Jerzy Karol Zieliński

[{"id":3,"name":"cinematographer","above5p":true,"career":{"name":"operator"},"ranking":{"name":"Zdjęć","link":"/person/ajax/roles/11103/3","url":"/ranking/person/cinematographer"},"rating":{"count":569,"rate":7.242530755711775,"desc":"ocen","profession":"zdjęć"}},{"id":2,"name":"director","above5p":true,"career":{"name":"reżyser"},"ranking":{"name":"Reżyserii","link":"/person/ajax/roles/11103/2","url":"/ranking/person/director"},"rating":{"count":71,"rate":5.816901408450704,"desc":"ocen","profession":"pracy reżysera"}}]
7,2
569 ocen zdjęć
Jerzy Zieliński I
Jerzy Zieliński należy do najbardziej znanych polskich operatorów filmowych. Jest autorem zdjęć do kilkudziesięciu obrazów fabularnych i dokumentalnych. Od lat 80. z dużym powodzeniem pracuje za granicą.
W 1974 r. ukończył studia na wydziale operatorskim PWSFTViT w Łodzi. W 1975 r. przedstawił swoją pracę dyplomową - reportaż "Taki układ", do którego nie tylko zrealizował zdjęcia, ale także, razem z reżyserem Piotrem Andrejewem, napisał scenariusz. Jeszcze w czasie nauki sfotografował kilkanaście etiud studenckich, m.in. "Styl dowolny" (1971), "Cichą noc" (1972), "Dzień kobiet" (1973). W drugiej połowie lat 70. pracował jako operator przy kilku filmach krótkometrażowych, przede wszystkim reportażach: "Za ciosem" (1976), "5/4" (1979), "Pragnienie" (1980).
W 1974 r. współpracował przy zdjęciach do fabularnego filmu "Jabłka". Dwa lata później samodzielnie sfotografował "Kradzież". Jednak sukcesy przyszły dopiero w 1979 r, kiedy spotkał się z Wojciechem Marczewskim i Filipem Bajonem. Dla Marczewskiego zrealizował zdjęcia do "Klucznika", które zostały nagrodzone na Festiwalu Polskiej Twórczości Telewizyjnej w Olsztynie. "Aria dla atlety" Bajona przyniosła mu nagrodę za najlepsze zdjęcia na Festiwalu Polskiego Filmu Fabularnego w Gdyni. Z oboma reżyserami Zieliński pracował także w następnych latach. Z Bajonem zrobił "Wizję lokalną 1901" (1980) i "Limuzynę Daimler-Benz" (1981), natomiast z Marczewskim "Dreszcze" (1981).
Wśród jego najważniejszych filmów z lat 80. znajdują się "Medium" (1985) Jacka Koprowicza o siłach parapsychologicznych oraz na poły fantastyczne "Na srebrnym globie" (1987) Andrzeja Żuławskiego. W 1991 r. razem z Marczewskim pracował przy głośniej "Ucieczce z kina Wolność", za którą otrzymał Nagrodę Przewodniczącego Komitetu Kinematografii za zdjęcia w dziedzinie filmu fabularnego. Był to także jego drugi obraz (po "Calu", 1984), który został zaprezentowany na festiwalu w Cannes.
W latach 90. Zieliński zrealizował zdjęcia do zagranicznych dzieł Agnieszki Holland: "Tajemniczego ogrodu" (1993), "Placu Waszyngtona" (1997) oraz "Trzeciego cudu" (1999). Jego nazwisko stało się popularne po drugiej stronie oceanu. W 1995 pracował razem z Victorem Salvą nad "Zagadką Powdera". Wśród jego najnowszych projektów znajdują się telewizyjny "A.T.F." (1999) oraz kinowe "Galaxy Quest" (1999), "Bubble Boy" (2001) i "Cletis Tout" (2001).


Więcej

Dane personalne:

wiek:

data urodzenia: 8 stycznia 1950

miejsce urodzenia: Szczecin, Polska

Zdobył Brązowy Smok, Brązowy Smok Nagroda specjalistyczna za zdjęcia za film Elementarz w roku 1981
Jerzy Zieliński jest członkiem elitarnego, amerykańskiego stowarzyszenia operatorow obrazu filmowego - The American Society of Cinematographers (ASC).
W 2008 roku zasiadał w jury Konkursu Głównego na 33. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Był jurorem w konkursie etiud studenckich na XIV Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Plus Camerimage w Łodzi w 2006 roku.
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych