Podstawowe informacje

Ogólne

Kto może współtworzyć bazę Filmwebu?

Informacje do bazy Filmwebu może dodawać każdy zarejestrowany użytkownik. Jeśli jeszcze nie posiadasz swojego konta, możesz je założyć w tym miejscu.

Jak działa dodawanie informacji na Filmwebie?

Wszystkie informacje dodawane są za pomocą specjalnych formularzy, które dodający musi uzupełnić i zapisać. Materiały dodane w ten sposób oczekują następnie w kolejce na sprawdzenie ich poprawności przez uprawnione do tego osoby. Jeśli przesłana informacja pomyślnie przejdzie proces weryfikacji, zostaje opublikowana na stronie.

Jakie informacje mogę dodawać?

Wszyscy użytkownicy Filmwebu mogą dodawać do bazy nowe tytuły filmów, seriali i gier wideo oraz uzupełniać je o wiele informacji, takich jak kraje produkcji, gatunki, listy odcinków, informacje o obsadzie i twórcach, zdobytych nagrodach, a nawet publikować własne opisy fabuły i recenzje. Niektóre materiały, takie jak zdjęcia lub zwiastuny, dodają wyłącznie nasi pracownicy.

Co zyskuję dodając informacje do bazy?

Przede wszystkim stajesz się współtwórcą drugiej największej bazy filmowej na świecie! Twoja nazwa użytkownika widnieje na liście autorów współtworzonej strony. Ponadto za każdą zaakceptowaną informację otrzymujesz punkty, które wpływają na Twoją pozycję w rankingu dodających. Osoby, które zgromadzą 500 punktów otrzymują możliwość korzystania z serwisu bez wyświetlania reklam. Na początku każdego miesiąca także nagradzamy najaktywniejszych użytkowników.

Jak mogę dodać informacje do bazy?

Informacje na temat dodawania nowych produkcji do bazy zostały szczegółowo opisane w części poświęconej nowym tytułom.

Profile nowych osób kina tworzą się po dodaniu brakującej osoby do obsady produkcji, w której brała udział. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w części poświęconej dodawaniu ról i twórców.

Aby uzupełnić informacje o dodanej produkcji lub osobie kina, przejdź do jej profilu i przewiń stronę na sam dół, następnie kliknij przycisk Lista elementów do edycji. Na kolejnej stronie wyświetli się lista informacji, które możesz dodać, zmienić lub usunąć. Po wybraniu właściwej kategorii wyświetli się formularz umożliwiający dodanie lub edycję odpowiednich informacji.

W dalszej części tej instrukcji znajdziesz szczegółowe zasady dodawania poszczególnych rodzajów informacji.

W jaki sposób mogę poprawić już dodane informacje?

Większość informacji opublikowanych w serwisie użytkownicy mogą edytować samodzielnie. Na liście elementów do edycji znajdują się przyciski umożliwiające zmianę dodanych materiałów. Jeśli znajdziesz błąd w materiałach, których użytkownicy nie mogą edytować, np. błędnie dodane zdjęcia, zwiastuny, zdublowane profile filmów lub osób, możesz go zgłosić drogą mailową na adres: pomoc@filmweb.pl.

Gdzie znajdę listę dodanych przeze mnie materiałów?

Listę dodanych materiałów znajdziesz w swoim profilu użytkownika, w zakładce Inne > Materiały.

Źródła

Co należy wpisać w polu "źródło"?

Źródłem musi być odnośnik do strony internetowej, w której znajduje się potwierdzenie dodawanych informacji. W każdym formularzu można dodać wiele źródeł.

Czy do wszystkich materiałów muszę podawać źródło?

Do większości materiałów źródło jest wymagane. Informacje dodane bez źródła mogą zostać odrzucone na etapie weryfikacji. Od reguły tej istnieje jednak kilka wyjątków.

Recenzje – są autorskimi tekstami użytkowników, zatem nie wymagają podawania źródła.

Opisy i zarysy fabuły – w przypadku opisów oficjalnych, źródło jest zawsze wymagane. W przypadku autorskich tekstów, źródło jest wymagane tylko podczas dodawania pierwszego opisu. Podczas dodawania kolejnych opisów, źródło wymagane jest tylko jeśli zawierają one inne informacje.

Z jakich źródeł warto korzystać?

Źródła, na podstawie których dodawane są materiały muszą być przede wszystkim wiarygodne, a za takie uznajemy: oficjalne strony producentów i dystrybutorów, duże portale o tematyce filmowej, strony festiwali filmowych, serwisy VOD, oficjalne strony ludzi kina.

Za mało wiarygodne źródła uznajemy wszystkie małe strony prowadzone przez amatorów, fanowskie blogi i fora, strony z pirackimi treściami. Informacje nie powinny być dodawane na podstawie tego typu źródeł.

Weryfikacja

Kto zajmuje się sprawdzaniem dodanych informacji?

Spośród wszystkich aktywnie dodających regularnie wybieramy użytkowników, którzy radzą sobie z tym najlepiej, perfekcyjnie opanowali zasady i dodają niemal bezbłędnie. Osoby te mają możliwość dołączenia do grona tzw. weryfikatorów. To właśnie oni zajmują się sprawdzaniem informacji nadsyłanych przez innych użytkowników.

W jakiej kolejności sprawdzane są dodane materiały?

Informacje są sprawdzane w kolejności chronologicznej, zaczynając od najstarszych. Każdy rodzaj materiałów posiada jednak odrębną kolejkę, w związku z tym niektóre materiały mogą być sprawdzanie wcześniej od innych.

Mój materiał został odrzucony, dlaczego?

W formularzu z odrzuconą informacją powinien znajdować się komentarz weryfikatora wyjaśniający powód odrzucenia. Jeśli po zapoznaniu się z nim nadal nie wiesz, dlaczego informacja nie została przyjęta, możesz skontaktować się z osobą sprawdzającą za pomocą prywatnej wiadomości.

Wszystkie zaakceptowane oraz odrzucone materiały znajdziesz w swoim profilu użytkownika, w zakładce Inne > Materiały.

Filmy i seriale

Nowe tytuły

Informacje ogólne

Co dodajemy do bazy Filmwebu?

W bazie Filmwebu gromadzimy informacje o filmach, serialach i grach wideo. Przed dodaniem nowego tytułu, upewnij się, że należy on do jednego z powyższych typów.

Do bazy nie dodajemy: reklam, teledysków, serwisów informacyjnych, transmisji z rozdania nagród, transmisji sportowych, nagrań koncertów i innych występów scenicznych, spektakli telewizyjnych, filmów pornograficznych.

Co z amatorskimi produkcjami publikowanymi w internecie?

W obecnych czasach każdy może zostać twórcą filmowym, publikując swoje produkcje w serwisach internetowych. Część z nich stoi na bardzo wysokim poziomie i informacje o nich powinny trafić do bazy Filmwebu. W kwestii tej należy jednak zachować zdrowy rozsądek. Wiele produkcji tego typu powstało w ramach zabawy lub żartu, poziom ich realizacji jest znikomy. Inaczej mówiąc, nie gromadzimy informacji o wszystkich zabawnych filmikach, które można znaleźć w internecie. Ostateczna decyzja o zaakceptowaniu bądź odrzuceniu danego tytułu należy do weryfikatora.

Jak dodać nowy tytuł do bazy?

Aby dodać nowy film, serial lub grę, przewiń dowolną podstronę Filmwebu na sam dół. W prawej części stopki znajdują się odnośniki umożliwiające dodanie nowego tytułu do bazy. Wybierz właściwy typ produkcji, klikając w odpowiedni odnośnik.

Formularz zgłoszeniowy

Skąd jest tytuł?

Z listy należy wybrać kraj, z którego pochodzi dodawany tytuł. Za pomocą formularza „nowy tytuł” dodajemy jedynie tytuł oryginalny, zatem najczęściej będzie to prostu kraj produkcji. Jeśli w wybranym kraju występuje kilka języków, należy dodatkowo wybrać język, w którym jest tytuł. Jeśli język ten nie jest dostępny, należy pozostawić domyślny język tego kraju.

Pole to nie może pozostać nieustawione ani nie może być wybrana pozycja Międzynarodowe (Ang.).

Uwaga! Czasami zdarza się tak, że produkcja ma tytuł w języku innym niż którykolwiek z oficjalnych języków funkcjonujących w danym kraju. Na przykład film produkcji hiszpańskiej może mieć tytuł po angielsku. W takich przypadkach i tak należy ustawić pochodzenie tytułu na Hiszpanię i pozostawić domyślny język dla tego kraju, czyli hiszpański.

Typ

Należy wybrać właściwy typ dodawanej produkcji. W przypadku filmów dostępne są trzy opcje.

  • Kinowy – najczęściej dodawany typ. Zaliczamy tu zarówno filmy, które były dystrybuowane w kinach, jak i te, które dostępne były wyłącznie na platformach internetowych. Jeśli film nie kwalifikuje się do żadnego z pozostałych typów, należy pozostawić kinowy.
  • TV – filmy wyprodukowane przez stacje telewizyjne, które swoją premierę miały właśnie w telewizji.
  • Wideo – filmy, które trafiły bezpośrednio na nośniki typu DVD, Blu-ray czy VHS, bez wcześniejszych pokazów w kinach lub emisji w telewizji.

W przypadku serialu dostępne są następujące opcje.

  • Serial – klasyczny serial podzielony na sezony. Najczęściej spotykany wariant. Wybieramy go, nawet jeśli serial zakończył się po jednym sezonie.
  • Miniserial – zamknięta całość, składająca się z kilku odcinków, nie podzielona na sezony. W źródle musi znajdować się wyraźna informacja, że dodawana produkcja jest miniserialem. Liczba odcinków nie ma znaczenia. Do tego typu zaliczamy także japońskie seriale wydawane bezpośrednio na nośnikach wideo (VHS, DVD, Blu-ray), tzw. OAV.
  • Serial antologia, odcinki – serial, w którym każdy odcinek jest odrębną historią niepowiązaną z poprzednimi. Może być podzielony na sezony. Przykładem takiej produkcji jest serial "Black Mirror".
  • Serial antologia, sezony – serial, w którym każdy sezon jest odrębną historią niepowiązaną z poprzednimi. Przykładami takich produkcji są m.in. seriale "Fargo" lub "Detektyw".
  • Telenowela – serial, którego odcinki emitowane są regularnie, bez podziału na sezony.

Tytuł oryginalny

W tym polu należy wpisać tytuł oryginalny produkcji, czyli tytuł pochodzący z kraju produkcji. Tytuły z innych krajów będzie można dodać po utworzeniu profilu filmu za pomocą odrębnego formularza. Tytuł ten musi być zapisany alfabetem łacińskim, powinien zawierać znaki diakrytyczne, jeśli takie w nim występują. Pisownia musi być w miarę możliwości zgodna z oryginałem (uwzględniając wielkość liter). Nie należy dodawać tytułów zapisanych cyrylicą lub innymi niełacińskimi alfabetami.

Rok

Należy wybrać rok produkcji filmu lub serialu. Najczęściej rok produkcji pokrywa się z rokiem, w którym film/serial miał lub będzie miał swoją premierę. Może się jednak zdarzyć sytuacja, w której premiera odbyła się w innym roku. Taki przypadek musi być jednak poparty rzetelnym źródłem wyjaśniającym przyczynę rozbieżności.

Ostatni rok serialu

Pole to jest dostępne tylko w formularzu dodawania nowych seriali. Z listy należy wybrać rok, w którym produkcja serialu została zakończona, nawet jeśli jest taki sam jak rok jej rozpoczęcia. Jeśli produkcja serialu nie została jeszcze zakończona, pole to należy pozostawić puste.

Sprawdź

Po kliknięciu w przycisk sprawdź system przeszuka bazę w poszukiwaniu podobnych tytułów. Jeśli natrafi na pasujące wyniki, wyświetli listę sugerowanych tytułów, które już znajdują się bazie. Upewnij się, że żaden ze znalezionych tytułów nie jest tym, który właśnie dodajesz. Jeśli masz pewność, że nie powielasz żadnego z tytułów, zamknij okno, klikając OK. Stan elementu zmienił się na w porządku, możesz teraz dodać źródło informacji, zapisać formularz i oczekiwać na jego weryfikację.

Podczas sprawdzania elementu, może również pojawić się komunikat Kontrybucja do tego elementu czeka już w kolejce. Oznacza to, że ktoś już wcześniej dodał ten tytuł i obecnie oczekuje on na sprawdzenie. W tej sytuacji nie możesz dodać tego tytułu, dopóki oczekujący nie zostanie zweryfikowany.

Inne tytuły

Informacje ogólne

Za pomocą tego formularza dodajemy tytuły z innych krajów, w których produkcja była dystrybuowana. Niekiedy zdarza się również, że film lub serial występuje pod kilkoma tytułami w obrębie danego kraju. Formularz ten umożliwia również dodanie takich informacji.

Inne tytuły należy dodawać tylko w sytuacji, gdy różnią się one od tytułu oryginalnego. Jeśli produkcja w danym kraju była dystrybuowana pod oryginalnym tytułem, nie należy dodawać tej informacji.

Formularz zgłoszeniowy

Ustawienia językowe

Z listy należy wybrać kraj, z którego pochodzi dodawany tytuł. Jeśli w wybranym kraju występuje kilka języków, należy dodatkowo wybrać język, w którym jest tytuł. Jeśli język ten nie jest dostępny, należy pozostawić domyślny język tego kraju.

Niektóre produkcje posiadają także tytuł międzynarodowy, wykorzystywany np. podczas festiwali filmowych. Dodając taki tytuł, należy wybrać z listy pozycję Międzynarodowe (Ang.).

Pole to nie może pozostać nieustawione.

Tytuł

W polu tym należy wpisać tytuł z wybranego kraju. W odróżnieniu od tytułu oryginalnego, dopuszczalne jest dodawanie tytułów zapisanych alfabetami niełacińskimi (cyrylica, alfabety azjatyckie, arabskie, greckie itp.).

Atrybut

Jeśli dodawany tytuł jest tytułem pierwszej dystrybucji w danym kraju, należy dodać go bez żadnego atrybutu. W innych przypadkach należy wybrać jeden lub kilka z poniższych atrybutów, klikając w przycisk dodaj element.

  • Alternatywna pisownia - dodawany w sytuacji, gdy film tytuł posiada kilka możliwych zapisów, np. tytuł serialu "3%" może być również zapisywany jako "3 Percent". Atrybut ten jest również często wykorzystywany przy tytułach transkrybowanych z alfabetów niełacińskich, które ze względu na różne sposoby transkrypcji mogą występować w kilku wariantach, np. transkrypcja japońskiego tytułu serialu "Ashi Girl" może brzmieć "Ashi Gaaru" lub "Ashi Garu".
  • Pełny tytuł - niektóre filmy i seriale dystrybuowane są pod skróconym tytułem. Najczęściej pełny tytuł zawiera w sobie podtytuł, np. film "The Imaginarium of Doctor Parnassus", w Polsce dystrybuowany był jako "Parnassus", lecz posiadał także pełny tytuł "Parnassus: Człowiek, który oszukał diabła".
  • Tytuł festiwalowy - tytuł, pod którym film był pokazywany podczas festiwalu. Należy pamiętać, że pokazy festiwalowe nie są dystrybucją, zatem atrybut ten dodajemy nawet w sytuacji, gdy jest to jedyny tytuł z danego kraju.
  • Tytuł główny - jeśli w danym kraju występują dwa tytuły w tym samym języku i żaden z nich nie posiada jakiegokolwiek atrybutu, jednemu z nich należy go przypisać.
  • Tytuł kinowy - atrybut ten dodajemy przy filmach, które pierwotnie były dystrybuowane na nośnikach wideo lub w telewizji a później trafiły do kin. Nie jest to zbyt częsta sytuacja.
  • Tytuł oryginalny - atrybut ten jest automatycznie przypisywany do nowo dodanego filmu lub serialu. Nie można go zmienić ani usunąć. Każda produkcja może mieć tylko jeden tytuł oryginalny, zatem nie jest on wykorzystywany w innych tytułach.
  • Tytuł roboczy - niektóre filmy i seriale na etapie produkcji posiadają tymczasowy tytuł, który zmienia się przed premierą. Atrybut ten służy do oznaczania właśnie takich tytułów. Atrybutu tego nie należy dodawać przy filmach o nieustalonym tytule, zwykle dodawanych jako Untitled Project.
  • Tytuł serii – niekiedy produkcje należące do jednej serii dystrybuowane są pod odrębnymi tytułami ale posiadają także wspólny tytuł serii, np. film "Zbuntowana" posiada także tytuł "Seria Niezgodna: Zbuntowana".
  • Tytuł skrócony – atrybut ten jest wykorzystywany w sytuacjach odwrotnych niż te opisane przy atrybucie pełny tytuł. Niektóre produkcje dystrybuowane są pod pełnym tytułem, lecz posiadają także krótszy wariant, np. film "Maze Runner: The Death Cure" posiada także tytuł skrócony "Maze Runner 3".
  • Tytuł telewizyjny i tytuł wideo – atrybuty te dodajemy w sytuacji, gdy film pierwotnie był dystrybuowany w kinie a później trafił na nośniki wideo lub do telewizji pod zmienionym tytułem, np. film "The International" w polskich kinach był dystrybuowany pod oryginalnym tytułem ale w telewizji był wyświetlany pod tytułem "Bank".
  • Tytuł wznowienia – atrybut dodawany w sytuacji, gdy wznowienie kinowe filmu miało inny tytuł niż w pierwszej dystrybucji.
  • Wersja 3D – atrybut dodawany w sytuacji, gdy film w wersjach 2D i 3D posiada inne tytuły. Najczęściej tytuł ten posiada dopisek 3D.
  • Wersja IMAX – sieć kin IMAX nadaje niektórym filmom własny tytuł, zwykle posiada on dopisek The IMAX Experience. Atrybut ten służy do oznaczania takich tytułów.
  • Zapis łaciński – atrybut ten dodajemy do tytułów, które są transkrypcją tytułów zapisywanych alfabetami niełacińskimi.
  • Inny tytuł – aatrybut ten wykorzystujemy, gdy wymagane jest dodanie atrybutu, ale tytuł nie pasuje do żadnej z powyższych kategorii.

Sprawdź

Po wypełnieniu formularza, należy kliknąć przycisk sprawdź. System porówna wprowadzony tytuł z tym, które już znajdują się przy filmie oraz oczekującymi w kolejce na sprawdzenie. Jeśli znajdzie identyczny tytuł, wyświetli stosowny komunikat. W przeciwnym razie sprawdzany element otrzyma stan w porządku. W tym momencie możesz zapisać formularz lub dodać kolejny element.

Jeśli przy filmie znajdują się już (lub czekają w kolejce) tytuły z kraju, do którego chcesz dodać inny tytuł, wyświetli się ich lista. Upewnij się, że dodawany tytuł nie powiela żadnego z nich.

Dodaj nowy

Za pomocą tego przycisku możesz dodać kolejny element formularza, dzięki czemu możliwe jest zgłoszenie kilku tytułów jednocześnie. Przed zapisaniem formularza wszystkie elementy muszą zostać sprawdzone i posiadać stan w porządku.

Edycja i usuwanie

Po wybraniu opcji Zgłoś poprawkę wyświetli się lista wszystkich tytułów wraz z możliwością zaznaczenia, które z nich chcesz zmienić lub usunąć. Po zaznaczeniu wybranych pozycji należy kliknąć Edytuj, zostanie wczytany formularz umożliwiający edycję wybranych informacji.

Uwaga! Nie można usunąć tytułu oryginalnego, można go jedynie zmienić. Najczęściej zdarza się to w sytuacji, gdy film lub serial znajdował się w bazie pod tytułem roboczym i ogłoszony został tytuł oficjalny. W takim przypadku należy najpierw zmienić tytuł oryginalny, a następnie dodać stary tytuł z atrybutem tytuł roboczy.

Gatunki

Informacje ogólne

Za pomocą tego formularza dodajemy gatunki, do których należy produkcja. W przypadku tej informacji warto zachować rozwagę i dodawać tylko najważniejsze gatunki, najtrafniej określające ogólny charakter filmu lub serialu. W większości przypadków w zupełności wystarczą jeden lub dwa gatunki. Trzy pozycje są absolutnym maksimum i najczęściej występują tylko w sytuacji, gdy jedna z nich określa rodzaj produkcji a nie jej tematyką, np. krótkometrażowy, dokumentalny, animowany itp.

Dodawane gatunki muszą logicznie do siebie pasować, np. thriller nie jest gatunkiem przeznaczonym dla najmłodszych, dlatego nie powinien być dodawany razem z gatunkami typu familijny lub dla dzieci. Nie mogą się również wzajemnie wykluczać. Jeśli dwa gatunki mogą budzić wątpliwości co do tematyki produkcji, należy zdecydować – jest ona musicalem czy filmem muzycznym? Fantasy czy sci-fi? Filmem wojennym czy historycznym?

Dodane gatunki muszą jak najlepiej określać ogólną tematykę produkcji. Nie należy dodawać gatunków tylko dlatego, że pewne charakterystyczne dla nich elementy pojawiły się filmie lub serialu. Scena bójki w komedii nie czyni z niej filmu akcji, podobnie pojawienie się ducha w filmie animowanym dla dzieci nie czyni z niego horroru.

Niekiedy dwa gatunki występujące razem można z powodzeniem zastąpić jednym. Poniżej znajdują się przykłady takich połączeń.

  • Dramat i Historyczny – Dramat historyczny
  • Dramat i Obyczajowy – Dramat obyczajowy
  • Komedia i Kryminalny – Komedia kryminalna
  • Komedia i Obyczajowy – Komedia obyczajowa
  • Komedia i Romans – Komedia romantyczna
  • Dramat i Romans – Melodramat

Jak widać, zasady dodawania gatunków nie są jednoznaczne. Podczas ich dodawanie należy kierować się wyczuciem i rozsądkiem. Ostateczna decyzja o zaakceptowaniu lub odrzuceniu konkretnych gatunków należy do weryfikatora.

Formularz zgłoszeniowy

Gatunek

Z listy należy wybrać właściwy gatunek. Jeśli jakiś gatunek nie znajduje się na liście, prawdopodobnie jest już dodany.

Sprawadź

Po wybraniu właściwego gatunku, należy kliknąć przycisk sprawdź. System zweryfikuje, czy wybrany gatunek nie oczekuje już w kolejce na sprawdzenie. Jeśli znajdzie pasujący wynik, wyświetli stosowny komunikat. Niestety, nie możesz dodać tego gatunku dopóki oczekujący nie zostanie sprawdzony przez weryfikatora.

Dodaj nowy

Za pomocą tego przycisku możesz dodać kolejny element formularza, dzięki czemu możliwe jest zgłoszenie kilku gatunków jednocześnie. Przed zapisaniem formularza wszystkie elementy muszą zostać sprawdzone i posiadać stan w porządku.

Edycja i usuwanie

Aby zmienić lub usunąć dodane gatunki, wybierz właściwą opcję z listy elementów do edycji. Po dokonaniu wyboru, zostanie wczytany formularz ze wszystkimi dodanymi do produkcji gatunkami. Jeśli chcesz zmienić lub usunąć tylko część z nich, usuń z formularza elementy zawierające gatunki, które mają pozostać niezmienione. Po wprowadzeniu stosownych zmian, wszystkie elementy muszą zostać ponownie sprawdzone.

W formularzu poprawkowym lub kasującym możesz także dodawać nowe gatunki. Wystarczy dodać nowy element za pomocą odpowiedniego przycisku.

Uwaga! Przy niektórych produkcjach możliwość dodawania i edycji gatunków została wyłączona.

Kraje

Informacje ogólne

Za pomocą tego formularza dodajemy kraje, które brały udział w produkcji filmu lub serialu. Jeśli w trakcie produkcji serialu nazwa kraju uległa zmianie, należy dodać obie nazwy jako oddzielne kraje, np. NRD, Niemcy.

Formularz zgłoszeniowy

Kraj

Z listy należy wybrać właściwy kraj. Jeśli jakiś kraj nie znajduje się na liście, prawdopodobnie jest już dodany.

Sprawdź

Po wybraniu właściwego kraju, należy kliknąć przycisk sprawdź. System zweryfikuje, czy wybrany kraj nie oczekuje już w kolejce na sprawdzenie. Jeśli znajdzie pasujący wynik, wyświetli stosowny komunikat. Niestety, nie możesz dodać tego kraju dopóki oczekujący nie zostanie sprawdzony przez weryfikatora.

Dodaj nowy

Za pomocą tego przycisku możesz dodać kolejny element formularza, dzięki czemu możliwe jest zgłoszenie kilku krajów jednocześnie. Przed zapisaniem formularza wszystkie elementy muszą zostać sprawdzone i posiadać stan w porządku.

Edycja i usuwanie

Aby zmienić lub usunąć dodane kraje, wybierz właściwą opcję z listy elementów do edycji. Po dokonaniu wyboru zostanie wczytany formularz ze wszystkimi dodanymi do produkcji krajami. Jeśli chcesz zmienić lub usunąć tylko część z nich, usuń z formularza elementy zawierające kraje, które mają pozostać niezmienione. Po wprowadzeniu stosownych zmian, wszystkie elementy muszą zostać ponownie sprawdzone.

W formularzu poprawkowym lub kasującym możesz także dodawać nowe kraje. Wystarczy dodać nowy element za pomocą odpowiedniego przycisku.

Daty premier

Informacje ogólne

Za pomocą tego formularza dodajemy informacji o datach premier filmów w poszczególnych krajach. Data premiery powinna zawierać przynajmniej miesiąc i rok, chyba że rok produkcji jest inny niż rok premiery danego filmu. W przypadku seriali daty premier są dodawane wraz z odcinkami, w związku z tym formularz ten nie jest przy nich wykorzystywany.

W przypadku dystrybucji kinowej w każdym kraju możemy dodać następujące daty premier:

  • ogólnokrajowa dystrybucja kinowa
  • ograniczona dystrybucja kinowa
  • uroczysta premiera kinowa
  • festiwalowa
  • wznowienie
  • wersja 3D

Nie dodajemy dat premier pokazów specjalnych, np. przedpremierowych pokazów dla prasy.

Formularz zgłoszeniowy

Kraj

Z listy należy wybrać kraj, w którym odbyła się dodawana premiera.

Data

Za pomocą odpowiednich pól należy wybrać właściwą datę premiery.

Opis

Jeśli premiera miała miejsce na festiwalu, w tym polu należy wpisać jego nazwę. Jeśli to możliwe, powinna ona być zapisana po polsku i powinna być zgodna z listą dostępną w tym miejscu.

Atrybut

Większość dat premier nie wymaga dodawania żadnego atrybutu. Poniżej opisane zostały sytuacje, w których są one jednak niezbędne.

  • Premiera kinowa, telewizyjna, wideo – atrybuty te określają formę dystrybucji filmu w danym kraju. Dodajemy je tylko w sytuacji, gdy różni się ona od typu filmu, np. jeśli film kinowy trafił w danym kraju bezpośrednio na DVD lub do telewizji. Aby lepiej zilustrować tę zasadę, poniżej zamieszczamy kilka przykładów.

    Film "Nieuchwytni" w USA trafił do kin 20 marca 2015 roku, więc przy amerykańskiej premierze nie dodajemy żadnego atrybutu. W Szwecji od początku wydany został w postaci DVD (25 maja 2015), zatem szwedzka premiera powinna zostać oznaczona atrybutem Premiera wideo – kolejnych wydań na DVD i Blu-ray w tym kraju już nie dodajemy.

    "Barbie: Tajne agentki." jest filmem wideo, który w niektórych krajach trafił do kin (m.in. w Polsce). Dlatego też premiery w krajach takich jak Meksyk, Czechy, Słowacja, Chile czy Polska powinny posiadać atrybut Premiera kinowa. Pozostałe premiery należy dodać bez atrybutu, ponieważ film trafił do takiej dystrybucji, na jaką wskazuje typ.

    Jeśli produkcja w jednym dniu trafiła do kilku form dystrybucji i obie różnią się od jej typu, np. film kinowy w innym kraju trafił równocześnie do telewizji i na VOD, przy dacie należy dodać dwa atrybuty.

  • Ograniczona dystrybucja – źródło musi wyraźnie wskazywać, że premiera dotyczy tej formy dystrybucji. Zwykle film posiada także późniejszą datę premiery dla szerszej publiczności.
  • Uroczysta premiera – specjalny pokaz organizowany przez wytwórnię lub dystrybutora, zwykle z udziałem gwiazd i twórców filmu, przeznaczony dla zamkniętego grona widzów. Źródło musi potwierdzać, że dodawana data dotyczy właśnie takiej premiery.
  • Wznowienie – atrybut ten dodajemy w sytuacji, gdy film wraca na ekrany kin już po dłuższym czasie od zakończenia jego dystrybucji. Dodatkowo może być on uzupełniony atrybutem wersja 3D, jeśli powrócił na ekrany właśnie w takiej formie.
  • Internet – atrybut ten dodajemy do filmów, które swoją premierę miały w serwisach internetowych oraz na platformach VOD. W odróżnieniu od pozostałych atrybutów określających formę dystrybucji, należy go dodawać zawsze, nawet jeśli film był produkowany wyłącznie z myślą o takiej formie dystrybucji.

Sprawdź

Po wypełnieniu formularza, należy kliknąć przycisk sprawdź. System porówna wprowadzoną datę z tym, które już znajdują się przy filmie oraz oczekującymi w kolejce na sprawdzenie. Jeśli znajdzie identyczną, wyświetli stosowny komunikat. W przeciwnym razie sprawdzany element otrzyma stan w porządku. W tym momencie możesz zapisać formularz lub dodać kolejny element.

Dodaj nowy

Za pomocą tego przycisku możesz dodać kolejny element formularza, dzięki czemu możliwe jest zgłoszenie kilku dat jednocześnie. Przed zapisaniem formularza wszystkie elementy muszą zostać sprawdzone i posiadać stan w porządku.

Edycja i usuwanie

Po wybraniu opcji Zgłoś poprawkę wyświetli się lista wszystkich dat premier wraz z możliwością zaznaczenia, które z nich chcesz zmienić lub usunąć. Po zaznaczeniu wybranych pozycji należy kliknąć Edytuj, zostanie wczytany formularz umożliwiający edycję wybranych informacji.

Czas trwania

Informacje ogólne

Za pomocą tego formularza dodajemy czas trwania produkcji wyrażony w minutach. W przypadku seriali należy podawać czas trwania pojedynczego odcinka. Jeśli czas trwania poszczególnych odcinków różni się, należy podać najczęściej występującą wartość.

Niekiedy czas trwania produkcji może różnić się w zależności od kraju. Jeśli to możliwe, należy podawać czas trwania w Polsce. Jeśli produkcja nie miała polskiej premiery lub czas jej trwania nie jest znany, można podać czas z innego kraju. Najlepiej aby było to najdłuższy znany czas. Nie należy jednak dodawać czasu trwania wersji reżyserskich oraz innych edycji rozszerzonych.

Dodawany czas trwania nie może uwzględniać reklam. Z tego powodu nie należy dodawać czasu trwania na podstawie programów telewizyjnych, które zwykle uwzględniają reklamy.

Często źródła mogą podawać różne czasy trwania. Nie należy wprowadzać zmian, jeśli różnice te są minimalne, np. wynoszą kilka minut.

Formularz zgłoszeniowy

Czas trwania w minutach

W polu tym należy podać czas trwania produkcji wyrażony w pełnych minutach. Nie należy dodawać żadnych dodatkowych informacji, np. jednostek czasu. Pole powinno zawierać wyłącznie liczbę minut.

Studia

Informacje ogólne

Za pomocą tego formularza dodajemy studia i instytucje, które brały udział w produkcji filmu lub serialu.

Formularz zgłoszeniowy

Studio

W polu tym należy wpisać nazwę studia, które brało udział w produkcji. System przeszuka bazę i wyświetli listę pasujących wyników. Należy z niej wybrać właściwą pozycję. Jeśli wszystkie kroki zostały wykonane prawidłowo, nazwa dodawanego studia zostanie pogrubiona.

Jeśli system nie wyszuka pasującego studia, może to oznaczać, że jest ono już dodane przy filmie lub serialu. Jeśli masz pewność, że tak nie jest, prawdopodobnie nie znajduje się ono w naszej bazie. Propozycje nowych studiów, które powinny trafić do bazy możesz przesłać mailowo na adres: pomoc@filmweb.pl.

Atrybut

Jeśli zajdzie taka potrzeba, do dodawanego studia można przypisać jeden z dostępnych atrybutów. Zasadność jego dodania musi znaleźć potwierdzenia w źródle.

Sprawdź

Po wypełnieniu formularza, należy kliknąć przycisk sprawdź. Jeśli poprzednie kroki zostały wykonane prawidłowo, stan elementu zmieni się na w porządku. W tym momencie możesz zapisać formularz lub dodać kolejny element.

Dodaj nowy

Za pomocą tego przycisku możesz dodać kolejny element formularza, dzięki czemu możliwe jest zgłoszenie kilku studiów jednocześnie. Przed zapisaniem formularza wszystkie elementy muszą zostać sprawdzone i posiadać stan w porządku.

Edycja i usuwanie

Aby zmienić lub usunąć dodane studia, wybierz właściwą opcję z listy elementów do edycji. Po dokonaniu wyboru, zostanie wczytany formularz ze wszystkimi dodanymi do produkcji studiami. Jeśli chcesz zmienić lub usunąć tylko część z nich, usuń z formularza elementy zawierające studia, które mają pozostać niezmienione. Po wprowadzeniu stosownych zmian, wszystkie elementy muszą zostać ponownie sprawdzone.

W formularzu poprawkowym lub kasującym możesz także dodawać nowe studia. Wystarczy dodać nowy element za pomocą odpowiedniego przycisku.

Teksty

Informacje ogólne

Istnieje pięć rodzajów tekstów, które użytkownicy mogą publikować na łamach Filmwebu: opisy, zarysy fabuły, ciekawostki, recenzje oraz biografie. Szczegółowe zasady dodawania każdego z nich zostały omówione w dalszej części poradnika. W tym miejscu opisujemy podstawowe elementy, które są wspólne dla wszystkich rodzajów.

Edytor tekstu

Wszystkie teksty zgłaszane są za pomocą formularza zawierającego wbudowany edytor tekstu. Jeśli kopiujesz tekst z innej strony lub innego edytora tekstu (np. MS Word), upewnij się, że wklejasz go jako tekst niesformatowany. Większość przeglądarek internetowych posiada funkcję Wklej jako zwykły tekst. Wszelkie formatowanie tekstu musi być dokonane bezpośrednio w edytorze na stronie.

Poniżej znajduje się grafika przedstawiająca edytor wraz z opisem wszystkich dostępnych w nim funkcji.

editor
  1. Formatowanie tekstu.
  2. Wyrównywanie tekstu. Za pomocą tych przycisków można także ustawić pozycję zdjęć w recenzji.
  3. Wstawienie poziomej linii.
  4. Usuwanie odnośnika. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w części poświęconej linkowaniu.
  5. Wstawienie zdjęć do recenzji. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w części poświęconej recenzjom.
  6. Panel umożliwiający dodawanie odnośników. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w części poświęconej linkowaniu.

Linkowanie

Jeśli tekst zawiera tytuły produkcji lub imiona i nazwiska ludzi kina znajdujących się w bazie Filmwebu, należy dodać do nich odpowiednie odnośniki. Aby to zrobić, wystarczy zaznaczyć fragment tekstu, który ma być odnośnikiem (tytuł lub imię i nazwisko osoby) i kliknąć odpowiedni przycisk z panelu umieszczonego po prawej stronie edytora tekstu. W wyświetlonym oknie należy wpisać tytuł lub imię i nazwisko osoby (w mianowniku). System przeszuka bazę w poszukiwaniu odpowiedniego rekordu. Jeśli znajdzie tylko jeden pasujący wynik, natychmiast wstawi właściwy odnośnik. Jeśli natrafi na kilka pasujących wyników, wyświetli się lista, z której należy wybrać właściwą pozycję.

Jeśli przypadkowo wstawisz odnośnik w niewłaściwym fragmencie tekstu, możesz go usunąć, zaznaczając wybrany tekst i klikając ikonę usuń link, umieszczoną w górnej części edytora.

Opisy

Informacje ogólne

Opis jest tekstem przedstawiającym fabułę filmu lub serialu. Do bazy Filmwebu dodawane są dwa rodzaje opisów.

Opisy użytkowników

Są to autorskie teksty użytkowników Filmwebu, podpisane ich nickami. Opis taki musi być napisany przez osobę zgłaszającą, nie może być skopiowany z innych źródeł. Powinien być ciekawy, napisany dobrym stylem, oryginalny i odróżniać się od innych opisów zamieszczonych na stronie. Nie powinien streszczać całego filmu lub serialu a jedynie ogólnie opisywać jego fabułę, bez zdradzania istotnych wydarzeń. Opis nie może zawierać elementów oceny oraz uwag autora, to domena recenzji. Tekst musi być także napisany poprawnie, z zachowaniem zasad ortografii i interpunkcji.

Opisy oficjalne

Są to oficjalne teksty udostępniane przez producentów, dystrybutorów lub organizatorów festiwali na potrzeby promocji ich produkcji. Teksty takie są kopiowane bezpośrednio ze źródeł, bez wprowadzania zmian w ich treści (choć dopuszczalne jest poprawianie drobnych błędów, np. literówek).

Opisy takie muszą pochodzić z oficjalnych źródeł, tj. ze stron dystrybutorów, producentów, festiwali, platform VOD itp. Pomimo że ich treść nie może być zmieniana, opisy nie muszą być dodawane w całości. Wiele opisów dystrybutorów zawiera elementy promocji lub informacje czysto techniczne. Mogą one zostać pominięte, do bazy powinny być dodawane jedynie fragmenty zawierające opis fabuły.

Formularz zgłoszeniowy

Źródło

Z listy należy wybrać odpowiednie źródło, z którego pochodzi dodawany opis. Poniżej znajdują się szczegółowe informacje na temat wszystkich dostępnych źródeł.

  • Użytkownika – źródło to wybierane jest wyłącznie w przypadku dodawania autorskiego opisu użytkownika. Tekst taki musi być zgodny z zasadami opisanymi powyżej.
  • Opis dystrybutora kino – opis pochodzący z oficjalnych źródeł kinowego dystrybutora filmu. Należy pamiętać, że nie każdy opis opublikowany na stronie kina jest opisem dystrybutora. Niekiedy kina przygotowują własne teksty i nie należy ich kopiować.
  • Opis dystrybutora DVD – opis pochodzący z oficjalnych źródeł dystrybutora filmu lub serialu na wszelkich nośnikach wideo. Opis ten może pochodzić bezpośrednio z samej okładki wydania DVD, Blu-ray itp. Jeśli opisy dystrybutora kinowego i DVD są takie same lub bardzo podobne, wystarczy dodać jeden z nich.
  • Oficjalny opis produkcji telewizyjnej – źródło to może być wybrane tylko w przypadków seriali i filmów telewizyjnych. Źródłem musi być oficjalna strona produkcji albo strona stacji, na zlecenie której powstała lub stacji, która ma prawa do jej emisji. Jeśli na liście źródeł znajduje się stacja będąca producentem filmu lub serialu, należy wybrać ją zamiast tej pozycji.
  • Opis festiwalowy – opis pochodzący z oficjalnej strony festiwalu, na którym film był prezentowany. Na niektórych stronach festiwali publikowane są opinie krytyków na temat prezentowanych filmów. Nie należy ich dodawać.
  • Platforma VOD – opis pochodzący z platformy VOD, na której produkcja jest dostępna. Jeśli na liście źródeł znajduje się dana platforma, należy wybrać ją zamiast tej pozycji.
  • Opis producenta – opis pochodzący z oficjalnej strony producenta filmu. Jeśli producentem jest stacja telewizyjna należy wybrać ją z listy lub w przypadku jej braku, opcję oficjalny opis produkcji telewizyjnej. Analogicznie, jeśli producentem jest platforma VOD, należy wybrać jej nazwę lub opcję platforma VOD.
  • Wikipedia – pomimo że źródło to znajduje się na liście, opisy pochodzące z Wikipedii nie mogą być dodawane przez użytkowników. Niekiedy bywa ono wykorzystywane przez członków naszej redakcji.
  • Pozostałe – pozostałe źródła to nazwy stacji telewizyjnych oraz platform VOD. Wybieramy je, jeśli opisy pochodzą bezpośrednio od tych dostawców.

Opis

W polu tym należy wpisać właściwą treść opisu. Należy pamiętać, że tekst ten nie może być sformatowany.

Edycja i usuwanie

Po wybraniu opcji Zgłoś poprawkę wyświetli się lista wszystkich opisów wraz z możliwością zaznaczenia, które z nich chcesz zmienić lub usunąć. Po zaznaczeniu wybranych pozycji należy kliknąć Edytuj, zostanie wczytany formularz umożliwiający edycję wybranych informacji.

W przypadku opisów oficjalnych do edycji można zgłaszać tylko drobne błędy językowe (ortograficzne, interpunkcyjne). W przypadku opisów użytkowników poprawiać można również wszelkiego rodzaju pomyłki merytoryczne (niezgodność opisu z filmem, pomylone imiona bohaterów itp.) oraz błędy stylistyczne i składniowe. Nie należy jednak zbyt mocno modyfikować treści tekstu. Jeśli opis wymaga zmiany znacznych fragmentów, lepiej zgłosić go do usunięcia, a na jego miejsce dodać nowy. Dzięki temu nie pojawią się problemy ze sprawiedliwym przypisaniem autorstwa tekstu.

Zarysy fabuły

Informacje ogólne

Zarys to krótki tekst opisujący fabułę filmu lub serialu. W odróżnieniu od opisu jest znacznie krótszy i bardziej ogólny. Zarys powinien składać się z jednego lub dwóch zdań, które w jak najprostszej formie przedstawiają fabułę produkcji. Tekst taki nie powinien zawierać następujących elementów:

  • zwrotów oceniających, opinii autora;
  • informacji o gatunku produkcji;
  • zwrotów reklamujących, zachęcających do obejrzenia;
  • istotnych informacji o fabule, tzw. spoilerów;
  • pytań;
  • informacji o obsadzie i twórcach;
  • powtórzeń.

Podobnie jak w przypadku opisów, zarysy fabuły mogą być autorskimi tekstami użytkowników lub pochodzić z oficjalnych źródeł producentów, dystrybutorów lub organizatorów festiwali.

Formularz zgłoszeniowy

Ustawienia językowe

Obecnie zarysy fabuły dodajemy wyłącznie w języku polskim i to właśnie on powinien być wybrany z listy.

Źródło

Szczegółowe zasady odnośnie źródeł zostały omówione w części poświęconej opisom. Zasady te są identyczne także w przypadku zarysów fabuły.

Zarys

W polu tym należy wpisać właściwą treść zarysu. Pamiętaj, że tekst ten nie może być sformatowany. W odróżnieniu od opisów, zarys nie zawiera tytułów ani nazwisk osób, nie umieszczamy w nim zatem żadnych odnośników.

Ciekawostki

Informacje ogólne

Ciekawostki to krótkie teksty zawierające interesujące fakty na temat produkcji. Muszą być one autorskimi tekstami użytkownika, nie mogą być kopiowane z innych źródeł. Powinny być napisane w prosty i zwięzły sposób, ale pełnymi zdaniami, zgodnie z wszelkimi zasadami języka polskiego. Nie należy podawać w nich informacji, które ulegają częstym zmianom. Ciekawostki powinny być zawsze aktualne, nie piszemy ich w czasie przyszłym.

Formularz zgłoszeniowy

Kategoria

Z listy należy wybrać odpowiednią kategorię. Poniżej wymienione zostały przykładowe informacje, które można dodawać do poszczególnych kategorii.

Role

  • Informacje o tym, kto był brany pod uwagę przy obsadzaniu ról lub ważnych stanowisk w ekipie, np. reżyserów, scenarzystów itp.
  • Informacje o zmianach w obsadzie lub ekipie podczas produkcji, np. zmiana reżysera w trakcie trwania zdjęć.
  • Informacje o niecodziennych przygotowaniach aktorów do roli, np. specjalny trening, nauka nowych umiejętności itp.

Błędy w filmie / serialu

  • Wszelkiego rodzaju błędy i pomyłki w filmie lub serialu, np. członkowie ekipy widoczni w kadrze, błędy w montażu itp.

Miejsce kręcenia

  • Miejsce kręcenia zdjęć do filmu lub serialu. Jeśli plan zdjęciowy znajdował się w jakiejś miejscowości, należy podać jej nazwę (polską, jeśli to możliwe) oraz kraj. W przypadku Stanów Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii należy dodatkowo podać stan lub jednostkę składową (Anglia, Szkocja, Walia, Irlandia Północna). Można dodawać także informacje o ciekawych obiektach historycznych. Jeżeli produkcja była kręcona w plenerze, np. w górach, nad jeziorami, na pustyniach, podajemy nazwę geograficzną oraz kraj. Poniżej znajduje się kilka przykładów prawidłowego zapisu takich ciekawostek.

    Zdjęcia do filmu kręcono w Rzymie (Włochy).

    Zdjęcia do filmu kręcono w Trenton (New Jersey, USA).

    Zdjęcia do pierwszego sezonu serialu kręcono w Glasgow (Szkocja, Wielka Brytania).

    Zdjęcia do filmu kręcono w Zamku Królewskim na Wawelu w Krakowie (Polska).

    Zdjęcia do filmu kręcono na pustyni Gobi (Mongolia).

Sceny po napisach

  • Informacje o dodatkowych scenach, wyświetlanych zwykle po napisach końcowych, zapisane zgodnie z poniższym schematem.

    Film zawiera X dodatkowych scen.

    Uwaga! Dalsza treść może zawierać spoilery.

    Przed napisami:

    Opis sceny

    W trakcie napisów:

    Opis sceny

    Po napisach:

    Opis sceny

Inne

  • Ciekawe wydarzenia z planu.
  • Ciekawe statystyki i fakty na temat filmu, np. liczba statystów, liczba zużytych naboi itp.
  • Ciekawe inspiracje i nawiązania do innych produkcji.
  • Informacje o alternatywnych wersjach filmu, np. wersjach reżyserskich.
  • Informacje o krajowych kandydatach do Oscarów.
  • Okres zdjęciowy. Można podać datę rozpoczęcia i zakończenia zdjęć lub liczbę dni.
  • Pozostałe informacje, które wydają się interesujące. Decyzja o ich przyjęciu lub odrzuceniu należy do weryfikatora.

Do ciekawostek nie należy dodawać następujących informacji.

  • Wypowiedzi aktorów i twórców na temat produkcji.
  • Wszelkich informacji, które można znaleźć w profilu produkcji, np. budżetu i zysków, tytułów roboczych, liczby odcinków, informacji o zdobytych nagrodach, obsadzie, wytwórni itp.
  • Haseł reklamowych.
  • Informacji o produktach pojawiających się w filmie, np. modele samochodów, marki ubrań, gadżety, których używają aktorzy itp.
  • Informacji o ścieżce dźwiękowej i wykorzystanych piosenkach.
  • Miejsca, w którym odbyła się premiera.
  • Informacji o pierwowzorach, np. książkach, wydarzeniach autentycznych itp.
  • Informacji o tym, który to wspólny film w dorobku dwóch artystów.

Ciekawostka

W polu tym wpisz właściwą treść ciekawostki. Należy pamiętać, że tekst ten nie może być sformatowany.

Edycja i usuwanie

Po wybraniu opcji Zgłoś poprawkę wyświetli się lista wszystkich ciekawostek wraz z możliwością zaznaczenia, które z nich chcesz zmienić lub usunąć. Po zaznaczeniu wybranych pozycji należy kliknąć Edytuj, zostanie wczytany formularz umożliwiający edycję wybranych informacji.

Ciekawostki nie są podpisane nazwami ich autorów, dopuszczalna jest zatem znaczna zmiana ich treści. Oczywiście tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione.

Recenzje

Informacje ogólne

Recenzja to autorski tekst użytkownika wyrażający jego opinię o filmie lub serialu. Musi być w całości napisana przez dodającą ją osobę, żaden jej fragment nie może być skopiowany z innego źródła. Powinna składać się z trzech elementów – wstępu, krótkiego streszczenia fabuły recenzowanej produkcji oraz osobistej interpretacji i opinii autora. Ostatniemu elementowi powinna być poświęcona największa część tekstu. Recenzja powinna posiadać przynajmniej 350 słów, nie może być jednak przesadnie długa. Akapity należy oddzielać pojedynczym odstępem. Wszystkie tytuły muszą być umieszczone w cudzysłowie amerykańskim.

Podobnie jak w przypadku opisów, recenzja powinna być ciekawa, napisana dobrym stylem, zgodnie z zasadami języka polskiego. Przed dodaniem pierwszej recenzji, sugerujemy zapoznanie się z kilkoma przykładowymi recenzjami publikowanymi przez członków naszej redakcji.

Formularz zgłoszeniowy

Tytuł

W polu tym należy wpisać tytuł recenzji. Powinien być on krótki, ale przyciągający uwagę, zachęcający do zapoznania się z całym tekstem. Nie może to być po prostu tytuł recenzowanej produkcji.

Sezon

To pole widoczne jest wyłącznie przy serialach. Za pomocą rozwijanej listy należy wybrać, czy recenzja dotyczy całego serialu, czy tylko wybranego sezonu.

Wstęp

W tym miejscu należy wpisać krótki wstęp, który będzie widoczny na liście wszystkich recenzji. Nie musi być to osoby tekst, możesz umieścić tu fragment właściwej recenzji. Ważne, aby był on interesujący i zachęcał do przeczytania całości.

Recenzja

W tym polu należy wpisać treść całej recenzji. Zarówno we wstępie, jak i we właściwej recenzji tekst nie może być sformatowany.

Zdjęcia

Dla uatrakcyjnienia tekstu, warto umieścić w nim przynajmniej kilka zdjęć z recenzowanej produkcji. Służy do tego przycisk umieszczony w górnym panelu edytora tekstu. Po kliknięciu w niego wyświetli się galeria zdjęć z recenzowanego filmu lub serialu. Kliknięcie na przycisk Wstaw pod wybranym zdjęciem spowoduje dodanie go do recenzji. Po kliknięciu na samo zdjęcie w treści recenzji, pojawi się panel umożliwiający zmianę wielkości obrazka. Dla zachowania przejrzystości tekstu, zdjęcia należy umieszczać pomiędzy akapitami.

Photo editor button
Zaznaczony przycisk służy do umieszczania zdjęć w treści recenzji.

Edycja i usuwanie

Po wybraniu opcji Zgłoś poprawkę wyświetli się lista wszystkich recenzji wraz z możliwością zaznaczenia, które z nich chcesz zmienić lub usunąć. Po zaznaczeniu wybranych pozycji należy kliknąć Edytuj, zostanie wczytany formularz umożliwiający edycję wybranych informacji.

Recenzje są autorskimi tekstami, zawierającymi osobiste opinie ich autorów, dlatego też niewskazane jest ingerowanie w ich treść. W przypadku edycji cudzych recenzji dopuszczalne jest jedynie poprawianie błędów językowych. Zmian w treści można dokonywać wyłącznie we własnych recenzjach.

Zaufani recenzenci

W odróżnieniu od innych rodzajów materiałów, sprawdzaniem recenzji zajmują się wyłącznie członkowie naszej redakcji. Spośród osób aktywnie publikujących na łamach Filmwebu, wybierają oni osoby, których teksty wyróżniają się najwyższą jakością i przyznają im status zaufanego recenzenta. Tytuł ten, oprócz wyróżnienia w profilu użytkownika, daje także możliwość publikowania własnych recenzji bez konieczności oczekiwania na ich sprawdzenie. Są one widoczne na stronie natychmiast po zapisaniu.

Obsady

Informacje ogólne

Formularz ten umożliwia dodawanie listy aktorów, twórców oraz innych osób występujących w produkcji lub biorących udział w jej w powstaniu. Jest to szczególnie ważny rodzaj materiałów, ponieważ dzięki niemu tworzone są nowe profile osób kina. Dobrym zwyczajem jest dodawanie obsady w takiej kolejności, w jakiej wymieniona jest w źródle. Ułatwia to pracę osobie sprawdzającej.

Uwaga! Pomimo że wszyscy bardzo kochamy zwierzęta, nie dodajemy ich występów do obsady.

Formularz zgłoszeniowy

Osoba

W polu tym należy wpisać imię i nazwisko dodawanej osoby. W celu zachowaniu spójności oraz uniknięcia dublowania profili osób, należy stosować kilka zasad dotyczących pisowni imion i nazwisk osób kin.

  • Znaki diakrytyczne – część źródeł zagranicznych pomija znaki diakrytyczne charakterystyczne dla niektórych języków, m.in. polskiego lub czeskiego. Istnieje możliwość wpisania imion i nazwisk z takimi znakami, jeśli liczba i rodzaj znaków są takie same, np. osobę Frank Rose-Ruzicka można wpisać jako Frank Rose-Růžička.
  • Nazwiska azjatyckie - niektóre źródła azjatyckie, rosyjskie i węgierskie stosują odwrotną kolejność zapisu imion i nazwisk, na pierwszym miejscu stawiając nazwisko. Należy zwracać na to uwagę i w razie potrzeby zamienić kolejność wprowadzanych danych, aby imię było na pierwszym miejscu.
  • Transliteracja cyrylicy - dodając osoby pochodzące z krajów posługujących się cyrylicą, można stosować dwie formy transliteracji: angielską (np. Mikhail A. Bulgakov) lub polską, zgodną z przyjętymi standardami (np. Michaił A. Bułhakow). Większość źródeł zagranicznych stosuje transliterację angielską. Decydując się na nią, upewnij się, że osoba nie znajduje się już w bazie z polską pisownią.
  • Osoby powszechnie znane - nazwiska osób powszechnie znanych mogą być zapisane w spolszczonej formie, np. William Szekspir (ang. William Shakespeare), Juliusz Verne (fr. Jules Verne), Honoriusz Balzak (fr. Honoré de Balzac).
  • Tytuły - tytuły umieszczone przed nazwiskiem niektórych osób, np. Queen, King, Prince, Princess, Duke, Duchess, Pope, należy tłumaczyć na język polski, np. Królowa Elżbieta, Księżna Diana, Król Jerzy VI, Książę Karol.

Numer

Pole to wypełniane jest wyłącznie w sytuacji, gdy w bazie znajduje się kilka osób o tym samym imieniu i nazwisku. Część osób zgromadzonych w naszej bazie ma widoczną przy nazwisku rzymską liczbę, np. Jennifer Lawrence III. Jeśli dodajesz do obsady taką osobę, w polu tym należy wpisać właśnie tę liczbę.

Jeśli dodajesz nową osobę, a w bazie znajdują się już inne osoby o takim samym imieniu i nazwisku, należy przypisać jej nowy numer. Niektóre z zagranicznych źródeł stosują podobny system rozróżniania osób. Jeśli dodajesz obsadę na podstawie takiego źródła, warto, aby numeracja była z nim zgodna. Jeśli wykorzystane źródło nie stosuje takiego systemu, należy przypisać najniższy wolny numer.

Uwaga! Przed dodaniem nowej osoby, upewnij się, że nie jest ona już dodana z innym numerem lub inną pisownią. Najłatwiej zrobić to, porównując filmografię lub podstawowe dane, takie jak data i miejsce urodzenia.

Płeć

Jeśli dodajesz do obsady osobę, która już znajduje się bazie Filmwebu, po połączeniu jej z właściwym profilem płeć zostanie ustawiona automatycznie. Na tym etapie możesz pominąć to pole. Jeśli dodajesz nową osobę, której profil dopiero zostanie utworzony, należy wybrać właściwą płeć. Jeśli z jakiegoś powodu nie da się jej ustalić, np. imię i nazwisko nie wskazują na to jednoznacznie, a w źródle nie ma dodatkowych informacji, można pozostawić opcję nieznana.

Profesja i atrybuty

Z listy należy wybrać funkcję, którą osoba pełniła podczas produkcji. Jeśli osoba pełniła kilka funkcji, np. była reżyserem i jednocześnie grała w filmie, należy dodać ją do obsady dwukrotnie.

Do każdej profesji można także dodać jeden lub więcej atrybutów. Istnieje kilka uniwersalnych atrybutów, które są dostępne przy wielu profesjach. Aby uniknąć powtórzeń, zostały one opisane w tym miejscu i nie będą wymianie w dalszej części. Pozostałe atrybuty zostały opisane w częściach poświęconym konkretnym profesjom.

Dla ułatwienia przy nazwach poszczególnych profesji i atrybutów w nawiasach zostały podane ich częste angielskie odpowiedniki.

Atrybuty uniwersalne

  • Niewymieniony w czołówce (uncredited) – atrybut przypisywany osobom, które brały udział w produkcji, ale ich nazwisko nie zostało wymienione w napisach końcowych. W przypadku seriali nie dodajemy tego atrybutu, jeśli osoba była wymieniona w napisach przynajmniej jednego odcinka.
  • Sceny usunięte (deleted scenes) – atrybut przypisywany osobom, które wystąpił w produkcji, ale sceny z ich udziałem nie zostały wykorzystane w ostatecznej wersji.
  • Segment – atrybut wykorzystywany w przypadku filmów podzielonych na tzw. segmenty, czyli krótkie części będące odrębnymi historiami. Przykładem takiej produkcji jest film "Zakochany Paryż". Twórcy poszczególnych segmentów i występujący w nich aktorzy powinni posiadać ten atrybut. Dodatkowo w polu rola należy wpisać tytuł odpowiedniego segmentu. W przypadku aktorów powinien on być wpisany po nazwie roli, np. Francine "Faubourg Saint-Denis"
  • On sam / ona sama / zespół – atrybut ten służy do oznaczania osób, które wystąpiły w produkcji jako one same, nie grając żadnej roli. Jest on automatycznie dodawany po wybraniu profesji we własnej osobie.

Aktorzy

(actor, actress, cast)

W przypadku filmów w profesji tej dodajemy wszystkich występujących w nim odtwórców ról. W przypadku seriali dodajemy osoby, które występowały regularnie w całym serialu lub przynajmniej w jednym sezonie. Możemy także dodać osoby, które pojawiały się sporadycznie, ale odgrywały bardzo ważne postaci, np. Nocny Król w serialu "Gra o tron".

Pozostałych aktorów, którzy występowali w serialu rzadko i nie odgrywali istotnych ról, należy dodawać w profesji gościnnie.

Pod listą wyboru profesji znajdują się trzy dodatkowe przyciski podpisane główna, zwykła, epizod. Służą one do ustawiania kolejności obsady. Osoby oznaczone jako główne będą zawsze umieszczane na górze listy, w związku z czym opcję tę należy zaznaczać przy odtwórcach głównych ról. Opcja normalna powinna być zaznaczona przy aktorach drugoplanowych. Odtwórcy ról epizodycznych oraz statyści powinni być oznaczeni jako epizod.

Gościnnie

Profesja ta jest wykorzystywana wyłącznie przy serialach. Służy do dodawania osób, które występowały w nim sporadycznie, nie odgrywały żadnej istotnej postaci. Nie należy dodawać jej przy miniserialach oraz serialach z bardzo małą liczbą odcinków.

Atrybuty dostępne przy tej profesji są takie same jak w przypadku głosów, dlatego zostały szczegółowo opisane w poświęconej im części.

Głosy

W profesji tej dodajemy aktorów podkładających głos w filmach animowanych i aktorskich oraz narratorów. Możliwe jest dodanie informacji dotyczących głosów w wersji oryginalnej, polskiej i angielskiej.

Profesja ta wymaga dodania przynajmniej jednego z poniższych atrybutów.

  • Głos (voice) – dodajemy do osoby, która podkładała głos postaci w oryginalnej wersji językowej.
  • Ang. głos – dodajemy do osoby, która podkładała głos postaci w angielskim dubbingu filmu lub serialu nieangielskojęzycznym. Zastępuje on atrybut głos, nie łączymy ich ze sobą.
  • Polski dubbing – dodajemy do osoby, która podkładała głos postaci w polskim dubbingu zagranicznego filmu lub serialu. Zastępuje on atrybut głos, nie łączymy ich ze sobą.
  • Różne głosy (additional voices, various voices) – dodajemy do osoby, która podkładała głosy wielu postaciom i nie wszystkie są wymienione z nazwy. W przypadku oryginalnej wersji językowej zastępuje on atrybut głos. W pozostałych wersjach powinien być on połączony z atrybutem ang. głos lub polski dubbing.
  • Partie wokalne (singing voice) – jak sama nazwa wskazuje, atrybut ten dodajemy do osoby, która brała udział w nagraniach partii wokalnych.
  • Narrator – jeśli w oryginalnej wersji językowej osoba pełni funkcję narratora, należy dodać jej ten atrybut. Jeśli dodatkowo podkłada również głos pod postacie, należy jej również dodać atrybut głos. W przypadku pozostałych wersji językowych atrybut narrator musi być zawsze połączony z atrybutem ang. głos lub polski dubbing. W polskich produkcjach narrator często bywa nazywany lektorem.

Uwaga! Należy pamiętać, że w polskich produkcjach język polski jest oryginalnym, zatem polscy aktorzy podkładający głos postaciom powinni mieć przypisany atrybut głos, a nie polski dubbing. Analogicznie w produkcjach angielskojęzycznych atrybut ang. głos nie jest wykorzystywany.

Materiały archiwalne

W profesji tej dodajemy osoby, które pojawiły się w materiałach archiwalnych wykorzystanych w produkcji. Mogą to być np. nagrania wydarzeń historycznych często wykorzystywane w filmach i serialach dokumentalnych.

Po wybraniu tej profesji należy dodać przynajmniej jeden z poniższych atrybutów.

  • Zdjęcia (archive footage) – dodawana osoba pojawia się w wykorzystanych nagraniach wideo.
  • Dźwięk (archive sound) – w produkcji zostały wykorzystane nagrania głosu dodawanej osoby.

Reżyseria

(director, series director)

W profesji tej dodajemy reżyserów produkcji. Do obsady nie należy dodawać drugich reżyserów, asystentów, reżyserów obsady itp.

Osobom dodanym w tej profesji można przypisać następujące atrybuty.

  • Reżyser dubbingu PL – atrybut ten jest wykorzystywany wyłącznie w przypadku reżyserów polskie dubbingu.
  • Reżyser segmentu – podobnie jak w przypadku aktorów atrybut ten wykorzystywany jest przy filmach podzielonych na tzw. segmenty. Reżyserom poszczególnych segmentów należy przypisać ten atrybut. Dodatkowo w polu rola należy w cudzysłowie wpisać tytuł wyreżyserowanego segmentu.

Scenariusz

(writer, script writer, head writer, series writer, original writer, screenwriter, screenplay, original screenplay, adaptation, teleplay, scenario, script, dramatization, creator, series creator)

Osobom dodanym w tej profesji można przypisać następujące atrybuty.

  • Dialogi w polskim dubbingu – jak sama nazwa wskazuje, atrybut ten przypisujemy autorom dialogów w polskim dubbingu.
  • Twórca serialu (creator, series creator, showrunner) – atrybut ten wykorzystywany jest wyłącznie przy serialach.

Materiały do scenariusza

W profesji tej dodajemy twórców materiałów, na podstawie których powstał scenariusz filmu lub serialu. Najczęściej będą to autorzy dzieł literackich, które zostały zekranizowane. Osoba dodana w tej profesji musi posiadać przynajmniej jeden z poniższych atrybutów.

  • Artykuł (article)
  • Autobiografia (autobiography)
  • Ballada (ballad)
  • Biografia (biography)
  • Dialogi (dialogue)
  • Dziennik (diary)
  • Gra wideo (videogame)
  • Komiks (comic, comic book, comic strip, graphic novel)
  • Kreskówka (cartoon)
  • Kronika (chronicle)
  • Książka (book)
  • Libretto (libretto)
  • List (letter)
  • Manga (manga, manga series)
  • Materiały do scenariusza, historia (story)
  • Opera (opera)
  • Operetka (operetta)
  • Opowiadanie (short story, story, tale)
  • Pamiętnik (memoir)
  • Piosenka (lyrics)
  • Poemat (poem)
  • Pomysł (idea, original idea)
  • Postacie (characters, original characters)
  • Powieść (novel)
  • Serial TV (television series)
  • Sztuka (play)
  • Wiersz (poem, verse)

Jeśli to możliwe, w polu rola należy wpisać w cudzysłowie tytuł utworu, na podstawie którego powstał scenariusz.

Produkcja

W profesji tej dodajemy wyłącznie osoby pracujące na poniższych stanowiskach. Każda osoba dodawana do tej profesji musi posiadać przynajmniej jeden atrybut.

  • Producent (producer)
  • Koproducent (co-producer)
  • Producent towarzyszący (associate producer)
  • Producent wykonawczy (executive producer)
  • Koproducent wykonawczy (co-executive producer)
  • Producent liniowy (line producer)
  • Producent kreatywny (creative producer)
  • Producent nadzorujący (supervising producer)
  • Kierownictwo produkcji (production manager)

Zdjęcia

(cinematography)

W profesji tej dodajemy głównych autorów zdjęć.

Montaż

(editing)

W profesji tej dodajemy głównych montażystów.

Muzyka

(music)

W profesji tej dodajemy autorów muzyki wykorzystanej w filmie lub serialu. Do każdej osoby można dodać poniższe atrybuty.

  • Oryginalny temat przewodni (original theme)
  • Nowy główny temat przewodni (new main title theme)
  • Końcowy temat przewodni (end titles theme)
  • Materiały muzyczne – dodajemy przy nieżyjących osobach, których muzyka została użyta w filmie i widnieją w obsadzie jako kompozytorzy, np. Jan Sebastian Bach w filmie "Lista Schindlera".

Jeśli to możliwe, w polu rola należy wpisać w cudzysłowie tytuł utworu.

Dźwięk

(adr mixer, co-supervising sound editor, music recording mixer, music scoring engineer, music scoring mixer, original dialogue mixer, production sound mixer, sound, sound designer, sound mixer, sound recordist, sound re-recording mixer, supervising mixer, supervising sound editor)

Do tej profesji dodajemy osoby pełniące przynajmniej jedną z powyższych funkcji. Istnieje możliwość dodania także dźwiękowców pracujących na innych stanowiskach, jeśli zostali oni nagrodzeni za swoją pracę, np. zdobyli Oscara w kategorii Najlepszy dźwięk.

W przypadku polskich produkcji informacje o ekipie zajmującej się dźwiękiem zwykle nie są tak szczegółowe, w związku czym po prostu dodajemy do nich osoby wymienione w kategorii dźwięk. Nie dodajemy jednak osób wymienionych jako: kompozycja dźwięku, dźwięk na planie, opracowanie dźwięku, udźwiękowienie oraz osób odpowiedzialnych za dźwięk w polskim dubbingu.

Scenografia

W profesji tej dodajemy wyłącznie osoby pracujące na poniższych stanowiskach. Każda osoba dodawana do tej profesji musi posiadać przynajmniej jeden atrybut.

  • Scenograf (production design)
  • Dyrektor artystyczny (art direction)
  • Dekorator wnętrz (set decoration)

Kostiumy

(costume design)

W profesji tej dodajemy głównych projektantów kostiumów.

Rola

W polu tym należy wpisać nazwę postaci granej przez dodawaną osobę. Niekiedy bywa ono także wykorzystywane do podania tytułów segmentów lub materiałów źródłowych. Sytuacje te zostały opisane przy odpowiednich profesjach. Przy uzupełnianiu ról należy kierować się kilkoma zasadami pisowni

  • Jeśli to tylko możliwe, piszemy przetłumaczone nazwy postaci. Jeśli masz problem z tłumaczeniem, spróbuj skorzystać ze słownika on-line. W przypadku, gdy rola jest trudna do przetłumaczenia, można wpisać ją w oryginalnej postaci – nie pozostawiamy pustego pola.
  • Nazwę roli zawsze zaczynamy dużą literą, np. Mechanik samochodowy.
  • Jeśli osoba zagrała kilka ról, wszystkie rozdzielamy znakiem "/" z pojedynczymi spacjami przed i po, np. Paweł / Marek.
  • Jeśli osoba zagrała postać, która posiada kilka nazw, dodatkowe nazwy wpisujemy w nawiasie, np. Iron Man (Tony Stark).
  • Dookreślenia ról można wpisywać po przecinku, np. Paweł, brat Marka, lub na początku, np. Detektyw Tom.
  • Pseudonimy piszemy w cudzysłowie, np. Paweł "Mały" Małecki
  • Nie numerujemy ról, np. Reporter 1, Reporter 2 itd.

W polu rola nie należy wpisywać żadnych dodatkowych informacji, np. liczby odcinków, w których osoba wystąpiła. Przy opisywaniu ról należy także zachować umiar, nie powinny być one przesadnie rozbudowane, np. rolę Mężczyzna w parku, którego Paweł z Natalią mijają na spacerze można z powodzeniem skrócić do Mężczyzna w parku.

Jedyna wersja językowa

Pole to zaznaczamy w sytuacji, gdy dodawana rola brzmi tak samo we wszystkich językach. Najczęściej jest to po prostu imię i nazwisko postaci, choć i w tym przypadku zdarzają się wyjątki.

Wersja angielskojęzyczna

W polu tym należy wpisać tłumaczenie roli na język angielski. Wszystkie zasady dotyczące pisowni są takie same, jak w przypadku pola rola. Jeśli osoba grała kilka ról, bardzo ważnym jest, aby wszystkie jej role w polskiej i angielskiej wersji były wpisane w tej samej kolejności.

Sprawdź

Po wypełnieniu formularza należy kliknąć przycisk sprawdź. Jeśli system znajdzie w bazie dodawaną osobę, natychmiast połączy ją z jej profilem. Jeśli znajdzie kilka pasujących wyników, wyświetli listę propozycji. W tym momencie musisz upewnić się, czy dodawana osoba znajduje się na liście, czy też należy jej utworzyć nowy profil.

Dodaj nowy

Za pomocą tego przycisku możesz dodać kolejny element formularza, dzięki czemu możliwe jest zgłoszenie kilku osób jednocześnie. Przed zapisaniem formularza wszystkie elementy muszą zostać sprawdzone.

Edycja i usuwanie

Po wybraniu opcji Zgłoś poprawkę wyświetli się lista wszystkich osób z obsady wraz z możliwością zaznaczenia, które z nich chcesz zmienić lub usunąć. Po zaznaczeniu wybranych pozycji należy kliknąć Edytuj, zostanie wczytany formularz umożliwiający edycję wybranych informacji.

Plakaty

Informacje ogólne

Plakat dodawany do bazy musi być oficjalny, czyli pochodzić bezpośrednio od producenta lub dystrybutora. Dopuszczalne jest dodawanie wyłącznie plakatów oraz frontów okładek z nośników wideo (DVD, Blu-ray, VHS itp.). Za pomocą tego formularza nie należy dodawać: zdjęć, ulotek filmowych, wizualizacji pudełek DVD lub Blu-ray, kart kolekcjonerskich, okładek płyt z muzyką do filmu, tapet na pulpit, banerów reklamowych i innych grafik promocyjnych, nieoficjalnych plakatów tworzonych przez fanów (tzw. fanart).

Dodawany plik musi być zapisany w formacie .jpg lub .png. Minimalne wymiary to 200x285 pikseli, ale zalecane jest dodawanie pliku w największym dostępnym rozmiarze. Plakat powinien charakteryzować się dobrą jakością. Nie może zawierać żadnych elementów niebędących jego częścią, np. autografów, adresów serwisów internetowych, z których został pobrany albo ich logotypów.

Niedozwolona jest edycja plakatów wpływająca na ich rzeczywisty wygląd, np. zmiana kolorów albo maskowanie istotnych elementów. Jeśli zachodzi taka potrzeba, należy dokonać drobnej zmiany kadrowania, mającej na celu usunięcie zbędnych elementów niebędących częścią plakatu, np. widocznych na krawędziach pasków lub ramek.

Formularz zgłoszeniowy

Ustawienia językowe

Z listy należy wybrać kraj, z którego pochodzi dodawany plakat. Jeśli w wybranym kraju występuje kilka języków, należy dodatkowo wybrać właściwy. Jeśli język ten nie jest dostępny, należy pozostawić domyślny język tego kraju. Istnieje również możliwość wybrania wariantu Międzynarodowy. Najczęściej wykorzystywane jest to w przypadku tzw. plakatów teaserowych. Wszystkie plakaty dodane do jednego kraju muszą się czymś różnić od siebie.

Wybierz nowy plik

Po kliknięciu w ikonę położoną obok tego opisu, wyświetli się okno wyboru pliku. Po wskazaniu właściwego pliku, zostanie on załadowany do formularza. Za pomocą ramki widocznej na podglądzie można ustawić obszar, który będzie widoczny po opublikowaniu plakatu na stronie.

Dodaj nowy

Za pomocą tego przycisku możesz dodać kolejny element formularza, dzięki czemu możliwe jest zgłoszenie kilku plakatów jednocześnie.

Edycja i usuwanie

Po wybraniu opcji Zgłoś poprawkę wyświetli się lista wszystkich plakatów wraz z możliwością zaznaczenia, które z nich chcesz zmienić lub usunąć. Po zaznaczeniu wybranych pozycji należy kliknąć Edytuj, zostanie wczytany formularz umożliwiający edycję wybranych informacji.

Do edycji można zgłaszać plakaty w lepszej jakości lub zmianę ustawień językowych.

Opisy zdjęć

Informacje ogólne

Formularz ten służy do przypisywania osób kina widocznych na zdjęciach. Nieco różni się on od wszystkich pozostałych. Aby opisać zdjęcia, należy przejść do wybranej galerii i kliknąć ikonę edycji. W przypadku seriali przycisk ten jest widoczny w galerii konkretnego sezonu. Po zaznaczeniu wybranych zdjęć należy kliknąć przycisk Edytuj.

Całe galerie podpisujemy jedynie w przypadku filmów i seriali aktorskich. Przy animacjach i grach można podpisywać wyłącznie zdjęcia z produkcji, na których widoczne są osoby biorące w niej udział, np. aktorzy podkładający głosy.

Podpisywana osoba musi być wyraźnie widoczna na zdjęciu. Nie podpisujemy osób, które są słabo widoczne, np. znajdują się na odległym planie, są rozmyte lub których jedynie fragment jest widoczny w kadrze. Nie należy także podpisywać osób, które są widoczne na elementach scenografii, np. na plakatach lub ekranie telewizora.

Z reguły nie podpisujemy także postaci wykreowanych cyfrowo, choć od tej zasady dopuszczalne są wyjątki, zwykle w produkcjach, w których aktorzy oprócz głosów użyczyli także swoich wizerunków, np. bohaterowie "Avatara".

Formularz zgłoszeniowy

Po załadowaniu formularza widoczne są miniatury wybranych zdjęć. Aby rozpocząć podpisywanie, należy kliknąć w dowolną z nich lub przycisk Wybierz osoby. W nowym oknie widoczne jest całe zdjęcie oraz lista aktorów i członków ekipy. Klikając w odpowiednie nazwiska, można przypisać je do zdjęcia. Kliknięcie w prawą lub lewą część kadru powoduje przejście do kolejnego lub poprzedniego zdjęcie. Do nawigacji pomiędzy zdjęciami można także wykorzystać przyciski strzałek na klawiaturze.

Przypisując osoby do zdjęcia, warto dodawać je w takiej kolejności, w jakiej występują na fotografii, zaczynając od lewej strony.

Po wybraniu osób na wszystkich zdjęciach można zamknąć okno i zapisać formularz.

Nagrody

W przygotowaniu.

Odcinki

Informacje ogólne

Formularz ten jest dostępny wyłącznie przy serialach. Za jego pomocą można dodać listę odcinków, z których się składają.

Formularz zgłoszeniowy

Wygeneruj formularz

Wpisując w odpowiednie pola numer sezonu i liczbę odcinków, możesz automatycznie wygenerować odpowiednią liczbę pozycji w formularzu. Pamiętaj jednak, że odcinki będą ponumerowane od pierwszego. Jeśli zatem chcesz dodać kolejne odcinki do już istniejącego sezonu, musisz dodać je ręcznie lub zmienić numerację.

Sezon

W polu tym wpisz numer sezonu, do którego dodajesz odcinek. Jeśli serial nie jest podzielony na sezony, pozostaw to pole puste.

Pole to należy wypełnić nawet jeśli serial składa się tylko z jednego sezonu.

Odcinek

W polu tym wpisz numer dodawanego odcinka. Pamiętaj, że w przypadku większości seriali odcinki w każdym sezonie są numerowane oddzielnie.

Typ

Z listy wybierz właściwy typ odcinka. Dostępne są trzy opcje.

  • Zwykły – najczęściej wybierana opcja. Ustawiamy ją przy wszystkich odcinkach, które nie kwalifikują się do żadnego z pozostałych dwóch typów.
  • Pilot – tego typu używamy do oznaczenia odcinków pilotażowych. Zwykle są to odcinki w ramach pierwszego sezonu, w takim przypadku nadajemy mu numer sezonu i numer odcinka. Pamiętaj, że nie każdy pierwszy odcinek serialu jest pilotażowy, informacja taka musi być wyraźnie zaznaczona w źródle. Zdarza się, że pilot nie jest wliczany do pierwszego sezonu, wówczas pomijamy jego numer.
  • Specjalny – tego typu używamy do oznaczenia odcinków specjalnych. Gdy odcinek specjalny jest częścią sezonu z przypisaną numeracją, wówczas nadajemy mu numer sezonu i numer odcinka. Odcinek specjalny może także nie być przypisany do konkretnego sezonu lub nie posiadać numeru odcinka.

Tytuł

W polu tym wpisz oryginalny, czyli pochodzący z kraju produkcji, tytuł odcinka. W przypadku seriali azjatyckich, tytuły podajemy w języku angielskim, a jeżeli nie jest to możliwe, podajemy w oryginale. Wszystkie tytuły muszą być zapisane alfabetem łacińskim. Jeśli odcinek posiada kilku tytułów, należy oddzielić je od siebie znakiem "/", np. Tytuł pierwszy / Tytuł drugi / Tytuł trzeci. Jeśli odcinki serialu nie posiadają tytułów lub nie są one znane, pole to należy pozostawić puste.

Data premiery

Kliknięcie w przycisk Dodaj nową datę premiery wyświetli okno, w którym można wybrać kraj oraz datę. Do każdego odcinka można dodać daty premiery z kraju produkcji, USA, Wielkiej Brytanii oraz Polski. Jeśli to możliwe, do każdego odcinka należy przypisać pełną datę premiery. Jeśli nie jest ona znana, należy podać przynajmniej jej rok.

Osoby kina

Informacje

Informacje ogólne

Za pomocą tego formularza można zmienić podstawowe informacje na temat osoby.

Formularz zgłoszeniowy

Imię i nazwisko

W polu tym należy wpisać imię i nazwisko lub pseudonim artystyczny, którym osoba posługuje się najczęściej.

Numer

Pole to wypełniane jest wyłącznie w sytuacji, gdy w bazie znajduje się kilka osób o tym samym imieniu i nazwisku. Najczęściej jest ono wypełniane na etapie dodawania nowej osoby w formularzu do zgłaszania obsad. Jeśli jednak z jakiegoś powodu konieczna jest zmiana lub dodanie numeru, można to zrobić w tym miejscu.

Płeć

Płeć zwykle ustawiana jest na etapie tworzenia profilu osoby w formularzu do zgłaszania obsad. Jeśli jednak została niewłaściwie wybrana, w tym miejscu można ją zmienić.

Prawdziwe nazwisko

Jest to imię lub imiona i nazwisko z metryki urodzenia. Dodajemy je tylko w przypadku, gdy różnią się od danych wprowadzonych w polu imię i nazwisko. Nie dodajemy nazwisk otrzymanych po małżonku ani nazwisk dwuczłonowych (jeśli jeden z członów jest nazwiskiem małżonka). Nie dodajemy także nazwisk patronimicznych, czyli utworzonych od imienia ojca.

Wzrost

W tym polu można podać wzrost osoby wyrażony w centymetrach. Podajemy samą wartość, bez wpisywania jednostki. W celu uniknięcia konieczności wprowadzania częstych zmian, przyjęliśmy, że informację tę dodajemy jedynie w przypadku osób, które rocznikowo ukończyły 21 lat.

Miejsce urodzenia

W kolejnych polach wpisujemy miejsce urodzenia osoby. Jeśli to możliwe, wszystkie nazwy powinny być wpisane po polsku, np. Teksas, nie Texas; Nowy Jork, nie Nowy York.

Miasto

W polu tym należy wpisać nazwę miejscowości, w której osoba przyszła na świat.

Region / Stan

Pole to wypełniamy tylko jeśli osoba urodziła się w Stanach Zjednoczonych lub Wielkiej Brytanii. W przypadku USA, w polu tym wpisujemy nazwę stanu, w przypadku Wielkiej Brytanii, nazwę jednostki składowej (Anglia, Szkocja, Walia lub Irlandia Północna).

Kraj

W tym polu należy podać nazwę kraju, do którego należało miasto w dniu urodzenia osoby. Istnieje możliwość dodawania już nieistniejących państw.

Kraj obecnie

Pole to należy uzupełnić tylko w sytuacji, gdy miasto obecnie znajduje się w innym państwie niż w dniu urodzenia, np. jeśli osoba urodziła się w Moskwie w 1970 roku, jako kraj należy podać ZSRR, a jako kraj obecnie Rosja.

Data urodzenia

Za pomocą odpowiednich pól należy ustawić właściwą datę urodzenia.

Zmarły

Pole to należy zaznaczyć, jeśli osoba zmarła. Po jego zaznaczeniu pojawi się dodatkowe pole umożliwiające wybranie daty śmierci.

Biografie

Informacje ogólne

Biografia to opis życia danej osoby, uwzględniający najważniejsze wydarzenia osobiste i zawodowe. Jest to także dobre miejsce do umieszczania elementów, których nie dodajemy w ciekawostkach, np. informacji o rodzicach i dalszych krewnych, wykonywanych zajęciach itp. Biografia musi być autorskim tekstem dodającego ją użytkownika. Niedopuszczalne jest kopiowanie z innych źródeł.

Tekst ten musi cechować odpowiednia długość. Dwa lub trzy zdania to zdecydowanie za mało. Nie może być ona jednak zbyt obszerna, optymalną długością są trzy lub cztery kilkuzdaniowe akapity. Nie są to jednak sztywne granice.

Biografia powinna zawierać jak najwięcej faktów na temat życia oraz kariery danej osoby. Nie może jednak ograniczać się jedynie do powielenia informacji znajdujących się w innych miejscach jej profilu, np. w metryce lub ciekawostkach. Musi być rozbudowana i poszerzona o coś więcej. Nie może składać się wyłącznie z filmografii artysty, choć warto wspomnieć o przełomowych momentach jego kariery. W biografii nie należy także umieszczać informacji niepewnych, niepotwierdzonych, mogących być plotką, oraz takich, które zbyt mocno ingerują w życie prywatne opisywanej osoby.

Opisywane wydarzenia powinny być ułożone w kolejności chronologicznej, począwszy od tych najwcześniejszych. Pojedynczy akapit powinien opisywać odrębny etap życia danej osoby. Kolejne fragmenty tekstu powinny być kontynuacją wcześniejszego wywodu. Opis nie może być zbudowany w sposób chaotyczny.

Biografia musi być napisana dobrym stylem, zgodnie z wszelkimi zasadami języka polskiego. Nie może zawierać błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, składniowych itp.

Formularz zgłoszeniowy

Formularz składa się wyłącznie z jednego pola, w którym należy wpisać treść dodawanej biografii. Podobnie jak w przypadku innych tekstów, nie może być on sformatowany. Wszelkiej edycji tekstu należy dokonać za pomocą wbudowanego edytora.

Edycja i usuwanie

Po wybraniu opcji Zgłoś poprawkę wyświetli się lista wszystkich biografii wraz z możliwością zaznaczenia, które z nich chcesz zmienić lub usunąć. Po zaznaczeniu wybranych pozycji należy kliknąć Edytuj, zostanie wczytany formularz umożliwiający edycję wybranych informacji.

Biografie są autorskimi tekstami użytkowników, zatem niewskazana jest zbytnia ingerencja w ich treść. Dopuszczalne jest poprawianie błędów językowych i merytorycznych (pomylone daty, błędne tytuły itp.). Nie należy jednak zbyt mocno modyfikować treści tekstu. Jeśli biografia wymaga zmiany znacznych fragmentów, lepiej zgłosić ją do usunięcia, a na jej miejsce dodać nową. Dzięki temu nie pojawią się problemy związane ze sprawiedliwym przypisaniem autorstwa tekstu.

Ciekawostki

Informacje ogólne

Ciekawostki to krótkie teksty zawierające interesujące fakty na temat osoby. Muszą być one autorskimi tekstami użytkownika, nie mogą być kopiowane z innych źródeł. Powinny być napisane w prosty i zwięzły sposób, ale pełnymi zdaniami, zgodnie z wszelkimi zasadami języka polskiego. Nie należy podawać w nich informacji, które ulegają częstym zmianom. Ciekawostki powinny być zawsze aktualne, nie piszemy ich w czasie przyszłym.

Formularz zgłoszeniowy

Kategoria

W przypadku osób kina dostępna jest tylko jedna kategoria, pole to pozostaje zatem niezmienione. Poniżej wymienione zostały przykładowe informacje, które można dodawać.

  • Informacje o odrzuconych rolach i produkcjach, przy obsadzaniu których osoba była brana pod uwagę.
  • Informacje o niecodziennych przygotowaniach aktorów do roli, np. specjalny trening, nauka nowych umiejętności itp.
  • Informacje o uczestnictwie w jury na prestiżowych festiwalach. Należy podać nazwę festiwalu, rok i miejsce.
  • Informacje o prowadzeniu rozdań prestiżowych nagród, np. gala rozdania Oscarów. Należy podać nazwę gali, rok i miejsce.
  • Informacje o rodzicach i rodzeństwie, jeśli są one osobami powszechnie znanymi.
  • Wyróżnienia spoza dziedziny kina, np. tytuły szlacheckie, ordery, odznaczenia itp.
  • Nazwę ostatniej ukończonej szkoły lub ukończonej szkoły teatralnej. Należy także podać miasto i kraj, w którym znajduje się szkoła.
  • Przyczynę oraz miejsce śmierci.
  • Informacje o występach w reklamach, teledyskach, wydanych płytach oraz książkach. Trzy ostatnie kategorie powinny być dodawane tylko do osób, które nie zajmują się daną dziedziną zawodowo, tzn. nie są muzykami lub pisarzami. Wszystkie informacje w ramach każdej z kategorii powinny być zebrane w jednej ciekawostce i zapisane zgodnie z poniższym schematem.

    Wystąpił/a w następujących reklamach:

    - rrrr r. - nazwa produktu i firmy;

    - rrrr r. - nazwa produktu i firmy.

    Wystąpił/a w następujących teledyskach:

    - rrrr r. - "Tytuł utworu" - Nazwa zespołu lub wykonawcy;

    - rrrr r. - "Tytuł utworu" - Nazwa zespołu lub wykonawcy.

    Wydał/a następujące albumy:

    - rrrr r. - "tytuł";

    - rrrr r. - "tytuł".

  • Pozostałe informacje, które wydają się interesujące. Decyzja o ich przyjęciu lub odrzuceniu należy do weryfikatora.

Do ciekawostek nie należy dodawać następujących informacji.

  • Daty debiutu kinowego lub teatralnego.
  • Nagród filmowych i teatralnych.
  • Miejsc w rankingach i plebiscytach.
  • Faktu posiadania figury woskowej, gwiazdy itp.
  • Znanych języków obcych.
  • Informacji o posiadanych dobrach materialnych, np. samochodach, domach, jachtach itp.
  • Pochodzenia.
  • Wykonywanych zawodów.
  • Pseudonimów, przezwisk itp.
  • Zainteresowań i hobby.
  • Znaku zodiaku.
  • Informacji dotyczących wyglądu i cech (waga, tatuaże, blizny, kolczyki, leworęczność itp.).
  • Informacji o posiadanych zwierzętach.
  • Informacji o związkach.
  • Informacji na temat życia członków rodziny.
  • Gaży za role.
  • Adresów zamieszkania.
  • Wypowiedzi, cytatów, wywiadów itp.
  • Informacji o stylu życia i poglądach, np. stosowanych dietach, wyznaniu, orientacji seksualnej, poglądach polityczne itp.
  • Informacji o wydanych biografiach osoby.
  • Informacji o wydarzeniach z życia prywatnego.
  • Faktu nazwania miejsca imieniem osoby.
  • Informacji zawartych w metryce i filmografii.

Ciekawostka

W polu tym wpisz właściwą treść ciekawostki. Należy pamiętać, że tekst ten nie może być sformatowany.

Edycja i usuwanie

Po wybraniu opcji Zgłoś poprawkę wyświetli się lista wszystkich ciekawostek wraz z możliwością zaznaczenia, które z nich chcesz zmienić lub usunąć. Po zaznaczeniu wybranych pozycji należy kliknąć Edytuj, zostanie wczytany formularz umożliwiający edycję wybranych informacji.

Ciekawostki nie są podpisane nazwami ich autorów, dopuszczalna jest zatem znaczna zmiana ich treści. Oczywiście tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione.