El Cid Legenda o mężnym rycerzu/film/El+Cid+Legenda+o+m%C4%99%C5%BCnym+rycerzu-2003-1092202003
pressbook
Treść
Rodrigo jest idealnym kandydatem na bohatera. Młody, przystojny, pełen humoru, ma przed sobą świetlaną przyszłość. Syn kastylijskiego szlachcica, jest dobrze przyjmowany na dworze królewskim. Przyjaźni się z Sancho, najstarszym synem króla Hiszpanii, następcą hiszpańskiego króla. Narzeczoną Rodrigo jest Gimena, piękna dziewczyna, córka Hrabiego Gormazu, Alfreda, niechętnego temu związkowi. Beztroski okres życia na dworze królewskim kończy się dla Rodrigo wraz ze śmiercią króla Ferdynanda. Rodrigo szybko orientuje się, że znalazł się w centrum spisku, którego celem jest pozbawienie życia Sancho i osadzenie na tronie jego młodszego brata, Alfonso. Losy toczą się tak, że Rodrigo błyskawicznie traci to wszystko, czego nawet nie był w stanie docenić: najlepszego przyjaciela, miłość Gimeny, swój honor – na dodatek zostaje niesprawiedliwie wygnany z domu. Daleko od domu, na obcym sobie terenie, Rodrigo rozpoczyna z pomocą kilku dobrych ludzi – przy olbrzymiej pomocy arabskiego księcia Al-Mutamina – pełną niebezpieczeństw i przygód podróż. Jest jednym z przywódców żołnierzy, odzyskujących tereny zagarnięte przez najzagorzalszego wroga nowo koronowanego króla, zdradzieckiego El Yussuffa. Dla Rodrigo ta epicka przygoda staje się szansą odzyskania własnego honoru szacunku króla i miłości Gimeny. Nasz bohater nauczy się od nowa znaczenia słów: przyjaźń, miłość, honor. "El Cid" jest historią chłopca, który stał się mężczyzną. Mężczyzny, który stał się bohaterem. Bohatera, którego czyny przeszły do legendy i poruszają serca ludzi do dziś. Legendy o Rodrigo Diaz de Vivarze, którego cały świat zapamiętał jako "El Cida".
Sylwetki bohaterów
RODRIGO DIAZ DE VIVAR, znany powszechnie jako "El Cid" (1040-1099). Żądny przygód wojownik, z poczuciem humoru, szczery, sprawiedliwy, utalentowany. Dorasta na dworze królewskim, razem z dziećmi króla, które darzą go głęboką przyjaźnią. Jego odwaga i umiejętności pozwolą z sukcesem pokonać wszelkie przeciwności, z którymi przyjdzie mu się zmierzyć. GIMENA – córka Hrabiego Gormaza i krewna króla. Silnego charakteru i ogromnej piękności, dobrze radzi sobie na dworze królewskim. Jest ukochaną Rodrigo. Dopiero tragiczna śmierć jej ojca powoduje, że dziewczyna zrywa z naszym bohaterem. Gimena stanie się kluczową postacią dla rozwiązania całej akcji. BABIECA – klacz Rodrigo. Dynamiczna, żywiołowa, zabawna i pełna buntowniczego temperamentu. Ma romans z Roconem, koniem porucznika Faneza. Lojalna i nieodłączna towarzyszka swojego pana. Rodrigo jest jedynym człowiekiem, którego rozpoznaje bezbłędnie, rozumie i słucha. RUIDOSO – jeden z najzabawniejszych bohaterów filmu. To sympatyczne zwierzątko wnosi do filmu razem z Babieką niezbędny element humoru. AL-MUTAMIN – syn Al-Muqtadira, emira Saragossy, szczery, przyjacielski, mądry, znany ze swej pasji do czytania i pisania. HRABIA ORDOEZ – kastylijski szlachcic, na służbie u swego władcy. Zakochany w Gimenie, traktuje Rodrigo jako swojego największego wroga. Biegle włada mieczem. To on stoczy krwawy pojedynek z Rodrigo. SANCHO – najstarszy syn króla Fernando. W przeciwieństwie do swoich braci jest człowiekiem szczerym i sprawiedliwym. Darzy Rodrigo względami przyjaźni. Po śmierci ojca zostaje zdradzony przez swoich braci i zamordowany przez Vellido Dolfosa. DOA URRACA – młoda księżniczka, znacznie przewyższająca swoich braci ambicją, umiejętnościami strategicznymi i siłą wewnętrznego zła. Ma olbrzymi wpływ na swojego brata Alfonso. Współuczestniczy w zabójstwie Sancho, chciałaby w przyszłości zasiąść na tronie. Rodrigo traktuje jak wroga, bo ten nie chciał odwzajemnić jej miłości. DIEGO LAINEZ – ojciec Rodrigo. Prawy człowiek, niegdyś żołnierz w służbie u króla Ferdynanda. To dzięki jego przyjaźni z królem Rodrigo mógł dorastać na dworze królewskim. Dzięki Diego dojdzie do konfrontacji między Rodrigo a hrabią Gormazem. HRABIA GORMAZ – Porucznik w służbie króla Ferdynanda. Silny i agresywny charakter. Lojalny poddany swojego władcy i znakomity wojownik. Zaborcza miłość do córki, Gimeny, doprowadzi do pojedynku między nim a Rodrigo, w którym Hrabia Gormaz zginie. Gormaz umiera na rękach Rodrigo. Gimena decyduje się po śmierci ojca zerwać wszelkie kontakty z ukochanym. BEN YUSSUFF – kalif. Twardy, okrutny i bezwzględny człowiek. Boją się go zarówno wrogowie, jak i jego właśni ludzie. Ben Yussuffa nie interesują targi między Chrześcijanami i Arabami; dba wyłącznie o własne interesy.
O filmie
Historia Rodrigo Diaza De Vivara stanowi znakomity materiał na film. Reżyserzy z różnych stron świata wielokrotnie sięgali po tę historię. W Polsce najlepiej znana jest amerykańska wersja z 1961 roku. Jej reżyserem był Anthony Mann, a role główne zagrali Charlton Heston i Sophia Loren. Pomysłodawcą nowej, animowanej wersji filmu był Julio Fernandez, jeden z najważniejszych hiszpańskich producentów, szef studia "Castelao Productions", podlegającego "Filmax Group" – jednej z największych europejskich kompanii audiowizualnych. Wielka kariera Fernandeza rozpoczęła się w 1995 roku, wraz z filmem "Pareja de tres". Od tego czasu firma Fernandeza wyprodukowała kilkunaście filmów fabularnych, nagrodzonych na wielu filmowych festiwalach. Jednak najważniejszym projektem Fernandeza pozostaje cykl filmów – zarówno fabularnych, jak i animowanych – będących adaptacją klasyki literatury bajkowej i fantastyczno-naukowej (na przykład "Don Kichot z La Manchy" czy "Pinokio"). Jednym z filmów cyklu "Fantastic Discovery" jest właśnie "El Cid". Mówi reżyser: Pisząc scenariusz "El Cida" spędziłem wiele dni na planowaniu wizualnej strony filmu. Animowany film o takiej skali wymagał bardzo precyzyjnego planowania zarówno warstwy graficznej, jak i kolejnych etapów produkcji, tak, aby efekt końcowy reprezentował jak najwyższą jakość. Reżyser jest w takim przypadku odpowiedzialny przede wszystkim za kontrolę wysiłku swoich współpracowników. Cieszę się, że udało mi się zgromadzić tak znakomitych rysowników, że postawione przed nimi zadanie stało się nie tyle łatwiejsze, co przyjemniejsze. "El Cid" jest filmem, opowiadającym o prawdziwych ludziach z przeszłości, jednak my nie musieliśmy się ograniczać do odtwarzania historycznych wydarzeń. Mogliśmy pozwolić sobie na stworzenie fikcyjnej fabuły, pełnej przygód, a zarazem odwołującej się do konkretnych wydarzeń i miejsc, rozpoznawalnych przez naszych widzów. Staraliśmy się odwoływać do historii, ale nadrzędnym zadaniem stało się dla nas wprowadzenie ponadczasowych wartości. To po prostu nasza filmowa wersja losów "El Cida", ale nie zapomnieliśmy o przywoływaniu faktów z historii naszego kraju. Gdybym miał wskazać najważniejsze atuty naszego filmu, powiedziałbym, że są to: dopracowane projekty graficzne, kaskada kolorów, wyraziści bohaterowie, niezwykłej klasy animacja, no i warstwa muzyczna. Mamy nadzieję, że nasza wersja losów Rodrigo podbije serca widzów na całym świecie. Victor Maldonado i Adrian Garcia pracowali nad opracowaniem kolorystycznej i wizualnej strony filmu. – Naszym celem – mówią – było wizualne dopracowanie kolorystyki, łączącej wydarzenia związane z Rodrigo, z jego otoczeniem. Każdy kolor, użyty przez nas w tym filmie, nie jest używany tylko ze względów estetycznych – zależało nam, aby barwy dominujące w poszczególnych scenach, oddawały ich charakter. Te założenia przyjęliśmy już w momencie pracy nad scenariuszem. Mogliśmy skupić się jedynie na budowaniu akcji opartej na standardowej animacji, woleliśmy jednak podjąć animacyjne ryzyko. Dlatego skupialiśmy się nie tylko na tle, w którym rozgrywa się akcja (główne miejsca dla fabuły to Burgos, Saragsossa i Walencja), ale też na wyeksponowaniu poszczególnych pór roku, budowaniu atmosfery sceny zgodnie z jej charakterem (miłosnym, zdradzieckim, przyjacielskim), oraz oddawaniu kolorystycznym nastrojów wewnętrznych naszych bohaterów (przede wszystkim Rodriga). Takie decyzje realizacyjne postawiły przed nami bardzo trudne zadanie. Naszym zdaniem udało się jednak zrealizować je w całej pełni, przez co film jest nie tylko atrakcyjny wizualnie, ale idealnie oddaje wszystkie subtelności i niuanse, związane z charakterami poszczególnych postaci i wydarzeń. Toni Feizula odpowiedzialny był za przygotowanie animowanych dekoracji. – Większość budynków stanowi reprodukcję autentycznych miejsc, gdzie rozgrywały się wydarzenia sprzed ponad dziesięciu wieków. Co prawda zachowało się zaledwie kilka budynków z tego okresu, dysponowaliśmy jednak sporą liczbą informacji o architekturze średniowiecza. Średniowieczne budowle, zwłaszcza kastylijskie zamki, nie do końca nadawały się jako tło bajkowego świata. Dlatego konstruując nasz filmowy świat, wzorowaliśmy się na zamkach Saragossy i Walencji, szczególnie na tej ostatniej budowli; złożyliśmy mały hołd temu miastu, pokazując w naszym filmie zachowane do dziś wrota Serrano (choć zabytek ten nie pochodzi z XI wieku). Nasze ekranowe fortyfikacje projektowaliśmy, opierając się na szczegółowych badaniach historycznych. Wykorzystaliśmy wiele elementów, klasycznych dla tego typu budowli, ale jeśli tylko mogliśmy, staraliśmy się wykorzystać je niekoniecznie zgodnie z prawdą historyczną.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.