film

Ucieczka z kina "Wolność"

1990
1h 27m
7,5 17 983
oceny
7,5 10 1 17983
7,6 22
oceny krytyków
Podczas kinowej projekcji filmu "Jutrzenka" postacie na ekranie ożywają i rozpoczynają dialog z publicznością. Władze reagują wysłaniem na miejsce cenzora. więcej mniej
Ucieczka z kina "Wolność" zobacz gdzie obejrzeć online

reżyseria

scenariusz

gatunek

produkcja

premiera

Złote Lwy
Film zdobył nagrodę Złote Lwy, 6 innych nagród oraz 3 nominacje
Sprawdź wszystkie nagrody

W kinie "Wolność' odbywa się projekcja filmu "Jutrzenka". Seans przerywa niezwykłe wydarzenie. Aktorzy ożywają na ekranie, rozpoczynają między sobą rozmowy, wciągają w nie publiczność. Wokół kina gromadzą się tłumy, odpowiednie władze i służby zastanawiają się co począć w tej skomplikowanej sytuacji. Przybywa także cenzor RabkiewiczW kinie "Wolność' odbywa się projekcja filmu "Jutrzenka". Seans przerywa niezwykłe wydarzenie. Aktorzy ożywają na ekranie, rozpoczynają między sobą rozmowy, wciągają w nie publiczność. Wokół kina gromadzą się tłumy, odpowiednie władze i służby zastanawiają się co począć w tej skomplikowanej sytuacji. Przybywa także cenzor Rabkiewicz (Janusz Gajos), mężczyzna dobiegający pięćdziesiątki, ongiś krytyk literacki, dziennikarz. Zaciera się granica między fikcją a rzeczywistością.

na podstawie
studio
Crone Film Produktion A/S / Studio Filmowe Tor / TV Polski
tytuł oryg.
Ucieczka z kina "Wolność"
inne tytuły
Escape from the 'Liberty' Cinema Miedzynarodowe
Escape from the 'Liberty' Cinema Wielka Brytania
Escape from the 'Liberty' Cinema USA
więcej
Jak powszechnie wiadomo, na fladze Niemiec są trzy kolory (w takiej kolejności): czarny, czerwony i żółty. W filmie, w momencie, gdy pijany cenzor przysłuchuje się prywatnej rozmowie pomiędzy aktorem Tadeusza i aktorką Małgorzatą, można zauważyć, że na stołach są flagi różnych krajów, między innymi Niemiec, lecz flaga jest odwrotnie ustawiona.
Zdjęcia kręcono w Łodzi i Ciechanowcu (Polska).
W ścieżce dźwiękowej filmu wykorzystano obszerne fragmenty "Requiem" W.A. Mozarta.
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

Dystans do cenzury

ocenił(a) film na 9

Wielokrotnie przy okazji spotkań autorskich z twórcami filmów (oczywiście tych z okresu PRLu), spotkałem się z bardzo niechlubnymi komentarzami pod adresem cenzury. O ile sama krytyka tej instytucji jest zrozumiała i uzasadniona, to sposób wypowiadania się o samych cenzorach jest co najmniej zastanawiający. Większość...

więcej

Psychoanalityczne uniwersum z nakładką realiów zmiany ustroju.
Wieloznaczne na tych płaszczyznach pojęcie kryzysu rozegrane z chyba najwyższym możliwym polotem i intuicją artystyczną - nie wierzę, że takie treści można było chłodno wykalkulować.

Specjalne miejsce na półce.

Absolutna rewelacja

ocenił(a) film na 10

Absolutna rewelacja, ostatni film "Szkoły Polskiej", zarazem podsumowujący nurt i przewyższający jego dokonania. Marczewski jest jak Malick - robi mało filmów, ale zazwyczaj rewelacyjne - ten jest jego szczytem. Piękna metafora nawiązująca do słynnej książki Fromma - "Ucieczka od wolności", zarazem jednak ciekawsza i...

więcej

Gajos jest genialny. Ale oprócz niego świetny Fronczewski (Ja nigdy nie lubiłem tych arii, tych partytur, tych ooooooper, Niech pan zejdzie z tego ekranu), Zamachowski (świetny w rozmowach z Gajosem), Wakuliński ( you want to phone from here to New York? Buhahahahaha), Bista, Bajor. No po prostu palce lizać.

Soczysty surrealizm. Luis Bunuel chowa się! Jak na polskie kino, film niesamowity, przesiąknięty wieloma wpływami zachodnimi. Tak właśnie tworzyli m.in. Polański i Żuławski po wyjeździe z kraju, okazuje się, że i w Polsce można było... Czuć tutaj pikanterię absurdów, jaką stosował w swoich dziełach właśnie wywołany w...

więcej