Ślicznotka

Pretty Baby
1978
6,4 3,0 tys. ocen
6,4 10 1 3021
6,2 5 krytyków
Ślicznotka
powrót do forum filmu Ślicznotka

W związku z premierą filmu na festiwalu w Cannes, Brooke Shields okrzyknięto wtedy odkryciem festiwalu. Aktorka miała wówczas zaledwie 12 lat, a w amerykańskim debiucie Louisa Malle’a dostała angaż dopiero, gdy propozycję udziału w projekcie odrzuciło parę innych gwiazd, m.in. rodzina Tatum O’Neal, złotego dziecka Hollywood tamtej epoki i najmłodszej laureatki Oscara w historii, nie wyraziła zgody na jej udział w tym projekcie. Trzeba było nie lada odwagi, by zagrać w ŚLICZNOTCE. To fabuła z rodzaju tych skandalizujących, o której zrealizowaniu dziś absolutnie nikt by nie pomyślał. Nie chodzi nawet o temat filmu – specyficznego melodramatu, którego głównym miejscem akcji jest nowoorleański burdel, gdzie rodzi się uczucie pomiędzy zafascynowanym jego mieszkankami fotografem a jedną z lokatorek, młodziutką Violet graną właśnie przez Brooke Shields. To zgoła tragiczna postać, dziecko wychowane w otoczeniu prostytutek i ich stanowczej, ale opiekuńczej szefowej, które nigdy nie poznało innego świata, nie odebrało choćby podstawowej edukacji. Jedyne, czego się tam nauczyło to, jak się dobrze sprzedać i korzystnie prezentować klientom domu publicznego. Tym bardziej nie rozumie, jak powinny wyglądać zdrowe relacje międzyludzkie i czym jest miłość. Wielu widzów nie docenia głębi postaci Violet i tego, z jakim charakterem i wyczuciem zagrała ją 12-letnia Shields, skupiając się na kontrowersyjnym ukazywaniu jej ciała. Roznegliżowane dziecko w kinie to przecież temat tabu, właściwie na ekranie nieobecne i zakazane. Wśród osób, których nie tylko nie zbulwersowała wizja Malle’a, ale wręcz uznały ją za uzasadnioną, stylową i wymowną znalazł się choćby krytyk Roger Ebert. Laureat Pulitzera wskazywał, że w ten sposób ŚLICZNOTKA bezpardonowo rozprawia się z legendą przedwojennego Nowego Orleanu, którego dekadencki klimat wspominany z czułym sentymentem przez białą elitę amerykańskiego Południa, wymazywał pamięć o ciemnej stronie tego miejsca. Zbudowanego m.in. na krzywdzie ciemiężonych kobiet i wykorzystywanych w seks biznesie dzieci.