FAQ - 70 pytań i odpowiedzi mojego autorstwa

FAQ

Zestaw pytań i odpowiedzi mojego autorstwa, specjalnie dla wszystkich, którzy mają wątpliwości co do "Incepcji".

Zrobiłem to z myślą o Was i z tego powodu żywię nadzieję, że nikt mi mojej ciężkiej pracy nie podwędzi. Wolałbym, aby nikt nie publikował nigdzie fragmentów tego ani tym bardziej całości, a jak już musicie, to proszę dodawać, że autorem jest "Galadh z filwebu".

Dedykuję owe FAQ wszystkim wspaniałym użytkownikom tego forum - Sammy_Jankis, Georgiana_, Lady_wolves, BigDaddy, danio344, Madame_Rose i dziesiątkom innych.


Do 20. pytania piszę o ogólnych zasadach świata - min. "kick i Limbo", omijam niektóre kwestie jasno wyjaśnione w filmie. 16. i 17. proszę traktować jako uzupełniającą się wzajemnie całość.
Od 21. na temat fabuły filmu, więcej luzu, rekomenduję każdemu tam zajrzeć, bo sądzę, że możecie dowiedzieć się paru ciekawostek.
Jeśli po tym wszystkim nadal nie będzie się coś zgadzało, to śmiało pytać tutaj.



1. Kim jestem?

Zwyczajnym widzem, takim jak Wy, który kocha kino. Zawartą tu wiedzę opieram na własnych przemyśleniach, analizach filmu autorstwa innych osób, które zgłębiłem przez drugą połowę lipca 2010 i nie tylko. Oczywiście nie jestem nieomylny.


2. Co różni świat przedstawiony od naszego?

Możliwość ingerowania w ludzkie sny, co umożliwia kradzież danych i wprowadzanie idei do ludzkiego umysłu. Ma to znaczenie w świecie szpiegostwa przemysłowego.


3. Dzięki czemu można to osiągnąć?

Dream Machine. Srebrnej walizce kryjącej zaawansowane urządzenie. Do Dream Machine podłącza się wszystkich uczestników mającego nadejść snu i przenoszą się oni na nierealną płaszczyznę, łudząco podobną jednak do rzeczywistości.


4. Czy wszyscy znajdujący się w danym śnie mają na niego wpływ?

Teoretycznie. Coś może wydostać się z podświadomości śpiącej osoby i wylądować na płaszczyźnie, po której poruszają się wszyscy podłączeni do Dream Machine. Najważniejszymi osobami są jednak Dreamer i Subject.


5. Kim są Dreamer i Subject?

Dreamer jest osobą, która "śni" daną płaszczyznę - jeśli opuści sen, to zacznie się on rozpadać. Można powiedzieć, że napędza sen. Subject natomiast wypełnia płaszczyznę swoją podświadomością.


6. Jak można wybudzić się z takiego snu?

Poprzez śmierć we śnie lub "kick".


7. Czym jest "kick"?

Uczuciem spadania, które wyrywa śpiącą osobę ze snu. "Kick" można osiągnąć poprzez np. wrzucenie ciała śpiącej osoby do wanny z pewnej wysokości. Generalnie zachwiać bardzo mocno równowagą śpiącego, są różne możliwości.


8. Czy istnieje jakiś nadzwyczajny rodzaj snu?

Owszem, sen pod "narkozą", do której doprowadzić może tylko sprawny Chemik. Samo podłączanie odbywa się tak samo - poprzez Dream Machine.


9. Czym różni się sen pod "narkozą" od zwyłego?

Sen jest bardziej stabilny, co umożliwia na doprowadzenie do snu na poziomie trzecim i być może jeszcze głębiej, co wykorzystuje się przy procesie incepcji. Ponadto śmierć w takim śnie nie wybudzi z niego śpiącej osoby, ale umieści go w płaszczyźnie zwanej Limbo.


10. Czym jest Limbo?

Płaszczyzną nieskończonej podświadomości, najgłębszym poziomem snu. Pustką. Limbo jest jedno.


11. Jak można się tam dostać?

Poprzez śmierć we śnie pod wpływem "narkozy". Poza tym podczas eksperymentowania z głębokościami snu lub po prostu, gdy użyje się dream machine na ostatnim zaprojektowanym poziomie snu.


12. Dlaczego Limbo jest niebezpieczne?

Jeśli ktoś się w nim zestarzeje i umrze śmiercią naturalną, to w rzeczywistości jego umysł wyłącza się i taka osoba zapada w śpiączkę. Osoba, która trafi do Limbo poprzez śmierć we śnie pod wpływem "narkozy" nie wie, że znajduje się ciągle w snach i przyjmuje Limbo za własną rzeczywistość. Nie jesteśmy pewni, jak jest z innymi, ale wszystko wskazuje na to, że inaczej i nie tracą rozeznania.


13. Jak można wydostać się z Limbo?

Poprzez śmierć, np. samobójstwo. Osoba, która uważa Limbo za swoją rzeczywistość nie posunie się jednak do takiego czynu, dlatego ktoś musi jej najpierw uświadomić, gdzie jest.


14. Jak można doprowadzić do snu wewnątrz snu?

Poprzez użycie w płaszczyźnie snów Dream Machine. Schodzi się wtedy na poziom niżej, a ciała śpiących zostają poziom wyżej, podobnie jak w rzeczywistości. Można stworzyć jeszcze kolejne, głębsze poziomy snu, ale bez wpływu "narkozy" są one niestabilne i kruche.


15. Jak wygląda kwestia czasu na kolejnych, głębszych poziomach snu?

Czas płynie coraz wolniej. Dziesięć sekund we śnie to kilka minut we śnie wewnątrz snu, co z kolei jest niczym jakaś godzina na poziomie trzecim. I tak dalej.


16. Czy śmierć w Limbo zawsze doprowadza do kompletnego wybudzenia?

Nie. Jeśli dana osoba zginie w Limbo i akurat dostanie impuls od "kicka" na danym poziomie snu, to budzi się w nim.
Jeżeli jednak po drodze ominie jakieś niższe poziomy, to nie może się obudzić, bo nie otrzymała poprzednich "kicków".
Reasumując, dajmy na to, że mamy trzy poziomy snu i wydostającą się z najgłębszego grupę. Ktoś wpadł do limbo i po chwili zabił się w nim, akurat, gdy rozpoczął się zsynchronizowany "kick" na trzecim poziomie. Taka osoba budzi się na nim
i jednocześnie "kick" wyrzuca ją na wyższy poziom, drugi, gdzie odbywa się kolejny "kick", która wyrzuca ją na poziom pierwszy. Jeśli taka osoba przejęłaby impuls od "kicka" z drugiego poziomu i jej świadomość przeniosłaby się z Limbo bezpośrednio tam, to nie obudziłaby się, bo nie odbyła "kicka" na poziomie trzecim. Po więcej szczegółów zapraszam do kolejnego pytania.


17. Czym jest zsynchronizowany "kick" i jak to działa?

Podajmy przykład z filmu - by wydostać się z trzeciego poziomu, górskiej fortecy bohaterowie wysadzili ją, dzięki czemu przenieśli się na poziom drugi. Ich ciała znajdowały się na lecącej z ogromną prędkością do góry windy, co w efekcie stało się kolejnym "kickiem", który zarówno pociągnął bohaterów z poziomu trzeciego, jak i wypycha ich na poziom pierwszy. Na poziomie pierwszym z poziomu drugiego wciąga ich inny "kick", a mianowicie van uderzający o taflę wody. Wybuchająca forteca na poziomie trzecim stała się także "kickiem" wyciągającym z Limbo. "Kickiem", który
wypychał z Limbo była np skok w nim z dużej wysokości. Wniosek ułatwiający - najgłębszy poziom musi mieć "kick", który wypchnie na wyższy poziom, wszystkie poziomy w środku muszą mieć "kicki", które wciągną z poziomu niżej i wypchną do góry, a najwyższy, najbliżej rzeczywistości musi tylko wciągnąć z poprzedniego. Wszystko opiera się na synchronizacji.


18. Jak można przekazywać wiadomości śpiącym, by np. umożliwić zsynchronizowany "kick"?

Można np. założyć Dreamerowi słuchawki na uszy i puścić muzykę - Dreamer znajdujący się na płaszczyźnie snów "niżej" usłyszy ją. Można to także robić na kolejnych głębokościach snu. A głosu Edith Piaf zawsze słucha się z przyjemnością.


19. Czy np. pierwszy poziom snu może wpłynąć na sen wewnątrz snu?

Może, ale tylko na jeden niżej, nie na jeszcze głębsze. Np. jeśli obiekt, w którym znajduje się Dreamer zachwieje się lub przewróci, to w jego śnie nie będzie w danej chwili grawitacji.


20. Czy jeśli są np. trzy poziomy snu, to na każdym może być inny Dreamer?

Nie tylko a może, ale wręcz musi. Przykład z filmu - Dreamerem pierwszego poziomu był Yusuf. Reszta zespołu zagłębiła się w sen wewnątrz snu, a on został na pierwszym poziomie przy ich ciałach. We śnie wewnątrz snu Dreamerem był Arthur, a więc posłał drużynę jeszcze głębiej, a sam pozostał przytomny. Na trzecim poziomie Dreamerem był
Eames. Natomiast Subject może być cały czas ten sam, ale oczywiśce musi po kolei schodzić na każdy kolejny poziom, by wypełniać sny swoją podświadomością.
Dreamer nie mógłby napędzać danego snu, wchodząc w kolejny, to oczywiste.


------------------------------------------------------------

21. Dlaczego Cobb żył na wygnaniu?

Ponieważ był niesłusznie oskarżony o zamordowanie własnej żony, która tak naprawdę popełniła samobójstwo. Jeśli przekroczyłby granicę USA, to trafiłby do więzienia, by odbyć dożywotnią karę. Poza tym w związku ze swoją pracą narobił sobie wrogów wśród wpływowych i potężnych ludzi, dlatego często musiał ratować się ucieczką.


22. Jakie było marzenie Cobba?

Wrócić do domu w USA, a konkretnie do swoich dzieci, którymi opiekowali się jego teściowie.


23. Dlaczego dzieci nie mogły po prostu polecieć do Europy, by zamieszkać z ojcem?

Cobba nie interesowało życie uciekiniera z dziećmi u boku, chciał z tym skończyć i wrócić do domu. Poza tym dzieci byłyby bardziej narażone na niebezpieczeństwo, a on sam mógł łatwiej się odsłonić czy zrobić błąd. Byli jeszcze teściowie Doma, którzy nie dopuściliby do takiego ryzyka. Można myśleć także o innych powodach, np. jak extraktor wyjaśniłby im niektóre sprawy.


24. Kim był Nash?

Architektem, którego Cobb i Arthur poznali w trakcie wcześniejszej misji dla korporacji Cobol Engineering.


25. Na czym polegała ich poprzednia wspólna misja?

Mieli wyciągnąć informacje od jednego z ludzi Saito, Kanedy, lecz okazało się, że ich nie posiada, a jedyną osobą, u której można ich szukać jest sam szef Proclus Global. Stąd cała rozpoczynająca film sekwencja ze snem wewnątrz snu itd., która również zakończyła się niepowodzeniem.


26. Jaki los spotkał Nasha?

Został oddany Cobol Engineering w charakterze przekąski, jednak jak to z przekąskami bywa, szybko rośnie ochota na główne danie, które nieźle umyka po ulicach Mombasy.


27. Dlaczego Cobb i reszta zespołu zdecydowali się na pracę dla Saito i przeprowadzenie incepcji?

Saito obiecał, że pozwoli Cobbowi na powrót do domu. Reszta miała otrzymać wynagrodzenie pieniężne.


28. W jaki sposób Saito mógł pomóc Cobbowi?

Jako niezwykle wpływowa osoba był w stanie poza kulisami i niezbyt legalnie załatwić oczyszczenie go z wszelkich zarzutów, by ten mógł bez problemów przekroczyć granicę USA.


29. Jaka była rola poszczególnych postaci w snach?

Dom Cobb był Extractorem, czyli osobą, która kradła z podświadomości ofiary jej sekrety. Odbywało się to symbolicznie, informacje znajdowały się najczęściej w sejfach, w formie zapisków lub dokumentów.
Arthur był Point Manem, czyli Pionierem, który miał za zadanie zdobywać informacje o celach, którym wykradano informacje, by łatwiej odnajdywać słabe punkty i nie ryzykować. Poza tym dobrze radził sobie w konfrontacjach z przeciwnikami.
Eames był Forgerem (Fałszerzem), który mógł przybrać dowolną postać, by zmylić podświadomość ofiary. Poza tym tworzył np. bronie, choć nie mamy pewności, czy była to unikalna umiejętność, czy posiadała ją większość zespołu.
Ariadne była Architektką, która stworzyła wszystkie płaszczyzny snu. Nie musiała jednak schodzić do nich wraz z zespołem, zrobiła to z własnych pobudek, związanych z Cobbem.
Yusuf był Chemikiem, który wprowadził wszystkich w stan "narkozy" i znał się na różnych specyfikach. Nie pracował w terenie, ale zgodził się zejście do snu, ponieważ Cobb obiecał oddać mu swój udział w wypłacie.
Saito był Turystą, czyli osobą, która nie ma żadnej konkretnej funkcji, a jedynie zabiera się na przejażdżkę z zespołem.
Fischer to Mark, czyli Cel zespołu, jednocześnie będący Subjectem.
Mal, a raczej Shade, czyli Cień, będący imitacją zmarłej żony Cobba i częścią jego podświadomości.


30. Kim właściwie był Profesor?

Teściem Cobba, a więc ojcem Mal. Imię - Miles. Wydaje się, że niegdyś był także mentorem Doma i nauczył go wielu przydatnych sztuczek, w tym właśnie projektowania snów. Poza tym przekazywał dzieciom Cobba wiadomości i rzeczy od niego.


31. Dlaczego żona Milesa nie przepada za Cobbem?

Ponieważ najprawdopodobniej wierzy, że to faktycznie on zamordował Mal.


32. Czym są totemy?

Przedmiotami, które umożliwiają zorientowanie się, czy nie przebywa się w CZYIMŚ śnie. Każdy ma własny, który nie może zostać dotknięty przez inną osobę. Nikt poza właścicielem nie powinien także znać działania danego totemu.


33. Jaki totem miał Cobb?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Widz ma sądzić, że jest to bączek, który wewnątrz snu bezustannie wiruje, ale prawda leży jednak gdzie indziej - Cobb ma na palcu obrączkę, za każdym razem, gdy jest wewnątrz snu, a gdy przebywa w rzeczywistości, w tajemniczy sposób znika ona. Trudno jednak wyobrazić sobie, jakim cudem mogłoby to działać w ten sposób i czy nie jest to np. symbol wspomnienia po Mal. Bączek był pierwotnie totemem Mal, więc nie może ot tak pełnić swojej funkcji. Wiele osób wskazuje jednak na obrączkę.


34. Jakie totamy posiadały inne osoby?

Ariadne używała figury szachowej, która we śnie zmieniała ciężar, a np. Arthur miał kostkę, która zapewne wyrzucała daną liczbę.


35. Jak Cobb i Mal zawędrowali do Limbo?

Eksperymentowali z głębokościami snu i zeszli za nisko.


36. Ile lat tam spędzili?

Spędzili w Limbo 50 lat i oczywiście stali się staruszkami. Zbudowali swój własny świat, wykorzystując nieskrępowaną niczym wyobraźnię związaną z architekturą.


37. Dlaczego i jak się stamtąd wydostali?

Cobb odnotował, że z Mal jest coraz gorzej i przeprowadził na niej incepcje - tak, by uwierzyła, że nie jest to jej rzeczywistość.
Zginęli razem na torach.


38. Dlaczego Mal popełniła samobójstwo w rzeczywistości?

Ponieważ incepcja zainfekowała jej cały umysł i nadal postrzegała swój świat za sen, a więc zabiła się, by się z niego obudzić.


39. Zakładając, że to jednak był sen, dlaczego Mal nie wróciła po Cobba?

Nawet, jeśli faktycznie obudziła się w rzeczywistości, to i tak nie uznała jej za swoją własną i ciągle wierzyła, że jest we śnie, nigdy nie była usatysfakcjonowana rzeczywistością i chciała się obudzić, pójść poziom "wyżej". A więc tak czy inaczej nie żyje.


40. Dlaczego Cień Mal nawiedza Cobba i przeszkadza mu w wykonywaniu misji?

Ponieważ chce uwięzić go na wieczność w snach.


41. Dlaczego początkowo widzimy, że na torach w Limbo zginęli młodzi ludzie, a potem jednak starzy?

Zabieg fabularny. Dopiero wtedy, gdy dowiadujemy się, że Cobb i Mal spędzili w Limbo całe życie, widzimy, jak wyglądali u kresu naprawdę.


42. Dlaczego drużyna Cobba czuje się w samolocie bezpiecznie?

Ponieważ Saito wykupił całe linie lotnicze i obsługa samolotu jest mu lojalna. Incepcja mogła zostać wykonana bez przeszkód.


43. Skąd na pierwszym poziomie snu wziął się pociąg?

Przeniknął z podświadomości Cobba. Był to ten sam pociąg, dzięki któremu Cobb i Mal wydostali się z Limbo.


44. Dlaczego projekcje w podświadomości Fischera były wytrenowane?

Ponieważ Fischer, podobnie jak wiele innych wpływowych osób, biznesmenów, polityków przeszło trening podświadomości, właśnie po to, by bronić się w momentach extrakcji czy incepcji.


45. Dlaczego Eames zamienia się w Browninga?

Po to, by na drugim poziomie snów podświadomość Fischera wytworzyła jego projekcje, do której będzie nieufanie nastawiony. Poza tym wyciąga z niego przydatne informacje, które wykorzysta na poziomie trzecim.


46. O co chodzi z kodem, który ma przypomnieć sobie Fischer?

Fischer ma po prostu podać dowolny ciąg liczb i w momencie, gdy to robi, to automatycznie kodem do pomieszczenia na trzecim poziomie stają się te cyferki. Sam w to wierzy.


47. Co drużyna robi na drugim poziomie snu?

Przekonuje Fischera, że są projekcjami odpowiedzialnymi za jego ochronę, a za wszystkim stoi Browning, który zapewne chce przeprowadzić na Robercie extrakcje. Fischer nastawia swoją podświadomość przeciwko sobie.


48. Co na drugim poziomie snu robi Browning?

Jest to projekcja powstała w umyśle Fischera, który przestaje ufać swojemu ojcu chrzestnemu i podejrzewa go o niecne zamiary wobec niego.


49. Dlaczego na drugim poziomie snu wysiada grawitacja?

Ponieważ van przewraca się i koziołkuje na pierwszym poziomie.


50. Dlaczego brak grawitacji dotyka tylko poziom drugi?

Ponieważ takie zmiany wpływają jedynie na jeden poziom niżej, a nie na wszystkie poziomy znajdujące się głębiej.


51. Co jest grane poziomie trzecim?

Fischer jest przekonany, że drużyna przeszukuje podświadomość Browninga, ale w rzeczywistości po raz trzeci podświadomości użycza im on sam. Nie udaje mu się jednak doprowadzić incepcji do końca, ponieważ z podświadomości Cobba wydostaje się Mal i zabija biznesmena. Niedługo później umiera także Saito, od wcześniejszych ran postrzałowych.


52. Jak Cobb i Ariadne dostają się do Limbo?

Podłączają się do Dream Machine na poziomie trzecim, a że jest to ostatni zaprojektowany, to niżej jest już tylko Limbo.


53. Dlaczego znajdują Fischera przy Mal?

Ponieważ użyła go ona jako przynęty do zwabienia Cobba.


54. Skąd Cobb wie, że Saito nie żyje?

Domyśla się. Szanse na to, że Japończyk pociągnie tak długo są minimalne.


55. Jak wytłumaczyć to, co dzieje się od momentu zrzucenia Fischera z balkonu przez Ariadne do wyrzucenia na plażę Cobba?

Po pierwsze, punkty 16. i 17.
Po drugie:
Cobb skonfronował Mal, tymczasem Ariadne zrzuciła Fischera z balkonu - jeżeli zginąłby w Limbo, to automatycznie rozbudziłby się ze snu ogólnie i obudził w samolocie, ale dlatego, że na trzecim poziomie był podłączony do sprzętu do reanimacji, to jakby
został przechwycony i ocknął się tam.
Cobb kazał Ariadne uciekać, a sam postanowił zejść po Japończyka, by ten dopełnił swoją część umowy.
Ariadne skoczyła i trafiła akurat w sekwencję przebudzania, by po kolei ocknąć się na wszystkich poziomach.
Cobb, co umknęło pewnie wielu ludziom, zginął od noża lub przez zagładę miasta, ale tak czy inaczej stało się to później niż śmierć Ariadne - nie zdążył na 3. i 2. poziom, bo oba zostały już zwinięte i przeniósł się dopiero na 1. poziom, ale nie mógł obudzić się w tonącym samochodzie, bo nie dostał "kicka" na poprzednich. A więc zginął i obudził się w Limbo.


56. Dlaczego Saito jest w takim wieku?

Ponieważ zanim Cobb powrócił do Limbo, minęło parę dekad.


57. Dlaczego w Limbo znajduje się forteca Saito?

Ponieważ zaczął on wierzyć, że znajduje się w rzeczywistości. Oprócz jego rezydencji stworzył także projekcje swoich ochroniarzy, być może bliskich i miał w końcu swój skrawek rzeczywistości, który jednak prawdziwy nie był.


58. Czy początkowa scena rozmowy Saito w sędziwym wieku z Cobbem to ta sama co późniejsza?

Tak, choć można odnieść nieco inne wrażenie. Saito na początku wspomina, że kojarzy totem Cobba - ten z nietęgą miną zastyga i zaczyna się forma jego retrospekcji. Pod koniec jako widzowie mamy już taką wiedzę jak protagonista, więc może on dokończyć zdanie itd. Jest to jednak ta sama scena, nie dwie różne.


59. W jaki sposób właściwie zadziałała incepcja?

Fischer uwierzył w to, że jego ojciec nie chciał, by poszedł on w jego ślady i stał się takim samym człowiekiem, a więc pierwsze, co musi zrobić, to zniszczyć imperium ojca. Nagła świadomość tego, że Maurice go kochał zrobiła na nim bardzo duże wrażenie i
wzruszyła go. Pożegnanie z ojcem było inspirowane tym, co usłyszał od Fischera Eames na pierwszym poziomie, gdy rozmawiał z nim pod podstacią Browninga. Eames był "Dreamerem" trzeciego poziomu.


60. W jaki sposób Saito i Cobb wydostali się z Limbo?

Przypomnieli sobie nawzajem o tym, że nie znajdują się w rzeczywistości, a w Limbo. Saito sięgnął po pistolet, co oznaczało, że najpierw zastrzelił Cobba, a potem popełnił samobójstwo. Przebudzili się.


61. Dlaczego Saito wykonał telefon, mimo tego, że nie wiedział, czy incepcja się powiodła?

Cobb raczej nie trudziłby się schodzeniem po Saito, gdyby incepcja się nie udała - miał w tym swój cel, chciał, by Japończyk wykonał swoją część umowy.
Poza tym sam fakt, że Cobb go ocalił był godny wynagrodzenia. Saito miał swój honor.


62. Czy po przebudzeniu Cobba widzimy wszystkich jego kompanów?

Tak. Ariadne, Arthur, Saito i Fischer są w samolocie. Na lotnisku widzimy ponownie Ariadne, dwukrotnie przewija się Eames, przynajmniej raz Arthur, ostatecznie znowu Fischer. Yusuf także jest przez chwilę widoczny.


63. Dlaczego Cobba odebrał Miles, a nie babcia, które przecież była z dziećmi?

Powiadają, że wyszła do sklepu. A tak bardziej serio - zakładając, że to sen, a nie rzeczywistość, to odpowiedź może być prosta. Tak czy inaczej - Miles mógł akurat udać się na kilka dni do Stanów i postanowił odebrać Cobba, a jego małżonka została wtedy z wnukami.
Cóż, tu akurat można wymyślić kilka wytłumaczeń. Pojawienie się Milesa ma pewnie wprowadzić większy zamęt w interpretacje.


64. Czy dzieci się zmieniły?

Zmieniły się, wbrew pozrom. Obie role zagrało po dwóch aktorów różniących się wiekiem - młodsze "rodzeństwo" widzimy we wspomnieniu Cobba, starsze rozmawia z nim przez telefon i pojawia się pod koniec. Np. James ze wspomnienia Cobba miał jakieś 20 miesięcy, a ten z finalnej sceny ... . Podobieństwo to zabieg celowy, który ponownie ma zasiać w nas ziarno niepewności.


65. Sen czy rzeczywistość?

Jest tylko jedna dobra interpretacja - Twoja własna. Wiele wskazuje na to, że całość była rzeczywistością, tak samo jak mamy wiele przesłanek, że to jednak sen. A jeśli sen, to w którym momencie się zaczął? Chwilę przed końcem? W podziemiach w Mombasie? A może Mal miała rację? Wybierz to, co pasuje Ci najbardziej.


66. A więc, ostatecznie, czy bączek się przewraca?

Dowiemy się z Director's Cut, który będzie dłuższy o 3 i 3/4 sekundy. Ludzie z Warner Bros. postanowili przyciąć film, ponieważ i tak był już jak dla nich zbyt długi.
A poważnie - pytanie 65. Bączek mógł zarówno zachwiać się i wrócić do płynnego wirowania, jak i zacząć zwalniać i zatrzymać się.
Zakończenie jest otwarte. Dlaczego Cobb odwrócił się do bączka plecami? Czy Nolan chciał powiedzieć, że nie ma znaczenia, gdzie jest Dom (!), ponieważ tak czy owak znalazł dom (!) i skonfrontował Mal? Zakończenie otwarte.


67. Jakie pytania poprzez "Incepcje" zadaje nam Nolan?

Sądzę, że to kolejna rzecz, na którą każdy odpowie inaczej. Widać jednak definitywnie, że mamy tu motyw pogoni za szczęściem czy pytanie o to, czy lepiej karmić się snami, czy może zmierzyć z bezlitosną rzeczywistością. Niektórzy widzą w "Incepcji" paralele do procesu powstawania filmu. Znajdź swoje własne odpowiedzi.


68. Kiedy odbędzie się premiera "Incepcji" na DVD & Blu-Ray?

W grudniu br.


69. Kto skomponował soundtrack?

Hans Zimmer, rzecz oczywista. Po więcej szczegółów proszę zajrzeć do tematów koleżanki Lady_wolves.


70. W ilu krajach kręcono film?

W sześciu: USA, UK, Kanada, Maroko, Francja, Japonia


Dziękuję za uwagę.



2
  • *64 - "a ten z finalnej sceny jakieś 3 latka".

  • Brawa! To było niesamowite. Sam to pisałeś, mogę wiedzieć? Bardzo pomocny tekst. Naprawdę świetna robota.

  • Świetna robota. Mnie pomimo tych wszystkich wyjasnien intryguje jedna rzecz a mianowicie dylytacja czasu pomiędzy poziomami. W jednej ze scen Cobb mówi ze 5 min w realu to 60 min w snie. A więc:

    1. lot trwa 10 godz.
    2. sen 1: 10*12= 120 godz
    3. sen 2: 120*12=1440 godz
    4. sen 3: 1440*12= 17280 godz
    5: limbo: 17280*12=207360 godz

    207360:24godz=8640 dni
    8640:365=23,6 lat

    Czyli jeśli dobrze rozumiem, i jeśli czas w limbo rządzi sie takimi samymi prawami to "życie" Saito w limbo mogło trwać 23,6 lat żeby mógł on zdążyć wybudzić się w samolocie, co zresztą się stało. Problem w tym że Saito wg mnie wyglądał na 40 latka a podczas ostatniej sceny w limbo wygląda na 70, czy może nawet 80 lat. Galadh co o tym myślisz :), może jednak coś mi umknęło i wyjaśnienie tego jest proste.

    apropos 65. Dla mnie to oczywiście wszysko jeden wielki sen, i cała zabawa wg mnie na tym polega. Przez ponad 2 godz głowimy się gdzie jest rzeczywistośc, próbujemy zwijać kłębek z nicią by na końcu jak w matriksie zobaczyc neo któremu wyciągają wtyczkę z głowy i budzi sie w szarej rzeczywistości. Tymczasem Nolan robi nas świetnie w konia, na co przykład to forum które po 3 dnich wyswietlania filmu ma juz pewnie setki wpisów i teorii :). Dla mnie rzeczywistość którą mamy w filmie może być również po prostu jednym z poziomów snu, który my widzowie śniąc traktujemy jak rzeczywistość :)..... Bo we śnie nie możemy się zorientować że śnimy :)... przynajmniej mi się jeszcze nie udało.:)

    Pozdrawiam.

    • Rachunek jest poprawny, ale tyle wynosiłby czas pobytu na ostatnim poziomie gdyby przenosili się na poziomy w dół natychmiast po przybyciu na poziom wyższy., czyli od razu po wejście w sen 1 przenoszą się na sen 2, tam od razu schodzą w sen 3, w śnie 3 od razu schodzą do limbo i wtedy ten czas faktycznie mógłby tyle wynieść.
      Tak jednak nie było, na każdym poziomie trwonili czas na pościgi, strzelanki i inne bajery a dopiero pod koniec danego im czasu na danym poziomie przenosili się niżej.
      Dlatego uważam, że Saito musiał albo przenieść się kilka poziomów niżej niż "limbo" Cobba żeby się tak zestarzeć, bądź jego wygląd był tylko taką projekcją umysłu Saito, zapomniał o swoim życiu i czuł się staro.

      • Myslę, że jednak Seito "miał czas", by się tak zestarzeć właśnie w limbo, gdyż oni byli już "poza czasem" kolejnych levelów. Normalne rozliczenie czasu brało pod uwagę wybudzenie kickiem w ostatnim momencie snu, czyli jakby w końcówce czasowej snu. Skoro jednak wszystkich wybudziła sekwencja kicków, a Cobb nie został wybudzony, to utopił się w vanie z pierwszego poziomu i tym samym przekroczył granicę wyliczonego czasu i wpadł do limbo itd. Podobnie i Seito zginął w 3 levelu, przeniósł się do limbo i tam czekał latami na Cobba, który w niejako doliczonym czasie dotarł do Seito. Lata się zzsumowały i postarzyły Seito. Tak myslę, ale oczywiście może być inaczej :)

      • No nie wiem czy to wyjasnia sprawę. W sumie nie wiemy ile czasu spędzają na kolejnych poziomach zanim podłączą sie znów do dream machine. Zresztą chyba w zwykłych snach się nie starzeja bo wiedzą że to sen. Dopiero w limbo gdy nie moga odróżnic rzeczywistości od snu nastepuje starzenie się. Widzimy więc ze Saito gdy umiera w snie i zapada w "limbo" jest z wyglądu w tym samym wieku co w realu. Ponadto wg mnie architektem limbo był Saito gdyż umarł jako pierwszy z nich, gdy umarł (w sumie nie wiemy w jaki sposób) Cobb trafił do limbo Saito i wtedy ten uświadomił sobie że to nie rzeczywistość i dalej wiadomo.... Zresztą cała teoria limbo mi troche szfankuje. Czy jest jedno limbo dla wszystkich (w zanczeniu wszystkich śniących ludzi?), chyba nie, raczej jedno limbo dla wszystkich podłączonych do jednego dream machine. Czy tak?

    • Moim zdaniem to wyglądało tak:

      Saito "spada" do limbo na 23 lata.
      Dom zostaje w limbo, żeby szukać Saito- nie łapie kiku na 3 poziom, więc ginie w zawalającej się twierdzy (i tonie też w furgonetce na 2)- co spycha go na nowo w limbo- na plażę, na którą fale wyrzucają go nieprzytomnego.
      I to jest ten czas dodatkowy, w którym Saito starzeje się o następne 20 lat.

      W samolocie narkoza się kończy.
      Saito zabija Doma i siebie- budzą się normalnie w samolocie.

    • we śnie możemy zorientować się, że śnimy i udało mi się to niejednokrotnie. ma to nawet fachową nazwę Out of body experience - OOBE. możesz wtedy naprawdę tworzyć swoją rzeczywistość podczas snu, tylko moja zawsze się szybko rozpadała, bo zacząłem tworzyć coś nierealnego i wybudzałem się, bo stawało się to dla mnie nierzeczywiste. podobno można łatwo sprawdzić czy śnisz, czy nie. wystarczy spojrzeć na zegarek dwa razy w pewnych odstępach czasu. jeśli pomiar z pierwszego spojrzenia drastycznie różni się od pomiaru z drugiego spojrzenia to znaczy, że śnimy bo w śnie nasz umysł nie ogarnia czasu. nie obchodzi nas, który jest dzień tygodnia i rok.

    • Z tego co pamiętam w filmie było wspomniane, że w przypadku snu z silną narkozą współczynnik wynosi 20, a nie 12. Dawałoby to ponad 100 lat, czyli jeszcze zostałby zapas (na pościgi, strzelaniny itp).

    • Też dokładnie nad tym samym sie na początku zastanawiałem ale kluczem jest stwierdzenie, że we śnie funkcje mózgu były 20 razy szybsze (po narkozie) a po wejściu w sen we śnie efekty się kumulowały. Więc to ile Saito przeżył lat w Limbo jest sumą czasów spędzonych na odpowiednich poziomach pomnożonych odpowiednio przez określony współczynnik (odpowiednio do poziomów czas płynął następująco: poziom 1 - 1 minuta czasu rzeczywistego x 20, poziom 2 - 1 minuta czasu rzeczywistego x400, poziom 3 - 1 minuta czasu rzeczywistego x8000 itd.)

    • MOim zdaniem to właśnie jest odpowiedź na to czy akcja w samolocie była snem czy rzeczywistością.. Saito musiał w limbo siedzieć dłużej niż dwadzieścia kilka lat - a więc musiał być poziom niżej - a więc poziom wyjściowy (samolot) musiał być już snem.

    • A mi się udaje zorienować, że snię, mam na to sprawdzone metody. Umiem tez sterować swoim snem - na przykład latać na życzenie, za świadomością, że jednak wciąż śnię.
      Jeśli któś mi nie wierzy, to niech poczyta sobie o kontrolowaniu snów i dowie się, że mozna sie tego nauczyć, a jak juz sie to wyszlifuje, to doznania są naprawdę rewelacyjne - mozemy robić dosłownie wszystko.
      Byli jednak tacy ludzie, którzy uzaleznili sie od tego, co doprowadziło do paranoi lub innych chorób psychicznych.
      CZytałam też o przypadkach, gdzi przestawali odróżniać jawę od snu i mysląć, ze śnią i mogą robić, co tylko zechcą, narażali sie na smierć i w krytycznych przypadkach zabijali.

      Jednak umięjetności te, dawkowane w odpowiednich ilosciach, pozwalają polepszyć zdolność koncentracji, poprawiają długotrwałą pamięć i pozytywnie wpływają na zwiększenie samooceny, zwłaszcza o osób z kompleksami czy jakimis problemami.

      PS. Aby nabrać odpowiednich umiejetności sterowania snem, potrzebny jest czas i koncentracja. O tym jak to robić istnieje wiele książek i stron internetowych.
      Pozdrawiam i polecam spróbować, nie poddawać sie po nieudanych próbach i zyczę wiele wytrwałości:)

  • Czyli wszystko wskazuje na to, że dobrze ogarnęłam film. No i brawa za świetny tekst.

  • Wyrazy uznania :)
    Dodam tylko technicznie, że w Polsce Subject, był przetłumaczony na Objekt po prostu.
    Moim zdaniem, wiadomo czysto subiektywnym, bączek mógł być totemem Cobba, gdyż Mal już nie żyła, gdy on go przejął, więc TYLKO on znał jego wagę i fakturę w dotyku. Kwestia obrączki dla mnie to tylko psychologia Cobba, symbol konfrontacji lub jej braku z Mal. Bączka dotknął na pewno w limbo jakiś człowiek z ochrony starego Seito i sam Seito w 1 (ostatniej) scenie, gdy mówił, że pamięta jak przez mgłę coś takiego. Może to dotykanie bączka przez osoby postronne w limbo sprawia, że Cobb jest również zdezorientowany i sam musi sobie przypominać po co chce widzieć się z Seito (w pierwszej scenie ochrona przekazuje Seito informację, że złapany człowiek, mimo, że jest półprzytomny, to chce się z nim widzieć, a dopiero Seito pyta Cobba, czy ten chce go zabić i zaczyna się wspólne przypominanie)

  • Galadh:
    "39. Zakładając, że to jednak był sen, dlaczego Mal nie wróciła po Cobba?
    Nawet, jeśli faktycznie obudziła się w rzeczywistości, to i tak nie uznała jej za swoją własną i ciągle wierzyła, że jest we śnie, nigdy nie była usatysfakcjonowana rzeczywistością i chciała się obudzić, pójść poziom "wyżej". A więc tak czy inaczej nie żyje."

    Niekoniecznie nie żyje. Być może coś lub ktoś uniemożliwia "wyciągnięcie" Cobba przez Mal.

    PS. Szacunek dla autora wątku za głęboką analizę filmu.

  • 12. Dlaczego Limbo jest niebezpieczne?
    Jeśli ktoś się w nim zestarzeje i umrze śmiercią naturalną, to w rzeczywistości jego umysł wyłącza się i taka osoba zapada w śpiączkę.

    13. Jak można wydostać się z Limbo?
    Poprzez śmierć, np. samobójstwo.

    Tu pojawia się moja wątpliwość. Dlaczego śmierć naturalna ma skutkować śpiączką, a strzał w głowę przebudzeniem? Z tego co pamiętam w filmie nie było nic o skutkach śmierci naturalnej w stanie Limbo, więc nie wiem skąd wniosek, że miała się ona kończyć zapadnięciem w śpiączkę.

    Żeby zwiększyć poziom niepewności przypomnę, że gdy na początku jeden z członków ekipy chciał zastrzelić Saito, aby skrócić jego cierpienie, Cobb wyraźnie mu tego zabronił. Dlaczego więc strzał w łeb na zaprojektowanym poziomie miał wprowadzać w stan Limbo, a strzał w głowę na poziomie Limbo miał wybudzać śpiącego?

  • Albo Ci się poważnie nudzi, albo naprawdę bardzo lubisz ten film. ;p
    Świetna robota, rozwiewa kilka wątpliwości, które miałem po seansie. Gdzieś tu przeczytałem opinię że Incepcja to płytki film, naszpikowany efektami specjalnymi. W takim razie chciałbym, żeby każdy film akcji, był tak samo "płytki" jak Incepcja.
    http://revolvingdoorproject.net/2010/07/23/inception-what-ha... Tutaj trochę więcej na temat tej obrączki.

  • Bardzo dobry tekst i wielu miejscach odbieram film identycznie. Niemniej mam pare uwag (numeracja wlasna):

    1. Kazdy moze oddzialywac na sen. Jest to pewne:
    - podswiadome projekcje Cobba ktory dodaje do snow Mal, dzieci, pociag;
    - zmiana schodow przez Arthura podczas ucieczki przed ochrona Fischera;
    - tworzenie broni przez Eamesa;
    - zmiana limbo przez Saito.

    2. Bron moze tworzyc kazdy, nie tylko Eames, o czym swiadczy cyt. (z pamieci): "Nie boj sie snic z rozmachem".

    3. Totemem Cobba na pewno jest baczek ktory przejal od Mal po jej smierci. Ciezko by bylo sprawdzac realnosc swiata po obraczke ktorej bohater nie ma przy sobie i bez sensu byly by te wszystkie sekwencje z puszczaniem baczka.
    Nie przesadzajmy z tym doszukiwaniem sie podwojnego dna w scenariuszu.

    4. Limbo jest poziomem ponizej podswiadomosci, najglebszym, gdzie podswiadomosc juz nie dziala. Stad brak projekcji osob (swiat jest wyludniony) i ryzyko utraty poczucia, ze jest sie w snie.

    5. Na koncu w limbo widzimy osoby ktore sie tam dostaly oraz projekcje Mal i ochrony Saito. Te projekcje sa drobna niekonsekwencja. Mal mozna tlumaczyc, ze Cobb byl ta podswiadoma projekcja tak "przesiakniety", ze widzial ja nawet w limbo (czyli ponizej podswiadomosci). Co do ochrony Saito podoba mi sie Twoje tlumaczenie (pkt. 57), mozna tez przyjac, ze to efekt szkolenia ochronnego przed incepcja ktore dziala nawet na tym poziomie.

    6. Cobb nie zginal od noza, byl tylko ranny. Nie zginal tez przy rozpadzie limbo. Tlumacze dlaczego:
    - Cobb byl architektem limbo gdyz byl jedynym ktory byl na tym poziomie wiec limbo mialo ksztalt jaki zapamietal.
    - Przy zejsciu Adriany i Cobba do limbo ktores z nim musialo byc dremerem wg mnie byl to Cobb z powodu jak wyzej.
    - Nie ma wyraznego powodu dla ktorego limbo zaczelo sie rozpadac przed skokiem Adriany gdyz dremer Cobb dalej sni, a dremer wyzszego poziomu Eames tez jeszcze sni (wyraznie widzimy, ze Adriana zdarzyla na wyzszy poziom przed wybuchem fortecy). Ponadto gdzie wowczas bylby Saito i jak wygladala by jego ponowna droga do limbo? Dlatego uwazam, ze limbo jako takie sie nie
    rozpadlo tylko Cobb po zabiciu projekci Mal przestal wierzyc we wspolnie wykreowany przez nich swiat i sprowokonal jego zniszczenie. Jak widac architektura limbo byla nad woda (przyjmijmy, ze to wyspa). Nastapila powodz ktora zniszczyla stworzone budynki i pochlonela Cobba. Saito zapewne bladzil po wyspie az wykreowal swoja fortece i ochrone (zgodnie z Twoja wersja). Cobb tymczasem zostal niedaleko wyrzucony na brzeg. Dalej juz wiadomo.

    7. Z limbo jak i z kazdego poziomu snu zawsze jest jeszcze jedna droga wyjscia czyli dotrwanie do konca procesu az skonczy sie narkoza i zostanie odlaczona maszyna. Wtedy nastepuje samoistne wybudzenie. To widac przy pierwszym zadaniu w pociagu i zapewne to sie stalo na koncu w samolocie gdy wiekszosc grupy we snie spokojnie czeka nad rzeka a Saito i Cobb byli w
    limbo.

    8. W odniesieniu do powyzszego wg mnie nie ma znaczenia czy Saito zastrzelil Cobba i siebie bo i tak by sie obudzili. Natomiast wazne bylo aby przed obudzeniem mieli swiadomosc, ze sa w snie. Inaczej mogli by byc wariatami po przebudzeniu. Te swiadomosc odzyskali podczas rozmowy w fortecy.

    9. Nie dopatrzylem sie aby dzieci na koncu byly strarsze a wg mnie powinny byc gdyz zapewne Cobba nie bylo pare lat. Jednak mozna tez przyjac, ze nie bylo go tylko pare miesiecy i dzieci bardzo sie nie zmienily co zreszta jest zabiegiem formalnym aby zasiac nic wadpliwosci. Dlatego nie przywiazuje do tego wagi.

    10. Na koncu baczek wyrazne zaczal sie drgac i zaraz sie zachwieje. Wiec jestesmy w realu. Zreszta inne tlumaczenie sprawilo by, ze film jest bez sensu...

    11. ...a tak dla mnie jest genialny.

  • błędów się nie ustrzegłeś


    "24. Kim był Nash?
    Architektem, którego Cobb i Arthur poznali w trakcie wcześniejszej misji dla korporacji Cobol Engineering."

    nie mogli poznać go w trakcie misji co najwyżej z przygotowując się do misji, ale równie dobrze mogli go znać dłużej

    "40. Dlaczego Cień Mal nawiedza Cobba i przeszkadza mu w wykonywaniu misji?
    Ponieważ chce uwięzić go na wieczność w snach."

    to też nie prawda to poczucie winny Cobba za śmierć Mal ściąga ja do snów i przeszkadza w tym co robi


    "61. Dlaczego Saito wykonał telefon, mimo tego, że nie wiedział, czy incepcja się powiodła?
    Cobb raczej nie trudziłby się schodzeniem po Saito, gdyby incepcja się nie udała - miał w tym swój cel, chciał, by Japończyk wykonał swoją część umowy.
    Poza tym sam fakt, że Cobb go ocalił był godny wynagrodzenia. Saito miał swój honor."

    Cobb nie wiedział czy incepcja się udała, bo przy niej nie uczestniczył, w tym czasie był na niższym poziomie więc skąd miał to wiedzieć, nie mieli pewności czy uda sie ściągnąć Fischera do III poziomu, więc powód zejścia po Saito był inny

  • Przyznaj się, ile pisałeś ten temat? ;)
    Ja na 25 pytaniu myślałam "jezu, można wyciągnąć jeszcze 45 pytań?" jak widać można ;)
    W sumie to wszystko co napisałeś było raczej dla mnie oczywiste, ale wyjaśniłeś mi sprawę dzieci, ciszę się, że jednak to nie "te same" co w snach. Ja tam myślę, że chyba dziewczynka miała jakieś tam białe rękawy we wspomnieniach a na końcu chyba nie... nie jestem pewna. Zapewne na drugim seansie zwrócę na to większą uwagę ;)
    I dziękuję za wspomnienie o mnie w pyt. 69
    temat, który stworzyłeś - jedyny w swoim rodzaju!

    btw. dwa tematy o soundtracku
    opinie - http://www.filmweb.pl/film/Incepcja-2010-500891/discussion/S...
    w filmie - http://www.filmweb.pl/film/Incepcja-2010-500891/discussion/S...

  • Galadh:
    "15. Jak wygląda kwestia czasu na kolejnych, głębszych poziomach snu?
    Czas płynie coraz wolniej. Dziesięć sekund we śnie to kilka minut we śnie wewnątrz snu, co z kolei jest niczym jakaś godzina na poziomie trzecim. I tak dalej."

    Dane z filmu:
    5 minut w rzeczywistości = około 1 godziny podczas snu
    1 tydzień na poziomie pierwszym = pół roku na poziomie drugim = 10 lat na poziomie trzecim
    Aktywność mózgu we śnie jest około 20 razy szybsza.

  • "15. Jak wygląda kwestia czasu na kolejnych, głębszych poziomach snu?

    Czas płynie coraz wolniej. Dziesięć sekund we śnie to kilka minut we śnie wewnątrz snu, co z kolei jest niczym jakaś godzina na poziomie trzecim. I tak dalej."

    Drobny błąd. Czas na niższych poziomach nie płynie coraz wolniej, lecz coraz szybciej.

  • 37. Dlaczego i jak się stamtąd wydostali?

    Cobb odnotował, że z Mal jest coraz gorzej i przeprowadził na niej incepcje - tak, by uwierzyła, że nie jest to jej rzeczywistość.
    Zginęli razem na torach.

    Czy popełniając to samobójstwo byli staruszkami? Z tego co pamiętam to nie. A chyba powinni być, skoro potem były sceny gdy w limbo byli staruszkami.

Zgłoś nadużycie

Opisz, dlaczego uważasz, że ten wpis nie jest zgodny z regulaminem serwisu:
Ostatnio odwiedzone
wyczyść historię