W programie tegorocznego festiwalu pojawi się gratka dla miłośników tajwańskiej nowej fali - sekcja Focus: Tajwan. Podzielona została ona na trzy części: Tajwańska nowa fala, Nowe kino Tajwanu oraz
Hou Hsiao-hsien. W tej ostatniej znajdzie się pięć najbardziej charakterystycznych obrazów reżysera oraz jeden film jemu poświęcony:
"Hou Hsiao-Hsien: portret" w reżyserii
Oliviera Assayasa.
Na Tajwanie historia kina splata się z burzliwymi losami kraju, który w roku narodzin wynalazku braci
Lumière stał się kolonią japońską. Oscylując w strefie wpływów Chin kontynentalnych, Japonii i Ameryki, od lat 80. mieszkańcy wyspy próbują zdefiniować własną tożsamość kulturową. Na srebrnym ekranie opisali ją reżyserzy zaliczani w poczet tajwańskiej Nowej Fali, pierwszej próby stworzenia na Formozie kina artystycznego. Próby udanej, choć krótkotrwałej, obejmującej lata 1982-87. Do głosu doszli wtedy młodzi twórcy, m.in.
Edward Yang,
Hou Hsiao-hsien,
Yi Chang,
Tao Te-chen,
Ko I-chen,
Chang Yi, Chen Kun-hou, którzy w filmach nowelowych zarysowali kształt nowego kina tajwańskiego, opartego na współczesnych historiach zwykłych ludzi opowiedzianych długimi, statycznymi ujęciami. W filmach tych po raz pierwszy w tajwańskiej kinematografii twórcy zaczęli ukazywać skomplikowane kwestie dotyczące tożsamości kulturowej i politycznej wyspy, w tym relacje z Chinami kontynentalnymi.
Więcej informacji znajdziecie na:
http://www.piecsmakow.pl/