Znamy zwycięzców tegorocznego festiwalu Nowe Horyzonty

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/Nowe+Horyzonty+2025%3A+wygrywa+%22Punku%22+w+re%C5%BCyserii+J.+D.+Fern%C3%A1ndeza+Molero.-162213
Znamy zwycięzców tegorocznego festiwalu Nowe Horyzonty
Jury 25. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego BNP Paribas Nowe Horyzonty we Wrocławiu przyznało Grand Prix oraz nagrodę 10 tys. euro filmowi "Punku" w reżyserii J. D. Fernándeza Molero.

Sensoryczny, kalejdoskopowy obraz, głęboko zakorzeniony w topografii pewnej ziemi i ludzkim doświadczeniu, wydający się łączyć to, co rzeczywiste, z tym, co nadprzyrodzone, ponadczasowość z nowoczesnością, a także duchowość z codziennością. Dzięki zastosowaniu różnych stylów filmowania i formatów filmowi udaje się uchwycić sprzeczności i złożoności konkretnego miejsca i czasu, jak również życia jako takiego, a jako całość proponuje on wyjątkowy sposób patrzenia zarówno na kino, jak i na świat – tak swój werdykt uzasadnia jury w składzie: Marija Kavtaradze, Lucile Hadžihalilović, Damian Kocur, Yorgos Krassakopoulos oraz Barbara Wurm.

J. D. Fernández Molero to peruwiański reżyser, którego debiutanckie "Reminiscencias" zebrało uznanie na wielu światowych festiwalach, a kolejny film – "Wideofilia" – został nagrodzony Złotym Tygrysem w Rotterdamie (Molero jest pierwszym Peruwiańczykiem, który zdobył tę nagrodę) i trafił do Konkursu Nowe Horyzonty podczas 15. edycji naszego festiwalu. W 2016 roku Molero był także jednym z nowohoryzontowych jurorów.

Jury postanowiło przyznać także wyróżnienie dla filmu "Bądź wola moja" w reżyserii Julii Kowalski. Jak czytamy w uzasadnieniu: ze względu na ogromną różnorodność ekscytujących odkryć w konkursie festiwalu filmowego Nowe Horyzonty 2025, czujemy się zobowiązani przyznać, obok przyznanej jednogłośnie i zasłużonej nagrody jury, również wyróżnienie. Bardzo nam miło, że trafia ono do filmu, który ma pewne powiązania z Polską, i to pod wieloma względami. Większość fantastycznej obsady pochodzi z Polski, reżyserka (jest to jej drugi film pełnometrażowy) ma polskie korzenie; gatunek mistycznego horroru, do którego się odwołuje, jest ostatnio mocno obecny w polskim kinie, a wreszcie trzeba wspomnieć, że ten hipnotyzujący film, opowiadający o życiu i pracy rodziny migrantów na francuskiej wsi, w swojej najgłębszej istocie wiąże się z polską kulturą: paternalistycznymi rytuałami, matczynymi klątwami i dziedzictwem przodków.

Nagroda Publiczności



Swojego laureata wybrali również widzowie i widzki festiwalu. Nagroda Publiczności i 7,5 tys. euro trafiły w ręce Ernesta Martíneza Bucio, autora filmu "Diabeł pali (a wypalone zapałki odkłada do pudełka)". 

Ernesto Martínez Bucio poprzez swój najnowszy film zabiera widzów do rodzinnego Meksyku, ale w samej historii pojawia się polski akcent. Oto podczas jednej z meksykańskich pielgrzymek Jana Pawła II piątkę dzieciaków odwiedza w nocy diabeł. Zostawia im po parze butów – tak przynajmniej twierdzi gromadka pozostająca pod opieką ekscentrycznej babci. Czy to spotkanie pomoże dzieciom przetrwać nieobecność rodziców? Beztroskie zabawy i dokazywanie z sąsiadami przeplatają się tu z rosnącym niepokojem o to, gdzie podziali się rodzice i kiedy (czy w ogóle?) wrócą. Kamera z ręki i bliskie plany budują efekt ekstremalnego realizmu, który miesza się ze światem wyobraźni, a może i (czarnej?) magii.

Krótko, ale pięknie, czyli nagroda w sekcji Shortlista



Laureatką Nagrody im. Zuzanny Jagody Kolskiej została Anja Zalewska. Reżyserkę "Soap Opera" – doceniono za imponującą fantazję i nieokiełznaną wyobraźnię, która pozwoliła rzucić się na głęboką wodę i zrealizować w szkolnych warunkach tak śmiały inscenizacyjnie, dobrze zagrany i zaśpiewany film.

Zwyciężczynię wybrano spośród twórczyń i twórców, którzy nie ukończyli 30 lat. Najlepszy film wyselekcjonowało jury – prezes zarządu Fundacji im. Zuzanny Jagody Kolskiej (współfundator nagrody) oraz członkinie i członkowie Stowarzyszenia Nowe Horyzonty.

26. edycja Nowych Horyzontów odbędzie się w dniach 23 lipca – 2 sierpnia (i online do 9 sierpnia) 2026.

Movie się: jaki był najlepszy film tegorocznych Nowych Horyzontów?