Rob Cohen I

6,3
1 058 ocen pracy reżysera
Rob Cohen I
Rob Cohen zajmuje należne sobie, wyjątkowe miejsce w najnowszej historii amerykańskiego przemysłu rozrywkowego. Od prawie trzydziestu lat związany jest z produkcją filmową, łącząc doświadczenia z zakresu kierownictwa produkcji, produkcji i reżyserii. Często w czołówce twórców wyznaczających nowe kierunki kulturowych (popowych) i technologicznych przemian, Rob Cohen jako reżyser odwołuje się do wielu tematów, zarysowując je na tle rozmaitych planów.
Wytwórnia Universal wypuściła niedawno prowokacyjny dreszczowiec w reżyserii Cohena - "Sekta" ("The Skulls"), pokazujący machinacje elitarnych, tajnych stowarzyszeń, działających w obrębie prestiżowych uniwersytetów należących to tzw. Ivy League. W filmie zagrali Joshua Jackson, Paul Walker i Leslie Bibb. Ciesząca się ogromnym uznaniem widzów i krytyki zrealizowana dla HBO produkcja "The Rat Pack", w której wystąpili Ray Liotta jako Frank Sinatra, Joe Mantegna jako Dean Martin i Don Cheadle jako Sammy Davis Jr., opowiadała historię wspaniałych lat ery Hollywoodu i Las Vegas, portretując najbardziej znane postaci show biznesu w ich najlepszych latach. "The Rat Pack" otrzymał 11 nominacji do nagrody Emmy (uhonorowany trzema), Don Cheadle wyróżniony został Złotym Globem, a sam reżyser nominowany był przez Directors Guild of America do nagrody przyznawanej za wyjątkową reżyserię filmu telewizyjnego.

Wcześniejsze przedsięwzięcia reżyserskie Cohena wiele mówią o jego wszechstronnych zainteresowaniach i osiągnięciach w dziedzinie sztuki filmowej. Jego debiutem filmowym był rozgrywający się w środowisku studenckim obraz "A Small Circle of Friends" (1980) z udziałem Brada Davisa i Karen Allen, opowiadający romantyczną historię osadzoną w okresie politycznego zamętu lat 1960-tych na Uniwersytecie Harvarda (rodzima uczelnia Cohena). Kolejne przedsięwzięcie, długo oczekiwane przez krytyków i widzów to biografia filmowa "Smok: Historia Bruce'a Lee" ("Dragon: The Bruce Lee Story"), wyreżyserowana przez Cohena na podstawie jego własnego scenariusza i w bardziej ludzkim świetle przedstawiająca postać legendarnej gwiazdy filmów karate - Bruce'a Lee. Gwiazdami filmu byli Jason Scott i Lauren Holly. "Tunel" ("Daylight") z udziałem Sylwestra Stallone był z kolei nakręconym z rozmachem thrillerem akcji, rozgrywającym się głównie w ogromnym tunelu pod nowojorską rzeką Hudson (plan filmowy odtworzony został w rzymskich studiach Cinecitta). "Tunel" nominowany był do Oscara w kategorii montażu efektów dźwiękowych.

Efekty wizualne stworzone na potrzeby widowiska filmowego "Ostatni smok" ("Dragonheart") stanowiły ogromny skok w sposobie przedstawienia tej epickiej bajki - na ekranie widzowie mogli podziwiać postaci rycerza (w roli tej Dennis Quaid") oraz drapieżnego, aczkolwiek szlachetnego smoka obdarzonego darem mowy (głosu postaci użyczył Sean Connery). Podczas prac nad filmem Cohen aktywnie zaangażowany był zarówno w projektowanie ogromnej postaci smoka, jak i przeniesienie projektu na ekran za sprawą efektów komputerowych najnowszej generacji. Po raz pierwszy w historii dużych produkcji filmowych postać jednego z głównych bohaterów została całkowicie wykreowana poprzez technikę cyfrową. Film uhonorowany został w 1996 roku nagrodą Saturn jako najlepszy obraz fantasy, nominowany był również do Oscara w kategorii efektów wizualnych.

Cohen urodził się w Cornwall-on-Hudson w stanie Nowy York. Kształcił się na Uniwersytecie Harvarda, gdzie otrzymał dyplom w dziedzinie antropologii. Swoją karierę filmową rozpoczynał będąc na drugim roku studiów, wtedy to właśnie w charakterze asystenta współpracował z reżyserem Danielem Petrie przy kręconym dla telewizji obrazie "Silent Night, Lonely Night". Po ukończeniu studiów Cohen przeniósł się do Los Angeles, gdzie rozpoczął współpracę z International Famous Agency, zajmującą się wtedy obrazem "Żądło" ("The Sting").

Cohen rozstał się z IFA i przeszedł do 20th Century Fox Television, gdzie wkrótce mianowany został na stanowisko dyrektora departamentu filmów telewizyjnych. Pracował w tym czasie między innymi nad takimi projektami jak "Mrs. Sundance" i "Stowaway to the Moon". Mając zaledwie dwadzieścia kilka lat i pragnąc rozwijać się w kierunku filmu fabularnego, Cohen dołączył do zespołu produkcyjnego Motown, gdzie objął stanowisko dyrektora wykonawczego działu filmowego.

Współpracując z Motown Cohen zajmował się produkcją wielu uznanych filmów kina lat 1970-tych, w tym "The Bingo Long Traveling All-Stars & Motor Kings" z udziałem Billy Dee Williamsa, Jamesa Earla Jonesa i Richarda Pryora, telewizyjnego filmu biograficznego "Scott Joplin", opowiadającego historię jednego z największych ragtimowych pianistów i kompozytorów XX wieku (jego kompozycje spopularyzowane zostały między innymi służąc za tło muzyczne w filmie "Żądło"). Inne przedsięwzięcia filmowe tego okresu sygnowane nazwiskiem Cohena to "Mahogany" i "The Wiz", adaptacja przebojowego musicalu broadwayowskiego (oba z udziałem Diany Ross). Za "The Wiz" Cohen uhonorowany został NAACP Image Award dla najlepszego filmu, natomiast "Mahogany" otrzymał nominację do Oscara za klasyczny dzisiaj temat muzyczny 'Do You Know Where You're Going To'. Dla Motown Cohen wyprodukował również "Thank God It's Friday", film będący kwintesencją stylu disco późnych lat '70-tych. W obrazie zagrała super diva tego okresu Donna Summer oraz debiutujący w tym okresie Jeff Goldblum, Debra Winger i Terri Nunn (później liderka zespołu Berlin).

W 1978 roku Cohen założył swoją własną firmę producencką, w ramach której stworzył w charakterze kierownika produkcji lub producenta wiele przebojów filmowych, w tym między innymi: "Chwasty" ("Ironweed" z Jackiem Nicholsonem i Meryl Streep) "Light of Day" (Michael J. Fox), "Czarownice z Eastwick" ("The Witches of Eastwick" z Jackiem Nicholsonem, Michelle Pfeiffer, Susan Sarandon i Cher; nominacja do Oscara w kategorii muzyki i dźwięku), "The Running Man" (Arnold Schwarzenegger), "The Serpent and the Rainbow" (Bill Pullman), "The Hard Way" (Michael J. Fox, James Woods) oraz "Ptaszek na uwięzi" ("Bird on a Wire" z Melem Gibsonem i Goldie Hawn).

Reżyserska filmografia telewizyjna Cohena to między innymi jeden z odcinków "Policjantów z Miami" ("Miami Vice", nominacja do nagrody Emmy), części "Thirtysomething", "Hooperman", "A Year in the Life" oraz "Private Eye". Cohen jest pomysłodawcą, scenarzystą i kierownikiem produkcji serialu "Vanishing Son", jednej z nielicznych produkcji portretujących środowisko azjatyckie i zatrudniającej azjatyckich aktorów. "Vanishing Son" dwukrotnie wyróżniany był nagrodą MANAA (Media Action Network for Asian-Americans) za kreowanie w mediach pozytywnego wizerunku społeczności azjatyckiej.
więcej

Dane personalne:

wiek:

data urodzenia: 12 marca 1949

miejsce urodzenia: Cornwall, Nowy Jork, USA

żona: Barbara Cohen, 3 dzieci: Zoe (ur. 20.03.2008), Jasi (ur. 20.03.2008), Sean (ur. 20.03.2008)
Ukończył Uniwersytet Harvarda w Cambridge (Massachusetts, USA).
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

1.Ostatni smok 7/10
2.Tunel 6/10
3.xXx 6/10
4.Szybcy i wściekli 5/10
5.Mumia: Grobowiec Cesarza Smoka 3/10
6.Sekta 2/10
7.Niewidzialny 2/10

Moze robi i fajne filmy akcji (mnie najbardziej do gustu przypadł XXX 7/10)ale uważam, zę jego kino jest tępe. Poprzednie części Mumi mieli znakomitych aktorów i świetny humor. Oczywiście klimat. On robi duże bum i nic więcej. Nie potrafi dobrze pokierować aktorami.

To on był scenarzystą do serialu "Cudowne lata"?
Szok!

Robi efektowne filmy choć nie są to żadne arcydzieła, takie proste i szybkie, dla mało wymagających widzów

gościu jest okej, propsy dla niego.ale tak sobie myślałem wczoraj co by było gdyby on reżyserował wszystkie
dotychczas. jakie jest wasze zdanie ? :D