Wolność oglądania dla dzieci

Gazeta Wyborcza /
https://www.filmweb.pl/news/Wolno%C5%9B%C4%87+ogl%C4%85dania+dla+dzieci-23108
Nadmierna ostrożność dorosłych wywołana doniesieniami o szkodliwym wpływie kina i telewizji na młodą psychikę doprowadziła do sytuacji, w której lista filmów dozwolonych dzieciom i młodzieży jest zbyt krótka - uważa Brytyjski Instytut Filmowy

BIF twierdzi, że restrykcyjne regulacje ograniczają kulturalną edukację młodych Brytyjczyków. W debacie zorganizowanej w połowie lipca przez instytut osiemdziesięcioosobowe grono ekspertów próbowało ustalić listę filmów, które powinien zobaczyć każdy, zanim skończy czternaście lat.

"Nakazy nie mają sensu, ale rekomendacja jest w porządku. Dzieci powinny być wprowadzone w świat sztuki, filmu i literatury tak, żeby mogły potem wyrobić sobie własną opinię - pisze Kate Kellaway, dziennikarka kibicującego inicjatywie brytyjskiego tygodnika "The Observer".

Publiczność przysłuchująca się wspomnianej debacie wypisała na kartkach po dziesięć tytułów filmów, które jej zdaniem powinny znaleźć się na przygotowywanej liście (m.in. "Powrót do przyszłości" Roberta Zemeckisa, "E.T." Stevena Spielberga, "Gwiezdne wojny" George'a Lucasa). Z pięćdziesięciu wskazanych obrazów BIF wyłonił finałową dziesiątkę.

Zdaniem instytutu każde dziecko powinno obejrzeć: "Złodziei rowerów" Vittorio de Siki, "E.T." Stevena Spielberga, "Kes" Kena Loacha, "400 batów" Francois Truffaut, "Noc Myśliwego" Charlesa Laughtona, "Fucking Amal" Lukasa Moodyssona, "Spirited Away" Hayao Miyazakiego, "Toy Story" Johna Lassetera, "Gdzie jest dom mojego przyjaciela?" Abbasa Kiarostami i "Czarnoksiężnika z krainy Oz" Victora Fleminga.

Jak zapewnia na łamach "The Independent" szefowa działu edukacji BIF Carry Bazalgette powyższa lista filmów nie jest listą zamkniętą. "Chcemy, żeby notowanie się rozrastało, dlatego dalej będziemy zapraszać do wygłaszania opinii i zgłaszania kandydatów". Twórcy przedsięwzięcia mają nadzieję, że stworzony zestaw będzie wartościowym suplementem do programu English 21 (seria debat poświęconych językowi angielskiemu jako przedmiotowi szkolnemu). A przede wszystkim sprowokuje dalszą dyskusję na temat kulturalnej edukacji młodzieży.