Odtwórz Zwiastun nr 1 (angielski) 1:45

Zobacz Osiem i pół zwiastun

Film

8 1/2

1963 2 godz. 18 min.
7,8 21 980
ocen
7,8 10 1 21980
33 697
chce zobaczyć
8,3 21
ocen krytyków
{"rate":8.333333,"count":21}
{"id":"30830","linkUrl":"/film/Osiem+i+p%C3%B3%C5%82-1963-30830","alt":"Osiem i pół","imgUrl":"https://fwcdn.pl/fpo/08/30/30830/7443296.2.jpg"}
Choć cała produkcja została już przygotowana, brakuje pomysłu na film. Reżyser cierpi z powodu kryzysu twórczego.
reżyseria
scenariusz
gatunek
produkcja
premiera
Oscar Najlepszy film nieanglojęzyczny w roku 1964 Oscar Najlepsze kostiumy - filmy czarno-białe w roku 1964 dla Piero Gherardi
#ZOSTAŃWDOMU
Sprawdź filmy, seriale i gry, które warto nadrobić
Osiem i pół
Zwiastun nr 1 (angielski) 1:45
Osiem i pół - Zwiastun Nr 1 (angielski) Osiem i pół - Zwiastun Nr 1 (angielski)

Bohaterem filmu jest reżyser nie umiejący sprostać zadaniom, jakie nakłada na niego rzeczywistość. Chciałby powiedzieć wszystko, a nie ma już nic do powiedzenia. A kiedy artysta nie ma nic do powiedzenia, może jeszcze zawsze opowiedzieć, dlaczego nie ma nic do powiedzenia. "8 i 1/2" rozpoczyna się sceną symboliczną, w jakiś sposóbBohaterem filmu jest reżyser nie umiejący sprostać zadaniom, jakie nakłada na niego rzeczywistość. Chciałby powiedzieć wszystko, a nie ma już nic do powiedzenia. A kiedy artysta nie ma nic do powiedzenia, może jeszcze zawsze opowiedzieć, dlaczego nie ma nic do powiedzenia. "8 i 1/2" rozpoczyna się sceną symboliczną, w jakiś sposób streszczającą właściwie cały film i wykładającą jego teorię. Reżyser Guido - bohater (Marcello Mastroianni) jest uwięziony we własnym samochodzie, a samochód stoi w ulicznym korku. Nie może otworzyć drzwi ani uchylić szyby, jego położenie staje się krytyczne - dusi się na oczach otaczających go, lecz absolutnie obojętnych, nic nie widzących ludzi z innych samochodów. W ostatniej chwili przebija dach swego wozu, ucieka, wznosi się ponad wszystko, ulatuje w dal. Fabuły właściwie nie ma. Bohater zobowiązał się nakręcić kolejny film. Producenci czekają, puszczono już w ruch ogromną machinę wytwórni, zbudowano gigantyczną dekorację, zaangażowano aktorów, ustalono ostateczny termin rozpoczęcia zdjęć, wszyscy czekają. Tymczasem reżyser nie ma jeszcze nawet cienia pomysłu. Fellini opowiada to niezwykłym językiem. Rzeczywistość przeplata się tu z marzeniami, ze wspomnieniami z dzieciństwa, z wizjami fragmentów przyszłego filmu.

boxoffice
$98 760 w USA
na podstawie
Federico Fellini (materiały do scenariusza, historia) / Ennio Flaiano (materiały do scenariusza, historia)
studio
Cineriz / Francinex
tytuł oryg.
8 1/2
inne tytuły
Osiem i pół Polska
Huit et demi Francja
Otto e mezzo (alternatywna pisownia) Włochy
La bella confusione (tytuł roboczy) Włochy
Więcej...
Federico Fellini początkowo chciał obsadzić w głównej roli Laurence'a Oliviera.
Zdjęcia do filmu kręcono w Rzymie, Fiumicino i Viterbo (Włochy).
Historia opowiedziana w "Osiem i pół" była inspiracją dla wystawianego na Broadwayu musicalu "Dziewięć", który w 1982 roku zdobył prestiżową Nagrodę Tony.
W czasie gdy francuska Nowa Fala walczyła z amerykańskimi standardami włoski reżyser Federico Fellini dał światu film, który stał się wzorem dla filmowców w nie mniejszym ... więcej
zdaniem społeczności pomocna w: 88%
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych
  • Taki sobie

    pirks4 ocenił(a) film na 7

    Film mi się, niestety, nie podobał. Podobno film am mnóstwo ukrytych znaczeń. Być może. Ja jednak uważam, że jego wymowa jest prosta. Gdzieś w 40 minucie bohater mówi, że stracił natchnienie. A pod koniec z monologu bohatera dowiadujemy się, ze film zawiera wątki autobiograficzne i co Fellini sądzi o ... więcej

  • Geniusz, czysty geniusz

    Gordon Geko ocenił(a) film na 10

    Siedzę i kwiczę, co za film. Boli mnie mózg od myślenia, bo tutaj symbol za symbolem leci jak błyskawica. Bez przystanków, ani jednej dłużyzny. Mieszają się teraźniejszość, przeszłość i wyobraźnia głównego bohatera. W tym filmie jest tyle tematów, że trudno to ogarnąć, nawet pojawia się seksualny ... więcej

  • Jak to nie zachwyca Gałkiewicza, jeśli tysiąc razy tłumaczyłem Gałkiewiczowi, że go zachwyca

    zajacnoob ocenił(a) film na 6

    Temat 9/10 realizacja/odczucia 5/10 średnia 7 Może to ten włoski styl i język jest dla mnie taki ciężkostrawny, nie wiem, Podobnie miałem oglądając Cinema Paradiso - niby jest klimat ale jakiś nie mój, trochę irytujący.

  • nie rozumiem fenomenu tego filmu

    kuapoucha ocenił(a) film na 9

    Wytrwałam do końca tylko dzięki Marcello, którego uwielbiam.

  • Szczytowe osiągnięcie kinematografii.

    guido8i05 ocenił(a) film na 10

    Do lat sześćdziesiątych kino doskonaliło siebie jako sztukę. Po dojściu do tego miejsca wyraźnie zaczęło się dusić. Musiało się zatrzymać, rozjerzeć się i gdzieś skręcić. Byli tacy, którzy proponowali powrót. "Osiem i pół" jest dla mnie zwieńczeniem tego okresu. Ostatnim wielkim i ... więcej