Jedna z najbardziej wyrazistych postaci prequela "Igrzyska Śmierci — Ballada ptaków i węży". Pełni funkcję głównej organizatorki 10. edycji Igrzysk i prawdopodobnie nadzorowała wszystkie poprzednie od momentu ich powstania. Jednocześnie wykłada w Akademii, kształcąc przyszłe elity Kapitolu. jest naukowcem, biologiem i strategiem, który widzi w Igrzyskach nie tylko widowisko, ale przede wszystkim narzędzie kontroli społecznej. Wierzy, że ludzie z natury dążą do przemocy i chaosu, a jej zadaniem jest wykorzystać ten instynkt w służbie władzy. Z zimną precyzją tworzy makabryczne mutacje i pułapki, które mają nie tylko zabić, lecz także wywołać strach i podziw widzów.
Gaul wywiera ogromny wpływ na młodego Coriolanusa Snowa, kształtując jego poglądy i sposób patrzenia na władzę. W swoich działaniach łączy naukową ciekawość z okrucieństwem, traktując arenę jak laboratorium, a uczestników Igrzysk jak materiał badawczy. Nie ukrywa swojej fascynacji granicami ludzkiego cierpienia i tego, jak można je przekroczyć w imię "większego porządku".
W filmowej adaptacji w rolę Dr Gaul wcieliła się Viola Davis, nadając postaci niepokojącą mieszankę spokoju i szaleństwa. Jej ekranowa wersja przyciąga wzrok od pierwszego pojawienia się — kontrastowe oczy, blizny i ekstrawaganckie stroje podkreślają zarówno ekscentryzm, jak i mroczną naturę bohaterki. Davis pokazuje Gaul jako osobę, która w jednej chwili potrafi mówić z łagodnym uśmiechem, by w następnej z zimną obojętnością decydować o życiu i śmierci innych.
Volumnia Gaul pozostaje symbolem bezwzględnej strony Kapitolu — tej, która nie potrzebuje politycznych deklaracji, by utrzymać władzę. Jej areną jest świat idei, eksperymentów i strachu, a każdy, kto się w nim znajdzie, staje się pionkiem w jej grze.