Pod wspólnym niebem - zapraszamy na pokaz etiud 7 września

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/Pod+wsp%C3%B3lnym+niebem+-+zapraszamy+na+pokaz+etiud+7+wrze%C5%9Bnia-147599
Na dziedzińcu Kamienicy Artystycznej przy Foksal 11 w Warszawie przez całe wakacje trwał letni przegląd filmowy POD WSPÓLNYM NIEBEM. To nie koniec: 7 września (środa) o godz. 20:15 Centrum Myśli Jana Pawła II zaprasza na wieczór etiud i krótkich metraży zrealizowanych przez absolwentów Szkoły Filmowej w Łodzi i kursów Wajda School, którym zamknie program tegorocznego przeglądu.


W każdą środę lata kamienica przy Foksal 11 zamienia się w gigantyczny ekran filmowy, a dziedziniec zapełnia się widzami chcącymi poznać kino z Ukrainy, Białorusi, Gruzji i Indii – krajów, z których przybysze stanowią coraz liczniejszą grupę mieszkańców Warszawy.

– Cieszymy się, obserwując na naszych pokazach powracających widzów i zupełnie nową publiczność, także z krajów, o których opowiadamy poprzez nasze filmy – mówi Mateusz Toma, koordynator przeglądu filmowego POD WSPÓLNYM NIEBEM. – Rozmowy z zaproszonymi gośćmi, klimat letniej kamienicy, leżaki i koce – wszystko to składa się na atmosferę naszych cotygodniowych wydarzeń i sprawia, że idea naszego przeglądu rzeczywiście się realizuje: dziedziniec staje się miejscem spotkania.

Także ostatni wieczór przeglądu, środa 7 września, upłynie pod znakiem wielokulturowości. Podczas wieczoru etiud i krótkich metraży, zrealizowanych przez absolwentów Szkoły Filmowej w Łodzi i kursów Wajda School, widzowie obejrzą młode kino hinduskie, ukraińskie, białoruskie, gruzińskie i polskie. Łącznie pokazanych zostanie aż sześć krótkometrażowych filmów z lat 2012-2021, których bohaterowie mierzą się m.in. z samotnością, dotkliwą biedą i trudami emigracji.

Przed seansem o godz. 20:15 Centrum Myśli Jana Pawła II zaprasza na rozmowę z gośćmi szkół filmowych na temat kształcenia filmowców-obcokrajowców, ich dorobku, specyfice i wartości artystycznego spojrzenia z zewnątrz oraz wpływie na polską kulturę filmową.

Plan projekcji:





- MANU I KAPUSTA (2012) 
reż. Oleksandr Pozdnyakov, 10' (short) - UKRAINA
- SASZA (2019)
 reż. Aliaksandr Tsymbaliuk, 13' (short) - BIAŁORUŚ
- OKNO Z WIDOKIEM NA ŚCIANĘ (2019)
 reż. Kobas Laksa 25’ (dokument) – POLSKA
- FOOLS GOLD (2021)
 reż. Shailesh Singh, 17" (short) – INDIE
- ARBUZ (2012)
 reż. Vahtang Tato Kotetishvili, 11’ (short) – GRUZJA
- RAISA (2020)
 reż. Dorota Migas-Mazur (dokument) – POLSKA


Więcej o letnim przeglądzie POD WSPÓLNYM NIEBEM na stronie centrumjp2.pl.

OPIS FILMÓW:



FOOLS GOLD (2021)
 reż. Shailesh Singh, 17" (short) – INDIE
Rok 2020, wirus przejął świat, ludzie masowo wymierają, gospodarka upada (albo przynajmniej tak się to przedstawia). Bezrobocie jest wciąż aktualnym i ignorowanym problemem. W takich czasach coś wydarzyło się w mieście zwanym Łodzią: mówią, że skała spadła z nieba i zabiła bezdomnego. Później, przez przypadek, znajduje ją dwóch zwyczajnych chłopaków – Miłosz i Tomek. Historia pokazuje absurd czasów, w których żyjemy – gdzie wszystko i nic nie ma znaczenia.


SASZA (2019) 
reż. Aliaksandr Tsymbaliuk, 13' (short) – BIAŁORUŚ
Związek Radziecki, przełom lat 70/80. Sasza, dziewczyna, która jest wychowywana w sierocińcu, trafia na weekend do bogatego domu starszych ludzi, którzy pragną ją zaadoptować. Dziewczyna nie jest w stanie zaakceptować ciepła i opiekuńczości potencjalnych rodziców zastępczych. Nie radzi sobie emocjonalnie z zaistniałą sytuacją, co powoduje jej powrót do sierocińca.


MANU I KAPUSTA (2012)
 reż. Oleksandr Pozdnyakov, 10' (short) – UKRAINA
Symboliczna historia o strachu przed największym marzeniem w życiu. Spotkanie ze swoją drugą połową, sam na sam i miłość, która znika szybciej niż się pojawiła. Śmierć i życie. I chleb codzienny – w postaci kapusty. W filmie wykorzystano tradycyjne ludowe pieśni: Besena Rowena i Janczik, Janczik, zaś niezwykle piękne zdjęcia zrealizowano na Półwyspie Krymskim.


ARBUZ (2012)
 reż. Vahtang Tato Kotetishvili, 11’ (short) – GRUZJA
Gdzieś na uboczu, z dala od miejskich arterii, mężczyzna rozkłada swoje stoisko z arbuzami. Nieliczni lokalni kierowcy przejeżdżają bez wzruszenia. Tylko turyści zatrzymują się, by zrobić sobie zdjęcie z osobliwą atrakcją. Taki biznes nie może być dochodowy, a jakby tego było mało, po drugiej stronie szutrowej drogi zjawia się konkurencja.

Dokumenty z Wajda School i Studio Munka:

OKNO Z WIDOKIEM NA ŚCIANĘ (2019)
 reż. Kobas Laksa, 25’ (dokument) – POLSKA
Larysa i Borys, emigranci z Ukrainy, razem wychowują synka Mitię. Próbują pogodzić życie prywatne i zawodowe. Larysa gra na flecie i stara się dostać do orkiestry miejscowej filharmonii, a Borys jest ulicznym mimem. Tragiczny wypadek sprawia, że będą zmuszeni przedefiniować swoją wizję przyszłości.


RAISA (2020) 
reż. Dorota Migas-Mazur, 21’ (dokument) – POLSKA

Portret kobiety odważnej i zdeterminowanej, która nigdy nie pozbyła się swoich marzeń. Czeczeńska kobieta ucieka ze swojego kraju, by zawalczyć o siebie i swoje dzieci. Podejmując decyzję o wyjeździe, wyłamuje się̨ z tradycyjnego systemu. To jedyna możliwość na wyrażenie sprzeciwu wobec zasad obowiązujących w jej rodzinnym kraju i krzywd, jakie ją spotkały. O swoich trudnych doświadczeniach opowiada nauczycielce języka polskiego. To film o kobiecej sile, determinacji, walce o godność i niezależność.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones