Filmowy wrzesień w Playerze. Mastercard Off Camera online

https://www.filmweb.pl/news/Wyj%C4%85tkowo+filmowy+wrzesie%C5%84+w+Playerze.+Off+Camera+w+wersji+online-139321
Filmowy wrzesień w Playerze. Mastercard Off Camera online
Produkcje z całego świata, najciekawsze seriale, twórcy, którzy mają odwagę wytyczać nowe drogi i używać własnego języka filmowego. Od 11 do 25 września trwa 13. edycja Mastercard OFF CAMERA. Po raz pierwszy jeden z największych festiwali kina niezależnego przeniósł się do internetu. A to wszystko dzięki Playerowi. W serwisie można obejrzeć wszystkie tytuły konkursowe oraz wydarzenia towarzyszące!

Jakie perełki filmografii znajdują się w tegorocznej edycji Mastercard OFF CAMERA? Jednym z najważniejszych punktów w programie festiwalu jest międzynarodowy konkurs "Wytyczanie Drogi". Festiwalowa publiczność jako pierwsza w Polsce zobaczy debiuty i drugie filmy twórców, o których obecnie dyskutuje się na świecie – produkcje, które wywołały zachwyt widzów na największych imprezach filmowych, z festiwalami w Toronto, Locarno, Rotterdamie czy Sundance na czele. Wśród pretendentów do Krakowskiej Nagrody Filmowej znajduje się wyjątkowa rodzima produkcja "Maryjki". Pięćdziesięcioletnia Maria (w tej roli Grażyna Misiorowska) to żyjąca samotnie dziewica, której dwiema życiowymi pasjami jest czytanie groszowych romansów oraz kolekcjonowanie figurek Panny Marii. Mieszkanie kobiety pełne jest kolorowych Maryjek, ale jej wyobraźnia pełna jest grzesznych myśli, wyśnionej namiętności. Kiedy rutynowa wizyta u ginekologa owocuje źle poprowadzoną kuracją hormonalną, zmysły Marii budzą się do życia. Pełnometrażowy debiut Darii Woszek to oryginalna, ujęta w formułę komediodramatu opowieść o kobiecej seksualności i sensualności w wydaniu, jakiego w rodzimym kinie wyraźnie brakowało. To także jedyna polska produkcja w konkursie głównym. Innymi tytułami w tej sekcji są: "Maternal" (produkcja włosko-argentyńska), "A Thiefs Daughter" (Hiszpania), "Disco" (Norwegia), "My dwie" (Francja/Luksemburg/Belgia), "Wildland" (Dania), "Welcome to the USA" (Kazachstan), "Gold" (Holandia), "Lina from Lima" (Chile/Argentyna/Peru), "Dinner in America" (USA).

Gro rodzimych produkcji znajduje się oczywiście w "Konkursie Polskich Filmów Fabularnych". Tutaj warto zwrócić uwagę na tytuł "Supernova", czyli pierwszy pełnometrażowy debiut Bartosza Kruhlika. Na oczach widzów rozgrywa się rodzinna awantura. Pojawiają się gwałtowne emocje, wzajemne wyrzuty, a nawet groźby. Kobieta ma wyraźnie dość. Zabiera dwójkę dzieci i postanawia odejść od męża alkoholika. To, co z pozoru wyda nam się społecznym dramatem, szybko zamieni się w historię, w której krytycy doszukiwali się echa antycznej tragedii. Wszystko za sprawą nieszczęśliwego wypadku pociągającego za sobą lawinę konsekwencji. Jedno zdarzenie splecie bowiem ze sobą losy trzech mężczyzn – prominentnego polityka, policjanta, którego jedynym marzeniem jest spokojne dotrwanie do emerytury oraz wspomnianego wcześniej awanturnika.

Fantastyczne produkcje znajdą się także w sekcji "Amerykańscy niezależni". To wyjątkowe, artystyczne filmy, powstające poza mainstreamem. Podejmują one często niezwykle duże ryzyko dotyczące stylu i opowiadanej historii, zmieniając sposoby postrzegania, myślenia i odczuwania u kinowych widzów. Przez ekran wsączają się wprost do ciała. W tym roku w tej kolekcji można zobaczyć "Święta Frances". Początkowo wygląda na to, że to historia chaotycznej kobiety, która niespodziewanie zachodzi w ciążę i podejmuje decyzję o poddaniu się aborcji. Kiedy jednak wydaje się, że całość produkcji będzie obracać się wokół tego tematu, reżyser wykonuje ciekawą woltę, koncentrując się na czymś zupełnie innym... Kolejną propozycją w tej sekcji jest "Niedosyt". Wydawać by się mogło, że bohaterka tej fabuły ma w życiu wszystko - malowniczo położony dom, opływający we wszelkie luksusy, przystojny i opiekuńczy mąż, awansowany na kierownicze stanowisko w rodzinnej firmie, dobrze sytuowani teściowie. Jednak kolejne dni w tej równe idyllicznej, co opresyjnej rzeczywistości upływają kobiecie pod znakiem narastającej frustracji, podskórnego lęku, wreszcie – niepokojącej fascynacji. Wyraża się ona połykaniem kolejnych, coraz dziwniejszych i bardziej niebezpiecznych przedmiotów. Od szklanej kulki, przez pinezkę, baterię... To nie tylko wyraz buntu wobec postępującej kontroli ze strony najbliższych, ale i konieczność zmierzenia się z mroczną tajemnicą, która ją do tego doprowadziła. "Diane" to trzecia propozycja w ramach amerykańskiego kina niezależnego. Tytułowa bohaterka jest 70-letnią wdową, która całą swoją energię i czas poświęca innym. Aktywnie pomaga nie tylko czynem, ale i dobrym słowem. Bez względu na to, czy po drugiej stronie są całkowicie obcy jej ludzie, czy chora na raka przyjaciółka bądź uzależniony od narkotyków syn. Relacja z Brianem nie układa się jednak tak, jak wymarzyłaby sobie Diane. W tej sekcji znajdziemy jeszcze "Szalone noce z Emily". To przewrotny i nietypowy film biograficzno-historyczny o wybitnej amerykańskiej poetce Emily Dickinson, dekonstruujący skostniałe nieco i właściwe dla tego gatunku modele opowiadania.

Kolejną perełką tegorocznego Festiwalu Mastercard OFF CAMERA są "Jaskółki z Kabulu", kilkakrotnie nagradzana francuska animacja, ukazująca stolicę Afganistanu końcówki lat 90-tych. Na skutek okupacji talibów miasto stopniowo popada w ruinę. Porządek dnia wyznacza rygorystyczne, bardzo konserwatywne prawo, a najmniejsze nawet przewinienia karane są z wyjątkową surowością. Tę opresyjną rzeczywistość poznajemy z perspektywy dwóch związków, będących na zupełnie różnych etapach życia. Pracujący jako strażnik więzienny Atiq i jego ciężko chora żona Mussarat są nim wyraźnie zmęczeni i zrezygnowani. Z kolei młodych Mohsena oraz Zunairę przepełnia miłość, witalność i wiara w lepsze jutro. Pewnego dnia dochodzi jednak do sytuacji, która na zawsze może zmienić ich losy. Równie ważną produkcją jest poruszający czesko-słowacki dramat "Let there be light". W swoim drugim pełnometrażowym filmie Słowak Marko Škop w mikroskali podejmuje problem, z którym mierzy się dzisiaj niemal cała Europa – postępującą radykalizację poglądów oraz niebezpieczną fascynację, przede wszystkim wśród młodych ludzi, skrajnie prawicowymi ruchami. Taka sytuacja zastaje w domu Milana (świetna rola Milana Ondríka), czterdziestolatka, który wrócił na Słowację, by spędzić święta Bożego Narodzenia w gronie najbliższych. Szybko okazuje się, że jego najstarszy syn Adam należy do organizacji paramilitarnej, gdzie szkolony jest do tego, by bronić tradycyjnych wartości, rodziny i ojczyzny. Oba tytuły to propozycje w ramach sekcji "Festiwalowe hity", w której znajdują się najnowsze obrazy uznanych reżyserów, a także produkcje początkujących filmowców, którzy zwrócili na siebie uwagę widzów i krytyków na całym świecie. Ich twórczość często łączy w sobie potencjał komercyjny z niezależnym, twórczym duchem i niepokorną naturą.

Choć ostatnio sporo mówi się o obyczajowej, kulturowej i społecznej dominacji kobiet, to jednak rzeczywistość, zarówno ta filmowa, jak i codzienna, pozostaje dojmująco patriarchalna. Stąd w specjalnej tegorocznej sekcji MasterCard OFF CAMERA "Między nami kobietami" to panie rozdają przysłowiowe karty. Pokazywane w niej filmy to jednak coś więcej niż opowiadające o silnych bohaterkach historie. Postawiono na produkcje celebrujące siostrzeństwo, wspólnotę i poczucie solidarności między bohaterkami. W dodatku, co kluczowe w tym ujęciu – nakręcone w przeważającej mierze przez kobiety. W tej sekcji znajdziemy takie wciągające tytuły, jak: "Working Girls" o trudnym świecie pracownic seksualnych , "Flesh Out" przyglądający się bestialskiej tradycji, jaka wciąż zostaje narzucona przez społeczeństwo i kulturę mauretańskim kobietom, "A Bump Along The Way", czyli opowieść o relacji samotnej matki i córki, czy "Leftover Women", dokument o wykluczonej grupie społecznej, jaką chiński rząd ochrzcił mianem tytułowych "kobiet-resztek", czyli dziewczyn, którym nie udało się wyjść za mąż przed 27. rokiem życia.

Nowością w tegorocznej edycji jest też sekcja "Związki i rozwiązki", która koncentruje się na miłości i relacjach romantycznych w "erze Tindera".  Tutaj znajdują się cztery wyjątkowe propozycje. "Port Authority" to opowieść o młodym chłopaku z Pittsburgha, który przyjeżdża do Nowego Jorku, żeby zacząć wszystko od nowa. Na jednej z ulic jego uwagę przyciąga piękna i charyzmatyczna Wye (Leyna Bloom), która wraz z grupą przyjaciół tańczy i vogue'uje, świetnie się bawiąc. Paul podąża za nią do nocnego klubu, a między parą szybko wybucha intensywne uczucie, rozkwitające na tle lokalnej queerowej społeczności i organizowanych przez nią tanecznych bali.  Kolejnym tytułem w sekcji jest "Verdict", trzymający w napięciu debiut filipińskiego reżysera Raymunda Ribaya Gutierreza opowiada burzliwą historię małżeństwa, ukazując przy tym błędne koło przemocy domowej, z jakiego ciężko się wyplątać. Znajdziemy też "And The Birds Rained Down", nowy film uznanej kanadyjskiej reżyserki Louise Archambault opowiada o trójce dobiegających osiemdziesiątki samotników z wyboru, którzy żyją w chacie gdzieś w lasach Quebecu z dala od cywilizacji oraz "Top End Wedding".  Lauren (również scenarzystka filmu – Miranda Tapsell) i Ned (Gwilym Lee) mają niebawem się pobrać. Bohaterom pozostało jedynie dziesięć dni, żeby pogodzić i zebrać w jednym miejscu pozostających w separacji rodziców przyszłej panny młodej. Problem w tym, że jej matka przeżywa kryzys wieku średniego i ani jej w głowie uszczęśliwianie córki. W związku z tym bez słowa znika. A bohaterowie, żeby ją odnaleźć, wyruszają w pełną przygód podróż, poprzez rzadko pokazywaną w kinie fascynującą północną część Australii.

W serwisie player.pl można także śledzić wszystkie pozostałe sekcje konkursowe oraz wydarzenia towarzyszące festiwalu: SerialCon – wydarzenie dedykowane topowym produkcjom telewizyjnym, 2020. PLAN B – dyskusje przedstawicieli branży filmowej, w których opowiadają oni o swoim miejscu w kinie oraz zasadach i wartościach, jakimi się kierują, rozmowy Oliviera Janiaka (OLIVIER ON OFF), a także OFF SCENA, czyli koncerty artystów, których występy porywały krakowską publiczność. W Playerze dostępne są także krótkie formy wideo – FestiwaLOVE – które zabierają widzów w świat festiwalu, podsumują każdy dzień i pokażą swoiste best of the fest. Na platformie można także śledzić gale otwarcia oraz zamknięcia festiwalu.

Oglądaj 13. edycję festiwalu Mastercard OFF CAMERA w player.pl!
Informacja sponsorowana
Udostępnij: