Adaptacja powieści Władysława Reymonta. Epicki obraz konfliktów kapitalistycznej Łodzi końca XIX w. ukazany poprzez dzieje kariery trzech zaprzyjaźnionych przemysłowców Polaka, Żyda i Niemca, którzy za cenę rezygnacji z młodzieńczych ideałów i przejęcia bezwzględnych reguł walki o pieniądz zdobywają fortunę. Jest to nowa, skrócona o 20 minut, reżyserska wersja klasycznego już filmu z 1974 r.
Nie rozumiem tych zachwytów. Niektórzy aktorzy doskonali (Pszoniak), niektórzy teatralni, przeszarżowani (Walczak, Jędrusik). Doskonała scenografia, ale montaż czasami kuleje. Szanuję reżyserską wizję Wajdy, ale nie rozumiem aż tak znaczących zmian w stosunku do literackiego pierwowzoru. Zmieniają przesłanie książki, w...
więcejFilm nie ma sobie równych jeżeli chodzi o rozmach. Wszystko jest w nim piękne: gra
aktorska, ukazanie starej Łodzi, pracy w fabrykach, wyzysku robotników, a do tego piękno
wnętrz i muzyka. Wszystko co w tym filmie stoi i się porusza jest przepiękne. Ten film
powinien dostać Oscara w każdej kategorii. Wieczna...
zastanawiam się czy to jest najlepszy film polski w historii? Inne kandydatury - "Przypadek" Kieślowskiego, "Ucieczka z kina Wolność" Marczewskiego, "Pętla" i "Pamiętnik znaleziony w Saragossie" Hasa, "Eroica" i "Zezowate szczęście" Munka, "Popiól i diament" Wajdy, "Róża" Smarzowskiego. Tyle nasunęło mi się z pamięci,...
więcejkapitalne zdjęcia, wspaniałe scenografie (zarówno wnętrz, fabryk, budynków zewnętrznych),
wspaniali aktorzy, świetna akcja, niezapomniane dialogi, dbałość o szczegóły nawet takie jak
bocznica kolejowa... Nie wiem czy są jeszcze w ogóle inne polskie filmy w których zgrałoby się
tak świetnie wszystko! Widziałem już...