film

Powiększenie

Blowup
1966
1h 51m
7,7 34 401
ocen
7,7 10 1 34401
8,5 33
oceny krytyków
Młody fotograf nieświadomie uwiecznia swoim aparatem scenę morderstwa. Negatywy i odbitki zdjęć wkrótce znikają z jego studia. więcej mniej
Powiększenie zobacz gdzie obejrzeć online

reżyseria

scenariusz

gatunek

produkcja

premiera

Złota Palma
Film zdobył nagrodę Złota Palma, 2 inne nagrody oraz 6 nominacji
Sprawdź wszystkie nagrody

Fotograf od pokazów mody Thomas (David Hemmings) robi karierę. Jest bogaty, egoistyczny i całkowicie przekonany, że praca czyni go nowoczesnym, światowym artystą. Tymczasem w jego studiu zjawia się Jane (Vanessa Redgrave), która coraz usilniej żąda wydania zdjęć pary kochanków, którą Thomas z ukrycia sfotografował w parku. Na coraz to większych powiększeniach mężczyzna znajduje zwłoki.

na podstawie
Julio Cortázar (opowiadanie) / Michelangelo Antonioni (materiały do scenariusza, historia) ...więcej
dystrybucja
Warner Home Video
studio
Bridge Films / Carlo Ponti Production (niewymienione w czołówce) / Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
tytuł oryg.
Blowup
inne tytuły
Blow-Up Miedzynarodowe
Blow Up (alternatywna pisownia) Wielka Brytania
Blow-Up Wielka Brytania
Blow-Up Holandia
więcej
Pierwotnie w filmie mieli wystąpić członkowie zespołu The Velvet Underground, ale nie udało się uzyskać pozwolenia na ich udział. Kolejnym wyborem byli The In Crowd i The Who, aż po kłótni z tymi ostatnimi ich miejsce zajęła grupa The Yardbirds.
Kandydatami do roli Thomasa byli między innymi Terence Stamp i David Bailey.
Fotografie wykorzystane w tym filmie wykonał Don McCullin.
Bohaterem filmu wybitnego włoskiego reżysera Michelangelo Antonioniego pt. "Powiększenie" jest odnoszący spore sukcesy zawodowe fotografik, Thomas. Nie jest on tylko fotografem mody, lecz także artystą przygotowującym realistyczny album ze zdjęciami o Londynie. W poszukiwaniu tematu, przebrany za bezdomnego nędzarza, spędza noc w miejskiej... więcej
"Powiększenie" należy niewątpliwie do najważniejszych dzieł lat sześćdziesiątych. Interpretacji tego, niejednoznacznego i otwartego na szereg odczytań dzieła, narodziła wiele kontrowersji i sporów. W 1967 roku Michelangelo Antonioni odebrał jedną z najbardziej prestiżowych nagród filmowych, Złotą Palmę na festiwalu w Cannes, za ten właśnie obraz.... więcej
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

Apeluję do ludzi, którzy nie przepadają za tzw. "ambitnym kinem". Niech Was nie zwiedzie ciekawy opis fabuły tego filmu. Ta fabuła odgrywa bowiem w Powiększeniu rolę drugoplanową. Ja dałam się nabrać i dwie godziny z głowy... Ten film ma raczej zachęcić do refleksji na światem, sztuką, itd. Tempo filmu jest baaardzo...

więcej

Zapomniany fundament i banał

użytkownik usunięty

Silenie się na ekscentryczność, sprowadzanie rozumienia bycia artystą do zewnętrznych atrybutów, gra pozorów, powierzchowność i brak treści - Antonioni pokazuje czym sztuka NIE jest. Natomiast w ostatniej scenie na zasadzie olśnienia głównego bohatera subtelnie wskazuje kierunek poszukiwań na drodze do zdefiniowania...

więcej

Słynna ostatnia scena - brat akurat wszedł do pokoju (ma 12 lat). Spogląda na ekran i dziwi się czemu główny bohater podniósł i odrzucił "piłkę" do mimów. Mówi, że to tylko ich zabawa, a on ma taką poważną minę jakby grał z nimi. Ja, kontrując, odpowiedziałem, że to normalne, że uczestniczy w grze z nimi, piłkę...

Uwaga Spoiler! Ten temat może zawierać treści zdradzające fabułę.

Zakończenie

ocenił(a) film na 10

Zakończenie jest WYBITNE. Najlepsze jakie widziałam.