Tematem najnowszego numeru "EKRANów" jest retro, a ściślej - panująca we współczesnym kinie moda na remaki, retaki, sequele i prequele. Nie jest ona tylko dowodem braku inwencji twórczej dzisiejszych producentów, reżyserów i scenarzystów, bo - jak dowodzi autorka głównego tekstu o retromanii, Kaja Klimek - odwoływanie się do wcześniej powstałych filmów, naśladowanie i kopiowanie niedawnych hitów było naturalne dla kina od początku jego istnienia. Słynny amerykański teoretyk, Rick Altman, wnioskował kilka lat temu, aby wręcz porzucić kategorię "gatunku filmowego" - fałszywą i w sumie fikcyjną - i w to miejsce promować pojęcie "serii". Filmy nie realizują bowiem abstrakcyjnej idei filmowego gatunku, zbliżając się lub oddalając od jego jądra i istoty, lecz czerpią inspirację z wcześniej powstałych przebojów, łącząc je w nowych, ale rozpoznawalnych przez widza konfiguracjach.
Cykl artykułów poświęconych retromanii uzupełniają m. in. teksty wspomnieniowe, publikowane w 30-lecie śmierci
Rainera Wernera Fassbindera i w stulecie urodzin jednego z największych mistrzów kina -
Michelangelo Antonioniego. Temu ostatniemu świadomie nie poświęciliśmy eseju, lecz opowiedzieliśmy o nim obrazami - bo choć Antonioni analizowany jest przede wszystkim słowem, to do refleksji filozoficznych docierał on fascynującą kompozycją kadru, architekturą przestrzeni i kolorem.
W podobny sposób stara się do nas dotrzeć także
James Benning - dla jednych mistrz filmowej awangardy, dla innych hochsztapler - który w ekskluzywnym wywiadzie dla "EKRANów" opowiada o tym, że, aby dostrzec piękno otaczającej nas zwyczajności, często niezbędny jest pośrednik - jakim jest taśma filmowa i kamera. Ponadto w numerze publikujemy wywiady z
Markiem Cousinsem, wybitnym znawcą kina i autorem filmu
"The Story of Film", oraz
Tomaszem Wolskim, dokumentalistą, którego najnowszy film,
"Pałac", to próba zmierzenia się z legendą Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.
Ponadto w numerze: recenzje filmowe, artykuł o
"Nostromo" - niezrealizowanym filmie Davida Leana, esej o teorii filmowej narracji Edwarda Branigana, tekst poświęcony
"L.A. Noir" - jednej z najciekawszych gier wideo ostatnich miesięcy, oraz artykuł o serialu "Homeland".
Informacja sponsorowana