Cannes 2006: Ken Loach zdobywa Złotą Palmę

Onet.pl /
https://www.filmweb.pl/news/Cannes+2006%3A+Ken+Loach+zdobywa+Z%C5%82ot%C4%85+Palm%C4%99-28959
W Cannes zakończył się 59. Festiwal Filmowy. Ze Złotą Palmą wyjedzie Ken Loach za film "The Wind That Shakes the Barley". Nie zabrakło jednak laurów dla Pedro Almodóvara, Alejandro Gonzáleza Inárritu i Bruno Dumonta.

Złotą Palmę dla najlepszego filmu odebrał Ken Loach za dramat "The Wind That Shakes the Barley". Opowiadając o Brytyjczykach w Irlandii, Loach przywołuje klasyczną tragedię wszystkich wojen domowych. Głównymi bohaterami są dwaj irlandzcy bracia, Damien i Teddy O'Sullivan, walczący z okupacją brytyjską w latach 1919-1920. Film śledzi także ich różne losy po podpisaniu pokoju w 1921 roku. (...)

Grand Prix Jury poszło natomiast na ręce Bruno Dumonta za dramat "Flandres". Dumont dwukrotnie pojawiał się w Cannes i za każdym razem wyjeżdżał stamtąd z nagrodą. Teraz pokazał opowiedzianą bez żadnych upiększeń historię miłości w czasie wojny. Dramat przedstawia grupę młodych mężczyzn z północnej Francji, którzy decydują się wyruszyć na wojnę na odległym terytorium. Wśród nich jest Demester, który swoje dotychczasowe życie dzielił pomiędzy swoją farmę a spacery z ukochaną Barbe. Ale na froncie odkrywa przyjaźń, barbarzyństwo i strach. (...)

Nie bez nagród obyło się dla najnowszego obrazu Pedro Almodóvara - "Volver". W filmie tym Hiszpan, nagrodzony za najlepszy scenariusz, opowiada o kobietach, które otaczały go, gdy był dzieckiem. Francuscy krytycy znaleźli w tym filmie powiązania z włoskim neorealizmem. On sam mówi raczej o "naturalizmie surrealistycznym", w którym ważną rolę odgrywa magia i tajemnice osobowości poszczególnych postaci. "Volver" został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność i natychmiast uznano go za jednego z faworytów festiwalu. I nie pomylono się. Jury festiwalu przede wszystkim doceniło kreacje aktorskie odtwórczyń głównych ról.

Za najlepsze kreacje męskie zostali nagrodzeni aktorzy z filmu "Indigenes". Film jest spojrzeniem na rolę, jaką dziesiątki tysięcy Algierczyków, Marokańczyków i Tunezyjczyków odegrały w wyzwoleniu Francji spod nazistowskiej okupacji w latach 1944-1945. Główne role zagrali Jamel Debbouze, Roschdy Zem, Sami Bouajila, Bernard Blancan i Samy Naceri, którzy wcielili się w żołnierzy, o bohaterstwie których Francja zapomniała. Tytuł filmu, oznaczający rodowitych mieszkańców, sam do niego przyszedł po rozmowach, które przeprowadził z uczestnikami wojny. Odnosi się on także do kodeksu, ustanowionego w Algierii w 1885 roku, definiującego rodowitego mieszkańca jako osobę pochodzącą ze swojego kraju, ale nie posiadającą praw normalnego obywatela. (...)

Za najlepszą reżyserię został nagrodzony Alejandro González Inárritu, który w swoim najnowszym filmie pt. "Babel" rozważa kwestię barier językowych, kulturowych i osobistych. Akcja produkcji rozgrywa się na trzech kontynentach, a tematem jest terroryzm, imigracja i samobójstwo. Tak jak poprzednie obrazy Ińárritu, tak i ten złożony jest z wielu wątków. Tytuł filmu odnosi się do biblijnej wierzy Babel, którą ludzie pragnęli zbudować, by osiągnąć niebo i status bogów. Brad Pitt i Cate Blanchett grają parę spędzającą wakacje w Maroku, gdzie dochodzi do tragedii. Ich historia jest powiązana z tą o dwóch młodych pasterzach żyjących w odległej wiosce. Reżyser pokazuje jeszcze granicę amerykańsko-meksykańską, gdzie pewna niania zostaje wysłana w przerażającą podróż, oraz Japonię, gdzie głuchoniema dziewczynka próbuje pogodzić się ze śmiercią swojej matki oraz przełamać społeczne uprzedzenia. Obok Pitta, Blanchett, Gaela Garcii Bernala oraz Koji Yakusho, w filmie wystąpili mało znani aktorzy z północnej Afryki.

Swoją nagrodę jury przyznało obrazowi "Red Road" Brytyjki Andrei Arnold. To jedyny film w Cannes, który jednocześnie walczył o Złotą Palmę i Złotą Kamerę. Arnold była wcześniej doceniana za swoje filmy krótkometrażowe. Jej "Wasp" dostał Oscara dla najlepszego filmu krótkometrażowego w 2005 roku. "Red Road" jest częścią projektu Advance Party, w ramach którego trzej twórcy kręcą trzy filmy z tymi samymi dziewięcioma aktorami. W swoim pierwszym obrazie Arnold przedstawia historię Jackie, właścicielki firmy nadzorującej pewien mały obszar przy pomocy kamer i chroniącej ludzi tam mieszkających. Pewnego dnia na jej monitorze pojawia się mężczyzna, którego zna, a którego myślała, że nigdy już więcej nie zobaczy. Film został pochwalony za swoją gęstą atmosferę i element zaskoczenia.


Oto pełna lista nagród:
Złota Palma
"The Wind That Shakes the Barley" reż. Ken Loach

Grand Prix
"Flandres" reż Bruno Dumont

Nagroda dla najlepszej aktorki
Penélope Cruz, Carmen Maura, Lola Dueńas, Chus Lampreave, Yohana Cobo i Blanca Portillo za role w filmie "Volver" w reżyserii Pedro Almodovara

Nagroda dla najlepszego aktora
Jamel Debbouze, Samy Naceri, Sami Bouajila, Roschdy Zem i Bernard Blancan za role w filmie "Indigenes" w reżyserii Rachida Bouchareba

Nagroda za najlepszą reżyserię
Alejandro González Inárritu za "Babel"

Nagroda za najlepszy scenariusz
Pedro Almodóvar za "Volver"

Nagroda Jury
"Red Road" reż. Andrea Arnold

Caméra d'Or - Nagroda za najlepszy debiut: "A Fost sau n-a fost?" reż. Corneliu Parumboiu
Najlepszy film krótkometrażowy: "Sniffer" reż. Bobbie Peers


Nagrody pozaregulaminowe:

UN CERTAIN REGARD

Nagroda główna
"Luxury Car" reż. Wang Chao (Chiny)

Nagroda specjalna jury
"Ten Canoes" reż. Rolf de Heer (Australia)

Nagroda dla najlepszej odtwórczyni roli żeńskiej
Dorothea Petre za rolę w filmie "The way I spent the end of the world" (Rumunia)

Nagroda dla najlepszego odtwórcy roli męskiej
Don Angel Tavira za rolę w filmie "El Violin", (Meksyk)

NAGRODA PREZYDENTA JURY
"Mordercy" reż. Patrick Grandperret (Francja)

JURY EKUMENICZNE
Nagroda główna
"Babel" reż. Alejandro González Inárritu

Wyróżnienie
"Z odzysku" reż. Sławomir Fabicki

TYDZIEŃ KRYTYKÓW

Nagroda główna
"Amities Malefiques" reż. Emmanuel Bourdieu

NAGRODA SACD dla scenarzysty i reżysera długiego metrażu
(Ex-aequo) "Amities Malefiques" reż. Emmanuel Bourdieu (Francja) oraz "Pingpong" reż. Mattias Luthardt

NAGRODA ACID
(Ex-aequo) "Pingpong" reż. Mattias Luthardt (Niemcy) oraz "The Bothersome Man" reż. Jens Lien (Norwegia)


FIPRESCI

FILM W KONKURSIE GŁÓWNYM
"Iklimler" reż. Nuri Bilge Ceylan

UN CERTAIN REGARD
"Hamaca Paraguaya" reż. Paz Encina

DIRECTOR'S FORTNIGHT / CRITIC'S WEEK
"Bug" reż. William Friedkin

CINEFONDATIONb>
1 Nagroda
"Ge & Zeta" reż. Gustavo Riet (Argentyna)

2 Nagroda
"Mr. Schwartz, Mr. Hazen & Mr. Horlocker" reż. Stefan Mueller (Niemcy)

3 Nagroda
"Mother" reż. Sian Heder (USA) oraz "A Virus" reż. Agnes Kocsis (Węgry)

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones