Czytelnia "KINA" na Filmwebie

-, Filmweb /
https://www.filmweb.pl/news/Czytelnia+%22KINA%22+na+Filmwebie-42818
W grudniu 2007 ruszyła czytelnia KINA na Filmwebie, w której, co miesiąc będziecie mogli przeczytać pięć dużych tekstów pochodzących z nowego numeru KINA. W kwietniu są to:

Sezon motyla i wróbelka - autorstwa Grażyny Arraty
Styczeń i luty to tradycyjnie miesiące filmowych nagród, afiszowanych demonstracyjnie gratulacji i ukrywanych frustracji, słowem chwile rozmyślań o minionym sezonie. We Francji bal statuetek otworzyły Pantery - nagrody rozdane 13 stycznia przez Akademię Lumieres, gromadzącą dziennikarzy zagranicznych akredytowanych w Paryżu. DALEJ


Czy Bollywood się zmienia? - autorstwa Andrzeja Kołodyńskiego
Oczywiście, Bollywood - przypomnijmy, nazwa pochodzi od Bombaju jako głównego ośrodka produkcyjnego i Hollywoodu jako określenia rozrywkowego stylu - nie stoi w miejscu. Każda kinematografia ciągle się zmienia. Kiedy jednak oglądamy te nowe filmy, po raz pierwszy pokazane w Polsce, trudno nie stwierdzić, że zmiana dotyczy głównie poziomu technicznego. Co uraduje licznych miłośników tradycyjnego modelu masala movies, opartego na połączeniu jaskrawych wątków melodramatycznych i numerów muzycznych. Nowe filmy są niewątpliwie robione z coraz większym rozmachem, utrzymane w szybkim tempie, oszałamiające zmiennością i rytmem ujęć. DALEJ

Autobiografia w trzeciej osobie (o kinie Terence'a Daviesa) - autorstwa Michała Oleszczyka
Film "Dalekie głosy, martwe natury" (1988) stanowi niezwykłą kontynuację autobiograficznej "Trylogii Terence'a Daviesa" izolowanej w latach 1976-1983. Znów mamy do czynienia nie z linearną narracją, ale z sekwencją wspomnień łączonych wbrew chronologii i podporządkowanych logice pamięci. Z drugiej jednak strony, co bardzo istotne, "Dalekie głosy..." rezygnują z umieszczenia w centrum opowieści alter ego reżysera. Bohaterami tego filmu są bracia i siostry Terence'a; jego ojciec i matka - ale nie ma w nim jego samego. Jest to więc autobiografia pisana w trzeciej osobie. DALEJ


Czas zmian i rozliczeń (o festiwalu "Kinie na granicy") - autorstwa Martina Novosada
Przełomowy rok 1968 należy do najlepszych w historii kinematografii czechosłowackiej. Ale był to także ostatni rok względnej liberalizacji. Wydarzenia związane z okupacją Czechosłowacji przez wojska Układu Warszawskiego w sierpniu 1968 r. oraz późniejsze zmiany w kierownictwie politycznym państwa już od następnego roku wywierać zaczęły bardzo negatywny wpływ na kinematografię. Choć w wytwórni Barrandov udało się jeszcze zakończyć kilka rozpoczętych projektów filmowych, nie wszystkie trafiły do kin. Wiele powędrowało na całe lata na półki. A obiecująco rozpoczęte kariery wielu reżyserów zostały przymusowo przerwane. DALEJ


Z tęsknoty za cudownością (rozmowa z Andrzejem Maleszką) - rozmawia Jakub Socha
Moje filmy to baśnie i mówią o tym, co jest wspólne: o tęsknotach, szczególnie o tęsknotach dzieci, o głębokiej potrzebie cudownych zdarzeń, która jest naturalną potrzebą każdego dziecka (i wielu ludzi dojrzałych). Ta cudowność nie oznacza oderwania od realnego świata, a raczej próbę uzupełnienia niekompletnego obrazu, jaki dają nasze zmysły. Robię też filmy o relacji między małym człowiekiem i wielkim światem. DALEJ


Czytelnia KINA na Filmwebie dostępna jest w zakładce Nowości tuż za działem Powiększenie.W czytelni znajduję się także pięć artykułów z grudniowego i styczniowego numeru magazynu.


Więcej o najnowszym numerze KINA znajdziecie TUTAJ