W Cannes zakończył się 59. Festiwal Filmowy. Ze Złotą Palmą wyjedzie
Ken Loach za film
"The Wind That Shakes the Barley". Nie zabrakło jednak laurów dla
Pedro Almodóvara,
Alejandro Gonzáleza Inárritu i
Bruno Dumonta.
Złotą Palmę dla najlepszego filmu odebrał
Ken Loach za dramat
"The Wind That Shakes the Barley". Opowiadając o Brytyjczykach w Irlandii, Loach przywołuje klasyczną tragedię wszystkich wojen domowych. Głównymi bohaterami są dwaj irlandzcy bracia, Damien i Teddy O'Sullivan, walczący z okupacją brytyjską w latach 1919-1920. Film śledzi także ich różne losy po podpisaniu pokoju w 1921 roku. (...)
Grand Prix Jury poszło natomiast na ręce
Bruno Dumonta za dramat
"Flandres".
Dumont dwukrotnie pojawiał się w Cannes i za każdym razem wyjeżdżał stamtąd z nagrodą. Teraz pokazał opowiedzianą bez żadnych upiększeń historię miłości w czasie wojny. Dramat przedstawia grupę młodych mężczyzn z północnej Francji, którzy decydują się wyruszyć na wojnę na odległym terytorium. Wśród nich jest Demester, który swoje dotychczasowe życie dzielił pomiędzy swoją farmę a spacery z ukochaną Barbe. Ale na froncie odkrywa przyjaźń, barbarzyństwo i strach. (...)
Nie bez nagród obyło się dla najnowszego obrazu
Pedro Almodóvara -
"Volver". W filmie tym Hiszpan, nagrodzony za najlepszy scenariusz, opowiada o kobietach, które otaczały go, gdy był dzieckiem. Francuscy krytycy znaleźli w tym filmie powiązania z włoskim neorealizmem. On sam mówi raczej o "naturalizmie surrealistycznym", w którym ważną rolę odgrywa magia i tajemnice osobowości poszczególnych postaci.
"Volver" został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność i natychmiast uznano go za jednego z faworytów festiwalu. I nie pomylono się. Jury festiwalu przede wszystkim doceniło kreacje aktorskie odtwórczyń głównych ról.
Za najlepsze kreacje męskie zostali nagrodzeni aktorzy z filmu
"Indigenes". Film jest spojrzeniem na rolę, jaką dziesiątki tysięcy Algierczyków, Marokańczyków i Tunezyjczyków odegrały w wyzwoleniu Francji spod nazistowskiej okupacji w latach 1944-1945. Główne role zagrali
Jamel Debbouze,
Roschdy Zem,
Sami Bouajila,
Bernard Blancan i
Samy Naceri, którzy wcielili się w żołnierzy, o bohaterstwie których Francja zapomniała. Tytuł filmu, oznaczający rodowitych mieszkańców, sam do niego przyszedł po rozmowach, które przeprowadził z uczestnikami wojny. Odnosi się on także do kodeksu, ustanowionego w Algierii w 1885 roku, definiującego rodowitego mieszkańca jako osobę pochodzącą ze swojego kraju, ale nie posiadającą praw normalnego obywatela. (...)
Za najlepszą reżyserię został nagrodzony
Alejandro González Inárritu, który w swoim najnowszym filmie pt.
"Babel" rozważa kwestię barier językowych, kulturowych i osobistych. Akcja produkcji rozgrywa się na trzech kontynentach, a tematem jest terroryzm, imigracja i samobójstwo. Tak jak poprzednie obrazy
Ińárritu, tak i ten złożony jest z wielu wątków. Tytuł filmu odnosi się do biblijnej wierzy Babel, którą ludzie pragnęli zbudować, by osiągnąć niebo i status bogów.
Brad Pitt i
Cate Blanchett grają parę spędzającą wakacje w Maroku, gdzie dochodzi do tragedii. Ich historia jest powiązana z tą o dwóch młodych pasterzach żyjących w odległej wiosce. Reżyser pokazuje jeszcze granicę amerykańsko-meksykańską, gdzie pewna niania zostaje wysłana w przerażającą podróż, oraz Japonię, gdzie głuchoniema dziewczynka próbuje pogodzić się ze śmiercią swojej matki oraz przełamać społeczne uprzedzenia. Obok
Pitta,
Blanchett,
Gaela Garcii Bernala oraz
Koji Yakusho, w filmie wystąpili mało znani aktorzy z północnej Afryki.
Swoją nagrodę jury przyznało obrazowi
"Red Road" Brytyjki
Andrei Arnold. To jedyny film w Cannes, który jednocześnie walczył o Złotą Palmę i Złotą Kamerę.
Arnold była wcześniej doceniana za swoje filmy krótkometrażowe. Jej
"Wasp" dostał Oscara dla najlepszego filmu krótkometrażowego w 2005 roku.
"Red Road" jest częścią projektu Advance Party, w ramach którego trzej twórcy kręcą trzy filmy z tymi samymi dziewięcioma aktorami. W swoim pierwszym obrazie
Arnold przedstawia historię Jackie, właścicielki firmy nadzorującej pewien mały obszar przy pomocy kamer i chroniącej ludzi tam mieszkających. Pewnego dnia na jej monitorze pojawia się mężczyzna, którego zna, a którego myślała, że nigdy już więcej nie zobaczy. Film został pochwalony za swoją gęstą atmosferę i element zaskoczenia.
Oto pełna lista nagród:
Złota Palma "The Wind That Shakes the Barley" reż.
Ken Loach Grand Prix "Flandres" reż
Bruno Dumont Nagroda dla najlepszej aktorki Penélope Cruz,
Carmen Maura,
Lola Dueńas,
Chus Lampreave,
Yohana Cobo i
Blanca Portillo za role w filmie
"Volver" w reżyserii
Pedro Almodovara Nagroda dla najlepszego aktora Jamel Debbouze,
Samy Naceri,
Sami Bouajila,
Roschdy Zem i
Bernard Blancan za role w filmie
"Indigenes" w reżyserii
Rachida Bouchareba Nagroda za najlepszą reżyserię Alejandro González Inárritu za
"Babel" Nagroda za najlepszy scenariusz Pedro Almodóvar za
"Volver" Nagroda Jury "Red Road" reż.
Andrea Arnold Caméra d'Or - Nagroda za najlepszy debiut:
"A Fost sau n-a fost?" reż. Corneliu Parumboiu
Najlepszy film krótkometrażowy: "Sniffer" reż. Bobbie Peers
Nagrody pozaregulaminowe:
UN CERTAIN REGARD Nagroda główna "Luxury Car" reż. Wang Chao (Chiny)
Nagroda specjalna jury "Ten Canoes" reż.
Rolf de Heer (Australia)
Nagroda dla najlepszej odtwórczyni roli żeńskiej Dorothea Petre za rolę w filmie
"The way I spent the end of the world" (Rumunia)
Nagroda dla najlepszego odtwórcy roli męskiej Don Angel Tavira za rolę w filmie
"El Violin", (Meksyk)
NAGRODA PREZYDENTA JURY "Mordercy" reż.
Patrick Grandperret (Francja)
JURY EKUMENICZNE Nagroda główna "Babel" reż.
Alejandro González Inárritu Wyróżnienie "Z odzysku" reż.
Sławomir Fabicki TYDZIEŃ KRYTYKÓW Nagroda główna "Amities Malefiques" reż.
Emmanuel Bourdieu NAGRODA SACD dla scenarzysty i reżysera długiego metrażu (Ex-aequo)
"Amities Malefiques" reż.
Emmanuel Bourdieu (Francja) oraz
"Pingpong" reż.
Mattias Luthardt NAGRODA ACID (Ex-aequo)
"Pingpong" reż.
Mattias Luthardt (Niemcy) oraz
"The Bothersome Man" reż.
Jens Lien (Norwegia)
FIPRESCI FILM W KONKURSIE GŁÓWNYM "Iklimler" reż.
Nuri Bilge Ceylan UN CERTAIN REGARD "Hamaca Paraguaya" reż.
Paz Encina DIRECTOR'S FORTNIGHT / CRITIC'S WEEK "Bug" reż.
William Friedkin CINEFONDATIONb>
1 Nagroda
"Ge & Zeta" reż. Gustavo Riet (Argentyna)
2 Nagroda
"Mr. Schwartz, Mr. Hazen & Mr. Horlocker" reż. Stefan Mueller (Niemcy)
3 Nagroda
"Mother" reż. Sian Heder (USA) oraz "A Virus" reż. Agnes Kocsis (Węgry)