PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=30630}

Mulholland Drive

Mulholland Dr.
2001
7,6 104 tys. ocen
7,6 10 1 103604
8,5 58 krytyków
Mulholland Drive
powrót do forum filmu Mulholland Drive

DAVID LYNCH - reżyser:


Mulholland Drive to droga jakby żywcem przeniesiona z przeszłości. Żyje własnym zyciem, biegnie zboczami wzgórz i jest na niej wiele miejsc z których można spoglądać na leżące w dolinie Los Angeles i Hollywood. W nocy jest tam bardzo ciemno. Poza tym jest na niej wiele zakrętów. Wygląda jakby ...
W filmie występuje wiele postaci. Wszystkie borykają się z pytaniem o swoją tożsamość. Jak każdy z nas.
...
Rozmowa z kimś... z aktorem to dialog między dwoma osobami. Rozmówcy patrzą sobie w oczy. Komunikują się za pomocą gestów i spojrzeń, a nie tylko słów. Pojawia się między nimi nić wzajemnego zrozumienia.
...
Każda opowieść jest inna. Sama dyktuje jak powinna zostać opowiedziana. Każda historia przemawia do słuchacza na wiele sposobów. Kazda opowieść
biegnie swoim torem. Nie można z góry decydować w którą pójdzie stronę. Trzeba podążać za historią. Ona sama ci powie jak się dalej potoczy. Wszystko zalezy od historii. Ona decyduje dokąd cie zaprowadzi.
...
Kiedy pracuje się nad czymś i nie jest to ukończone. Kiedy ma się przed sobą połowę jakiegoś dzieła. Człowiek odczuwa pragnienie, aby uczynić je skończonym i kompletnym. Możliwość jego dokończenia jest czymś wspaniałym.
...
Mówi się, że wszyscy w LA piszą scenariusze i każdy nosi pod pachę swoje fotografie i życiorys. Ludzie pragną za wszelką cenę, może nie zdobyć sławę, ale zaistnieć, wyrazić siebie. Dlatego lubię Los Angeles. Drugim powodem jest światło. W tym mieście czuje się kreatywność. Kazdy jest gotów podjąć ryzyko. Dla mnie to miasto przyszłości.

======================

NAOMI WATTS - Betty / Diane:


Moja bohaterka odbywa wyjątkowo niezwykłą podróż. Możliwosć zagrania takiej postaci to wielka satysfakcja dla aktorki. Moja bohaterka przeżywa różne stany i odwiedza dziwne miejsca. Czasem sprawia wrazenie pewnej siebie ale jest zagubiona i niestabilna emocjonalnie. Postać grana przez Laurę [Laurę Harring - przyp. mój] cały czas nad nią dominuje. Przewiduje jej emocje i zachowania. W pewnym momencie całkowicie zdaję się na nią. Polegam na jej reakcjach i działaniach. To trudna, złożona rola. Trzeba mysleć nie tylko o postaci, ale i całej skomplikowanej historii.
...
Jedna opowieść Davida wryła mi się w pamięć: "Wyobraźcie sobie, że ktoś napisał książkę. Mogła stać się bestsellerem wychwalanym przez krytyków. Ale autor zmarł zanim jego dzieło pojawiło się w księgarniach. Pozostały pytania na które już nikt nie odpowie." W tym filmie jest podobnie. Stawia pytania bez odpowiedzi i pozwala działać wyobraźni. Kto chciałby iść na film w którym wszystko podane jest na talerzu. Aby obejrzeć to dzieło trzeba być w odpowiednim nastroju. Większość inteligentnych ludzi chce być zmuszana do myślenia. Szukać odniesień do własnego życia. Takie są własnie filmy Davida. Widz jest w kinie i w swoim własnym świecie. Musi myśleć. To jest w tym najważniejsze.
...
David skupia się na mimice i gestach postaci. Pokazuje o co mu chodzi. Uczy jak należy zagrać, jakie uczucia uzewnętrznić. Łatwo go zrozumieć. Nie ogranicza się do zdawkowych wskazówek. Podaje pełen obraz postaci. Wszystkich jej aspektów. Jest niesamowicie wyrazisty a to ułatwia wzajemne zrozumienie.
...
Ta rola byłą dla mnie niezwykłym doświadczeniem. Nie tylko dlatego, że zamieniamy się z Laurą rolami. Przeżycia postaci na początku i na końcu filu są diametralnie różne. Na początku Laura jest zagubiona podczas gdy ja wprost promieniuję szczęściem i energia. Opiekuję się nią, wtedy się zaprzyjaźniamy. Potem to się zmienia. Ja staję się bezsilna i zagubiona. Ona staje się światłem a ja osuwam się w mrok.
...
David ma wspaniałe poczucie humoru. To jeden z najspokojniejszych planów na jakim kiedykolwiek pracowałam. To zasługa Davida. Nikt nie czuje żadnej presji. Reżyser ma decydujący wpływ na atmosferę panującą na planie. David jest uprzejmym, delikatnym, szlachetnym człowiekiem. Ma czas dla każdego. To rzutuje na pracę całego zespołu. Rozładowuje wszystkie napięcia. Grając w wielkich produkcjach często nie ma się kontaktu z reżyserem. Nie chodzi mi o aktorów, ale o członków ekipy, obsługę planu. David ma zawsze czas dla każdego.

======================

LAURA HARRING - Rita / Camilla


Dopiero praca z Davidem uprzytomniła mi, na czym naprawdę polega praca reżysera. Jets otwarty na aktorów. To prawdziwy poeta. W pracy posługuje się metaforą. Ja też myślę obrazami. Dlatego szybko rozumiałam o co mu chodzi. Niewielu reżyserów pracuje w ten sposób. Wszystko dlatego, że jest poetą. Jest artystą. Taki styl pracy reżysera to dla aktora prawdziwa przyjemność. David wie czego chce. To wizjoner oddany swojej pasji. Praca z nim to przyjemność i jednocześnie wspaniała zabawa.
...
Ludzie nie są sobie w stanie wyobrazić w jaki sposób David potrafi zrobić arcydzieło ze scenariusza. Coś takiego może stworzyć jedynie prawdziwy geniusz. Scenariusz był początkowo stworzony z myślą o telewizji. Powstał wspaniały film fabularny wykorzystujący istniejące już wątki. Zrobił to w niesamowity sposób.
...
Wcielam się w dwie, a nawet trzy różne kobiety. Wymagało to ode mnie całkowitej zmiany nastawienia psychicznego. Z jednej skrajności w drugą. Od postaci zagubionej i nieporadnej do pewnej siebie, zmysłowej i świadomej swojego seksapilu. Kobiet emanującej energią, pragnącej odnosić sukcesy.
...
Pracowałam z wieloma reżyserami, ale nigdy z kimś tak błyskotliwym. To wielka różnica i niezwykły zaszczyt. David to reżyser o międzynarodowej sławie. Wykłada sztukę filmową na uniwersytetach. Jest prawdziwą legendą filmu. Pracowałam z mistrzem.
...
Minęło kilka dni zanim zrozumiałam, ze to wszystko dzieje się naprawdę. Pracowaliśmy z tą samą ekipą. Pojawiały się nowe osoby, ale w większości byli tu ci sami ludzie. Czułam się jak we śnie. Po półtora roku wciąż byli tu ci sami ludzie. Być może ten film po prostu musiał powstać.

=========================

JUSTIN THEROUX - Adam Kesher


David prowadzi aktora za rękę. Zaznajamia go z charakterem granej postaci i każdą sceną filmu. Nie ma jednego określonego stylu pracy. Jest bardzo konkretny, doskonale wie czego chce. Dzięki niemu film tworzy jedną całość. Aktorzy ufają mu bezgranicznie.
...
Jest niezwykle uroczym człowiekiem. Wspaniale się z nim pracuje. Wszyscy mogą to potwierdzić - od techników do gwiazd filmowych. To cudowny człowiek z ktróym świetnie się dogadujemy. Jest nie tylko reżyserem ale i choreografem - jest wszystkim. Dziś mamy ostatni dzień zdjęciowy. Szkoda, że to już koniec. Przyjemnie byłoby zawsze pracować z kimś takim. To nie jest reżyser, który kładzie nawet najlepszy projekt.
...
Nie będzie mi łatwo pracowac z innym reżyserem. David jest wyjątkowy. Ma swoje własne tempo pracy. Wprowadza aktora w każdą scenę. Jest czas na próby, rozmowę o ujęciu. Nie pracujemy w pośpiechu. Inni reżyserzy chcą tylko zrobić swoje i jak najszybciej wynieść się z planu. Aktorom płaci się wielkie pieniądze i wymaga aby grali szybko. W filmach Davida płacą nam za to, zebyśmy grali uważnie i dokładnie.

ocenił(a) film na 10
sten44

no i cudnie. o żadnym innym filmie nie można powiedzieć tak dużo tak fascynujących rzeczy. może przesadzam, ale podejrzewam że oglądnięcie Mulholland drive obudziło we mnie pokłady ukrytej wrażliwości o której wcześniej nie miałam pojęcia. strach się bać >;)