Recenzja filmu

Azyl (2002)
David Fincher
Jodie Foster
Kristen Stewart

Wynocha z mojego domu!

Tytułowy azyl to wybudowane w centrum domu schronienie – pomieszczenie składające się z czterech betonowych ścian, wyposażone w ukrytą linię telefoniczną, własny system wentylacyjny, zapasy
Tytułowy azyl to wybudowane w centrum domu schronienie – pomieszczenie składające się z czterech betonowych ścian, wyposażone w ukrytą linię telefoniczną, własny system wentylacyjny, zapasy żywności i leków oraz zestaw monitorów pokazujących sytuację w praktycznie każdym zakątku domu. Wszystko to zamknięte przed światem grubymi stalowymi drzwiami. Takie zabezpieczenia to już nie nowość dla bogatszej części Amerykanów (koszt budowy azylu to 50-100 tys. dolarów). Wielką popularnością zaczęły się cieszyć, gdy gazety coraz częściej pękały od informacji o kolejnych atakach terrorystycznych i porwaniach. Po zamachach na WTC sprzedaż takich zabezpieczeń wzrosła o 30 proc., dzięki czemu przemysł związany z ich wytwarzaniem przyniósł rekordowe dochody w wysokości 5 miliardów dolarów. Nic więc dziwnego, że także przemysł filmowy zainteresował się tym gorącym dla dużej części społeczeństwa tematem. Taki właśnie azyl znajduje się w domu, do jakiego wprowadza się nasza bohaterka, Meg Altman (Jodie Foster) wraz ze swoją 11-letnią córką, Sarah. Panie nie przypuszczają jednak, że już pierwszej nocy przyjdzie im skorzystać z tego wymyślnego schronienia. Już wtedy bowiem zjawiają się w ich domu trzej intruzi - Junior, Burnham i Raoul, szukający milionów ukrytych w sejfie, wybudowanym jeszcze przez poprzedniego właściciela domu. I mieszkanki i włamywacze są jednakowo zaskoczeni. Ci ostatni nie przypuszczają bowiem, że ktoś może znajdować się w dotąd opustoszałym domu, dodatkowo lokatorki zamykają się w panice w swoim azylu, nie przypuszczając, że to właśnie on jest celem włamywaczy. Bandyci początkowo chcący wycofać się z napadu, natrafiając na opór Meg i jej córki, robią się coraz bardziej zdesperowani. Rozpoczyna się niebezpieczna gra w kotka i myszkę. W przeciwieństwie do poprzednich dokonań Finchera fabuła jest tu niezwykle prosta. Reżyser sam o filmie mówi, iż nie ma tu tak rozmyślnych zwrotów akcji i zawikłań, jak to miało miejsce np. w "Podziemnym kręgu". "To prosty film o przetrwaniu" - powiedział Fincher. Nie zrezygnował jednak, i w tym kryje się główny atut filmu, z typowej dla swoich produkcji mroczności. Zdjęcia "Azylu" są prawdziwym mistrzostwem, kamera tworzy niezwykłe napięcie przemieszczając się przez ściany i pomiędzy poziomami piętrowego domu, bezszelestnie wkraczając w najbardziej intymne jego zakamarki i obnażając to, co bohaterowie chcieliby ukryć. Choćby dlatego warto film obejrzeć. Jodie Foster jako Meg przypomina trochę graną przez siebie Clarice Starling z "Milczenia owiec" - ma ten sam strach w oczach i w podobny sposób musi walczyć ze złem ukrytym w zaułkach mieszkania. Początkowo rolę tę miała dostać Nicole Kidman, nie pozwoliły jej jednak na to kontuzje jakie odniosła w czasie zdjęć do "Moulin Rouge". Nie wyobrażam sobie jej jednak w tej roli. Czasem i nieszczęśliwy przypadek wychodzi na dobre. Przynajmniej nam, widzom :) Foster stworzyła bowiem ciekawy obraz kobiety broniącej swej godności po tym, jak zostawił ją mąż. Wyjątkowa i niebezpieczna sytuacja, w której się znalazła, daje jej tylko możliwość udowodnienia i sobie i córce, że jest coś warta i że potrafi świetnie radzić sobie sama. Córka, grana przez Kristen Stewart, wygląda trochę jak Macaulay Culkin, i także ma do czynienia ze złymi chłopakami, którzy wtargnęli do domu. To jednak jedyne porównanie z komedią, bo choć napastnicy robią czasem wrażenie niezłych ciamajd i nieudaczników, nie jest to śmieszny film – wręcz przeciwnie, nikomu nie jest do śmiechu, szczególnie gdy ogląda się ten film w mroku sali kinowej. Pomimo pewnych niedociągnięć fabuły i luk w logice (w trakcie których masz ochotę aż skrzyczeć ekranowe postacie za ich głupotę) czy niezbyt satysfakcjonującego zakończenia, to świetny thriller.
1 10 6
Czy uznajesz tę recenzję za pomocną?
Nakręcony przezDavida Finchera"Azyl" z 2002 roku to kwintesencja thrillera. Akcja filmu dzieje się w... czytaj więcej
Każdemu reżyserowi przydarza się wpadka. Ridley Scott stworzył bardzo słabe „Królestwo niebieskie”,... czytaj więcej

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones