"Ljubljana je ljubljena" jest z założenia opowieścią o mrocznym dorastaniu w Lublanie, w niespokojnych czasach przed i po II Wojnie Światowej. Przewodnią postacią tej... Zobacz pełny opis
"Ljubljana je ljubljena" jest z założenia opowieścią o mrocznym dorastaniu w Lublanie, w niespokojnych czasach przed i po II Wojnie Światowej. Przewodnią postacią tej historii jest Oton, młody chłopak, który obserwuje rozwój rodzinnego miasta od roku 1934, kiedy to we Francji został zamordowany król Aleksander, poprzez Włoską a później"Ljubljana je ljubljena" jest z założenia opowieścią o mrocznym dorastaniu w Lublanie, w niespokojnych czasach przed i po II Wojnie Światowej. Przewodnią postacią tej historii jest Oton, młody chłopak, który obserwuje rozwój rodzinnego miasta od roku 1934, kiedy to we Francji został zamordowany król Aleksander, poprzez Włoską a później Niemiecką okupację, do przybycia komunizmu. Wokół Otona przewija się wielu ludzi, którzy są powiązani z miastem i jego życiem. Historyczne wydarzenia przeplatają się, również z życiem Marjany, pierwszej miłości Otona, włoskiego oficera Giorgia, w którym to Marjana się zakochuje, prostytutki Anity, głownej atrakcji nocnego klubu Vice, pozbawionej dachu nad głową Shirley oraz życiem wielu postaci, którzy ze swoimi historiami, które łączą się z tym tragicznym okresem. Oton poznaje różnicę pomiędzy kobietą a mężczyzną i ślubuje swojej przyjaciółce Marjanie, że będą razem na zawsze. Życzenie Otona się nie spełniło, ponieważ do miasta w 1941 r. wdarł się włoski okupant. Oton, już gimnazjalista, szczerze nienawidzi Włochów i związuje się z podziemiem. Wkrótce Marjana się zmienia i zapomina o swoich przyjaciołach. Oddala się od Otona, bo jest oczarowana włoskim oficerem Giorgem, który mieszka w mieszkaniu rodziców Otona. Z czasem okupator staje się brutalniejszy. Ale w nocnym klubie Vice, nic się nie zmienia, w tym miejscu wojskowi spotykają się i mieszają z mieszkańcami Lublany i razem zapominają o tragedii i cierpieniu. Klub jest obrazem przemijania i dekadenckiej ludności w obliczu wojny. Film jest swoistą autobiografią reżysera, który jednak nie zapomniał o "życiu" Lublany, która jest tu najważniejsza.