Werner Herzog Stipetić

[{"id":2,"name":"director","above5p":true,"career":{"name":"reżyser"},"ranking":{"name":"Reżyserii","link":"/person/ajax/roles/4851/2","url":"/ranking/person/director"},"rating":{"count":1512,"rate":7.897486772486772,"desc":"ocen","profession":"pracy reżysera"}},{"id":6,"name":"actors","above5p":true,"career":{"name":"aktor"},"ranking":{"name":"Ról aktorskich","link":"/person/ajax/roles/4851/6","url":"/ranking/person/actors/male"},"rating":{"count":1507,"rate":7.254147312541473,"desc":"ocen","profession":"gry aktorskiej"}},{"id":1,"name":"screenwriter","above5p":true,"career":{"name":"scenarzysta"},"ranking":{"name":"Scenariuszy","link":"/person/ajax/roles/4851/1","url":"/ranking/person/screenwriter"},"rating":{"count":497,"rate":7.195171026156942,"desc":"ocen","profession":"scenariuszy"}},{"id":20,"name":"voices","above5p":true,"career":{"name":"aktor dubbingowy"},"ranking":{"name":"Ról głosowych","link":"/person/ajax/roles/4851/20","url":"/ranking/person/voices"},"rating":{"count":166,"rate":8.22289156626506,"desc":"ocen","profession":"gry aktorskiej"}},{"id":21,"name":"himself","above5p":false,"career":{"name":"we własnej osobie"},"ranking":{"name":"Występów","link":"/person/ajax/roles/4851/21","url":"/ranking/person/himself"},"rating":{"count":60,"rate":8.416666666666666,"desc":"ocen","profession":"występów osoby"}},{"id":7,"name":"producer","above5p":false,"career":{"name":"producent"},"ranking":{"name":"Produkcji","link":"/person/ajax/roles/4851/7","url":"/ranking/person/producer"},"rating":{"count":48,"rate":7.666666666666667,"desc":"ocen","profession":"pracy producenta"}},{"id":22,"name":"guest","above5p":false,"career":{"name":"gościnnie"},"ranking":{"name":"Występów gościnnych","link":"/person/ajax/roles/4851/22","url":"/ranking/person/guest"},"rating":{"count":26,"rate":8.346153846153847,"desc":"ocen","profession":"gry aktorskiej"}},{"id":10,"name":"montage","above5p":false,"career":{"name":"montażysta"},"ranking":{"name":"Montażu","link":"/person/ajax/roles/4851/10","url":"/ranking/person/montage"},"rating":{"count":3,"rate":7.333333333333333,"desc":"oceny","profession":"montażu"}},{"id":18,"name":"sound","above5p":false,"career":{"name":"operator dźwięku"},"ranking":{"name":"Dźwięku","link":"/person/ajax/roles/4851/18","url":"/ranking/person/sound"},"rating":{"count":2,"rate":7,"desc":"oceny","profession":"pracy dźwiękowca"}}]
7,9
1 512 ocen pracy reżysera
Werner Herzog I
Werner Herzog (właść. Werner Stipetic) urodził się w 1942. Wychował się w małej bawarskiej wiosce z dala od cywilizacji. Jako dziecko nie wiedział praktycznie nic o zewnętrznym świecie i przez długi czas mówił wyłącznie bawarskim dialektem. Kiedy miał 14 lat, zaczął podróżować - przemierzał Niemcy na piechotę (praktykował ten zwyczaj także będąc już uznanym reżyserem). Dwa lata wcześniej po raz pierwszy obejrzał film, była to produkcja o przygodach Tarzana.

Zanim w wieku 19 lat sam zajął się reżyserowaniem (debiutował krótkometrażówką "Herakles"), pracował jako robotnik w stalowni, był nieźle zapowiadającym się skoczkiem narciarskim (zrezygnował po śmiertelnym wypadku przyjaciela z drużyny), stróżem na parkingu, komiwojażerem, a nawet jeźdźcem rodeo podczas pobytu w Stanach. Z wykształcenia jest historykiem, ukończył wydział Historii Literatury i Dramatu na Uniwersytecie w Monachium, dodatkowo studiował w Pittsburghu i był stypendystą Fundacji Fullbrighta. W 1963 r. założył w Monachium własną wytwórnię filmową Werner Herzog Film Produktion, co pozwoliło mu zachować niezależność podczas realizacji swoich filmowych przedsięwzięć.

W jego filmach pojawia się szczególna kategoria postaci - nadwrażliwych, o nieprzeciętnych właściwościach, a przez to egzystujących na marginesie społeczeństwa. Bardzo często poruszał motywy szaleństwa, niezwykłych fantazji wcielanych w życie, wyrażał wiarę w nieograniczone możliwości człowieka. Takie postaci znajdziemy m.in. w filmach: "Zagadka Kaspara Hausera" (nagroda na festiwalu w Cannes), "Stroszek", "Aguirre - gniew boży", "Fitzcarraldo". Ich bohaterowie niejednokrotnie przypominają samego twórcę. Podobieństw można doszukać się i w konkwistadorze Aguirre, który pragnie założyć w głębi Peru własne królestwo, i w Fitzcarraldo, który w dżungli amazońskiej buduje wielką operę. Szaleństwu bohaterów odpowiadało szaleństwo realizacji, np. podczas kręcenia "Fitzcarraldo" w sławnej scenie ciągnięcia na linach przez dżunglę statku rzecznego zginęli miejscowi Indianie.

Herzog najchętniej szuka granic człowieczeństwa na obrzeżach cywilizacji. Współczesny Zachód jest dla niego zbyt uładzony - nie ma w nim wiele okazji, by człowiek mógł sprawdzić kim naprawdę jest, przekroczyć samego siebie. Dlatego większość filmów Herzoga, zarówno fabularnych, jak i dokumentalnych, powstała w różnych odległych i zapomnianych zakątkach planety: w tropikalnych dżunglach, wysokich górach, na pustyniach lub w zapomnianych przez Boga i ludzi piekłach na Ziemi - krajach Trzeciego Świata w rodzaju Cesarstwa Środkowo-Afrykańskiego.

Choć realizując swoje wizje Herzog podróżuje po całym świecie, jest artystą na wskroś niemieckim Widać to najwyraźniej w jego niemieckiej skłonności do mistycyzmu, przesady i skrajności, do rozważań nad wolą i mocą, geniuszem i obłędem, do spraw mrocznych i ostatecznych. Także zamiłowanie do drapieżnej ekspresji i przejęcie potęgą i grozą natury to spadek po niemieckim romantyzmie. Natomiast reżyserując opery Herzog najchętniej sięga do dzieł Wagnera.

W latach 70. Herzog był reżyserem wielbionym. Miał wielu wyznawców wśród krytyki i młodej publiczności. Jego filmy traktowano jako teksty poetycko-filozoficzne, stanowiące fragment jakiejś większej wypowiedzi o świecie, wręcz misji. Był uważany za jednego z kilku czołowych autorów światowego kina. Lata 80. przyniosły osłabienie zainteresowania Herzogiem. Z jednej strony nie powstały filmy mogące równać się z jego wcześniejszymi obrazami. Z drugiej, zmienił się kontekst kultury. New Age spopularyzował, jeśli nie zwulgaryzował, teorie teologiczne, które za czasów "wczesnego" Herzoga przyjmowane były jako objawienia. Zmieniła się rola reżysera: trudno było być w kinie prorokiem, misjonarzem czy poetą. W latach 90. reżyser poświęcił się głównie realizacji filmów dokumentalnych. I za tę część swojej twórczości otrzymał w 2002 roku Smoka Smoków na Krakowskim Festiwalu Filmowym. Nie odebrał go osobiście, gdyż przemierzał wtedy na piechotę Tybet.
Więcej

Dane personalne:

wiek:

data urodzenia: 5 września 1942

miejsce urodzenia: Monachium, Niemcy

wzrost: 185 cm

Złota Palma
Zdobył Złota Palma, 13 innych nagród i 29 nominacji
Sprawdź wszystkie nagrody
trzykrotnie żonaty: 1. Martje Grohmann (1967 - 1985, rozwód), syn Rudolph Amos Achmed (ur. 1973); 2. Christine Maria Ebenberger (19.08.1987 - 1997, rozwód), syn Simon David Alexander (ur. 1989); 3. Elena Pisetski (od 1999)
Pod koniec lat 70. założył się z młodym amerykańskim filmowcem Errolem Morrisem, że ten nie zdoła dokończyć swojego debiutanckiego filmu. Oświadczył, że zje własne buty, jeżeli Morris doprowadzi produkcję do końca. Morris film nakręcił, a Herzog częściowo wywiązał się z zakładu. Najpierw ugotował, a potem przełknął kilka pociętych fragmentów jednego buta, co zostało uwiecznione w krótkometrażówce Lesa Blanka "Werner Herzog Eats His Shoe".
Przed nakręceniem swojego pierwszego filmu (w wieku 19 lat) był m.in. stróżem na parkingu, komiwojażerem, jeźdźcem rodeo czy nawet bardzo dobrze zapowiadającym się skoczkiem narciarskim (zrezygnował ze skoków po śmiertelnym wypadku przyjaciela z drużyny).
Za swój pamiętnik "Vom Gehen im Eis" otrzymał nagrodę literacką Rausirer Literaturpreis (1979).
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych