Yasuzô Masumura

7,2
16 ocen pracy reżysera
Już w dzieciństwie wykazywał zainteresowanie kinem. Zaprzyjaźnił się z synem właściciela teatru, co pozwoliło mu na częste seanse. W szkole średniej zafascynował się twórczością Jeana Renoira i Akiry Kurosawy. Ze względów finansowych porzucił studia prawnicze na Uniwersytecie Tokijskim i zaczął pracę asystenta reżysera w studiu Daiei. Później powrócił do nauki, tym razem wybierając się na wydział filozofii, który ukończył w 1949 roku. Zdobył stypendium, co pozwoliło mu na kontynuowanie edukacji w Europie. W 1950 roku przybył do Rzymu by wstąpić do słynnej szkoły filmowej Centro Sperimentale Cinematografico. Uczył się rzemiosła pod kierownictwem Antonioniego, Felliniego i Viscontiego.

Do Japonii powrócił w 1953 roku. Od 1955 roku dostawał angaż jako szef drugiego planu przy produkcjach Mizoguchiego i Ichikawy. Zadebiutował samodzielnie filmem "Pocałunki". Masumura zapoczątkował odnowę kina japońskiego swoimi doświadczeniami wyniesionymi z podróży po Europie. Stał się wzorem, mistrzem dla pokolenia początkujących reżyserów - jednym z jego największych wielbicieli był Nagisa Oshima. Przez następne 3 dekady wyreżyserował ponad 60 obrazów. Pisał także filmoznawcze artykuły, często dotyczące dzieł Viscontiego. Zmarł 23 listopada w wyniku krwotoku wewnątrz kresomózgowia.

Masumura był filmowcem niezwykle wszechstronnym. Tworzył w przeróżnych gatunkach: filmy sensacyjne, dramaty społeczne i wojenne, jidaigeki, komedie, yakuza i tokusatsu eiga. Był jednym z największych indywidualistów w historii kina japońskiego. Jego znakiem rozpoznawczym jest łączenie czarnej satyry z lekkim stylem opowieści oraz częste korzystanie z konwencji ero guro. W przeciwieństwie do innych nowofalowców nie kręcił głęboko zaangażowanych socjalnie dzieł, często unikał wręcz problematyki teraźniejszości, mimo iż to właśnie on rozpoczął nurt Nuberu Bagu.

O przyczynach poszukiwania nowych motywów w rodzimej kinematografii mówił: "Moim celem jest przesadne ukazanie namiętności i pojęć żyjących w ludziach. W zdyscyplinowanym społeczeństwie japońskim nie istnieje wolność i indywidualizm. Tematem japońskiego kina są uczucia Japończyków, którzy muszą żyć zgodnie z normami tego społeczeństwa. Po doświadczeniu dwóch lat w Europie chciałem sportretować typ pełnych życia, silnych ludzi, których tam spotkałem". Artysta-rzemieślnik przeważnie musiał słuchać przełożonych w Daiei, tworząc filmy na zamówienie studia. Jednak pod widowiskową fasadą poszukiwał odpowiedzi na pytania o kwintesencję humanizmu. W świecie ekonomicznego sukcesu, jaki portretował, dostrzegał rozkład moralności, postępujące okrucieństwo i egoizm.

Pozbawiony sentymentu reżyser prezentował wściekłe oskarżenie socjalnej niesprawiedliwości, podczas gdy jego bohaterowie-indywidualiści starali się zachować swój humanizm bez względu na społeczne przeszkody. Celebrował rolę indywidualizmu jako środka do odnalezienia prawdziwej istoty natury człowieka w całej niesprawiedliwości zasad zbiorowości. Łamał wszelkie kanony dotyczące erotyki, satyry, pojęć wojny, przestępczości, kapitalizmu i poglądów politycznych. Zaskakiwał oryginalnym synkretyzmem, splatając ze sobą modernistyczny warsztat wizualny z emocjonalnym, ekspresyjnym wykorzystywaniem architektury i oświetlenia do intensyfikacji przesłania swoich opowieści.

Ile lat miał Yasuzô Masumura?

Odszedł od nas w wieku 62 lat.

Kiedy urodził się Yasuzô Masumura?

Urodził się 25 sierpnia 1924

Gdzie urodził się Yasuzô Masumura?

Kofu, Japonia

Czy Yasuzô Masumura dostał Oscara?

Nie otrzymał Oscara.

Ile Yasuzô Masumura zdobył nagród i nominacji?

Zdobył 1 nagrodę oraz 1 nominacji. Sprawdź je wszystkie tutaj.