PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=31279}

Obywatel Kane

Citizen Kane
7,8 57 779
ocen
7,8 10 1 57779
8,7 37
ocen krytyków
Obywatel Kane
powrót do forum filmu Obywatel Kane

Film z 1941 roku nie może ze względów technicznych być tak nagłośniony jak filmy
późniejsze- na co skarżą się niektórzy widzowie. Co do podnoszenia głosu- osoby które
znają kanony filmów noir bo do takich zalicza się Obywatel Kane wiedzą, że głos i
mimika były środkami ekspresji na tle ość statycznych obrazów- to jeszcze pozostałość
po niemych filmach.
Dla osób profesjonalnie zajmujących się tym gatunkiem filmu, to dodatkowo perełka na
której możemy się uczyć cech filmu noir- najazdów kamery, ujęć z określonych miejsc,
oświetlenia planu, eksponowania symboli.
Film bardzo ściśle wiąże się z historią potentata prasowego o nazwisku Hearst, który
płacił bajońskie sumy za zablokowanie emisji tego filmu. Zainteresowanych odkryciem
fenomenu filmu odsyłam najpierw do biografii wspomnianego miliardera. Historia jego
życia i techniki kreowania polityki i opinii publicznej to podwaliny pod wszystko co dziś
czytamy w prasie, oglądamy w telewizji i czym rządzi się największe medium naszych
czasów czyli Internet. Techniki (wyjątkowo brutalne i bezwzględne) manipulacyjne
pozwoliły Hearstowi wpływać na decyzje prezydentów USA, wspierały kolejno
rozwijające się ideologie komunizmu i faszyzmu, towarzyszyły wojnom i politycznym
burzom. To ten człowiek kształtował opinie społeczeństwa amerykańskiego przez ok 50
lat. Ten film pokazuje nie historię człowieka bogatego który nie wie co zrobić z
pieniędzmi, ale człowieka bezwzględnego, chciwego władzy i wpływów- nie pieniędzy.
Człowiek ten żyje do dziś w każdym szmatławcu pozwalającym sobie na opluwanie
dowolnie wybranej osoby po to by wykreować potrzebne w danej chwili zdanie
czytelnika.
Film został wybrany numerem jeden 100 najlepszych filmów ponieważ pokazuje smutną
prawdę która stworzona przez tego człowieka narasta w każdym z krajów świata wraz z
rosnącą liczbą środków masowego przekazu.
Dla mnie film ten nabiera ogromnej wartości właśnie po przeczytaniu biografii Hearsta-
polecam!

ocenił(a) film na 7
Margerita_1115

film został uznany za kultowy, przełomowy głównie przez Amerykańską Akademię Filmową..., wydaje mi się że ta ocena wydaje się być przewartościowaną...Realizacja filmu , operowanie kamerą, retrospektywność akcji ... było nowe, ale sam temat.., dramaturgia, gra aktorska, znaczenie symboli...nie poruszyły aż tak, abym mógł podpisać się pod w.w stwierdzeniem.. Jeżeli miałbym wyróżnić jakiś film z tego okresu to już bardziej "Casablanka" .

ocenił(a) film na 7
mrech

Bardzo trafna uwaga- przez Amerykańską Akademię Filmową i to amerykanie wywindowali go na 1/100 co tylko dowodzi jaki wpływ wywarł na ich kulturę.
Zgadzam się, że jest cała masa filmów z tego okresu o większych walorach artystycznych, wspomniana chociażby "Casablanka".
Lubię też" Bulwar zachodzącego słońca".

ocenił(a) film na 7
Margerita_1115

.."bulwaru" jeszcze nie oglądałem...zgadzam się że Hollywood i pieniądze jakimi ta branża w USA dysponowała i dysponuje wywarły największy wpływ na rozwój kina w XX wieku..tak jest do dzisiaj i chwała im za to..Szanuję opinię AAF , ale często jakość artystyczna filmów amer. jest zagłuszana przez wymogi komercyjne...., Oskary dzisiejsze też jakby już przybladły...
Trochę dziwię się ,że "Przeminęlo z wiatrem" (1939) , przegrało z "Obywatelem Kane" ( 1941)

ocenił(a) film na 7
mrech

I znów się zgadzam:-) Oskary coraz częściej rozczarowują a w zasadzie zaskakują... bo wielką zagadką dla mnie jako widza pozostają kryteria przyznawania nagród.
Nie chciałabym generalizować, ale komercja kultury (nie tylko kinematografii) amerykańskiej tak ogromna chyba przez zaangażowane w to środki finansowe, sprzyja temu, że kiedy pojawia się jakaś perełka- a jest ich wiele- to tym jaśniej lśni.
Jestem wielką fanką kultury amerykańskiej (fanką a nie fanatyczką), ale obiektywnie stwierdzam, że jest ona (kultura amerykańska) tylko młodszą siostrą europejskiej, a to i tak w dużej mierze zasługa ogromnej rzeszy utalentowanych ludzi, którym wolność i warunki finansowe pozwoliły w Stanach tworzyć ku chwale i uznaniu wspomnianego mocarstwa. Dlatego staram się nigdy nie kierować w ocenie i doborze filmów krajem ich pochodzenia. W zasadzie" artystyczna komercja" lub może "komercyjny artyzm" o ile mogę sobie pozwolić na takie szaleństwo lingwistyczne zaczyna być znakiem rozpoznawczym naszego stulecia.

ocenił(a) film na 7
Margerita_1115

.."komercyjny artyzm"....hmm,.przewrotny tytuł na szerszą publikację.Z pewnością są takie filmy , które pogodziły w sobie komercję i artyzm..., bez burzenia delikatnej granicy na rzecz tandety...Jednak typowy amerykański komercyjniak kojarzy mi się z dosyć prostym i mało odkrywczym schematem ; Ona - seksowna laska, szukająca "szczęścia" , on - macho,z kasą lub planujący skok na dużą kasę, trochę wolnego seksu, kłótnie z rzucaniem przedmiotów o ściany, pisk opon szybkiej bryki, sporo przemocy ze strzelaniną..,policja..,ulice NY...
Oryginalnym amerykańskim gatunkiem filmowym , trochę już zapomnianym są ..westerny i wydaje mi się że ich główny motyw tzn. : "oko za oko", dominuje do dzisiaj.., i nadaje tempo akcji ..

ocenił(a) film na 8
Margerita_1115

Ten film jest uznawany za najlepszy film Amerykański, ale pomyśl, gdzie temu filmowi do artystycznego kina europejskiego? To nie ta liga!!!! Dziesiątki filmów Europejskich a nawet Azjatyckich biją pod względem artystycznym wszystko co kiedykolwiek wyprodukowali rzemieślnicy amerykańscy w tym Obywatela Kane. Taka prawda.

ocenił(a) film na 7
_mosquito_

Kino europejskie jest zdecydowanie bliższe mojemu sercu, ale w produkcjach zza oceanu są prawdziwe perły i jest ich całkiem sporo- oczywiście to ranking podyktowany moim prywatnym gustem. Nigdy nie zaryzykowałabym zwrotu "rzemieślnicy" w stosunku do filmowców jakiegokolwiek kraju bo chyba to trochę krzywdzące uogólnienie. Stary Kontynent to z całą pewnością miejsce gdzie tego wartościowego kina powstaje więcej, ale to wynik bardzo wielu złożonych czynników.
P.S. Bronię Obywatela bo to taki film który pokazuje pewien proces budowania zasad i mechanizmów społecznych które są symbolem naszego i poprzedniego stulecia a zwą się manipulacją- jest ona wszechobecna a twórcy Obywatela- może bez większych aspiracji artystycznych mieli wielką odwagę i potrzebę opowiedzenia o tym szerszym masom- niejako ku przestrodze. Walory artystyczne tego filmu nie wynoszą go na pierwszą pozycję, ale dlatego go tam umieszczono bo pokazuje zjawisko będące podwaliną wszystkiego co za oknem.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones