Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Fondo Pier Paolo Pasolini, we współpracy z Ambasadą Włoch, Instytutem Kultury Włoskiej w Warszawie, Ministerstwami Spraw Zagranicznych i Kultury Włoch, firmą Gutek Film i Stowarzyszeniem Nulla Osta zapraszają na retrospektywę filmów
Pier Paolo Pasoliniego, która odbędzie się w dniach 13-31 maja w warszawskim Kino.Labie.
Będzie to pierwsza w Warszawie pełna retrospektywa, prezentująca wszystkie filmy tego reżysera, obejmująca w sumie 19 tytułów, w tym ostatni obraz twórcy,
"Salo czyli 120 dni Sodomy". Będzie można zobaczyć:
"Teoremat",
"Ewangelię wg św. Mateusza", trylogię wg. dzieł literackich (
"Dekameron",
"Opowieści Kanterberyjskie",
"Kwiat Tysiąca i Jednej Nocy"), filmy mitologiczne (
"Medea",
"Król Edyp") a także bardzo rzadko pokazywane nowele oraz wcale w Polsce nie znane filmy dokumentalne (
"Mury Sany",
"Notatki do Orestei Afrykańskiej", antywojenna
"Wściekłość") oraz fragmenty wyeliminowane z filmów.
Gościem specjalnym będzie Senator Guido Calvi – oskarżyciel posiłkowy w procesie mordercy
Pasoliniego, wcześniej broniący reżysera podczas licznych procesów.
Pier Paolo Pasolini (1922-1975), włoski pisarz, scenarzysta i reżyser filmowy, także teoretyk filmu, malarz i poeta. Jako scenarzysta współpracował m.in. z
Fellinim (
"Noce Cabirii"). Zdeklarowany, choć nieortodoksyjny marksista (w 1949 roku wyrzucono go z partii komunistycznej jako „człowieka moralnie bezwartościowego”) i jednocześnie katolik tworzył wizjonerskie, wysmakowane plastycznie obrazy, często szokujące za sprawą swobodnego podejścia do seksualności. Był jednym z twórców nowego, intelektualnego – choć jednocześnie niesłychanie zmysłowego języka kina. Jego filmy nikogo nie pozostawiały obojętnym – niemal zawsze wywoływały skandal (wielokrotnie stawał przed sądem m.in. za obrazę uczuć religijnych), a jednocześnie nierzadko zyskiwały aprobatę najwyższych władz kościelnych. Jego twórczość można z grubsza podzielić na pięć kategorii: wczesne, nawiązujące do poetyki neorealizmu opowieści z życia rzymskiego lumpenproletariatu (
"Włóczykij",
"Mamma Roma"), rubaszne, zmysłowe adaptacje literackie (
"Dekameron",
"Opowieści kanterberyjskie"), ekranizacje antycznych tragedii (
"Medea",
"Król Edyp"), filmy łączące tematykę religijną z lewicowym, marksistowskim przekazem (
"Ewangelia wg św. Mateusza",
"Ptaki i ptaszyska") oraz mroczne, ekstremalne prowokacje intelektualne uświadamiające nam dwuznaczny charakter relacji między jednostką a władzą – czyli społeczeństwem (
"Salo czyli 120 dni Sodomy",
"Chlew").
Pasolini zginął zamordowany przez kochanka na plaży w Ostii dwa tygodnie przed premierą
"Salo...". Rzeczywiste motywy jego śmierci do dziś pozostają niewyjaśnione.
Program przeglądu:
czwartek, 13 maja
godz. 19.00 -
"Włóczykij", Włochy 1961 (Uwaga: Seans zamknięty - wstęp tylko z zaproszeniami)
piątek, 14 maja
godz. 19.00 -
"Teoremat", Włochy 1968
godz. 21.00 -
"Medea", Włochy/Francja/RFN 1970
sobota, 15 maja
godz. 17.00 - Nowele komiczne:
"Ziemia widziana z Księżyca", (część filmu
"Czarownice"),
"Czym są chmury" (część filmu
"Capriccio all'italiana"),
"Opowieść o papierowym kwiecie" (część filmu
"Miłość i gniew"),
"Twaróg" (część filmu
"Rogopag")
godz. 19.00 -
"Ptaki i ptaszyska" +
"Toto w cyrku", Włochy 1966
godz. 21.00 -
"Król Edyp", Włochy/Maroko 1967
niedziela, 16 maja
godz. 17.00 -
"Wściekłość" część I, Włochy 1963 +
"Wizja lokalna w Palestynie do Ewangelii wg św. Mateusza", Włochy 1964
godz. 19.00 -
"Ewangelia wg św. Mateusza", Francja/Włochy 1964
poniedziałek, 17 maja
godz. 19.00 -
"Chlew", Włochy/Francja 1969
wtorek, 18 maja
godz. 20.30 -
"Mamma Roma", Włochy 1962
środa, 19 maja
godz. 19.00 -
"Zgromadzenie miłosne", Włochy 1964
czwartek, 20 maja
godz. 19.00 -
"Dekameron" +
"Sceny z Sany", Włochy 1971
piątek, 21 maja
godz. 18.00 -
"Szkice do filmu o Indiach", Włochy 1968 +
"Szkice do Orestei Afrykańskiej", Włochy 1968 +
"Mury Sany", Włochy 1971
godz. 20.00 -
"Opowieści kanterberyjskie" Włochy/Francja 1972
sobota, 22 maja
godz. 17.00 -
"Kwiat Tysiąca i Jednej Nocy" + prolog do historii
"Nur-Ed-Dina" i epizod
"Dunja i Tadji", Włochy/Francja 1974
godz. 19.15 -
"Włóczykij", Włochy 1961
godz. 21.15 -
"Salo czyli 120 dni Sodomy", Włochy/ Francja 1975
niedziela, 23 maja
godz. 18.30 -
"Mamma Roma", Włochy 1962
godz. 20.30 -
"Zgromadzenie miłosne", Włochy 1964
poniedziałek, 24 maja
godz. 19.00 -
"Ewangelia wg św. Mateusza", Francja/Włochy 1964
wtorek, 25 maja
godz. 20.30 -
"Wściekłość" część I, Włochy 1963 +
"Wizja lokalna w Palestynie do Ewangelii wg św. Mateusza", Włochy 1964
środa, 26 maja
godz. 20.30 -
"Ptaki i ptaszyska" +
"Toto w cyrku", Włochy 1966
czwartek, 27 maja
godz. 19.00 -
"Król Edyp", Włochy/Maroko 1967
piątek, 28 maja
godz. 18.00 - Nowele komiczne:
"Ziemia widziana z Księżyca", (część filmu
"Czarownice"),
"Czym są chmury" (część filmu
"Capriccio all'italiana"),
"Opowieść o papierowym kwiecie" (część filmu
"Miłość i gniew"),
"Twaróg" (część filmu
"Rogopag")
godz. 20.00 -
"Chlew", Włochy/Francja 1969
sobota, 29 maja
godz. 17.00 -
"Dekameron" +
"Sceny z Sany", Włochy 1971
godz. 19.00 -
"Opowieści kanterberyjskie" Włochy/Francja 1972
godz. 21.00 -
"Kwiat Tysiąca i Jednej Nocy" + prolog do historii
"Nur-Ed-Dina" i epizod
"Dunja i Tadji", Włochy/Francja 1974
niedziela, 30 maja
godz. 18.00 -
"Medea", Włochy/Francja/RFN 1970
godz. 20.00 -
"Teoremat", Włochy 1968
poniedziałek, 31 maja
godz. 19.00 -
"Salo czyli 120 dni Sodomy", Włochy/ Francja 1975
Ceny biletów: 14 zł (ulgowe 12 zł). Informacje o przeglądzie również na stronie
www.csw.art.pl/kino_lab.