Potencjalni konkurenci, czyli Grupa ITI i Telekomunikacja Polska, nawiązują współpracę. Co będzie, gdy rynek stanie się za ciasny?
ITI rusza z projektem platformy cyfrowej, dzięki której grupa zwiększy działalność o kolejny obszar - dystrybucji programów telewizyjnych. Teoretycznie to konkurencja dla Telekomunikacji Polskiej (TP), która od września udostępni wideostradę w sześciu miastach. Ale zanim platforma ITI i wideostrada urosną na tyle, że zaczną sobie przeszkadzać, firmy będą współpracować.
- Cały rynek operatorów telewizji kablowej i satelitarnej ma około 4 mln abonentów. Poszerzenie zasięgu technicznego o kolejne 2 mln daje nam ogromną szansę zwiększenia dystrybucji naszych kanałów. To będzie absolutna rewolucja - mówi Olgierd Dobrzyński, wiceprezes TVN24 i członek zarządu TVN.
Telekomunikacja Polska w tym miesiącu startuje z usługą transmisji telewizyjnej w sieci ADSL w kolejnych pięciu miastach, co da jej zasięg techniczny 2 mln gospodarstw domowych. Pod koniec roku chce objąć zasięgiem 4 mln abonentów.
- Grupa TP jest największym operatorem telekomunikacyjnym na rynku, ITI najszybciej rozwijającym się producentem i agregatorem treści multimedialnych - partnerstwo obu podmiotów jest więc naturalne. Zamierzamy sukcesywnie rozwijać współpracę z TP, a także z innymi operatorami telekomunikacyjnymi, bo światy mediów i telekomunikacji coraz częściej się przenikają - mówi Bogusław Kułakowski, wiceprezes grupy ITI ds. technologii, badań i rozwoju.
Współpraca TP i ITI na razie została sformalizowana poprzez podpisanie umowy na dystrybucję kanałów TVN, TVN Siedem i TVN Gra w wideostradzie TP. Pozostałe kanały TVN mają być dostępne w ADSL należącym do TP poprzez pakiety Cyfry+.
Ze strony TVN to bardzo dobry ruch, zwłaszcza że w ostatniej chwili przed rozszerzeniem możliwości dystrybucji TVN zrobił zręczny manewr - podwoił ceny udostępniania swoich programów w telewizjach kablowych i platformach satelitarnych. O ile do tej pory największe sieci kablowe i platformy satelitarne płaciły za pakiet programów TVN 0,27 USD miesięcznie za abonenta, teraz mają płacić około 0,50 EUR.
TVN chce być dostawcą multimedialnym. Część treści już sprzedaje poprzez PTK Centertel. W telefonach komórkowych Orange można obejrzeć serwisy pogodowe i biznesowy TVN czy odcinki serialu
"Magda M." Pojawiła się plotka, że współpraca pomiędzy tymi dwoma firmami może również polegać na dystrybucji dekoderów do odbioru platformy cyfrowej w sieci salonów Orange.
- Pracujemy, by mieć jak najszerszą i jak najszybszą dystrybucję, ale nie mam komentarza w sprawie konkretów - mówi Maciej Sojka, prezes ITI Neovision.
TVN włączy też swoje programy do oferty wideo na żądanie, którą TP chce uruchomić jeszcze w tym roku. Do pełni szczęścia brakuje tylko współpracy TVN z Wirtualną Polską. Ale tu właśnie pojawia się pierwszy przykład konfliktu interesów. TVN chce dystrybuować swoje programy na własnym portalu Onet.pl.
- Pracujemy nad strategią multimedialną połączonej grupy TVN i Onetu. W ciągu kilku miesięcy przedstawimy ją zarządowi - mówi Olgierd Dobrzyński.