Grupa ITI i Telekomunikacja Polska nawiązują współpracę

Gazeta Wyborcza /
https://www.filmweb.pl/news/Grupa+ITI+i+Telekomunikacja+Polska+nawi%C4%85zuj%C4%85+wsp%C3%B3%C5%82prac%C4%99-30820
Potencjalni konkurenci, czyli Grupa ITI i Telekomunikacja Polska, nawiązują współpracę. Co będzie, gdy rynek stanie się za ciasny?

ITI rusza z projektem platformy cyfrowej, dzięki której grupa zwiększy działalność o kolejny obszar - dystrybucji programów telewizyjnych. Teoretycznie to konkurencja dla Telekomunikacji Polskiej (TP), która od września udostępni wideostradę w sześciu miastach. Ale zanim platforma ITI i wideostrada urosną na tyle, że zaczną sobie przeszkadzać, firmy będą współpracować.

- Cały rynek operatorów telewizji kablowej i satelitarnej ma około 4 mln abonentów. Poszerzenie zasięgu technicznego o kolejne 2 mln daje nam ogromną szansę zwiększenia dystrybucji naszych kanałów. To będzie absolutna rewolucja - mówi Olgierd Dobrzyński, wiceprezes TVN24 i członek zarządu TVN.

Telekomunikacja Polska w tym miesiącu startuje z usługą transmisji telewizyjnej w sieci ADSL w kolejnych pięciu miastach, co da jej zasięg techniczny 2 mln gospodarstw domowych. Pod koniec roku chce objąć zasięgiem 4 mln abonentów.

- Grupa TP jest największym operatorem telekomunikacyjnym na rynku, ITI najszybciej rozwijającym się producentem i agregatorem treści multimedialnych - partnerstwo obu podmiotów jest więc naturalne. Zamierzamy sukcesywnie rozwijać współpracę z TP, a także z innymi operatorami telekomunikacyjnymi, bo światy mediów i telekomunikacji coraz częściej się przenikają - mówi Bogusław Kułakowski, wiceprezes grupy ITI ds. technologii, badań i rozwoju.

Współpraca TP i ITI na razie została sformalizowana poprzez podpisanie umowy na dystrybucję kanałów TVN, TVN Siedem i TVN Gra w wideostradzie TP. Pozostałe kanały TVN mają być dostępne w ADSL należącym do TP poprzez pakiety Cyfry+.

Ze strony TVN to bardzo dobry ruch, zwłaszcza że w ostatniej chwili przed rozszerzeniem możliwości dystrybucji TVN zrobił zręczny manewr - podwoił ceny udostępniania swoich programów w telewizjach kablowych i platformach satelitarnych. O ile do tej pory największe sieci kablowe i platformy satelitarne płaciły za pakiet programów TVN 0,27 USD miesięcznie za abonenta, teraz mają płacić około 0,50 EUR.

TVN chce być dostawcą multimedialnym. Część treści już sprzedaje poprzez PTK Centertel. W telefonach komórkowych Orange można obejrzeć serwisy pogodowe i biznesowy TVN czy odcinki serialu "Magda M."

Pojawiła się plotka, że współpraca pomiędzy tymi dwoma firmami może również polegać na dystrybucji dekoderów do odbioru platformy cyfrowej w sieci salonów Orange.

- Pracujemy, by mieć jak najszerszą i jak najszybszą dystrybucję, ale nie mam komentarza w sprawie konkretów - mówi Maciej Sojka, prezes ITI Neovision.

TVN włączy też swoje programy do oferty wideo na żądanie, którą TP chce uruchomić jeszcze w tym roku. Do pełni szczęścia brakuje tylko współpracy TVN z Wirtualną Polską. Ale tu właśnie pojawia się pierwszy przykład konfliktu interesów. TVN chce dystrybuować swoje programy na własnym portalu Onet.pl.

- Pracujemy nad strategią multimedialną połączonej grupy TVN i Onetu. W ciągu kilku miesięcy przedstawimy ją zarządowi - mówi Olgierd Dobrzyński.