80 gala wręczenia nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej za nami. Tak jak nominowane filmy, tak i sama uroczystość w tym roku była skromna, surowa, lecz nie pozbawiona humoru. Dla Polaków to czas smutku, bowiem ani
Andrzej Wajda ani
Janusz Kamiński nie zdobyli Oscarów, lecz również radości, gdyż wyprodukowany w łódzkim Se-ma-forze
"Piotruś i wilk" został uznany najlepszym krótkometrażowym filmem animowanym.
W sumie tegoroczna gala przebiegła bez większych zaskoczeń, lecz również i bez wielkich zwycięzców. Najwięcej, bo cztery Oscary zdobył film braci
Coen "To nie jest kraj dla starych ludzi". O jedną mniej statuetką może poszczycić się
"Ultimatum Bourne'a", zaś po dwie statuetki zdobyły
"Aż poleje się krew" i
"Niczego nie żałuję - Edith Piaf".
Za wielkich przegranych można uznać
"Pokutę" i
"Michaela Claytona", które to filmy miały po siedem nominacji, a zdołały zdobyć tylko po jednej statuetce.
Zgodnie z przewidywaniami
"To nie jest kraj dla starych ludzi" został uznany najlepszym filmem roku. Bracia
Coen zgarnęli również Oscara za scenariusz adaptowany i reżyserię. Tu wydawało się, że nagrodę może im odebrać
Paul Thomas Anderson, tak się jednak nie stało.
Javier Bardem oczywiście otrzymał Oscara za najlepszą rolę drugoplanową. Jest pierwszym Hiszpanem, któremu udała się ta sztuka.
"Aż poleje się krew" zdobyło nagrody również w kategoriach, gdzie film był faworytem.
Daniel Day-Lewis zgarniał wcześniej wszystkie nagrody i tak też było w Kodak Theatre. Za zdjęcia do filmu nagrodzono
Roberta Elswita, który w wyścigu po Oscary zaliczył najwięcej wygranych. W tej kategorii mieliśmy nadzieję na trzeciego Oscara
Janusza Kamińskiego. Niestety Polak musiał uznać wyższość operatora
"Aż poleje się krew".
Tilda Swinton to jedyna prawdziwa niespodzianka wieczoru. Brytyjska aktorka nie była faworytką w kategorii najlepsza drugoplanowa rola kobieca, a jednak za swoją kreację w
"Michaelu Claytonie" zgarnęła Oscara. Nagrodę Akademii dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej odebrała zaskoczona i wzruszona
Marion Cotillard. Widownia nie była jednak zaskoczona.
Cotillard za role Edith Piaf zgarnęła wszystkie najważniejsze nagrody sezonu, zatem Oscar był tylko formalnością. Warto zauważyć, że w kategoriach aktorskich nie nagrodzono w tym roku Amerykanów, wszystkie Oscary powędrują do Europy.
Polacy liczyli na Oscara dla
Andrzeja Wajdy za
"Katyń". W kategorii najlepszy film obcojęzyczny wygrał jednak film austriacki
"Fałszerze", co również było zgodne z przewidywaniem większości specjalistów.
"Ultimatum Bourne'a" okazało się wielkim zwycięzcą w kategoriach technicznych, zgarniając trzy Oscary, czyli wszystkie do których film był nominowany. Najlepszym filmem animowanym uznano
"Ratatuj", zaś w kategorii pełnometrażowy dokument wygrało
"Taxi to the Dark Side".
Poniżej prezentujemy listę nagrodzonych. Laureatów jak i wszystkie nominacje możecie też obejrzeć używając naszego nowego systemu nagród, który znajdziecie
TUTAJ NAJLEPSZY FILM "To nie jest kraj dla starych ludzi" NAJLEPSZA REŻYSERIA Ethan Coen i
Joel Coen (
"To nie jest kraj dla starych ludzi")
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY Ethan Coen i
Joel Coen (
"To nie jest kraj dla starych ludzi")
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY Diablo Cody (
"Juno")
NAJLEPSZA AKTORKA Marion Cotillard (
"Niczego nie żałuję - Edith Piaf")
NAJLEPSZY AKTOR Daniel Day-Lewis (
"Aż poleje się krew")
NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA Tilda Swinton (
"Michael Clayton")
NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY Javier Bardem (
"To nie jest kraj dla starych ludzi")
NAJLEPSZY FILM ANIMOWANY "Ratatuj" NAJLEPSZY FILM OBCOJĘZYCZNY "Fałszerze" NAJLEPSZY DOKUMENT "Taxi to the Dark Side" NAJLEPSZA SCENOGRAFIA Dante Ferretti i
Francesca LoSchiavo (
"Sweeney Todd: Demoniczny golibroda z Fleet Street")
NAJLEPSZE ZDJĘCIA Robert Elswit (
"Aż poleje się krew")
NAJLEPSZE KOSTIUMY Alexandra Byrne (
"Elizabeth: Złoty wiek")
NAJLEPSZY MONTAŻ Christopher Rouse (
"Ultimatum Bourne'a")
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA Didier Lavergne i Jan Archibald (
"Niczego nie żałuję - Edith Piaf")
NAJLEPSZA MUZYKA Dario Marianelli (
"Pokuta")
NAJLEPSZA PIOSENKA "Falling Slowly" z filmu
"Once" NAJLEPSZY MONTAŻ DŹWIĘKU (SOUND EDITING)
"Ultimatum Bourne'a" NAJLEPSZY DŹWIĘK (SOUND MIXING)
"Ultimatum Bourne'a" NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE "Złoty kompas" NAJLEPSZY AKTORSKI FILM KRÓTKOMETRAŻOWY "Le Mozart des Pickpockets" NAJLEPSZY ANIMOWANY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY "Piotruś i wilk" NAJLEPSZY DOKUMENTALNY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY "Freeheld"