a dwa lata później w jego kontynuacji. W 1979 roku Duvall zagrał w ?Czasie Apokalipsy? Francisa Forda Coppoli. Do dnia dzisiejszego Duvall wystąpił w ponad 70 filmach, tworząc mnóstwo doskonałych kreacji. W 1983 roku zagrał muzyka country w filmie ?Pod czułą kontrolą?, za co otrzymał Oscara. W 1997 roku wyreżyserował film ?Apostoł?, który także stał się dużym sukcesem. BILL MURRAY W młodości również nie planował kariery aktorskiej. Studiował nawet medycynę, ale studia przerwał. Przez jakiś czas imał się różnych zajęć, był m.in. murarzem, pracował pizzerii. Tak było do momentu, kiedy poszedł w ślady swojego starszego brata Briana i wstąpił do słynnej trupy komików Second City w Chicago. Jej członkami byli już wówczas John Belushi i Dan Aykroyd. W 1977 roku Murray przyłączył się do zespołu tworzącego Saturday Night Live i w krótkim czasie zyskał dużą popularność, co zwróciło na niego uwagę producentów filmowych. Mimo kilku udanych kreacji uwagę krytyków przykuł dopiero w 1982 roku rolą w obrazie ?Tootsie?. Dwa lata później wystąpił w ogromnym przeboju ?Ghostbusters? i stał się znany na całym świecie. W 1993 roku wcielił się w postać Phila w legendarnym filmie ?Dzień świstaka?. Dziesięć lat później w filmie Soffi Coppoli ?Między słowami? ponownie stworzył rolę, która zachwyciła zarówno krytyków, jak i publiczność. Za rolę zmęczonego życiem gwiazdora filmowego, który kręci reklamę w Tokio, został nominowany do Oscara. LUCAS BLACK Już od wczesnych lat pracował w branży filmowej. Zadebiutował w wieku jedenastu lat u boku Kevina Costnera w filmie ?Wojna?. Dzięki temu otrzymał rolę w serialu ?Amerykański horror?, gdzie zagrał postać Caleba Temple?a. Później pojawił się w dramacie ?Blizny przeszłości? i ?Duchach Missisippi?. Jego urodę docenił słynny amerykański potentat mody Calvin Klein, dla którego Lucas Black pracował jako model. Przełomową rolą w jego karierze była rola w filmie ?Z archiwum X: Pokonać przyszłość?. W Polsce najbardziej znany jest z ról w filmach: ?Jarhead: Żołnierz piechoty morskiej? oraz trzeciej części ?Szybkich i wściekłych?. SISSY SPACEK Uczyła się aktorstwa w sławnym Instytucie Lee Strasberga. W kinie debiutowała na początku lat 70., przełomem w jej karierze okazały się role psychopatycznych, odtrąconych przez rodziców nastolatek ? młodocianej morderczyni w filmie kryminalnym ?Badlands? oraz obdarzonej psychokinetycznymi zdolnościami dziewczyny w sławnym horrorze ?Carrie?. Za drugą z tych ról zdobyła swą pierwszą nominację do Oscara. Nagrodę Akademii Filmowej otrzymała w 1981 roku za rolę piosenkarki country Loretty Lynn w opartej na faktach ?Córce górnika?. Również później była wielokrotnie nominowana do tej nagrody (?Zaginiony?, ?Rzeka?, ?Zbrodnie serca?, ?Za drzwiami sypialni?). Na swoim koncie ma również prestiżowe Złote Globy zdobyte w różnych kategoriach.
TWÓRCY
AARON SCHNEIDER ? reżyser W połowie studiów inżynierskich postanowił zmienić swoje zawodowe przeznaczenie i rozpoczął studia na wydziale kinematografii na prestiżowym uniwersytecie USC School of Cinema-Television. Zainspirowany dokonaniami i opowieściami operatorów filmowych, którzy wykładali na uniwersytecie, postanowił w pełni oddać się sztuce filmowej. Jeszcze przed ukończeniem studiów rozpoczął pracę na planie filmowym wysokobudżetowych reklam i teledysków. Współpracował z takimi artystami, jak: Michael Jackson, Whitney Houston, Gwen Stefani oraz firmami: Nike, Mercedes, L?Oreal. W 1995 roku Schneider został zaproszony do współpracy przy serialu prawniczym ?Murder One?. Jego praca została doceniona przez środowisko filmowe, co zaowocowało nominacją do prestiżowej nagrody telewizyjnej Emmy oraz nagrodami przyznanymi mu przez Amerykańskie Stowarzyszenie Operatorów Filmowych. Od tego czasu Schneider wielokrotnie pracował na planie amerykańskich seriali telewizyjnych. Był również operatorem na planie hitu wszechczasów, czyli ?Titanica? Jamesa Camerona. Jego nazwisko stało się powszechnie znane wśród wielbicieli kina na całym świecie w 2004 roku, kiedy to został nagrodzony Oscarem za swój krótkometrażowy film ?Dwóch żołnierzy? oparty na powieści Williama Faulknera. ?Aż po grób? to jego debiut reżyserski przy pełnometrażowym filmie fabularnym. DAVID BOYD, A.S.C. ? operator Absolwent prestiżowego wydziału filmowego na uniwersytecie UCLA School of Theater, Film and Television. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. na planie filmu ?Poza światem?, ?Kosmiczna załoga?, popularnego serialu ?Deadwood? oraz filmu krótkometrażowego nagrodzonego później Oscarem, ?Dwóch żołnierzy?. Od tego czasu rozpoczęła się jego przygoda i współpraca z Aaronem Schneiderem. ?Aż po grób? jest ich drugą wspólną produkcją. DEAN ZANUCK ? producent Dosyć wcześnie rozpoczął swoją karierę w Hollywood, początkowo pracował jako asystent kierownika produkcji. Następnie jako asystent producenta Briana Grazera na planie hitu ?Apollo 13?. Dopiero, kiedy zdobył już samodzielne doświadczenie filmowe dołączył do sławnej firmy producenckiej prowadzonej przez jego ojca, legendarnego zdobywcy Oscarów ? Richarda D. Zanucka. Od 1995 roku Dean pracuje w The Zanuck Company. Współprodukował takie filmy jak ?Prawdziwa zbrodnia? Clinta Eastwooda, ?Regulamin zabijania? z główną rolą Tommy?ego Lee Jonesa, ?Planeta Małp? Tima Burtona, a także jego inne filmy: ?Duża ryba?, ?Charlie i fabryka czekolady?, ?Sweeney Todd: Demoniczny golibroda z Fleet Street?. Uznanie środowiska filmowego przyniósł mu niezwykły projekt, który udało mu się wyprodukować i przenieść na duży ekran: ?Droga do zatracenia?. Niezapomniane role w tym filmie stworzyli Tom Hanks oraz Paul Newman. W 2005 roku Dean założył własną firmę DFZ Production. ?Aż po grób?, jako produkcja niezależna, jest pierwszą pod szyldem Zanuck Independent. CHRIS PROVENZANO ? scenarzysta Chris zyskał uznanie środowiska filmowego, pracując nad scenariuszem pierwszego sezonu hitowego serialu stacji AMC ?Mad Men?, którego fabuła osadzona jest w latach 50. i pokazuje wnikliwy portret Ameryki, w której dopiero rodziła się kultura wielkich korporacji. Za swoją pracę został nominowany do nagród Peabody oraz Stowarzyszenia Amerykańskich Scenarzystów (WGA Award). C. GABY MITCHELL ? scenarzysta Niezwykle doświadczony i powszechnie uznany scenarzysta. Współtworzył takie dzieła filmowe, jak ?Niepokonany Seabiscuit? czy ?Krwawy Diament?. Wielokrotnie nominowany do Oscara, m.in. za najlepszy scenariusz adaptowany do filmu ?Człowiek ringu? w reżyserii Rona Howarda z główną rolą Russella Crowe?a. GEOFFREY KIRKLAND ? scenograf Nominowany do Oscara. Laureat prestiżowej nagrody BAFTA za scenografię do filmu ?Ludzkie dzieci? z Clivem Owenem. JULIE WEISS ? kostiumograf Jedna z najbardziej uznanych w świecie filmowym kostiumografek. Wielokrotnie nagradzana za swoją pracę zarówno w filmie, telewizji jak i w teatrze. Dwukrotnie nominowana do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej (za kostiumy do filmów: ?Frida? oraz ?12 małp?), wielokrotnie nominowana do nagrody Emmy, czyli telewizyjnego Oscara. Laureatka prestiżowej nagrody Women in Film. Jej dziełem były kostiumy w tak niezapomnianych filmach, jak: ?American Beauty?, ?Pokój Marvina?, ?2 miliony dolarów napiwku?, ?Stalowe magnolie? i wiele innych. Oprócz pracy na planie filmowym, dużą przyjemność sprawia jej dzielenie się swoim doświadczeniem i wiedzą ze studentami kierunków filmowych. Jest profesorem m.in. na uniwersytecie w Stanford oraz UCLA. JAN A.P. KACZMAREK ? kompozytor Jan A.P. Kaczmarek mieszka i pracuje w Los Angeles. Punktem zwrotnym w jego życiu był okres intensywnej współpracy z teatrem Jerzego Grotowskiego. W 1982 roku, po swoim pierwszym tournée w USA, Kaczmarek nagrał dla rezydującej w Chicago, niezależnej wytwórni Flying Fish Records swój pierwszy, debiutancki album ?Music For The End?. Po skomponowaniu muzyki dla Chicago´s Goodman Theatre i Los Angeles Mark Taper Forum, zdobył dwie prestiżowe nagrody New York Theatre: Obie i Drama Desk Award (1992) za muzykę do spektaklu ?Tis' Pity She a Whore?. Jako artysta, Kaczmarek odkrył dla siebie kino, i przekształcał się stopniowo w kompozytora muzyki filmowej, poszerzając jednocześnie swe muzyczne horyzonty i wzbogacając twórczość o kolejne kompozycje do filmów takich, jak: ?Całkowite Zaćmienie?, ?Bliss?, ?Plac Waszyngtona?, ?Aimée & Jaguar?, ?Trzeci cud?, ?Stracone dusze? i ?Quo Vadis?, wszędzie wzbudzając w widzach emocje, poruszając i ilustrując w niepowtarzalny sposób przeżycia bohaterów. Laureat Oscara za muzykę do filmu Marca Forstera ?Marzyciel?. TVN ? produkcja Dział Produkcji Form Fabularnych TVN nadzoruje realizację i produkcję seriali telewizyjnych oraz filmów fabularnych, przeznaczonych do dystrybucji kinowej, jak i telewizyjnej. W portfolio działu znajdują się takie seriale, jak najnowsze przebojowe ?Usta Usta?, ?Klub Szalonych Dziewic?, ?Majka? a także ?BrzydUla?, ?Teraz albo nigdy!?, ?39 i pół?, ?Naznaczony?, ?Na Wspólnej?, ?Niania?, ?Magda M.?, ?Kasia i Tomek?, ?Kryminalni? oraz filmy fabularne: ?Kochaj i tańcz?, ?Świadek koronny?, ?Nigdy w życiu!?, ?Tylko mnie kochaj?, ?Nie kłam, kochanie?, ?Vinci?. Dyrektorem działu jest Dariusz Gąsiorowski, który wraz z producentką popularnego ?39 i pół? Justyną Pawlak, koprodukował film ?Aż po grób?.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.