W zakończeniu filmu "Pan Wołodyjowski": 1. Wołodyjowski, ktoremu została powierzona obrona Kamieńca po podpisaniu rozejmu i wyprowadzeniu ludności i wojska z miasta, ginie, wysadzając się w powietrze, 2. swoją ukochaną Basię żegna słowami "nic to, nic to", 3. film kończy zwycięski atak polskiej husarii. W "Królestwie niebieskim": 1. Balion wychodzi cało z powierzonego jemu miasta, nawet nie jako żołnierz, 2. zaraz odnajduje swoją ukochaną i idzie z nią trzymając się za ręce, 3. i w tym zakończeniu też jest rycerstwo z królem Ryszardem Lwie Serce, lecz przedstawieni jako słudzy dekadenckiej idei Zachodu. Czy te tak dwa różne zakończenia są tylko wyrazem swoich czasów (chodzi mi o czas realizacji filmu)? Czy może wyrazem innych hierarchii wartości, w których życie i miłość zajmują różne pozycje? A gdyby tak zamienić oba filmy zakończeniami swymi, czy wpłynęłoby to na całość tych dzieł?