Dirk Bogarde 

Derek Jules Gaspard Ulric Niven van den Bogaerde

8,2
1 391 ocen gry aktorskiej
Dirk Bogarde
Dirk Bogarde, a właściwie Derek Jules Gaspard Ulric Niven van den Bogaerde, urodził się 28 marca 1921 roku w Hampstead koło Londynu. Jego ojciec, Ulric van den Bogaerde, z pochodzenia Holender, był dyrektorem artystycznym tygodnika "Time", matka, Margaret Niven - aktorką. Bogarde idąc początkowo śladami ojca studiował sztuki piękne w Chelsea Academy of Fine Arts pracując jednocześnie jako scenograf i grafik. Jednakże w latach 30-tych zdecydował się porzucić sztuki piękne dla dramatu i rozpoczął studia na wydziale aktorskim University College w Londynie. Jego sceniczny debiut, jeszcze pod nazwiskiem Derek Bogaerde, przypadł na rok 1939. Wybuch II Wojny Światowej przerwał karierę początkującego aktora. Bogarde został wcielony do wojska gdzie służył w siłach wywiadowczych. Jego jednostka brała m.in. udział w wyzwalaniu obozu koncentracyjnego Bergen-Belsen. W ciągu swojej pięcioletniej służby wojskowej Bogarde otrzymał siedem odznaczeń i awansował do rangi majora.

Powrót aktora, występującego już pod nazwiskiem Dirk Bogarde, do kariery scenicznej, nastąpił po wojnie. Początkowo występował w teatrze, a w 1947 roku otrzymał swoja pierwszą niewielką rolę filmową w filmie Dancing with Crime. Pierwsza duża rola filmowa przyszła w 1950 roku. Bogarde zagrał zabójcę policjanta Toma Rileya w kryminale The Blue Lamp. Pojawiał się również na deskach teatru, jednak bezpośredni kontakt z rosnącą rzeszą fanów, którzy zaczęli wręcz prześladować aktora, oraz... sceniczna trema z powodu której cierpiał, sprawiły że porzucił teatr dla filmu.

W 1954 roku Bogarde po raz pierwszy pojawia się w filmie Josepha Loseya zatytułowanym The Sleeping Tiger (Śpiący tygrys). Największe sukcesy tej pary przyjdą w latach 60-tych. Tymczasem Bogarde otrzymuje rolę doktora Simona Sparrowa w komedii Doctor in the House (1954). Sukces przechodzi wszelkie oczekiwania. Aktor staje się idolem kobiet i określany jest mianem "brytyjskiego Rocka Hudsona". Rolę sympatycznego doktora powtórzy jeszcze w kolejnych filmach z tej serii Doctor at Sea (1955), Doctor at Large (1957) i Doctor in Distress (1963).
Zachęcony kasowym i artystycznym sukcesem w swojej ojczyźnie, Bogarde postanawia spróbować szczęścia w Hollywood. W Ameryce aktor gra w dwóch wysokobudżetowych filmach kostiumowych: rolę Franciszka Liszta w filmie Song without End (Pieśń bez końca) (1960) oraz The Angel Wore Red (1960), w którym partneruje mu Ava Gardner. Oba filmy zrobiły klapę, co skutecznie zniechęciło Bogarde'a do dalszej hollywoodzkiej kariery.

Komercyjny sukces i rola przystojnego "pin-up boy'a" nie satysfakcjonują aktora. Bogarde poszukuje ról o pogłębionym rysunku psychologicznym. Przełom, zarówno artystyczny jak i obyczajowy przynosi rola w filmie Victim (Ofiara) (1961) w reżyserii Basila Deardena. Aktor zagrał w nim żonatego prawnika, Melville'a Farra, który jest szantażowany z powodu swojego homoseksualizmu. Film dokonał pewnego przewrotu myślowego po raz pierwszy ukazując homoseksualistę w pozytywnym świetle. Przyjęcie tego rodzaju roli wymagało od Bogarde'a nie lada odwagi, gdyż aktor będący dotąd ulubieńcem publiczności i pupilkiem kobiet, rolą tą całkowicie zburzył swoje dotychczasowe emploi. Ryzyko opłaciło się jednak. Film wywołał gorącą dyskusję, a Bogarde'a zaczęto postrzegać jako interesującą postać. Za rolę w filmie Victim otrzymał swoją pierwszą nominację do nagrody British Academy of Film & Television Arts (BAFTA).
Okazję do stworzenia pierwszej z galerii mistrzowskich kreacji aktorskich przyniósł film Josepha Loseya Servant (Służący) (1963), w którym aktor stworzył postać demonicznego służącego manipulującego swoim chlebodawcą. Scenariusz filmu napisał Harold Pinter. W 1964 roku Losey i Bogarde współpracują ponownie na planie filmu King and Country (Za króla i ojczyznę), a w 1967 r kręcą Accident (Wypadek), ponownie ze scenariuszem Pintera.
Niezwykle owocna współpraca z Loseyem pozwoliła aktorowi rozwinąć i ukazać pełnię swoich możliwości. Za rolę w Służącym Bogarde otrzymuje swoją pierwsza nagrodę BAFTA. Z drugiej strony, Joseph Losey przyznawał w późniejszych wywiadach że znakomite role jaki Bogarde stworzył w jego filmach nadały również rozgłos nazwisku ich reżysera i przyczyniły się do uznania jakim Losey cieszył się w latach 60-tych.
Swoja kolejną nagrodę BAFTA aktor otrzymuje za rolę w filmie Johna Schlesingera Darling (1965), w którym partneruje Julie Christie. Gra jedną z głównych ról w filmie Johna Frankenheimera The Fixer (tytuł polski Żyd Jakow) (1968).

W 1969 roku Bogarde pojawia się po raz pierwszy w filmie Luchino Viscontiego Zmierzch bogów (La Caduta degli Dei). Na sam szczyt aktorskich możliwości wynosi go jednak rola Gustava von Aschenbacha w kolejnym filmie Viscontiego Śmierć w Wenecji (Morte a Venezia) (1971), będącego adaptacją noweli Tomasza Manna. Bez przesady można powiedzieć że rola starzejącego się kompozytora, owładniętego obsesją na punkcie pięknego polskiego chłopca Tadzia, a także niespełnioną tęsknotą za doskonałym pięknem, które prowadzą do upadku i w końcu do śmierci Aschenbacha, jest jedną z najwspanialszych kreacji aktorskich w historii kina. Sam Bogarde uważał że rola ta jest szczytowym osiągnięciem jego kariery i nigdy już nie będzie w stanie zagrać nic równie interesującego. Rzeczywiście, po Śmierci w Wenecji aktor zagrał już niewiele ról. Odrzucał scenariusze które uważał za mało interesujące. Jednocześnie zaczął pisać książki i wspomnienia, które spotkały się z dużym zainteresowaniem.

Z późniejszych filmów aktora warto niewątpliwie wymienić Nocnego portiera (Il Portiere di Notte) (1974) Liliany Cavani. Bogarde gra w nim byłego SS-mana, który pracuje jako nocny portier w wiedeńskim hotelu. Przypadkowo spotyka w nim swoją byłą ofiarę (Charlotte Rampling), z którą w obozie koncentracyjnym połączył go perwersyjny, sado-masochistyczny związek. Ich wzajemna namiętność, będąca osobliwą mieszanką bólu i czułości, wybucha ponownie, prowadząc do dramatycznego finału. Film ze względu na odwołania do nazizmu i obozów koncentracyjnych oraz uwypuklenie perwersyjnej seksualności wywołał skandal obyczajowy, jednakże niepokojące kreacje jakie stworzyli Rampling i Bogarde spotkały się z uznaniem widzów i krytyki.

Pod koniec lat 70-tych Bogarde coraz rzadziej pojawiał się na ekranie, poświęcając więcej czasu pisarstwu. W 1977 był częścią gwiazdorskiej obsady filmu wojennego O jeden most za daleko (A Bridge too far) Richarda Attenborough, i w tym samym roku, wraz z Johnem Gielgudem zagrał w filmie Alaina Resnais Providence (Opatrzność). W 1978 pojawił się u Reinera Wernera Fassbindera w adaptacji powieści Vladimira Nabokova Despair (Rozpacz).
Ostatnim filmem w którym zagrał był kameralny dramat Daddy nostalgie (1990) Bertranda Tavereniera, gdzie partnerowała mu Jane Birkin w roli córki która chce odnowić utracony kontakt ze swoim umierającym ojcem, granym przez Bogarde'a.

Mimo coraz rzadszej obecności na dużym ekranie, aktor był obecny w życiu publicznym. W 1984 roku, jako pierwszy Brytyjczyk, został przewodniczącym Jury Festiwalu Filmowego w Cannes. W 1992 w uznaniu swoich zasług, otrzymał od królowej Elżbiety II tytuł szlachecki.

Aktor zazdrośnie strzegł sekretów życia prywatnego. Choć w pamiętnikach opisuje swoje bliskie relacje z kobietami, m.in. francuską aktorką Capucine oraz Judy Garland, to jednak najtrwalszy związek połączył go z mężczyzną - producentem Anthonym Forwoodem. Bogarde i Forwood przez wiele lat mieszkali w odrestaurowanym zamku na południu Francji, dopiero na początku lat 80-tych ze względu na chorobę Forwooda przenieśli się do Londynu. Bogarde opiekował się chorym na raka przyjacielem aż do jego śmierci w 1988 roku.
W 1996 roku aktor przebył udar mózgu, po którym został częściowo sparaliżowany. Stał się gorącym zwolennikiem eutanazji i został wiceprzewodniczącym Voluntary Euthanasia Society. Wypełnienie woli aktora nie było konieczne. Bogarde zmarł 8 maja 1999 roku w Londynie na zawał serca. Według słów jego bratanka, chciał aby po śmierci po prostu "zapomniano o nim". Jego ostatnią wolą było aby jego prochy rozrzucono nad ukochaną Francją.
zobacz pełny życiorys

dane personalne:

data urodzenia: 28 marca 1921

data śmierci: 8 maja 1999

miejsce urodzenia: Londyn, Anglia, Wielka Brytania

wzrost: 174 cm

BAFTA
Zdobył 2 nagrody BAFTA, inną nagrodę oraz 5 nominacji
Sprawdź wszystkie nagrody
Otrzymał tytuł szlachecki od Królowej Elżbiety II w 1992 roku.
Zmarł na atak serca w Londynie (Anglia, Wielka Brytania). Po śmierci został skremowany, a jego prochy rozrzucono w pobliżu jego byłej posiadłości "Le Haut Clermont" w Grasse (Francja).
Był członkiem jury na festiwalu w Cannes w 1985 roku.
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

Uwielbiam tego aktora.Nie tylko za Jego urodę,talent,ale tatże za to,że Był homoseksualistą.
W filmie "śmierć w Wenecji" był genialny.
Uwielbiam ten film.Uważam,że to Jego najlepsza rola.

Pan Dirk jest moim aktorem nr 1! ciesze sie, ze jeszcze pare osob go lubi...

Każda rola to inna maska.
Polecam film Służący - tam pokazuje klasę

Niezwykle pociągający

użytkownik usunięty

Nic na to nie poradzę, że pociągają mnie Brytyjczycy... ;) A tak poważnie, to był to naprawdę świetny aktor. Bardzo "brytyjski" i to było w nim bardzo zmysłowe. Jego orientacja seksualna na dobrą sprawę pozostaje zagadką, niemniej wg mnie był naprawdę wspaniałym aktorem, także pod względem aparycji. I z wielką chęcią...

więcej

... którzy mogliby mi przygotować listę filmów, w których odgrywa główne role?