Adaptacja powieści Władysława Reymonta. Epicki obraz konfliktów kapitalistycznej Łodzi końca XIX w. ukazany poprzez dzieje kariery trzech zaprzyjaźnionych przemysłowców Polaka, Żyda i Niemca, którzy za cenę rezygnacji z młodzieńczych ideałów i przejęcia bezwzględnych reguł walki o pieniądz zdobywają fortunę. Jest to nowa, skrócona o 20 minut, reżyserska wersja klasycznego już filmu z 1974 r.
Zawód mimo wszystko. Znakomite zdjęcia ukazujące ówczesną Łódź, połączone z przepiękną muzyką robią wrażenia. Daniel Olbrychski zagrał rolę wybitnie i od dziś będzie mi się kojarzył z tą kreacją. Kostiumy też na plus. Gorzej tylko z faktem że oglądało mi się to jak streszczenie książki. To wina raczej wersji którą...
Film nie ma sobie równych jeżeli chodzi o rozmach. Wszystko jest w nim piękne: gra
aktorska, ukazanie starej Łodzi, pracy w fabrykach, wyzysku robotników, a do tego piękno
wnętrz i muzyka. Wszystko co w tym filmie stoi i się porusza jest przepiękne. Ten film
powinien dostać Oscara w każdej kategorii. Wieczna...
zastanawiam się czy to jest najlepszy film polski w historii? Inne kandydatury - "Przypadek" Kieślowskiego, "Ucieczka z kina Wolność" Marczewskiego, "Pętla" i "Pamiętnik znaleziony w Saragossie" Hasa, "Eroica" i "Zezowate szczęście" Munka, "Popiól i diament" Wajdy, "Róża" Smarzowskiego. Tyle nasunęło mi się z pamięci,...
więcejNie rozumiem tych zachwytów. Niektórzy aktorzy doskonali (Pszoniak), niektórzy teatralni, przeszarżowani (Walczak, Jędrusik). Doskonała scenografia, ale montaż czasami kuleje. Szanuję reżyserską wizję Wajdy, ale nie rozumiem aż tak znaczących zmian w stosunku do literackiego pierwowzoru. Zmieniają przesłanie książki, w...
więcej