Telewizyjna moda na iPoda

Gazeta Wyborcza /
https://www.filmweb.pl/news/Telewizyjna+moda+na+iPoda-25630
Apple coraz bardziej rozpycha się łokciami w branży rozrywkowej. Internetowy sklep iTunes sprzedaje już nie tylko muzykę, ale także coraz więcej seriali telewizyjnych

Sprzedaż seriali w iTunes ruszyła 12 października wraz z nową wersją odtwarzacza iPod, który umożliwia oglądanie plików wideo. Pionierską umowę Apple podpisał ze stacją ABC należącą do koncernu Walta Disneya. ABC udostępnia w iTunes pięć seriali, m.in. takie hity jak "Gotowe na wszystko" (u nas nadaje go stacja Polsat) oraz "Zagubieni" (TVP). Za jeden odcinek serialu trzeba zapłacić 1,99 dol.

Jak twierdzi Steve Jobs, szef Apple, umowa z ABC znacznie ułatwiła rozmowy z innymi stacjami. W środę do iTunes dołączył bowiem kolejny duży gracz na amerykańskim rynku telewizyjnym - stacja NBC (własność General Electric). W sklepie Apple będzie można kupić w sumie odcinki z 11 programów stacji, m.in. serialu "Prawo i bezprawie", a także kultowego w latach 80. "Nieustraszonego" z Davidem Hasselhoffem w roli głównej oraz talk show Jaya Leno i Conana O'Briena. Nie ujawniono jednak, jak Apple będzie się dzielił z NBC przychodami ze sprzedaży.

Do sprzedaży w iTunes przymierza się też kanał sportowy ESPN (własność koncernu Disneya). Na początku tygodnia o takiej możliwości wspominał George Bodenheimer, szef stacji. Zastrzegł jednak, że nie rozmawiał jeszcze o tym z Apple Computer.

Do tej pory w sklepie internetowym iTunes należącym do Apple królowała muzyka - od 2003 r. sprzedało się grubo ponad pół miliarda piosenek (stumilionowy utwór pojawi się lada chwila w europejskiej wersji iTunes). Sklep iTunes i odtwarzacz iPod już zyskały status symboli w branży muzycznej, teraz Apple próbuje powtórzyć ten sukces na rynku programów telewizyjnych. I jest na dobrej drodze - jak podaje spółka, od startu sprzedały się już ponad 3 mln plików wideo (oprócz seriali w iTunes można też kupić muzyczne teledyski i krótkometrażówki należącego do Jobsa studia filmowego Pixar, gdzie powstały takie hity jak "Gdzie jest Nemo?" czy "Potwory i spółka").

Widać też inną zmianę na rynku - do niedawna stacje telewizyjne z niechęcią patrzyły na usługi typu wideo na żądanie. Teraz zaś same szukają nowych kanałów dystrybucyjnych dla swoich programów - niedawno NBC dogadał się z operatorem satelitarnym DirecTV, a CBS podpisał umowę z Comcastem, amerykańskim gigantem kablowym. Abonenci operatorów będą mogli zamawiać odcinki wybranych seriali czy programów. Usługa ma ruszyć już na początku 2006 r. Za jeden odcinek trzeba będzie zapłacić 99 centów.

Do gry o rynek mobilnego wideo chce też wejść spółka TiVo, popularny w USA producent cyfrowych magnetowidów. Od nowego roku TiVo rusza z usługą udostępniania plików w formacie dla iPoda wideo i przenośnej konsoli do gier Sony PSP, która też potrafi odtwarzać nagrania wideo.