wpiszcie tytuły czegoś o podobnej tematyce,góry,wspinaczka,narty,piękne widoki!
i jeszcze:
Krzyk kamienia
Cerro Torre: Schrei aus Stein (AKA Cerro Torre Scream of Stone / Cerro Torre, le cri de la roche) (1991)
http://www.filmweb.pl/f6902/Krzyk+kamienia,1991
Pozdrawiam!
"granice wytrzymałości" to najlepsze wg mnie, potem "na krawędzi", a potem "k2"; lepszych nie widziałem
JEST JESZCZE COS TAKIEGO:
http://www.filmweb.pl/f250615/Na+kraw%C4%99dzi,2004/wiadomosci
"Na krawędzi" (produkcja PL) rok 2004
ale nie oglądałem..
Na krawedzi Granice wytrzymałosci oraz Czekając na Joy dawno ogładałem bardzo mocny realny dokument
kupie film Alive dramat w andach lub Czekajac na joe moga byc to fimy uzywane ale dobrej jakosci moj meil mchodkowska@op.pl
Dokładnie tak jak pisze d_czarny.Film ''Północna ściana" opisuje autentyczną historię dwóch przyjaciół,którzy próbują zdobyć górę Eiger,lezącą w Alpach północną ścianą.Film bardzo dobry.Polecam.
"Na krawędzi" i "Granice wytrzymałości" lepiej od razu odpuścić, no chyba, że chcesz się pośmiać - Stallone biegający w koszulce na mrozie czy Scorupco wisząca na ścianie po wybuchu i lawinie złamała sobie...paznokcia... absurd, absurd pogania ;)
z wymienionych obowiązkowo "Czekając na Joe", i "Północna ściana", oraz dodatkowo polecam "Zjazd" i "Zew ciszy", a z rodzimych "Prowokator" :)
Nie złamała paznokcia tylko palec. Oczywiście, że w filmach są różne nonsensy, ale mi "Na krawędzi" i "Granice wytrzymałości" się bardzo podobają. Widocznie jestem mniej inteligentny.
Obydwa z w/w filmów przekraczają granicę,...ale granicę wytrzymałości widza.
Tak się składa, że interesuję się tematyką wspinaczkową i przeczytałem całą serię książek o niej traktującą , że o prenumeracie (przez pewien czas) miesięczników: "Góry", "n.p.m.", "Tatr", "Góry i Alpinizm", czy nie istniejącego już "Optymisty" nie wspomnę.
Wyżej przypomniane 2 tytuły mogą poziomem realności przedstawionej wspinaczki wzbudzić mogą jedynie niesmak i grymas politowania. :P
Dużo lepiej (chociaż w dalszym ciągu nieco fantastycznie) wygląda sprawa w "K2", czy "Krzyku Kamienia".
Najlepiej z niedawno zrealizowanych filmów wspinaczka ukazana jest w "Czekając na Joe" i "Północnej Ścianie".
Z filmów o tematyce górskiej niebędących dokumentami, a niewspomnianych jeszcze w tym temacie wymieniłbym nieco zakurzoną już "Akcję na Eigerze " z Clintem Eastwoodem (oczywiście jest to wspinaczka na sposób hollywoodzki, ale zawsze...:))
"Wyżej przypomniane 2 tytuły mogą poziomem realności przedstawionej wspinaczki wzbudzić mogą". Pewnie czytałeś, ale z wypowiedzią nieco teges. Nikt nie oczekuje 100% realności w filmach, bo oglądalibyśmy tylko filmy dokumentalne, a przecież chodzi też o adrenalinę i zabawę.
Być może jednak niektórzy oczekują nieco więcej prawdopodobieństwa, niż zostało ukazane we wspomnianych filmach, warto więc napisać, że go tam nie ma.
prawdziwa historia chłopaka który po tym jak wpadł do szczeliny był zmuszony obciąć sobie rękę - kojarzysz tytuł ?
Właśnie, może mógłbyś polecić mi jakieś dobre filmy dokumentalne w tym temacie? Pozdrawiam;)
Oczywiście :)
Oto "garść" z nich:
1."The Wildest Dream" (2010) - rzecz o znalezieniu ciała pierwszego - domniemanego zdobywcy Everestu Georga Mallory'ego na zboczach wspomnianej góry.
http://www.filmweb.pl/film/Wildest+Dream%2C+The-2010-508358
2."Touching the Void - Return to Siula Grande" (2004)
http://www.filmweb.pl/film/Touching+the+Void%3A+Return+to+Siula+Grande-2004-2031 27#
- swoisty epilog do rewelacyjnego fabularyzowanego dokumentu:
3.Czekając na Joe - Touching the Void (2003)
http://www.filmweb.pl/Czekajac.Na.Joe
4."Annapurna na lekko" - krótki filmik dostępny w formie on line na różnych portalach
http://www.filmweb.pl/film/Annapurna+na+lekko-2008-540733
5.The Conquest of K2 (2004)
http://www.filmweb.pl/film/Conquest+of+K2%2C+The-2004-265508
6."Gasherbrum - lśniąca góra" - "Gasherbrum - Der leuchtende Berg" (1984) TV - obowiązkowo!!! (dostępny nawet na Youtube)
z mniej znanych:
7.Nanga Parbat (1970 Reinold Messner) - dokument TV
i fabularyzowana wersja tej historii:
8.Nanga Parbat (2010)
http://www.filmweb.pl/film/Nanga+Parbat-2010-539260
9.Am Limit (2007) - O dokonaniach braci Huber w dziedzinie wspinaczki sportowej.
http://www.filmweb.pl/film/Am+Limit-2007-399737
oraz z polskich:
10.Co się wydarzyło na wyspie Pam? (2010)
http://www.filmweb.pl/film/Co+si%C4%99+wydarzy%C5%82o+na+wyspie+Pam%3F-2010-5425 02
który obrósł już "smrodkiem" skandalu :P
11.Bieg Kukuczki (2010)
http://www.filmweb.pl/film/Bieg+Kukuczki-2010-606241
12.Kukuczka (2011)
http://www.filmweb.pl/film/Kukuczka-2011-645487
13.Art of Freedom (2011) - znowu o Kukuczce i innych gigantach wspinaczki.
http://www.filmweb.pl/film/Art+of+Freedom-2011-650273
14.K-2 (1987)
http://www.filmweb.pl/film/K-2-1987-250496
lub też:
15.Requiem (1988) TV
http://www.filmweb.pl/film/Requiem-1988-255994
Tango Aconcagua (1988)
http://www.filmweb.pl/film/Tango+Aconcagua-1988-255995
Ludzie na Baltoro (1988) TV
http://www.filmweb.pl/film/Ludzie+na+Baltoro-1988-255993
Dwóch ostatnich nie widziałem, ale znając dokonania Krzysztofa Langa w dziedzinie dokumentu myślę, że można spokojnie polecić.
Naturalnie tematyka wspinaczki wysokogórskiej jest jak (rwąca górska ;)) rzeka - niewyczerpana, niosąca wiele niespodzianek i niezapomnianych wrażeń.
Trzeba tylko trochę wysiłku i determinacji w poszukiwaniach - czego Tobie (sobie) i innym zainteresowanym tym zagadnieniem życzę.
Pozdrawiam.
Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź;) Na pewno powolutku sprawdzę wszystkie tytuły. Pozdrawiam serdecznie.
Polecam serię "Himalaiści" na YT., 8 odrębnych odcinków.
Na YT jest więcej polskich dokumentów, m.in. "Polska wyprawa na K2 - Na krawędzi" o ostatniej nieudanej próbie zimowego wejścia.
Widzę że jestteś obeznany w tych filmach, może pomożesz odnaleźć mi tytuł filmu:
oglądałam go ok 15 lat temu (a więc nie jest to nowy film, podejrzewam lata 80 lub poczatek 90). Tyle co pamiętam to: akcja rozgrywa się w wysokich górach, warunki zimowe, nieopodal tych gór jest mała wioska. Do tej wioski przyjeżdża młode małżeństwo, mąż jest alpinistą/himalaistą, który wyrusza na wyprawę. Żona zostaje i czeka, poznaje staruszkę w tej wiosce, której przed kilkudziesięcioma laty zginął mąż w tych górach, ale ciała nie odnaleźli. Po paru dniach powraca ekipa z wyprawy, niestety mąż tej bohaterki zginął, a podczas poszukiwań go, odnaleźli zamrożone ciało męża tej staruszki. Tak chyba mniej więcej to było w tym filmie, ktoś pomoże odnaleźć tytuł?
Dzięki , przyda się;) Teraz oczekuję na Everest, http://www.filmweb.pl/film/Everest-2015-695659
To może Ty będziesz wiedział, jakiego filmu szukam. Widziałam go dość dawno, wiele lat temu w tv. Akcja w górach - wiadomo. Pamiętam tylko fragment filmu: lawina zasypała ludzi, siedzieli sobie pod śniegiem i czekali na ratunek. Gdy jeden z kolegów umarł (lub umierał), postanowili wystrzelić jego krew/wnętrzności, by plama na śniegu była widoczna dla ratowników. Znasz może tytuł? XD
Mógłbyś polecić jakąś dobrą książkę (nie fikcyjną) o tematyce wspinaczki wysokogórskiej? Właśnie czytam "Ucieczka na szczyt" i mimo, że nigdy nie byłam zainteresowana tą tematyką, to po prostu się zakochałam. Rzetelna, genialna książka o polskich wspinaczach, mistrzostwo.
Z góry dziękuję i pozdrawiam :)
Wiem, że sporo wody w Wiśle upłynęło, ale jeśli to nadal aktualne, to postaram się pomóc w tym temacie. :-) Przede wszystkim dla nieobeznanych z literaturą górską coś łatwiejszego "do przełknięcia" - czyli coś dla każdego:
Zacząłbym od barwnych (niekoniecznie "czołobitnych") biografii słynnych ludzi gór - Kukuczki - "Na szczytach świata", "Mój pionowy świat", Wandy Rutkiewicz - "Karawana do marzeń" itp.
O polskich himalaistach "Gazeta wyborcza" popełniła parę lat temu serię "Polskie Himalaje" (6 tomików wraz z płytami DVD).
Nie można pominąć jednego z największych wydarzeń w literaturze górskiej, jakim było...i jest "Dotknięcie pustki" Joe Simpsona inicjujące jego sukcesy na niwie literackiej. Jak również jego następne prozatorskie dokonania: autobiografia "Gra z duchami", która może okazać się jeszcze ciekawsza - pisana niezwykle żywym, potoczystym językiem (co nie jest niestety normą, a każdy wielbiciel tej niełatwej, bo specjalistycznej literatury to wie ;-P), potraktować trzeba jako swoisty "portret rodzinny we wnętrzu"- (czyta się to "jednym tchem"), oraz"Zew ciszy" - geneza namiętności i zarazem auto-analiza pasji górskiej, która ogarnia czasami skądinąd normalnych dotąd ludzi. ;-). A skoro wymieniłem tą pozycję trzeba wspomnieć o książce, która zainspirowała Simpsona do wspinaczki w ogóle. To oczywiście "Biały Pająk" Heinricha Harrera (to ten facet, którego pogmatwane dzieje obrazuje film "Siedem lat w Tybecie" ;-)), Zresztą inspiracje surowym, eigerskim Nordwandem i tą publikacją deklaruje wielu piszących wspinaczy. A skoro mowa o ludziach, którzy łączą pasję wspinania, z zacięciem reporterskim, wykazując przy tym sporą dawkę talentu literackiego, to polecam niebieską serię "z trójkątem.( wydawnictwo AT)(wychodziła dawno, bo jeszcze w latach 90-tych ubiegłego stulecia, ale poszczególne pozycje można jeszcze zdobyć na aukcjach, lub w internetowych antykwariatach, niestety najczęściej w zaporowych cenach :-/)A w cyklu tym zwłaszcza "Mieszane uczucia" autorstwa jednego z najbarwniej piszących "ludzi gór" - Grega Childa. Człowiek się trochę zatraca w czytaniu i nie wiadomo kiedy mija czas. ;-) Z innych (również trochę "archaicznych" (wyd. w 1993, nie wiem, czy były wznowienia :-P), ale na pewno wartych przekartkowania czytadeł rekomenduję "Na kolanach do koryta" - małą książeczkę zapomnianego już trochę Andrzeja Machnika ps."Młody" (himalaisty i organizatora wypraw w góry wysokie, oraz autora powiedzenia "spirala śmierci finansowej " ;-)). To zbiór ironicznych anegdotek z życia taternika i instruktora wspinaczki, ilustrowany satyrycznymi rysunkami niejakiego SAS-a. Wspomnieć trzeba także o wspinającym się dziennikarzu - Jonie Krakauerze i jego publikacjach, które pochłania się w całości i "od ręki" ("Eiger wyśniony" "łyknąłem" z pozycji pasażera podczas tranzytu przez Norwegię. ;-)), no i oczywiście "Into thin air" - wyd. polskie "Wszystko za Everest" ("żelazna pozycja"), na kanwie której nakręcono "Śmierć na Evereście" (1997), i którą posiłkował się również specjalista (jak się okazuje) od kina survivalowego Baltasar Kormákur, filmując swój górski hit - "Everest". Nawiasem mówiąc (choć tematyka nie jest "górska") Krakauer jest także autorem "Into the Wild - również zekranizowanej ("Wszystko za życie" 2007). Wymienić tu jeszcze muszę "K2 Triumf i tragedia" Jima Currana (wspinającego się fotografa i filmowca. To bardzo drobiazgowa (choć dość przystępnie napisana z perspektywy uczestnika wyprawy)kronika wydarzeń tragicznego lata 1986.(z bazy spod tytułowego K2 oczywiście)
Można by wymieniać jeszcze długo (prężne i niezwykle aktywne ostatnio warszawskie wydawnictwa "Sklep podróżnika" i "Annapurna", katowicki "Stapis" - specjalizujące się w tego rodzaju literaturze, oraz gorlickie "Czarne" (niekoniecznie literatura podróżnicza, ale zawsze na wysokim poziomie :-)) opublikowały wiele górskich bestsellerów - że wspomnę o przedpotopowych niemalże dziennikach Wawrzyńca Żuławskiego ("Trylogia tatrzańska", "Wędrówki alpejskie"), "Narkotyk gór - Nowele Tatrzańskie" Rafała Malczewskiego, jak i "cegłę" legendy polskich Toprowców - zmarłego w tym roku (jeszcze) Michała Jagiełły - Wołanie w górach". Ta ostatnia nakładem "Iskier"(nie miałem pojęcia, że jeszcze istnieją! ;-)) Myślę, że na początek wystarczy, ale gdyby głód wiedzy pchnął Cię jeszcze do poszukiwań ciekawych reprintów na długie zimowe noce, to w zakresie literatury górskiej służę pomocą.
Jeszcze raz przepraszam za zwłokę.(jakoś mi wtedy umknął Twój post :-P)
Do siego roku! :-)
Zgadzam się w zupełności z Aariciaa. "Na krawędzi" i "Granice wytrzymałości" to dno.. Jest film pt. "Zew ciszy"? Nie wiedziałem.. Czytałem tylko książkę Simpsona..
Witam. Ostatnio widziałem dobry film o tematyce nie tyle stricte górskiej ( śnegi, mrozy itd) ale wspinaczkowej ( dokładnie big wall) - "Am limit". Gorąco polecam!
No i jeszcze dobrze spędzicie czas przy "First Ascent". Na film web'ie opis gdzie go można zobaczyć!
Z resztą filmy należy oceniać wg. konwencji w jakiej są utrzymane. Poza tym Sylwek raptem 5 minut jest w koszulce, później biega w sweterku :P. Jeszcze zaraz usłyszę, że w Rambo First Blood zginęła setka ludzi.
Zarówno "Na krawędzi" jak "Granice wytrzymałości" to filmy sensacyjne z akcją osadzoną w górach. Zwłaszcza film ze Stallone. Dlatego nie przyczepiam się do nich. Jak chcemy realistyczny film ze szczegółami to proponuje "Everest".
Z tej tematyki znam jeszcze Śniegi w żałobie z 1956 roku http://www.filmweb.pl/film/%C5%9Aniegi+w+%C5%BCa%C5%82obie-1956-109724
na internecie można znaleźć wersje z polskimi napisami
Jest jeszcze taki film jak "Gran Paradiso" oglądałem bardzo dawno i nawet nie pamiętam zbyt fabuły, ale jest o tematyce górskiej, wspinaczkowej.
Polecam strone warszawskiego festiwalu filmow gorskich, tam znajdziecie liste na prawde dobrych filmow gorskich. http://przeglad.turnia.pl/?s=251
Tsurugidake: ten no ki - malo znany, a szkoda
http://www.filmweb.pl/film/Tsurugidake%3A+ten+no+ki-2009-442494