Sztuka filmowa, podobnie jak współczesna polityka i ekonomia, uwikłana jest w kolonialne podziały. O kształcie kinematografii w dużej mierze decydują dziś niewidoczne mechanizmy władzy, które są efektem historycznych podziałów świata. Prezentowany w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski przegląd filmowy Dekolonizacja ekranu poświęcony jest kinu w kontekście postkolonialnych przemian.
W ramach przeglądu obejrzymy eksperymentalne dokumenty, których twórcy sięgają po materiały etnograficzne, by za ich pomocą krytycznie przepracować kolonialną historię. Czy naznaczone przemocą zakurzone archiwa można odkolonizować i odczytywać dziś krytycznie? Zastanowimy się, czy kinematografie narodowe, które powstały w ostatnich dekadach – na przykład z Filipin czy Australii – działają niezależnie od Zachodu. Czym jest dziś "kino światowe", jak określa się filmy spoza euroamerykańskiego rynku.
Podczas przeglądu będziemy także analizować mechanizmy kolonialne w kontekście relacji produkcyjnych i politycznych, które organizują współczesną kinematografię. Zastanowimy się, jaka jest rola festiwali, selekcji i funduszy w kształtowaniu kina i czyje polityki kulturalne realizowane są na największych imprezach filmowych.
Czas trwania
listopad 2020–czerwiec 2021
Bilety
10–16 zł
Kurator
Michał Matuszewski
Program
04/11/2020
"
Merata: Jak moja mama zdekolonizowała ekran", reż. Hepi Mita, Nowa Zelandia 2018, 95'
Szczegóły:
https://u-jazdowski.pl/kino/repertuar/dekolonizacja-ekranu/merata 02/12/2020
"
Krabi, 2562" reż.
Ben Rivers i
Anocha Suwichakornpong, Tajlandia/Wielka Brytania 2019, 93'
20/01/2021
Karrabing Film Collective
03/02/2021
"African Mirror" reż.
Mischa Hedinger, Szwajcaria 2019, 84'
03/03/2021
"
The Perfumed Nightmare", reż.
Kidlat Tahimik, Filipiny/Niemcy 1977, 93'
Filmy prezentowane na przeglądzie będą również dostępne na platformie
mojeekino.pl Więcej informacji o przeglądzie filmowym na stronie
https://u-jazdowski.pl/kino/repertuar/dekolonizacja-ekranu