W USA nadchodzi rewolucja w dystrybucji kinowej

Collider / autor: /
https://www.filmweb.pl/news/W+USA+nadchodzi+rewolucja+w+dystrybucji+kinowej-138676
W USA nadchodzi rewolucja w dystrybucji kinowej
W Stanach Zjednoczonych zbliża się rewolucja w podejściu do kinowej dystrybucji. Prekursorami zmian są Universal Filmed Entertainment Group (Universal Pictures i Focus Features) oraz sieć kinowa AMC Theaters, czyli koncerny, które jeszcze parę miesięcy temu zdawały się być na wojennej ścieżce. Universal i AMC porozumiały się w sprawie tak zwanego okna dystrybucyjnego, czyli okresu, jaki musi minąć, zanim premiera kinowa może pojawić się w płatnych serwisach VOD.

Zgodnie z podpisanym porozumienie filmy Universal Pictures i Focus Features będą miały wyłącznie kinową dystrybucję przez niecałe 3 tygodnie, a dokładnie 17 dni. Dotychczas standardem w Stanach Zjednoczonych było 3-miesięczne okno dystrybucyjne.

Krótsze okno dystrybucyjne jest opcją, jaką ma w zanadrzu Universal. Nie oznacza to automatycznie, że po 17 dniach każda premiera studia trafi na płatne serwisy VOD. Największe przeboje zapewne będą dłużej grane w kinach, zaś te tytuły, które rozczarowały w box offisie, mogą na VOD trafić właśnie po 3 tygodniach.

Z kolei sieć AMC Theaters zyska część wpływów z dystrybucji VOD filmów Universal Pictures i Focus Features. Będzie to możliwe dzięki uruchomieniu własnej platformy AMC Theaters on Demand.

Porozumienie dla wielu osób będzie sporym zaskoczeniem. Kiedy bowiem Universal Pictures wprowadziło wiosną na serwisy VOD "Trolle 2" ignorując kina, najgłośniej protestował właśnie szef AMC Theaters. Gdy pod koniec kwietnia w "The Wall Street Journal" pojawił się artykuł, w którym cytowano słowa CEO NBCUniversal Jeffa Shella zapowiadającego w przyszłości wprowadzanie filmów zarówno do dystrybucji kinowej jak i na serwisy PVOD, szef AMC Theaters wysłał do wytwórni list z zapowiedzią, że w przypadku wprowadzenia w życie tych zapowiedzi żaden film Universal Pictures nie pojawi się w kinach należących do tej sieci.

Przypomnijmy, że "Trolle 2" miały trafić do amerykańskich kin na początku kwietnia. Universal Pictures nie wycofał się z planów premiery animacji, lecz zamiast w kinach (które były w tym czasie w większości zamknięte) pokazał go w serwisach PVOD. Posunięcie okazało się strzałem w dziesiątkę. Po trzech tygodniach cyfrowej dystrybucji wpływy wynosiły już 100 milionów dolarów.
Udostępnij: