Malarz Frenhofer mieszka z kochającą żoną w słonecznej posiadłości, w uroczym francuskim regionie Langwedocja-Roussillon. Jego życie to szczęśliwa, spokojna rutyna. Kiedy jednak poznaje piękną, intrygującą Marianne, postanawia wrócić do malowania obrazu porzuconego przed laty. Długie sesje z modelką zmieniają się w psychologiczny pojedynek dwóch silnych osobowości. Zaczynają nadwyrężać małżeństwo artysty. Na naszych oczach rodzi się malarskie arcydzieło - ale za jaką cenę?
Mógłbym zacząć od frazy "zmysłowe piękno kobiecego ciała" i to w zasadzie wystarczyłoby za cały opis tego filmu. Jednak jest w nim coś jeszcze, coś co wykracza znacznie dalej poza nieco sztuczne, sterowane i bardzo uwodzicielskie pozy przybierane przez bardzo piękną aktorkę. Jest w tym filmie jakaś mądrość, jakaś taka...
więcejDrugą, najważniejszą nagrodę w Cannes’91 zgarnęło monumentalne, ale jednocześnie intymne dzieło Jacquesa Rivette’a PIĘKNA ZŁOŚNICA, luźno inspirowane powieścią Balzaka. To wiwisekcyjny traktat o sztuce, wchodzącej w dialog z życiową przyziemnością, trudach aktu tworzenia oraz cenie, jaką ponosi autor za poświęcenie się...
więcejMyślę, że oni nieźle się bawili przy kręceniu filmu (odkładając na bok wszelkie podteksty). Zagrali tak naturalnie, że gdyby kamerzysta ujął to bardziej "surowo", pomyślałbym, iż to film dokumentalny. Zarówno ich kłótnie, fochy, jak i śmiech i wzajemne droczenie się były jakby żywcem wyjęte z relacji...