Leos Carax

Alexandre Oscar Dupont

[{"id":2,"name":"director","above5p":true,"career":{"name":"reżyser"},"ranking":{"name":"Reżyserii","link":"/person/ajax/roles/44248/2","url":"/ranking/person/director"},"rating":{"count":98,"rate":7.520408163265306,"desc":"ocen","profession":"pracy reżysera"}},{"id":1,"name":"screenwriter","above5p":true,"career":{"name":"scenarzysta"},"ranking":{"name":"Scenariuszy","link":"/person/ajax/roles/44248/1","url":"/ranking/person/screenwriter"},"rating":{"count":48,"rate":6.541666666666667,"desc":"ocen","profession":"scenariuszy"}},{"id":6,"name":"actors","above5p":true,"career":{"name":"aktor"},"ranking":{"name":"Ról aktorskich","link":"/person/ajax/roles/44248/6","url":"/ranking/person/actors/male"},"rating":{"count":14,"rate":7,"desc":"ocen","profession":"gry aktorskiej"}}]
7,5
98 ocen pracy reżysera
powrót do forum osoby Leos Carax
  • Niektórzy filmoznawcy pisząc o twórczości Leosa Caraxa skłaniają się ku opinii, iż specyficzna forma jego dzieł stanowi przede wszystkim osobistą, autorską interpretację znanych i stosowanych wcześniej rozwiązań. Podobne działania - czyli trawestacje różnych scen czy obrazów - nasuwają natomiast na myśl praktykę reżyserów związanych z Nową Falą. Ponieważ zaś wśród niewielu znanych mi lektur poświęconych neobarokowi nie znalazłam porównań dokonań Caraxa do utworów tamtych mistrzów, zaryzykuję tutaj pewne twierdzenie... pomimo fascynacji autora "Boy Meets Girl" twórczością Godarda, sytuowałabym go raczej po stronie Francois Truffauta. Dlaczego? Zaufam tutaj Emmanuelowi Burdeau: Jean-Luc Godard starał się podkreślać fikcyjność i umowność świata przedstawionego - o ile pierwsze zdarzenia dramatyczne wywoływały u widza wrażenie realnych czy prawdopodobnych, kolejne sceny miały to odczucie systematycznie niweczyć. Natomiast u Truffauta miała miejsce pełna "symbioza" życia i sztuki - cytując Fanny Ardant: "film ucieleśniał się w prawdziwym życiu". Przykładem, a raczej dowodem :) może być chociażby powtórzenie króciutkiego "Polewacza polanego" Lumiere'a w "Łobuzach". W dziełach Leosa Caraxa - pomimo sporych różnich wrażliwości obu artystów - są często stosowane podobne pod względem formalnym zabiegi. Między innymi w "Złej krwi": Alex patrząc na Annę mówi, że ma ona duże wilgotne usta i przypomina mu aktorki z niemych filmów. Ilustracją wypowiedzi są czarno-białe zdjęcia ukazujące Juliette Binoche stylizowaną na Lulu z "Puszki Pandory" Pabsta...

  • Klaudia Po Twoim wpisie wnoszę, że interesujesz się surrealizmem. Czy byłabyś na tyle miła i powiedziała, od czego zacząć przygodę z tym gatunkiem? Próbowałem oglądać "Holy Motors", ale uznałem, że to jakby zaczynać od końca, bez przygotowania. Nie chciałbym zrazić się do tego nurtu, więc czy mógłbym prosić o jakieś wprowadzenie?

  • dansty ...proponuje "Widmo wolnosci" Bunuela :)

  • dansty Na pewno najbardziej ikoniczny jest "Pies andaluzyjski" i "Złoty wiek".

  • Klaudia abstrahując od neobaroku, przeczytać na filmwebie tak sensowną wypowiedź to wielka rzadkość. pozdrawiam