David Alan Mamet

[{"id":1,"name":"screenwriter","above5p":true,"career":{"name":"scenarzysta"},"ranking":{"name":"Scenariuszy","link":"/person/ajax/roles/197/1","url":"/ranking/person/screenwriter"},"rating":{"count":971,"rate":7.418125643666324,"desc":"ocen","profession":"scenariuszy"}},{"id":2,"name":"director","above5p":true,"career":{"name":"reżyser"},"ranking":{"name":"Reżyserii","link":"/person/ajax/roles/197/2","url":"/ranking/person/director"},"rating":{"count":155,"rate":6.709677419354839,"desc":"ocen","profession":"pracy reżysera"}},{"id":17,"name":"originalMaterials","above5p":false,"career":{"name":"autor materiałów do scenariusza"},"ranking":{"name":"Materiałów do scenariusza","link":"/person/ajax/roles/197/17","url":"/ranking/person/originalMaterials"},"rating":{"count":24,"rate":7.916666666666667,"desc":"oceny","profession":"materiałów do scenariusza"}},{"id":22,"name":"guest","above5p":false,"career":{"name":"gościnnie"},"ranking":{"name":"Występów gościnnych","link":"/person/ajax/roles/197/22","url":"/ranking/person/guest"},"rating":{"count":9,"rate":7.222222222222222,"desc":"ocen","profession":"gry aktorskiej"}},{"id":7,"name":"producer","above5p":false,"career":{"name":"producent"},"ranking":{"name":"Produkcji","link":"/person/ajax/roles/197/7","url":"/ranking/person/producer"},"rating":{"count":5,"rate":6.6,"desc":"ocen","profession":"pracy producenta"}},{"id":6,"name":"actors","above5p":false,"career":{"name":"aktor"},"ranking":{"name":"Ról aktorskich","link":"/person/ajax/roles/197/6","url":"/ranking/person/actors/male"},"rating":{"count":3,"rate":5.666666666666667,"desc":"oceny","profession":"gry aktorskiej"}}]
7,4
971 ocen scenariuszy
David Mamet
David Mamet jest czołowym amerykańskim scenarzystą, którego bezlitosne, odważne dzieła są odbiciem nieustępliwych postaw mieszkańców jego rodzinnego Chicago. Odnosił sukcesy sceniczne, zanim jego pierwsza sztuka telewizyjna "Listonosz zawsze dzwoni dwa razy" (1981), adaptacja powieści Jamesa M. Aina, wyreżyserowana przez Boba Rafelsona, stała się olśniewającym debiutem ekranowym. Następnymi jego dziełami były trzy dopracowane scenariusze: "Werdykt" (1982) z Paulem Newmanem grającym bostońskiego prawnika, "Mniej więcej zeszłej nocy..." (1986) i "Nietykalni" (1987), uaktualnienie dobrze znanych seriali telewizyjnych. Mamet zadebiutował jako reżyser "Domem Gry" (1987), do którego również sam napisał scenariusz.
Jego sztuka "Glengarry Glen Ross", przywołująca atmosferę biura nieruchomości z Chicago, zdobyła nagrodę Pulitzera i została zaadaptowana do cieszącego się uznaniem filmu z roku 1992, reżyserowanego przez Jamesa Foley'a, z Alem Pacino i Jackiem Lemmonem w rolach głównych. Mamet napisał i wyreżyserował ekranową wersję "Oleanny" (1994), w której pojawia się wątek seksualnego nadużycia między profesorem a studentką.


Więcej

Dane personalne:

wiek:

data urodzenia: 30 listopada 1947

miejsce urodzenia: Chicago, Illinois, USA

wzrost: 168 cm

dwukrotnie żonaty: 1. Lindsay Crouse (21.12.1977 - 1990, rozwód), 2 córki: Willa i Zosia (ur. 02.02.1988); 2. Rebecca Pidgeon (od 22.09.1991), 2 dzieci: Clara i Noah
Ma siostrę Lynn.
Uczęszczał na uczelnię Goddard College, Plainfield, VT.
Wygrał nagrodę Pulitzera za dramat "Glengary Glen Ross".
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych