Jest rok 1857. Całe Indie znajdują się pod panowaniem jednej spółki - brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej. Kompania, założona w 1600 roku przez grupę londyńskich kupców, po przyznaniu jej przez królową Elżbietę I monopolu na handel z Indiami Wschodnimi, stała się jednym z najbardziej dochodowych przedsiębiorstw w historii świata. Posiadała liczne prawa i przywileje: stanowiła prawo na posiadanych ziemiach, mogła samodzielnie zawierać traktaty, utrzymywała swoje twierdze i wojsko, mogła prowadzić wojny, biła też własną monetę. W owych czasach decydowała o losie jednej piątej ludności świata. Film „Rebeliant” opowiada o pewnym, z pozoru błahym, wydarzeniu, które zmieniło bieg historii. Stało się iskrą, która rozpaliła największe powstanie przeciwko rządom Kompanii w Indiach. W owych czasach w armii Kompanii, obok brytyjskich oficerów, służyli miejscowi Indusi - sipajowie (z perskiego ‘sipahi’ - kawalerzysta, żołnierz) - zawodowi żołnierze, wśród których byli zarówno hindusi, jak i muzułmanie. W 1857 roku, Kompania wprowadziła do wyposażenia swojej armii nowe kartusze (ówczesne naboje) do karabinów Enfield. Aby wsypać z nich proch do lufy, należało odgryźć jeden z końców naboju. A były one pokryte krowim i świńskim tłuszczem. To, co dla Brytyjczyków było jedynie technicznym usprawnieniem posiadanej broni, dla Indusów było obrazą uczuć religijnych: krowa jest zwierzęciem świętym dla hindusów, a świnia zakazanym dla muzułmanów. Nic więc dziwnego, że sipajowie, zgodnie z przekonaniami, odmówili wykorzystania nowej broni. Beztroskie potraktowanie przez zwierzchników religijnych indyjskich nakazów sprawiło, że wprowadzenie nowych nabojów stało się symbolem brytyjskiego ucisku i kiedy władze Kompanii postanowiły zmusić sipajów do posłuszeństwa, ci zbuntowali się. Rozpoczęło się ogólnonarodowe powstanie przeciwko Anglikom. Na tle wydarzeń, które Brytyjczycy nazwali buntem sipajów, a które dla Indusów było pierwszą wojną o niepodległość, toczy się akcja filmu „Rebeliant”. Ta opowieść o przyjaźni, zdradzie, miłości i poświęceniu rozgrywa się w czasach, gdy usankcjonowana przez prawo, łupieżcza polityka Brytyjczyków budziła powszechne oburzenie miejscowej ludności. Głównych bohaterów - sipaja Mangala Pandeya (Aamir Khan) i oficera brytyjskiego, kapitana Williama Gordona (Toby Stephens) poznajemy podczas jednej z zażartych bitew, jakich wiele w połowie XIX wieku toczyła Kompania w Afganistanie. Chwila, w której Pandey ocalił życie Gordonowi, stała się początkiem przyjaźni wykraczającej poza sztywne zasady wojskowych rang oraz rasowych uprzedzeń. Zostanie ona wystawiona na próbę, gdy znajdą się po przeciwnych stronach barykady podczas zbliżającego się buntu sipajów. „Rebeliant” jest opowieścią o marzeniach o wolności.
O FILMIE
Film „Rebeliant” jest jednym z najdroższych filmów indyjskich (7,5 mln dolarów). Historia oparta jest na buncie sipajów z garnizonu w Marathu w maju 1857 roku, który wkrótce przekształcił się w powstanie przeciwko Brytyjczykom. Hindusi walczyli jednak zbyt chaotycznie, by pokonać zdyscyplinowane i wyszkolone, a przede wszystkim świetnie dowodzone wojska Kompanii. Ostatnie walki toczyły się w marcu 1859 roku. Skutkiem przegranej było poddanie Indii bezpośrednio władzy Korony Brytyjskiej, która jeszcze w sierpniu 1858 roku przejęła prawa do terytoriów Kompanii Wschodnioindyjskiej. Pierwsze sceny filmu toczą się w kwietniu 1857, ale wspomnienia Mangala Pandeya przenoszą nas kilkanaście miesięcy wstecz, gdzie w Afganistanie zaczynają zawiązywać się główne wątki opowieści. Tak o filmie mówi reżyser, Ketan Mehta: Ten temat pojawił się w mojej głowie ponad piętnaście lat temu, ale wtedy projekt na taką skalę, który mógłby wypłynąć na światowy rynek był niemożliwy do zrealizowania w Indiach. Jednakże scenariusz zaczął się rozwijać i projekt powoli stawał się realny. W końcu nadszedł odpowiedni czas, obsada była idealna i przedsięwzięcie doszło do skutku. Uważam, że „Rebeliant” jest najbardziej ambitnym projektem, jaki wyszedł poza Indie. Film opowiada o punkcie zwrotnym w historii Indii i początkach wolnego narodu. Akcja filmu toczy się w połowie XIX wieku i jest historią o Mangalu Pandeyu, szeregowym żołnierzu armii brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej. Ten zwykły żołnierz dał początek powstaniu, które zniszczyło Kompanię i stał się w Indiach symbolem wolności. Chciałem, by film połączył orientalną tradycję opowieści przekazywanych z ust do ust przez całe pokolenia, charakterystyczną dla prostego ludu kochającego legendy i mity, z zachodnią tradycją opowieści przez wieki spisywanych, powstałych na podstawie udokumentowanych faktów. Dynamiczne zestawienie tych dwóch form stworzyło konstrukcję mojego filmu i pomogło pokazać zderzenie tych dwóch światów, dwóch kultur, które z różną siłą, wpływały i wciąż mocno wpływają na siebie. Krytycy, po obejrzeniu „Rebelianta” na międzynarodowym festiwalu filmowym w Locarno (pierwszy indyjski film w historii otwierający ten festiwal), chwalili go za rozmach i piękne zdjęcia i nazwali „Bollywoodzkim ‘Braveheartem’”. „Wspaniale sfotografowany film nawiązujący do klasycznych hollywoodzkich blockbusterów z lat 50. i 60.” napisało Variety. Krytycy docenili też Lovleen Bains za piękne, niezwykle barwne kostiumy i Himmana Damiję za „zapierające dech w piersiach krajobrazy”. Ketan Mehta za swój film otrzymał w 2005 roku nagrodę w Locarno: Netpac Special Jury Award.
O BOHATERACH
Mangal Pandey jest postacią historyczną. Służył w Piątej Kompanii, 34-tym regimencie piechoty w Barrackpore. Był znany z lojalności i niezrównanej waleczności na polu bitwy. Niewiele wiadomo o jego życiu osobistym. W licznych opowieściach przedstawia się go chętniej jako symbol walki o wolność, który z oddanego Kompanii żołnierza wyrósł na bohatera walczącego przeciwko potędze imperium. Film skupia się na pokazaniu przemiany Mangala Pandeya ze zwykłego człowieka w legendarnego herosa. Kapitan Gordon został wysłany do Indii w wieku 15 lat. W chwili, kiedy widzimy go na ekranie, ma 32 lata i jest oddanym żołnierzem Kompanii Wschodnioindyjskiej. Jest wrażliwym, uczciwym człowiekiem, a jego przyjazny stosunek do miejscowej ludności nie znajduje zrozumienia u kolegów. Z jednej strony zawdzięcza życie Mangalowi, którego traktuje jak przyjaciela i brata, z drugiej czuje się lojalny wobec zwierzchników. Jest rozdarty pomiędzy tym, czego się od niego oczekuje jako oficera a tym, co czuje. Piękna Heera została kupiona przez Kompanię do domu publicznego, gdzie zajmuje się spełnianiem zachcianek brytyjskich oficerów. Jej uroda, wdzięk i umiejętności taneczne nie tylko zapewniają przybytkowi stały dochód, ale także pomagają zdobywać serca oficerów, którzy w chwilach zapomnienia powierzają jej tajne wojskowe informacje. Heera zakochuje się w Mangalu, który ratuje ją z rąk pijanego brytyjskiego oficera. Jwala, młoda wdowa, zostaje uratowana przez kapitana Gordona od „sati” - zakazanej od 1829 roku na terenach Kompanii praktyki samospalenia żon na stosie pogrzebowym zmarłych mężów. Wkrótce zamieszka z Gordonem.
EKIPA
KETAN MEHTA (Reżyser) Już podczas studiów na ekonomii w Delhi, był mocno związany z miejscowym teatrem. Wkrótce rozpoczął pracę w The Film and Television Institute of India w Pune. Jego pierwszy film, „Bhavni Bhavai” zdobył uznanie krytyki, a sam Mehta został określony mianem filmowca „wychodzącego poza utarte schematy”. Sukces w Europie i Ameryce północnej odniósł jego trzeci film, „Mirch Masala”, który przyniósł mu wiele międzynarodowych nagród (m.in. nominacja do głównej nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Moskwie w 1987 roku). Tym filmem Mehta ugruntował swoją pozycję w gronie reżyserów kina światowego, a w kraju został uznany za „najbardziej spostrzegawczego i utalentowanego przedstawiciela nowej generacji filmowców”. Następny film był już dużą produkcją międzynarodową. Indyjsko-angielsko-francuski film „Maya Memsaab”, oparty na „Madame Bovary” został doceniony przez krytyków i odniósł komercyjny sukces. W jego dorobku znajduje się ponad dziewięć wyprodukowanych i wyreżyserowanych filmów, sześć seriali telewizyjnych i wiele dokumentów. Doradzał rządowi Indii w sprawach narodowej kinematografii, zasiadał także w jury wielu krajowych i międzynarodowych festiwali i przeglądów filmowych. Jest prezesem studia animacji komputerowej i efektów specjalnych Maya Entertainment Ltd. FARRUKH DHONDY (Scenarzysta) Urodzony w Pune, studiował w Wielkiej Brytanii. W 1983 roku zaadaptował na potrzeby BBC kilka opowiadań („Good at Art”, The Bride”, Come to Mecca”), a trzy lata później, dla tej samej stacji, napisał znakomicie przyjęty przez krytykę dramat „King of the Ghetto”. Był współtwórca znanego i pokazywanego przez ponad dwa lata w Channel 4 sitcomu „No Problem!”. W 1985, również dla Channel 4, stworzył pierwszą serię sitcomu „Tandoori Nights”,. W jego dorobku znajdują się scenariusze do takich filmy, jak m.in. „American Daylight”, „Kisna”, „Exitz”, Take 3 Girls”, „Red Mercury”. AAMIR KHAN (Mangal Pandey) Jeden z najbardziej znanych i lubianych gwiazdorów kina bollywoodzkiego. Na potrzeby filmu Aamir Khan przez półtora roku nie ścinał włosów ani nie golił wąsów, ponieważ jak mówi nienawidzi używać peruk. I ponieważ w odróżnieniu od innych indyjskich aktorów gra jednocześnie tylko w jednym filmie, było to dla niego nie lada wyzwanie. Dorastał w znanej rodzinie indyjskich filmowców, więc wejście w świat show biznesu było tylko kwestią czasu. Podczas studiów występował w grupie teatralnej „Avantar”, potem został asystentem reżysera Nasira Hussaina. Jednocześnie zadebiutował w dwóch filmach. Mówiono, że na planie czuł się bardzo swobodnie, a kamera od razu go pokochała. Sukcesem, który przyniósł mu popularność okazał się film „Qayamat Se Qayamat Tak”. W 1998 odniósł sukces z filmem „Ghulam”, a piosenka, którą tam śpiewał, „Aati kya Khandala” stała się piosenką roku. Zagrał w kilkudziesięciu filmach (m.in.: „Sarfarosh”, „1947 Earth”, „Dil Chanta Hai”, „Lagaan”, „Parampara”), które ugruntowały jego pozycję największej gwiazdy indyjskiego kina. TOBY STEPHENS (William Gordon) Urodzony w 1969, studiował w London Academy of Music and Dramatic Art. Pracę w teatrze rozpoczął od stanowiska pracownika technicznego na festiwalu teatralnym w Chichester. Pierwszą małą rolą filmową zadebiutował w 1992 roku, a dwa lata później, za dokonania na deskach teatru był już uhonorowany nagrodą im. Sir Johna Gielguda dla najlepszego aktora oraz nagrodą Iana Charlesona. Związany był ze słynnym Royal Shakespeare Company. W 1996 roku Stephens przyciągnął uwagę międzynarodowej publiczności rolą w „Twelfth Night” Trevora Nunna. W tym samym roku krytycy chwalili go za występ w telewizyjnej adaptacji powieści Anne Bronte „The Tenant of Wildfell Hall”. Zagrał m.in. w „Wielkim Gatsby” (TV, rola tytułowa), „Onieginie” (z Ralphem Fiennesem), „Kosmicznych kowbojach”, „Opętaniu”, „Napoleonie”. RANI MUKERJI (Heer) Uważana dziś za królową Bollywood Mukerji pochodzi ze znanej rodziny indyjskich filmowców. Jej ojciec jest założycielem Filmalaya Studio. Mukerji zadebiutowała jako 17-latka w filmie wyprodukowanym przez jej babcię. To właśnie ta rola zainteresowała reżysera Salima Akhtara, który w 1997 roku zaprosił Mukerji na plan filmu „Raaja Ki Ayegi Baraat”. I chociaż film nie wypadł dobrze w rankingach oglądalności, Mukerji za swoją grę została doceniona przez krytykę. Wkrótce, po świetnie przyjętym „Kuch Kuch Hota Hai”, Rani dołączyła do pierwszej ligi indyjskich aktorów. Zagrała w prawie czterdziestu filmach, m.in. w „Ghulam”, „Saathiya”, „Chalte Chalte”, „Black”, „Bunty aur Babli”. Na planie „Rebelianta” spotkała się z Aamirem Khanem już po raz drugi w swojej karierze - pierwszy raz wystąpili razem w „Ghulam”. AMEESHA PATEL (Jwala) Była jedną z najlepszych studentek ekonomii na Tuft’s University w Bostonie. Potem przez kilka lat pracowała na giełdzie. Karierę aktorską zaczęła dość późno, dołączając do grupy teatralnej Satyadeva Dubeya. Pierwszy raz w filmie wystąpiła w 2000 roku. „Kaho naa...Pyaar Hai” odniósł ogromny sukces w Indiach i pomógł Patel zostać gwiazdą. Od tego czasu zagrała w ponad dwudziestu filmach, m.in. „Gadar” i „Humraaz”, „Naani”, „Ankahee”, dzięki którym stała się ulubienicą indyjskiej publiczności. Pracuje także jako modelka.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.