12. Festiwal Filmowy Pięć Smaków kontynuuje współpracę z Akademią Azjatyckich Nagród Filmowych. Organizacja powołana w 2013 roku przez trzy największe festiwale filmowe w Azji - w Busan, Hongkongu i Tokio - znana międzynarodowo jako Asian Film Awards Academy (AFA Academy) to wyjątkowa inicjatywa, która aktywnie wspiera rozwój regionalnych rynków filmowych. Prowadzi szeroką działalność edukacyjną, promuje wybitne dzieła współczesnego kina azjatyckiego w innych częściach świata.
Jednym z programów prowadzonych przez AFA Academy jest Asian Cinerama - cykl pokazów filmowych organizowanych we współpracy z międzynarodowymi festiwalami filmowymi. Już po raz drugi w programie Festiwalu Filmowego Pięć Smaków będzie można zobaczyć przegląd najciekawszych tytułów, które złożą się na specjalną sekcję obejmującą sześć filmów nominowanych i nagrodzonych w ramach Azjatyckich Nagród Filmowych (Asian Film Awards).
Tegoroczny festiwal Pięć Smaków będzie gościć reprezentację AFA Academy. Kiki Fung, kuratorka wydarzeń filmowych w Hongkongu i Brisbane w Australii, w ramach Akademii Azjatyckiej, wygłosi wykład pod tytułem Creative Fusion: Co-productions between China and Hong Kong. Tematem będzie współpraca pomiędzy hongkońskim komercyjnym rynkiem filmowym, a szybko rozwijającym się chińskim przemysłem rozrywkowym, na przestrzeni dekad od początku lat 90-tych do współczesności.
W programie sekcji Asian Cinerama na 12. Festiwalu Filmowym Pięć Smaków:
"Jutro jest nowy dzień" / "Tomorrow is Another Day"
reż. Chan Tai-lee, Hongkong 2017 Asian Film Awards 2018 - nominacja: najlepszy debiut aktorski
W Hongkongu nie brakuje silnych kobiet. Po ciosie jakim było odejście męża z kochanką i samotna opieka nad autystycznym synem, bohaterka znajduje alternatywną drogę do samorealizacji i zostawia żal za sobą. Teresa Mo w głównej roli daje popis aktorski, który przyniósł jej nagrodę na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Hongkongu.
Gościem festiwalu będzie Chan Tai-lee, scenarzysta serii
"Ip Man",
"Jutro jest nowy dzień" jest jego debiutem reżyserskim.
"Bezimienne ptaki" / "Birds Without Names"
reż. Kazuya Shiraishi, Japonia 2017 Asian Film Awards 2018 - nominacja: najlepsza aktorka
Po "Świcie kociaków" (2017) z ubiegłorocznej sekcji Roman Porno: Japońskie kino erotyczne, Kazuya Shiraishi powraca na festiwal ze swoim nowym filmem. "Bezimienne ptaki" to wielowymiarowe studium psychiki kobiety, która nie może zapomnieć o dawnym ukochanym. Stopniowo wychodzą na jaw szczegóły z przeszłości, które tworzą skomplikowany obraz relacji między kobietą a mężczyzną, będących połączeniem nieodpartej fascynacji i cierpienia."Młodość", reż. Feng Xiaogang
"Młodość" / "Youth" reż.
Feng Xiaogang, Chiny 2017
Asian Film Awards 2018 - nagroda: najlepszy film; nominacja: najlepszy reżyser, najlepszy debiut aktorski, najlepszy scenariusz, najlepszy montaż
Miłość to także jeden z głównych wątków w
"Młodości" - filmie zupełnie innym od dotychczasowych narracji o czasach rewolucji kulturalnej. Chociaż część dzieła w reżyserii
Feng Xiaoganga przedstawia chaos wojny, kilkumiesięcznego konfliktu granicznego między Chinami a Wietnamem w 1979 roku, jednak
"Młodości" to przede wszystkim film o nastolatkach, zapomnianym pokoleniu, które wreszcie doczekało się nostalgicznego, romantycznego obrazu swojej młodości.
"Braterstwo ostrzy: piekielna bitwa" / "Brotherhood of Blades II: The Infernal Battlefield"
reż. Lu Yang, Chiny 2017 Asian Film Awards 2018 - nominacja: najlepszy film akcji, najlepszy dźwięk
Schyłek dynastii Ming, kolejny burzliwy okres w historii Chin, jest tłem dla świetnego kostiumowego kina akcji. Chaos polityczny, niezależnie czy współcześnie czy w przeszłości, nigdy nie jest najlepszym czasem dla służb policyjnych, tak więc główny bohater Braterstwa ostrzy znów stoi przed konfliktem etycznym, a prawdziwa tożsamość wrogów i przyjaciół nigdy nie jest do końca pewna.
"Rok 1987" / "1987: When the Day Comes"
reż. Jang Joon-hwan, Korea Południowa 2017 Asian Film Awards 2018 - nominacja: najlepszy aktor
Kontynuując wątek politycznego chaosu, zeszłoroczne protesty w Korei Południowej doprowadziły nie tylko do zmian w rządzie, ale także do krytycznego spojrzenia na przeszłość kraju. 1987 to rok, który uznaje się za moment rozpoczęcia procesu demokratyzacji. Poprzez losy kilku postaci, różniących się wiekiem i rolą społeczną, reżyser Jang Joo-hwan przedstawia przebieg wydarzeń z wielu perspektyw i unika prostych odpowiedzi.
"Śmiertelny paradoks" / "Paradox", reż. Wilson Yip, Hongkong 2017 Asian Film Awards 2018 - nagroda: najlepszy aktor, najlepszy film akcji
Klasyczne hongkońskie kino akcji we współczesnym kontekście. Detektyw policji Hongkongu jedzie do Tajlandii, by odnaleźć zaginioną córkę. Komplikacje się nawarstwiają, ponieważ w grę wchodzi handel ludzkimi organami, a w sprawę zaangażowane są osobistości rządowe. Hongkończycy versus reszta świata, w filmie nie zabraknie genialnych scen walki.
Sekcja Asian Cinerama prezentowana w ramach 12. Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków została stworzona dzięki wsparciu finansowemu Create Hong Kong oraz Film Development Fund of the Hong Kong SAR Government.